Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Mama liegt...

Ik ben sinds twee en half jaar "stiefmama" van een meisje van (nu) zeven. Natuurlijk moesten dochterlief en ik aan elkaar wennen en nu sinds een jaar gaat het echt hartstikke goed. Respect, geduld en liefde van beide kanten. Natuurlijk hebben wij wel eens een klein ruzietje. Zo ook laatst weer.

Zij mag ons 's ochtends altijd om half negen wakker maken in het weekend. Dan smeren we een broodje voor haar en dan mag ze naar haar vriendinnetje uit de buurt. Eerder wakker maken mag niet, omdat zij in het weekend ook wat later naar bed gaat en hopen we dat ze tot die tijd een beetje uitrust. Een enkele keer probeert ze het eerder en dan worden wij boos (niet lang hoor). Dit heeft ze aangekaart bij haar moeder. Dat is natuurlijk prima. Haar moeder beloofde dit vervolgens met papa te bespreken. Alleen heeft mama nu tegen haar "gezegd' dat ze het besproken heeft en gezegd dat wij daar op zouden letten. Ze heeft het alleen niet met ons besproken, maar ze vindt dat wij daar gewoon op moeten letten. Dit is een klein regeltje bij ons thuis die wij niet willen aanpassen.

Wij willen er natuurlijk wel uitkomen met de kleine, maar dat bespreken we nog wel met haar. Maar zij gaat er nu van uit dat het geregeld is, terwijl het niet zo is. Moeten we nu zeggen dat mama dat heeft verzonnen? Lijkt mij niet erg goed voor het beeld wat zij van haar moeder heeft. Wie heeft raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

19-11-2008 om 13:20

Zucht

Het uitpraten van ruzies en misverstanden, is een geweldige bron van nieuwe ruzies en misverstanden. Negeren dus.

En waar moeten jullie nou 'op letten'?

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 13:48

Lekker belangrijk

Het is een heel erg klein regeltje, ik vind hem eigenlijk ook heel erg soepel voor een 7-jarige, dus daar zou ik verder niet op in gaan. Gewoon de regel herhalen naar je stiefdochter en zeggen dat jullie dat op die manier willen. Grote kans ook dat het kind verzonnen heeft wat mama heeft gezegd. Als het contact goed is met de moeder zou je er iets over kunnen zeggen als het zo uitkomt, maar eigenlijk is het sop de kool niet waard.

Goed opgelost zo..

Wat ik fijn zou vinden is dat de moeder er geen groot punt van maakt, is ook geen reden voor hoor! Maar geef ze de kost de moeders die een punt maken om ex plus nieuwe relatie het leven zuur te maken. Ik denk ( maar dat is natuurlijk mijn denkwijze hoor, ik ken de moeder natuurlijk niet)dat ze jullie er niet mee lastig wilde vallen en ze het waarschijnlijk ook geen issu vind dat jullie deze regel zo hebben en dan een beetje boos zijn als de dochter zich er niet aan houdt. Ik zou zeggen geen zwaar ding en geniet van de goede verstand houding met dochter en haar moeder. Enne..goede regel half negen..doe ik zelf ook zo.

Groetjes Mamaloetje

Pelle ,de kleine,,ot

Ha Pelle,dat doe ik ook altijd nog,onze jongste van de vier is elf,ons enige basisschool kind nog( inmiddels wel groep 8)en ik noem haar altijd *de kleine* ,gewoon omdat ze de jongste is.
vorige week had ze haar eerste echte puberbui,die ik (als ervaren pubermoeder)direct herkende.
zeg ik s,avonds tegen mijn man: die kleine heeft ook al puberkuren,zegt hij, dan zie je dat ze niet klein meer is!stom he? ik denk toch dat zij altijd onze kleine zal blijven.

Ardnax

Ardnax

19-11-2008 om 19:53

Regel is regel

Als jullie die regel hebben bij jullie thuis hoort die kleine zich daaraan aan te passen.( weer de waarom-vraag hé Pelle )
Het is jullie regel, geen rare regel en nu eenmal een geldende regel bij jullie thuis.
Als moeders het anders zou doen, is dat haar zaak, bij haar thuis, maar bij papa gelden en er nu eenmaal andere regels.
Overigens vraag ik me ook af waar jullie nu op moeten letten ?
Grtz.
Ardnax

"op moeten letten"

lees ik als "rekening houden met".
Ik zou er ook niet op terug komen. Het volgende weekend gewoon weer mededelen dat ze tot half 9 op haar kamer moet blijven/of in bed. Het is jullie regel. Ik zou de opmerking over wat haar moeder gezegd zou hebben gewoon negeren."Van mama hoef ik nooit groente te eten.""Van mama mag ik om 10 uur naar bed.""Van mama mag ik altijd chips."Zo kan je wel aan de gang blijven.Kind zal nog wel vaker de 2 huishoudens tegen elkaar uitspelen.

Irma

Irma

20-11-2008 om 10:19

O.t. de kleine

Als mijn vader met mijn moeder het over mij had zei hij ook vaak: die kleine. Mijn moeder dacht dan dat hij het over hun kleinkind had maar nee, hij bedoelde mij: z'n jongste dochter. Zelfs al had ik zelf kinderen.

Irma

merietje

merietje

20-11-2008 om 20:50 Topicstarter

De oplossing!

Naar aanleiding van al jullie reacties, waren we nog even aan het praten, hoe wij het zouden oplossen.

Als "de kleine" (wat ik gebruik om haar naam niet te hoeven noemen) over het-pas-om-half-negen-wakker-maken" begint en zegt dat mama had gezegd dat wij het anders zouden doen en er voortaan uit zouden komen wanneer dochterlief dat wilde, dan zeggen wij gewoon dat mama dat dan verkeerd begrepen had. Nu hoeven wij haar dus niet kenbaar te maken dat mama dit "gelogen" had.

Nog even uitleggen:
>>...waar wij op moesten letten =
dat wij uit bed komen wanneer de kleine dat wil, omdat ze om het weekend bij ons slaapt, vond de moeder dat wij dat voor dochterlief over moeten hebben. Ook al is dat 7 uur 's ochtends!

*bella*

*bella*

20-11-2008 om 21:47

Gaat het moeder niet

om het boos worden, want dat zou ik als moeder ook niet echt kunnen waarderen, ik vind het geen reden om boos te worden, en zou zou dta voor zo´n weekend ook niet teveel gevraagd vinden.
Maar hebben jullie nu een programma voor haar van 7 tot half negen? Vind het best lang voor haar om het maar uit te mogen zoeken. (hier lukt dat best maar zijn met tweeen, hebben toch elkaar dan en dan nog toch vaak eerder op)
Verder kan ik me ook voorstellen dat moeder zoiets mompelt tegen haar om er ook vanaf te zijn, om jullie niet daarwerkelijk lastig te hoeven vallen, en hoopt ze dta probleem zich vanzelf oplost.

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 15:20

Moeder liegt niet

Maar laat volgens mij jullie je eigen regels hebben. Ik vind dat wel knap. Ze gaat de discussie niet aan met haar dochter en valt jullie ook niet lastig met iets onbenulligs. Had je het dan prettiger gevonden als ze jullie daadwerkelijk had aangesproken ? Jullie hebben deze regel en zij accepteerd dat zonder problemen te maken...wat wil je nog meer ??!!

gr Dropke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.