Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

kinderopvang gratis of goedkoper

Ter voorkoming van een nieuw drama met toeslagen, is besloten om de kinderopvang veel goedkoper te maken, met een ander financieringssysteem dan de vooruitbetaalde toeslagen. Prima.
Wat ik echter jammer vind is, dat er niet breder gekeken wordt: kinderopvang is opvang voor een kind, het kind wordt opgevangen. Maar ondertussen zijn er ook nog andere sectoren, die voor kinderen eigenlijk belangrijkere dingen doen dan 'opvangen', met name sport en cultuur-sectoren.
Stel je voor dat die sectoren gelden als 'kinderopvang',  dan zou je het mogelijk kunnen maken dat kinderen daar een deel van de dag kunnen doorbrengen, dat die sectoren daarvoor betaald kunnen krijgen, en dat kinderen meer krijgen dan 'opgevangen worden'. Dan kan de muziekschool weer terugkomen (las net dat er nog maar 12 in Nederland zijn, 15 jaar geleden 108, hoe arm kun je worden), maar wel met als eis dat kinderen er langer dan 30 minuten kunnen verblijven. Idem voor de sportclubs etc. Ook de bibliotheek kan zo een programma ontwikkelen.
Je zult dan wel moeten kijken naar de eisen die nu aan kinderopvang worden gesteld, bij sportclubs zijn vaak vrijwilligers actief, maar als de sport 'kinderopvang' wordt, moet daarover nadenken.
Ik hoop dat er een heel andere insteek komt, waardoor kinderen niet alleen maar meer opgevangen worden, maar terecht komen in een samenleving, waarin ze -onafhankelijk van de ouders- zich breed kunnen ontwikkelen, onder toezicht van volwassenen die ieder hun eigen expertise hebben op een heel divers terrein.
Dit kan beginnen op het niveau van de gemeente, financieel gezien zijn er heel wat potjes in beheer van de gemeente (ook jeugdzorg preventief bijvoorbeeld) die samengevoegd wellicht nieuw beleid mogelijk maken. Er zou alleen op één punt iets moeten wijzigen dat is dat de financiële middelen van 'kinderopvang' niet alleen beschikbaar komen voor organisaties die 'kinderen opvangen' maar ook voor organisaties zich inzetten voor een bredere ontwikkeling van kinderen, met name op het gebied van sport en cultuur. 
Ik ben even hoopvol dat het nieuwe kabinet echt creatief wordt en nieuwe kansen schept.

Tsjor


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-12-2021 om 08:31

Ik zou graag zien dat er een samenwerking komt tussen kinderopvang en de organisaties die jij noemt. Dus dat kinderen worden opgevangen, en vanuit/via die locatie ook naar sport of muziekles kunnen. Qua sport bestaat dat op sommige plekken al, sport-bso.

tsjor

tsjor

16-12-2021 om 08:46 Topicstarter

Ik kan me ook voorstellen dat muziekscholen anders gaan denken als zij ook 'kinderopvangorganisatie' zijn en daarmee toegang krijgen tot middelen van kinderopvang. Bijvoorbeeld dat zij een programma beschikbaar hebben, waarbij kinderen afwisselend actief en passief bezig zijn met muziek, ook nog kunnen spelen en rusten, iets te drinken krijgen etc.
Voordeel is dat er meer locaties beschikbaar komen, meer mensen ook.
Als je gaat rijden is de kinderopvanglocatie zelf 'leeg' voor dat ene uur, terwijl je in feite dubbel belast wordt: twee plekken moeten open blijven (opvang en muziekschool) met medewerkers op twee plekken en nog iemand die op en neer rijdt. Als de muziek school (of toneel, bibliotheek, knutselclub of schouwburg, sportclub) zichzelf op kan geven als kinderopvanglocatie, en daarvoor een plan kan maken hoe zij dat verantwoord denken te kunnen doen dan maak je met dezelfde middelen veel meer mogelijk.

Tsjor

Dus kinderopvang moet gratis én ook nog eens leuk/productief (muziekschool etc zijn)? En wie gaat dat betalen? Wij belastingbetalers zeker? Nee, laat ouders maar gewoon netjes zelf voor hun kind betalen.

Dat klinkt in theorie heel leuk allemaal, maar veel sportverenigingen draaien veelal op vrijwilligers die overdag gewoon werken en naar school gaan en dus geen tijd hebben voor kinderopvang te organiseren. Daarnaast; wie gaat dat betalen? Er bestaan wel sport-bso's voor kinderen die graag sporten.
Voor kinderen uit arme gezinnen bestaan er bij gemeentes potjes zodat zij ook op een sportclubje kunnen. Gemeente betaalt dan de contributie aan de sportclub. Het is wel de verantwoordelijkheid van de ouders dat hun kinderen daar komen.
Ik vind het subsidiëren van kinderopvang ipv ouders wel een goed idee. Beter dan die toeslagen. Maar ouders hebben ook zelf een verantwoordelijkheid om sport/muziekles voor hun kinderen te regelen als ze dat willen.

Rockstar schreef op 16-12-2021 om 09:20:

Dus kinderopvang moet gratis én ook nog eens leuk/productief (muziekschool etc zijn)? En wie gaat dat betalen? Wij belastingbetalers zeker? Nee, laat ouders maar gewoon netjes zelf voor hun kind betalen.

de ouders betalen al zelf voor de kinderopvang. Namelijk 4% van de kosten. 

 "De hoogte van de kinderopvangtoeslag is wel inkomensafhankelijk. Hoe hoger je inkomen, hoe minder tegemoetkoming je krijgt voor de kosten voorkinderopvang. Ouders met een gezamenlijk toetsingsinkomen lager dan €26.066 krijgen 96% van de kosten voor kinderopvang vergoed (tot de maximum uurprijs)."



Ouders met een inkomen lager dan € 26.066 krijgen op dit moment 96% kinderopvangtoeslag. Veelverdieners krijgen 33,3%.

In de plannen wordt straks 95% van de kosten door de overheid betaald.

Met andere woorden, de rijken gaan erop vooruit, minima gaan meer betalen.

willem1959 schreef op 16-12-2021 om 10:43:

Ouders met een inkomen lager dan € 26.066 krijgen op dit moment 96% kinderopvangtoeslag. Veelverdieners krijgen 33,3%.

In de plannen wordt straks 95% van de kosten door de overheid betaald.

Met andere woorden, de rijken gaan erop vooruit, minima gaan meer betalen.

Ja ik vind het ronduit bizar.

opvang vergoed krijgen per kind ipv op inkomen zou ik in sommige gevallen wel beter vinden. 
Wij kregen opvang niet vergoed (kinderopvangtoeslag) omdat ik niet werk. Man wel. Maar door mijn handicap kon ik de eerste jaren niet fulltime voor haar zorgen (wat ik wel dacht te kunnen). Gemeentes Hebben daar ook niet zomaar potjes voor, waardoor de kostenpost van bijna 1000 euro per maand voor 2,5 dag opvang per week een hele klap was. Uiteindelijk opgelost maar als opvang per kind mogelijk is ipv per verdienende ouder, zou dat dit probleem tackelen. 
Al begrijp ik dat dit een uitzondering is en je zo altijd uitzonderingen zult hebben, welk systeem je ook kiest.

Rockstar schreef op 16-12-2021 om 11:33:

[..]

Ja ik vind het ronduit bizar.

Ik ook. En ik val in de categorie 67% betalen, en met een peuter en een kind onderweg is het voor mij super gunstig dat de kinderopvang zoveel goedkoper gaat worden. We betalen nu netto 900 euro en met de tweede erbij wordt dat nog een stukje meer, dus het scheelt mij een enorm bedrag op jaarbasis. Maar van mij had het niet gehoeven, we kunnen het prima betalen en ik ga er geen uur meer door werken. Ik had liever gezien dat ze het voor de lage en middeninkomens wel wat goedkoper hadden gemaakt en dat er meer geld naar de zorg was gegaan. 

In een sameneving waarin beide ouders deelnemen aan het arbeidsproces is goede (!) kinderopvang net zo'n grondrecht voor kinderen als behoorlijk onderwijs. Inkomen van de ouders staat los daarvan. Een goede kinderopvang heeft pedagogisch geschoolde medewerkers. Sportclubs en muziekscholen hebben die doorgaans niet in huis. Beter lijkt mij  een verlengde schooldag waarin muziekles, beeldende vorming en bewegingsonderwijs  op hoger niveau door vakleerkrachten worden gegeven. Dat betekent een  lastenverlichting voor docenten en dus hopelijk  een   kwaliteitsimpuls voor het  basisonderwijs.

Ik vraag mij vooral af hoe de kwaliteit gewaarborgd wordt als kinderopvang gratis wordt. Er is nu in veel gebieden al een schreeuwend te kort aan kinderopvang.

Voor een bepaalde groep kan ik mij voorstellen dat werk nu onvoldoende loont. Kinderopvang toeslag wordt bepaald op een verzamelinkomen als de ene ouder heel hoog verdiend en de andere ouder een minimum inkomen heeft dan loont werken en kinderen op de opvang niet op de korte termijn. Ik denk dat werken op de lange termijn wel altijd loont.

Wij ontvangen de minimale toeslag en werken beide vier dagen. We genieten allebei van die vrije dag met dochter dus ik kan mij niet voorstellen dat wij door deze maatregel meer zouden gaan werken. Maar ik kan mij wel voorstellen dat dit bij anderen wel het geval zou zijn. Het geeft wat mij betreft ook wel een boodschap af dat werken en kinderen naar de opvang sturen goed is. Als je nu als vrouw vijf dagen of meer werkt dan wordt je daar toch nog wel op aangekeken. Als het gratis is wordt het wel meer genormaliseerd denk ik.

Van mij mag het zo snel mogelijk worden ingevoerd. We krijgen in januari ons eerste kind en ondanks dat we het allemaal wel kunnen betalen, is het ook voor modaal verdieners een flinke lastenverlaging als het bedrag minder wordt. 

Rockstar schreef op 16-12-2021 om 09:20:

Dus kinderopvang moet gratis én ook nog eens leuk/productief (muziekschool etc zijn)? En wie gaat dat betalen? Wij belastingbetalers zeker? Nee, laat ouders maar gewoon netjes zelf voor hun kind betalen.

Dit! 

tsjor

tsjor

16-12-2021 om 17:48 Topicstarter

Wie gaat het betalen? Op dezelfde wijze als nu 'kinderopvang' alleen gaat het geld dan naar de schouwburg, muziekschool, bibliotheek of sportclub. Het kan zijn dat er daardoor meer betaald werk komt van mensen die zich bekwaamd hebben in muziek, sport, literatuur etc. etc. Je krijgt dus een grotere visvijver voor personeel.

Tsjor

tsjor schreef op 16-12-2021 om 17:48:

Wie gaat het betalen? Op dezelfde wijze als nu 'kinderopvang' alleen gaat het geld dan naar de schouwburg, muziekschool, bibliotheek of sportclub. Het kan zijn dat er daardoor meer betaald werk komt van mensen die zich bekwaamd hebben in muziek, sport, literatuur etc. etc. Je krijgt dus een grotere visvijver voor personeel.

Tsjor

Ik geef nu een sporttraining op locatie, redelijk vroeg na school. Hoe zie je dat precies voor je? Alleen geld naar activiteiten/betaalde krachten die het op school kunnen doen? Of moet er ook nog vervoer geregeld worden om van 25 basisscholen kinderen naar de locatie (allerlei locaties) te brengen? En als ik er dan een flink bedrag voor krijg zodat het betaald werk wordt, wat doe ik dan de rest van de dag?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.