Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

kinderopvang gratis of goedkoper


tsjor

tsjor

10-02-2022 om 15:52 Topicstarter

RodeKrullenbol schreef op 08-02-2022 om 22:08:

Over duiten gesproken; iemand hier heeft het in dit draadje telkens over 'gesubsidieerd wonen' als het om de sociale huursector gaat. Dit roept een volstrekt verkeerd beeld op.

De sociale huursector bedruipt zichzelf en ontvangt geen subsidies van de overheid. Het is juist omgekeerd: de woningcorporaties betalen belasting in de vorm van de zogeheten verhuurdersheffing. Deze is ooit ingevoerd om de winsten van de corporaties af te romen. Aangezien de winsten grotendeels van de huurders komen, betekent de verhuurdersheffing een extra belasting voor deze bevolkingsgroep.

Ten gevolge van de verhuurdersheffing konden de corporaties niet meer voorzien in de vraag naar betaalbare huurwoningen. Om die reden zal de verhuurdersheffing weer verdwijnen.

De sociale huursector betreft slechts een regulering van de huurprijzen d.m.v. een puntentelling. Het idee erachter is dat huurders een huur betalen die in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning. In die puntentelling is de marktprijs van de woning verdisconteerd door middel van een koppeling aan de WOZ-waarde.

Doordat ervoor is gekozen om deze waarde een steeds groter aandeel laten uitmaken van de puntentelling, heeft de huizenmarkt een steeds grotere invloed gekregen op de huurprijs. Hierdoor zijn veel huurwoningen van de sociale huursector terechtgekomen in de particuliere huursector.

De problemen op de huurmarkt zijn dus deels veroorzaakt door verkeerde beleidskeuzes.

helemaal eens.

Er ging nog iets aan vooraf: voorheen moesten woningbouwverenigingen de winsten in woningbouw stoppen. Ik weet niet meer wat de aanleiding was, maar ergens mochten ze dat geld ook gewoon gaan gebruiken als geld op de kapitaalmarkt. Ze zijn toen dingen gaan doen als derivaten kopen of een schip. Toen dat uit de hand liep (Vestia bijvoorbeeld) is er ingegrepen door middel van de verhuurdersheffing. Vervolgens ging de sociale woningbouw helemaal op slot.

De WOZ-waarde mee laten tellen is ook een slechte beleidsbeslissing geweest.

Het is eigenlijk dramatisch dat een goed systeem (sociale woningbouw door woningbouwverenigingen) in zo'n rap tempo kapot gemaakt is.

Tsjor

Daar komt nog bij dat het neoliberale beleid ertoe heeft geleid dat de Nederlandse bevolking een onverantwoord hoge particuliere schuldenlast is komen te dragen. Door de maatregelen ter bevordering van het aangaan van hypotheken en het steeds duurder en onaantrekkelijker maken van huren, lopen te veel huishoudens het risico om fors in financiële problemen te komen. Zo is de laatste jaren de dakloosheid reeds enorm toegenomen. Tel daar de prijswillekeur en de daaruit voortvloeiende ongelijke kansen en sociale spanningen bij op; en je hebt een gewoonweg een onveilige, instabiele samenleving met een steeds groter wordende kloof in vermogens.

De oplossing voor de problemen is al even simpel als de oorzaak: naast het produceren van woningen waar daadwerkelijk vraag naar is, vergroting i.p.v. verkleining van de sociale huursector en regulering van de particuliere huursector i.p.v. een vrije marktwerking erop loslaten. En - oh ja - ophouden met het van overheidswege stigmatiseren van hele bevolkingsgroepen, zoals dat bijvoorbeeld met de tot 'scheefwoner' gebombardeerde personen is gedaan.

MamaE schreef op 09-02-2022 om 14:35:

[..]

Ik weet nog dat mijn tante een appartement kocht en wij gingen daar kijken. Ik was een jaar of zestien. Mijn vader heeft dan de gewoonte om alles te gaan inspecteren en commentaar te leveren. Zelfs over de rubbers van de wasmachine. Stond me daar vreselijk te generen voor hem.

Bij mij thuis denkt hij ook dat hij overal aan mag komen. Zo vindt hij het volstrekt normaal om in de trapkast te gaan kijken en in de oven te kijken of daar wat in zit.
Dorre blaadjes van planten trekken en die dan verkruimelen op de grond. En als ik er wat van zeg ligt het aan mij. Meestal gaan wij naar mijn ouders ipv andersom. En ik houd dat graag zo. Ik wilde pertinent geen financiële hulp van mijn ouders voor mijn huis omdat mijn vader zich dan waarschijnlijk nog meer zou gedragen alsof het deels van hem is. Het is verder best een prima man hoor, maar deze trekjes zijn wel irritant.

Wat grappig MamaE, wat kunnen mensen toch verschillen. Je vader klinkt me heel gezellig, laat hem maar komen hier Ik vind het juist jammer dat mensen zoals mijn ouders en schoonouders altijd ‘op bezoek’ komen en zou het veel leuker vinden als ze zich meer ‘thuis’ zouden gedragen. En eerlijk commentaar, heerlijk lijkt me dat. Zolang het over onpersoonlijke dingen gaat zoals spullen etc zou me dat sowieso niet kwetsen. 

Pinokkio schreef op 10-02-2022 om 23:03:

[..]

Wat grappig MamaE, wat kunnen mensen toch verschillen. Je vader klinkt me heel gezellig, laat hem maar komen hier Ik vind het juist jammer dat mensen zoals mijn ouders en schoonouders altijd ‘op bezoek’ komen en zou het veel leuker vinden als ze zich meer ‘thuis’ zouden gedragen. En eerlijk commentaar, heerlijk lijkt me dat. Zolang het over onpersoonlijke dingen gaat zoals spullen etc zou me dat sowieso niet kwetsen.

Commentaar op spullen kwetst me niet, ik vind het alleen niet relevant. Als je niks aardigs te zeggen hebt, houd dan gewoon je mond. Daarbij vind ik het echt wel gek om dingen als wasmachinerubbers te gaan inspecteren in een huis waar je niet woont en ook om in te oven te gaan kijken of er iets in staat. En overal aanzitten, het irriteert me mateloos. Het is niet jouw huis, je woont hier niet, ga zitten en houd je gemak.

MamaE schreef op 10-02-2022 om 23:12:

[..]

Commentaar op spullen kwetst me niet, ik vind het alleen niet relevant. Als je niks aardigs te zeggen hebt, houd dan gewoon je mond. Daarbij vind ik het echt wel gek om dingen als wasmachinerubbers te gaan inspecteren in een huis waar je niet woont en ook om in te oven te gaan kijken of er iets in staat. En overal aanzitten, het irriteert me mateloos. Het is niet jouw huis, je woont hier niet, ga zitten en houd je gemak.

Hahaha, ja, dat was me al duidelijk Het gaat natuurlijk om de toon en ik zou het misschien ook niet van iedereen kunnen waarderen. En misschien is jouw vader hartstikke onaardig. Maar zoals jij het beschrijft krijg ik er totaal geen onaardige associaties bij. Ik vind het juist betrokken, neutraal en enthousiast klinken. 
Maar ik heb dan ook weinig met ‘zitten en je gemak houden’, iets dat de meeste mensen in mijn omgeving juist leuk vinden helaas. 

Pinokkio schreef op 11-02-2022 om 01:18:

[..]

Hahaha, ja, dat was me al duidelijk Het gaat natuurlijk om de toon en ik zou het misschien ook niet van iedereen kunnen waarderen. En misschien is jouw vader hartstikke onaardig. Maar zoals jij het beschrijft krijg ik er totaal geen onaardige associaties bij. Ik vind het juist betrokken, neutraal en enthousiast klinken.
Maar ik heb dan ook weinig met ‘zitten en je gemak houden’, iets dat de meeste mensen in mijn omgeving juist leuk vinden helaas.

Nee hoor, mijn pa is best een prima vent. Wel een beetje apart, maar dat is een familietrekje. Maar mensen hoeven zich bij mij niet net zo thuis te voelen als in hun eigen huis. Doen ze daar maar. Ik ga ook niet in alle kasten lopen snuffelen als ik ergens op bezoek ben. 

Nouja, zo thuis als in hun eigen huis vind ik weer het andere uiterste. Ik zal het in de meeste situaties niet zo tof vinden als mensen in mijn bed gaan liggen of rommelen in mijn nachtkastje.
Maar familie die spontaan in mijn oven kijkt? Leuk juist. Dorre blaadjes wegplukken vind ik wel ultiem onschuldig, dat zal ik vast zelf ook gedaan hebben, hoewel ik me helemaal niet vrij gedraag bij anderen. (Ben nogal een aanpasser) 

https://www.metronieuws.nl/geld-carriere/2022/12/kinderopvang-fors-duurder/

Door middel van een petitie verzoeken ouders dat de minister de enorme toename van ouders in netto kosten gaat compenseren. De minister zal het maximum uurtarief kinderopvangtoeslag aan moeten passen naar het werkelijke inflatiecijfer ten opzichte van 2022.

Je kan de petitie via de link in bovenstaand artikel  ondertekenen .
( of het helpt weet ik niet )

bieb1963 schreef op 09-02-2022 om 13:02:

[..]

Sterker nog, degenen die naast die mensen die het gekocht hebben wonen en die dat huis tig jaar geleden hebben gekocht, hebben ook een veel lagere hypotheek.

Dat is toch logisch? Zij hebben in de tussenliggende jaren een deel van de hypotheek afgelost. Zou jij het logisch vinden om evenveel hypotheek te betalen voor een huis dat jij twintig jaar geleden hebt gekocht als iemand die het huis naast je twee jaar geleden heeft gekocht? Dat kan toch niet? 

Rhonda schreef op 06-12-2022 om 17:54:

[..]

Dat is toch logisch? Zij hebben in de tussenliggende jaren een deel van de hypotheek afgelost. Zou jij het logisch vinden om evenveel hypotheek te betalen voor een huis dat jij twintig jaar geleden hebt gekocht als iemand die het huis naast je twee jaar geleden heeft gekocht? Dat kan toch niet?

Mijn reactie was van maamdem geleden en op iets van maanden geleden, dus weer niet meer waar dat precies over ging. Maarnhwt jan natuurlijk makkelijk. Als.je 10 jaar geleden een gewone hypotheek hebt afgesloten, betaal je in principe op dit moment nog net zoveel ook al.is de verhouding rente/aflossing in het bedrag evt anders geworden, afhankelijk van wat voor soort hypotheek je hebt. En als de nieuwe bewoners en deel.hebben afgelost.met winst uit een vorig huis, kan uiteraard hun hypotheek een stuk lager zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.