Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Klacht tegen juf

Ik zie hier een patroon dat ik ook van mezelf herken Karen. Je raakt even diep in de put, denkt dat het nooit goed zal komen, hebt veel stress. Maar de paniek ebt weer weg en blijk je toch weer een stap vooruit te hebben gezet. Net als met de sprongen die kinderen maken volgens het boekje ‘Oei ik groei’. Weerstand is blijkbaar nodig om een stap te kunnen zetten. Of het gevolg van stappen die je aan het maken bent. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar toen ik dat eenmaal doorhad lukte het me wel om veel rustiger te blijven onder de stress en paniek. Ik wist dat dat weer voorbij zou gaan, dat ik het alleen maar even hoefde uit te zitten.
Bij jou zie ik hetzelfde gebeuren. Je schiet in de weerstand, hebt paniek en stress, gaat drinken om dat te verdoven maar dat maakt het alleen maar erger. 
Zullen we afspreken dat je de volgende keer dit draadje erbij haalt en dan bedenkt dat het echt vanzelf weer over gaat? Dat je de drank laat staan en gewoon hier even je zorgen opschrijft? Ik wed dat het je volgende keer gaat lukken!

Ik snap je gevoel en de weerstand en de paniek, maar ik denk wel dat je jezelf soms ook te veel verantwoordelijkheid oplegt. Je schrijft 'ik moet ervoor zorgen dat hij de juiste hulp krijgt en niet zomaar een stempel of medicatie'. De vraag is of je dat in je eentje kunt. Jij kunt geen diagnose stellen en ook geen medicatie voorschrijven. Als dat nodig is, dan doet een psychiater dat. En die monitort dan ook de werking en bijwerkingen. 
Als je kind een blindedarmontsteking heeft, dan ga jij hem ook niet opereren. Dat doet een arts en daarnaast zorg jij dan voor hem met liefde en aandacht. En dat doe je nu ook al.

Ik zou voor nu ook loslaten dat je zoontje binnen afzienbare tijd terug kan naar zijn oude school. Die stelden vast dat zijn gedrag dermate opvallend en onhanteerbaar is, dat zij niet de kennis en kunde hebben om daarmee om te gaan. Dat zien ze nu op de observatiegroep ook. De vraag is dan uiteindelijk waar hij het beste op zijn plek gaat zijn.

De vragen waarom hij nu toch naar een andere groep moet, wat voor een groep dat dan is, wat kunnen ze daar wat er op de huidige groep niet kan, wat is er zo nodig dat hij daarvoor de band die hij nu met de huidige juffen heeft opgebouwd weer verloren moet zien gaan, dat zijn hele goede vragen om te stellen. Je zoekt naar uitleg en wil dan duidelijk het beste voor je kind, die vragen kan je echt wel stellen.

als juf weet ik dat je soms bepaalde keuzes maakt die in jouw ogen goed lijken. Het kan zijn dat je als ouder hier anders in staat. Hier moet in goede harmonie een beslissing ingenomen worden. Gelukkig gaat je zoon nu naar een andere school. Zou je het achter je kunnen laten? Dat zou voor jullie beiden veel ruimte geven.

karenm2 schreef op 11-11-2025 om 22:28:

[..]

Ja ik wil dat ze hem helpen maar ik moet zorgen dat ze hem echt goed helpen en niet gewoon wegsturen of een stempel geven of medicatie die hem niet helpt en bijwerkingen heeft. Ik moet hem beschermen. Dat is gewoon veel. Ik ben heel verward en ik krijg mijn hoofd niet rustig.

Je beschermt hem niet door zijn problemen te  bagataliseren , juist het tegenovergestelde. 

Je hoofd zal nog veel vaker een chaos zijn en rust vinden in de fles gaat je niet helpen , de chaos leren verdragen wel.

even over de chaos in jou hoofd, ook in combinatie met verslavingsgevoeligheid....kan het zijn dat jij adhd hebt? Herken jij jezelf in de kenmerken van adhd?
Met medicatie heb je rust in je hoofd. Zonder mrdicatie blijf je chaos ervaren. Want je kan je drankprobleem wel behandelen, maar als dat wordt veroorzaakt door adhd, en je laat de adhd  onbehandeld laat, dan heeft de behandeling tegen de verslaving geen zin namelijk. Met medicatie rust in je lijf en hoofd en heb je overzicht, maar 'verdrink' je niet in al je ellende.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.