Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kindvrij en kindblij


AlisonH schreef op 15-09-2021 om 12:18:

Of mensen wel of niet een kinderwens hebben gaat mij niks aan en het interesseert me ook niet, tenzij het iemand is die dicht bij me staat en die er zelf over begint.
Een kind willen is niet rationeel. Geen kind willen is ook niet rationeel. Je kunt het hooguit rationaliseren, maar de wens is er - of niet.
Natuurlijk erger ik me weleens aan andermans kinderen, maar dan vooral aan hun ouders als die niet ingrijpen bij overlast. En dan nog: weet ik veel wat er achter zit? Meestal leef ik eerder mee met de ouder die nou eenmaal moet werken én eten, en die ook niet voor zijn of haar lol met een vermoeide kleuter in de supermarkt staan.
Het enige waar ik me echt aan erger zijn mensen zonder kinderen die allemaal zo goed weten hoe het moet, of mensen met kleine kinderen die weleens even zullen oordelen over andermans omgang met pubers. Je weet gewoon echt niet waar je het over hebt. Dat geeft niks, er is zoveel waar ik geen verstand van heb. Maar wees je daar wel van bewust voor je over een ander oordeelt.

 eens.

AlisonH schreef op 15-09-2021 om 12:18:

Of mensen wel of niet een kinderwens hebben gaat mij niks aan en het interesseert me ook niet, tenzij het iemand is die dicht bij me staat en die er zelf over begint.
Een kind willen is niet rationeel. Geen kind willen is ook niet rationeel. Je kunt het hooguit rationaliseren, maar de wens is er - of niet.
Natuurlijk erger ik me weleens aan andermans kinderen, maar dan vooral aan hun ouders als die niet ingrijpen bij overlast. En dan nog: weet ik veel wat er achter zit? Meestal leef ik eerder mee met de ouder die nou eenmaal moet werken én eten, en die ook niet voor zijn of haar lol met een vermoeide kleuter in de supermarkt staan.
Het enige waar ik me echt aan erger zijn mensen zonder kinderen die allemaal zo goed weten hoe het moet, of mensen met kleine kinderen die weleens even zullen oordelen over andermans omgang met pubers. Je weet gewoon echt niet waar je het over hebt. Dat geeft niks, er is zoveel waar ik geen verstand van heb. Maar wees je daar wel van bewust voor je over een ander oordeelt.

Helemaal mee eens en aanvullend mijn ergernis over de dooddoener, die hier ook al is genoemd: ik had dat vroeger niet moeten flikken toen ik klein was. (Die overigens door kindvrije en kindblije gemaakt kan worden).

AlisonH schreef op 15-09-2021 om 12:18:

Of mensen wel of niet een kinderwens hebben gaat mij niks aan en het interesseert me ook niet, tenzij het iemand is die dicht bij me staat en die er zelf over begint.
Een kind willen is niet rationeel. Geen kind willen is ook niet rationeel. Je kunt het hooguit rationaliseren, maar de wens is er - of niet.
Natuurlijk erger ik me weleens aan andermans kinderen, maar dan vooral aan hun ouders als die niet ingrijpen bij overlast. En dan nog: weet ik veel wat er achter zit? Meestal leef ik eerder mee met de ouder die nou eenmaal moet werken én eten, en die ook niet voor zijn of haar lol met een vermoeide kleuter in de supermarkt staan.
Het enige waar ik me echt aan erger zijn mensen zonder kinderen die allemaal zo goed weten hoe het moet, of mensen met kleine kinderen die weleens even zullen oordelen over andermans omgang met pubers. Je weet gewoon echt niet waar je het over hebt. Dat geeft niks, er is zoveel waar ik geen verstand van heb. Maar wees je daar wel van bewust voor je over een ander oordeelt.

Dat is ook een grote ergernis van mij, een moeder (die ik eigenlijk niet eens goed ken) van een baby en een peuter die dan in al haar wijsheid bij de afwas op de camping staat te verhalen dat ze later nooit alleen de afwas zal doen op de camping, want haar kinderen worden er nu al bij betrokken. Haar oudste vindt het GEWELDIG om mama te helpen met de afwas. 

Meestal ga ik niet eens met dat soort types in gesprek. Ze komen er vanzelf wel achter dat hun kleine snoezige knulletje straks een lang end puber wordt die mama helpen heel laag op zijn prioriteitenlijstje heeft staan.

Dat zijn echt de ergste ouders, mensen die zich tot mij richten met dingen waar ze overduidelijk zelf (nog) geen verstand van hebben, omdat ze nog niet in die fase zitten.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

15-09-2021 om 15:20

Ok kijk, Julali heeft haar wraak-op-kindvrije-mensen-topic geopend. Veel plezier ermee 

Tamsyn schreef op 15-09-2021 om 15:20:

Ok kijk, Julali heeft haar wraak-op-kindvrije-mensen-topic geopend. Veel plezier ermee

Ik zit nog te wachten op de vooroordelen over de vooroordelen die kindvrijen hebben over kindblijen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 15-09-2021 om 11:05:

[..]


Op zich is het wel een interessant onderwerp/ topic toch? Zou je wel meedoen in een topic als een ander het geopend had? Gewoon een vraag hoor, geen aanval.

Met het onderwerp is inderdaad niets mis om te bespreken. 

Als een ander het geopend had, was ik er vanuit gegaan dat het een oprechte vraag was, zonder vooroordeel.

Maar ik zal zo alles lezen. 

Doornroosje75 schreef op 15-09-2021 om 11:29:

Ik vraag me dan ook af of de genoemde onverdraagzaamheid voorbehouden is aan kindvrijen of dat ook ouders zich rot kunnen ergen aan (andermans) kinderen.

Ik erger me wel ja als ik ergens ben en ik zie kinderen zich misdragen. Natuurlijk zijn kinderen kinderen, maar stoor me wel aan opvattingen als "het zijn kinderen, dus alles is dan ook maar ok", ook al gedragen ze zich ergens totaal niet. 

AcidicShark11

AcidicShark11

15-09-2021 om 17:14

Tamsyn schreef op 15-09-2021 om 15:20:

Ok kijk, Julali heeft haar wraak-op-kindvrije-mensen-topic geopend. Veel plezier ermee

Same old.

Amber82 schreef op 15-09-2021 om 11:40:

[..]

Een kind kan netjes opgevoed zijn en dan ook wel eens een schreeuwmoment hebben of volledig dwars liggen. Dus een schreeuwend kind staat voor mij niet parallel aan slecht opgevoed.

En ja ik heb kinderen en kan me ook ergeren aan andere kinderen, of wat herfstappeltaart zegt, vooral hoe de ouders er mee omgaan. Maar ik kan ook medeleven voelen met ouders als ik ze zie struggelen met een kind, je ziet de wanhoop soms in de ogen. Zelf heb ik die momenten ook gehad, je weet niet wat de situatie is, er kunnen redenen zijn dat kinderen uit de bocht vliegen, wat zeker niet altijd aan opvoeding ligt.



Kinderen hebben zo hun momenten, maar in sommige gevallen zal het niet zo'n moment zijn, maar simpelweg het resultaat van de opvoeding. Als je sommige kinderen bezig ziet in een restaurant, supermarkt, etc. 

Ik heb en wil geen kinderen. Nooit de wens gehad (hoewel ik er vroeger vanuit ging dat die wel zou komen, want dat komt toch vrij vaak voor). Ik kan ook allerlei oorzaken en redenen bedenken waardoor die wens er bij mij niet is, maar de basis is gewoon dat de wens er niet is.

En ik houd heel erg van kinderen, vind het heerlijk om ernaar te kijken. Vooral dat kleine grut dat net kan lopen, ik kan er erg van genieten om te zien hoe die de wereld ontdekken.

Ik erger me niet snel, over het algemeen niet, en dus ook niet aan kinderen. Natuurlijk komt gehuil soms bij mij ook wel eens vervelend binnen als ik moe ben ofzo, maar dat zie ik dan als mijn probleem, niet dat van de ander.

Dus eigenlijk ben ik zowel kindvrij als kindblij, zij het dan met een andere betekenis voor dat laatste dan wat er in dit topic mee wordt bedoeld.

Ik ben moeder van een dreumes en ik merk dat het soms best lastig is. Mijn dochter heeft nogal een eigen wil ze kan heel lief zijn, maar als met nee kan ze nog niet omgaan. En je wilt inderdaad niet dat jouw kinderen overlast geven en tegelijkertijd wil je ook dat ze leren hoe het hoort.

Laatst zaten we op een terras bij een pannenkoeken restaurant. Dochter is een moeilijke eter en had haar oog laten vallen op mayonaise. Ik weet dat van hoe het thuis gaat dat als we haar het niet geven ze een driftbui van een kwartier kan krijgen. Thuis laten we dat gebeuren en geven dan niet toe. In een restaurant wil ik dat de andere gasten niet aan doen. Dus zodra ze wees naar de mayo heeft ze het hele bakje mogen leegeten. Daar kregen we vervolgens van de tafel naast ons commentaar op. Het is in dat soort situaties gewoon niet makkelijk. Je wordt zowel veroordeeld als je ze te veel verwend of iets laat doen dat niet hoort, maar als ze een driftbui krijgt wordt je ook veroordeeld.

Overigens zie ik ook vaak mensen, ook kindvrijen die bereid zijn om mijn dochter even af te leiden met een spelletje kiekeboe. En dat leidt vaak tot leuk contact.

A12345 schreef op 15-09-2021 om 17:26:

[..]

Kinderen hebben zo hun momenten, maar in sommige gevallen zal het niet zo'n moment zijn, maar simpelweg het resultaat van de opvoeding. Als je sommige kinderen bezig ziet in een restaurant, supermarkt, etc.

Over een kind in een restaurant of supermarkt kan je niet oordelen, omdat je die niet kent. 

Amber82 schreef op 15-09-2021 om 18:15:

[..]

Over een kind in een restaurant of supermarkt kan je niet oordelen, omdat je die niet kent.

Wel over het gedrag en over de reactie van de ouders op dat gedrag. 

PreciousJay68

PreciousJay68

15-09-2021 om 18:39

Tamsyn schreef op 15-09-2021 om 15:20:

Ok kijk, Julali heeft haar wraak-op-kindvrije-mensen-topic geopend. Veel plezier ermee

Ik weet niet wat het probleem hier is, maar ik weet nergens van. Als dit topic je zo tegen staat kun je het melden bij de mods of het gewoon niet openen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-09-2021 om 18:55

-Jutta- schreef op 15-09-2021 om 18:39:

[..]

Ik weet niet wat het probleem hier is, maar ik weet nergens van. Als dit topic je zo tegen staat kun je het melden bij de mods of het gewoon niet openen.

Komt tijd komt raad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.