Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kindvrij en kindblij


Doornroosje75 schreef op 16-09-2021 om 22:46:

Tja, eigenlijk zouden mensen in de transportsector, zorg, horeca, politiek, media, etc. niet aan kinderen moeten beginnen. Die kunnen immers geen warm thuis creëren.

Je bedoelt dat we de wereld vanaf nu alleen maar tussen kantoor-uren gaan draaien  .

Vanaf nu is elke talkshow om 17u afgelopen. Want de presentator moet zijn kinderen van school / opvang halen.

En de verpleging dropt nog wat eten bij de mensen, maar wandelt om 17u30 ook buiten. Die zieken en bejaarden redden zichzelf wel tot 8 à 9u 's ochtends.

En nee, ik als kinderloze wens niet alles over te nemen of gaten te vullen.

Die 60 uur heeft niemand genoemd, behalve jijzelf. 

skik schreef op 16-09-2021 om 22:50:

[..]

Nou, stel je eens niet zo aan allemaal. Alsof 1 a 2 avonden per week weg meteen een dysfunctioneel gezin is. De meeste mensen zullen toch wel 1 tot 2 avonden iets buitenshuis hebben? Sport, vergadering, bezoekje aan iemand. Soms onder etenstijd, soms daarna. Als beide ouders dat doen eet je toch nog zo'n 4 a 5 dagen met zijn alleen aan tafel, prima toch?

Hoezo moet ik persé 2 dagen per week 's avonds van huis zijn?

Zelfs zonder kinderen en met 2 9 to 5-jobs komt dat hier gewoon niet voor.


1 à maximaal 2 keer per maand van huis zijn 's avonds is hier een logischer ritme.

Ik heb ook gewoon de centen niet - of ik zou ergens zwaar moeten gaan snoeien - om 2 keer per week op café of naar 't theater te gaan.

Julali

Julali

16-09-2021 om 22:56 Topicstarter

skik schreef op 16-09-2021 om 22:50:

[..]

Nou, stel je eens niet zo aan allemaal. Alsof 1 a 2 avonden per week weg meteen een dysfunctioneel gezin is. De meeste mensen zullen toch wel 1 tot 2 avonden iets buitenshuis hebben? Sport, vergadering, bezoekje aan iemand. Soms onder etenstijd, soms daarna. Als beide ouders dat doen eet je toch nog zo'n 4 a 5 dagen met zijn alleen aan tafel, prima toch?

Ik denk dat het misverstand ontstaat doordat mensen ervan uitgaan dat je al heel veel verplichtingen hebt als gezin in de avonduren. Als je dat niet hebt, dan wordt het een stuk makkelijker om af en toe iets leuks te doen in die uren.

Als jouw week propvol zit van 's ochtends vroeg tot' s avonds laat en je je kinderen amper ziet, omdat je 60 uur per week werkt, dan snap ik dat je de paar uren dat je er bent thuis wil zijn. 

Wij hebben niet zo'n hectisch leven, dus er is meer ruimte voor leuke dingen en spontaniteit, zonder dat iets of iemand daaronder hoeft te lijden

AcidicShark11

AcidicShark11

16-09-2021 om 22:58

In jouw Lalaland ja.

Neuj. Het misverstand ontstaat omdat jij reageert op dingen die niet gezegd zijn. Je wilt een discussie over vooroordelen die niet geuit zijn. 

Julali schreef op 16-09-2021 om 22:51:

[..]

Ik krijg zeker positieve energie van mijn kinderen, waarom moet het altijd als een tegenstelling worden gepresenteerd?Andere dingen zijn ook belangrijk voor mij en dat mag naast elkaar bestaan.

Als je 60 uur werkt, dan heb je geen tijd om je kinderen te zien. Je kunt dan ook je taken thuis niet oppakken, waardoor je dit op de ander afschuift. Daar zeggen mijn man en ik nee tegen. De afwezigheid van de ene ouder kan de andere ouder nooit compenseren. Thuis gaan zitten als je kinderen op school zijn lost het probleem niet op.

Jij bent degene die overal een tegenstelling van maakt.
Want als je niet een (of twee, of drie) avond iets voor jezelf doet ben je een uitgebluste moeder die zichzelf compleet wegcijfert.
De afwezigheid van de ene ouder kan de andere ouder nooit compenseren, behalve dan als jij een avond op stap bent want de kinderen hebben tenslotte ook een vader.

En waarschijnlijk voor jou een hele grote openbaring maar ook met 60 uur werk heb je tijd om je kind te zien, kwestie van prioriteiten stellen.
Mijn man werkte toen ons kind nog in de leeftijd van jouw kinderen was 60 uur, ideaal.
In de avond om 21.00 beginnen, dus heel de avond tijd voor ons kind die voor die tijd al op bed lag.
In de ochtend om 7.00 thuiskomen en gelijk kind uit bed kunnen halen, gezellig samen ontbijten en als kind naar school ging was het voor man tijd om naar bed te gaan.
Om vervolgens als kind uit school kwam weer fris en fruitig alle tijd voor hem te hebben.
Dat zal jij dan wel weer een uitzondering vinden, net zo als dat ik jouw leven uitzonderlijk idyllisch vind dus zeker geen maatstaf voor iedereen.

AcidicShark11

AcidicShark11

16-09-2021 om 23:26

Hier een pa die al sinds jaar en dag om 4:30 's ochtends beneden aan zijn ontbijt zit, en ja, ook op zijn 67e nog.

Kleine Aeon was een enorm beroerde slaper (paar uurtjes en ik stond/sta weer 'aan') en ik heb heel vaak beneden bij hem gezeten. Pa aan de koffie, en ik thee, heel soms een plakje ontbijtkoek. Mooie herinneringen aan ook al was het geen gebruikelijke tijd om je vader te zien. Tja.

AeonofWinter schreef op 16-09-2021 om 22:58:

In jouw Lalaland ja.

Niet Lalaland maar  Lanzaland , the Realm of the Reldel


BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 19:49:

[..]

En jouw man vind al die spontane plannen oke? Je kinderen zijn er gewoon altijd ongeacht jouw uitstapjes en je man. 2 avonden per week vind ik vaak, gewoon bij je kerel zijn is niet zo waardevol als op stap gaan met je vriendinnen? En mag hij dan ook twee avonden lekker op stap en dan blijf jij alleen met jullie meerdere kinderen? Dit is zo niet het beeld van een echt functionerend gezin wat ik voor me zag.

Wat overdreven... zo is het bij ons ook regelmatig. Samen op stap is in deze fase wat lastig dus we gaan apart van elkaar weg. Mijn man is huiselijker dan ik en is schat ik 1x per week 's avonds weg. Ik gemiddeld 2x, soms 3x maar dat is ook niet altijd een hele avond (soms ga ik even een uurtje wat drinken in het cafe als de kinderen op bed liggen.) Zo 1 x in de 2 weken gaan we samen er op uit als we oppas kunnen regelen. 

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 21:26:

gaan jullie ook tegelijkertijd naar bed? Vraag aan de users die hier meeschrijven.

soms wel, soms niet. Ik ga meestal rond 0.00-1.00 (nou vannacht dus niet want ik moest iets afmaken voor werk voor morgen.) Heel af en toe wat eerder als ik erg moe ben (morgenavond zal zo'n avond zijn verwacht ik aangezien ik morgen om 07:30 weer op moet.) Man gaat soms eerder en soms op dezelfde tijd. We hebben wel ongeveer hetzelfde ritme, al is hij iets consistenter en vaker iets vroeger. 

Ik vind het overigens heerlijk om het huis even voor mezelf te hebben 's nachts maar het is natuurlijk ook gezellig om samen naar bed te gaan en dan nog even na te praten. 

Julali schreef op 16-09-2021 om 21:50:

[..]

Hoe kom je erbij dat ik 3 dagen werk? Ik werk 4 dagen van 8 uur. Meestal plan ik het in van 9 tot 5, maar ik mag het flexibel invullen. Ik kan vanuit huis werken, of op een externe werkplek. Als ik mijn deadlines haal is het goed, hoe waar en wanneer ik dat doe is aan mij.

Dan werk je dus 30 uur per week. Vier dagen van 7,5 uur en een half uur pauze.

Doornroosje75 schreef op 16-09-2021 om 22:46:

Tja, eigenlijk zouden mensen in de transportsector, zorg, horeca, politiek, media, etc. niet aan kinderen moeten beginnen. Die kunnen immers geen warm thuis creëren.

Oh, dat kan wel hoor, maar die moeten dan voor een paar jaar gewoon een andere baan vinden. En dichtbij huis, zodat je 5.05 je kind kan ophalen. Of thuis, want dan kan je tussendoor alvast je sportje doen. 

Marty1984 schreef op 16-09-2021 om 22:52:

[..]

Je bedoelt dat we de wereld vanaf nu alleen maar tussen kantoor-uren gaan draaien .

Vanaf nu is elke talkshow om 17u afgelopen. Want de presentator moet zijn kinderen van school / opvang halen.

En de verpleging dropt nog wat eten bij de mensen, maar wandelt om 17u30 ook buiten. Die zieken en bejaarden redden zichzelf wel tot 8 à 9u 's ochtends.

En nee, ik als kinderloze wens niet alles over te nemen of gaten te vullen.

17.30? 
17.05 bedoel je. 

Waar ik mij vannacht over heb liggen verbazen is dat spontaan na het werk iets gaan eten met vrienden of gaan borrelen in het café en er verteld wordt alsof dat iedere week gebeurt. 
Sinds vorig jaar maart is er weinig meer spontaan te ondernemen. 
Toen geen sport gehad of tien het wel weer mocht moest je reserveren. Dat kon niet op de dag zelf dan waren alle plaatsen al vol, 3 dagen vantevoren reserveren was het meest spontane wat erin zat. De bijeenkomsten van mijn hobby mochten tot nu toe ook niet doorgaan. 
Met grote pubers en een zelfstandige man heb ik toch veel thuis gezeten,  omdat er gewoon te weinig buitenshuis te doen was. Dat gaat dan om de dingen die ik leuk vind/ zin in had. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.