Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
zucht

zucht

15-03-2009 om 10:52

Man die altijd staand

(komt bij over als uitdagend)uit zijn raam kijkt naar spelende meisjes bij mij in de straat.

ik erger mij eigenlijk want mijn zoon zei; waarom staart die man zo mama. (ik woon tegenover die man)en ik vind het niet normaal dat hij zo staart naar die spelende kinderen. ik vind het gevaarlijk. hij kijkt alleen ook zo wannneer die meisjes buitenspelen (met een biertje in zijn hand). hij ziet er heel normaal uit. maar ik heb er geen fijn gevoel bij. de eerste keer dat ik het zag, zag hij dat ik hem opmerkte en ging hij snel wat anders doen in zijn huis. de keer daarna bleef hij gewoon staan (met zijn neus tegen het raam bijna).

ik wil mijn buren met meisjes vertellen dat hij nonstop naar hen staart, want stel dat er iets gebeurt, dan had ik dat misschien kunnen voorkomen? zijn er instanties die hiermee wat kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hou je eigen man in de gaten!

Over hem gaan dezelfde verhalen.....
taddadadaaaa
"zijn er instanties die hiermee wat kunnen?"
Ik hoop het niet, maar sinds afgelopen donderdag ben ik daar niet meer zo zeker van.
Groet,
Miriam Lavell

zucht

zucht

15-03-2009 om 12:49

Kijk, als je als volwassene

naar een groep kinderen kijkt, vind ik dat normaal. maar als dat uren achter elkaar is, zonder onderbrekingen en dat elke dag, vind ik dat niet normaal. en elke keer als ik die man zie, zie ik hem bierdrinken. sorry hoor maar volgens mij kan je dan niet meer normaal functioneren. deze man heeft geen contact met niemand en er komt ook niemand bij hem. mijn zoon vind het helemaal niet aangenaam en daar ging het bij mij om in eerste instantie. een opa in het parkje kijkt ook naar de hond die in daar loopt en maakt misschien een babbeltje met deze en gene. maar dat hinderlijk staren naar bepaalde kinderen vind ik niet kunnen. de kinderen zien dat en voelen zich er niet lekker onder. het is geen normaal gedrag.
als het een buurvrouw was, die precies hetzelfde deed, dan zou ik dat ook niet normaal vinden. (sorry hoor, staand voor het raam staan en dan uren staren, moet een fijn gevoel zijn voor diegene die uren aangestaard wordt.)een man of vrouw die staat kan heel intimiderend overkomen op kinderen hoor,zij moeten dan naar de kijker opkijken. alleen maak ik me wel zorgen omdat het zo is dat een MAN veel vaker geweld of misbruik pleegt bij kinderen. Hoe zouden jullie het vinden als een man constant naar je dochter staart. je kan dan wel zeggen dat ze daar geen aandacht aan moet schenken maar ze weet dat ze bekeken wordt en dat blijft niet fijn.
Het belang van de kinderen vind ik in deze belangerijker dan die van die man.
ik denk er nog over na of en wat ik tegen de ouders van de meisjes zeg

Brianna F

Brianna F

15-03-2009 om 15:01

Lara

Ja maar, jij zegt het zelf al:Ik staar "wel eens" naar buiten. Ik krijg de indruk dat die man van "zucht" er een dagtaak van gemaakt heeft. Dat is niet "wel eens" maar altijd.
Ik zou het gewoon eens ter sprake brengen bij de ouders van de kinderen: of hun dat ook wel eens opgevallen is en wat zij daar nu van vinden.
Ik zou me er ook absoluut niet prettig bij voelen als ikmijn dochters elke dag weer uren lang aangestaard worden.

Eenzaam

Als iemand eennzaam is, weinig bezigheden heeft, en weinig contacten heeft met de buurt, waarom zoekt de buurt dan geen contact?
Waarom iemand meteen 'eng' vinden en je afvragen of je over hem mort gaan roddelfn?

Hoe weet je dat eigenlijk?

dat die man ALTIJD staat te kijken? dan zal jij toch wel altijd op hem moeten letten.

misschien zegt die man nu tegen zijn vrouw: 'Jo, aan de overkant woont zo'n ENG mens! die staat de HELE dag naar mij te kijken! dat MOET een mannenverslindster zijn! ik kan maar beter veilig met mijn biertje hier achter de gordijnen blijven, want als ik naar buiten ga, dan grijpt ze me misschien!'

groetjes, zofia

Nou nou

Ik zou het ook raar vinden hoor. Als je zelf kinderen hebt die buiten spelen let je toch op die kinderen? En als je dan ziet dat iedere keer dat jij de kids checkt die man naar buiten staat te kijken vind ik dat ook vreemd hoor. (Tenminste, ik begrijp dat die man zelf geen kinderen heeft?)
Zucht heeft er geen fijn gevoel bij. Dat kan toch? Er wordt hier vaak genoeg op het forum geroepen: "luister naar je gevoel!"

Gr. Poezie.

zon

zon

15-03-2009 om 18:17

Mensen en kinderen kijken, heerlijk!

Ik heb er niet de hele dag de tijd voor maar ik geniet echt van op een terrasje zitten en alleen maar mensen kijken of op een bankje in de speeltuin genieten van alle spelende kinderen.
Ik kan me goed voorstellen dat het als je eenzaam en alleen bent leuk is om naar de kinderen op straat te kijken. Een beetje vreemd maar vooral zielig voor die man lijkt mij, dat hij verder niks heeft in zijn leven.
Er moeten toch echt meer aanwijzingen zijn voor ik me zorgen zou maken.

Zucht

Ken je de man, weet je iets van hem? Misschien kan hij wel niet veel naar buiten door een of andere reden, heeft ie geen werk, verveelt hij zich, weet ik veel. En kijkt ie graag naar buiten, waar op dat moment toevallig meisjes aan het spelen zijn. Ik zou niet op het idee komen dit ergens te melden, zou ook niet weten wat een instantie ermee zou moeten 'mijnheer, u mag niet naar buiten kijken als u in uw eigen huis staat?' Misschien gewoon eens kennis gaan maken met deze buurman?

MaximeM

MaximeM

15-03-2009 om 19:53

Vreemd maar je kan er niet veel mee

Hoi Zucht,

Ik zou het denk ik ook wel vreemd en vervelend vinden als mijn buurman zo de hele dag gaat staan staren, maar hij doet niets wat niet mag, dus je kan hier ook niet veel mee. Het is niet verboden om uit je raam te gaan staan staren (met of zonder biertje in de hand) Ik neem aan dat de ouders van de kinderen dit inmiddels ook wel weten, of zal het die kinderen zelf niet opvallen dat ze de hele tijd bekeken worden?
Laat maar gaan dus, zolang de man niets doet wat niet mag kan hij zijn gang gaan.

Maxime

sax

sax

15-03-2009 om 20:14

Huh?

Dus deze man is je overbuurman? En omdat deze (blijkbaar eenzame contactloze) man veel naar buiten staat te kijken naar spelende kinderen zou je 'instanties' willen inschakelen?? Als ik hier een beetje over doordenk wordt ik er ongelooflijk triest van. Wat een maatschappij. Mijn tip: probeer eens een praatje met hem te maken, voor je instanties gaat inschakelen.

Brianna F

Brianna F

15-03-2009 om 22:16

Lara

Inderdaad, ik bedoelde berber, die die uitspraak deed.
Excuses.

Asa Torell

Asa Torell

15-03-2009 om 22:46

Eigenlijk is het niet duidelijk

hoe vaak de draadstartster zelf het gestaar al heeft waargenomen. Zo te lezen twee keer. En zoon heeft er over verteld, maar hoe vaak heeft die het gezien? Dat wordt ook niet verteld. Dus inderdaad, er moet meer gebeuren wil het reden tot zorg zijn.

MRI

MRI

15-03-2009 om 23:36

Nou

Ik weet wel dat toen ik kind was, er altijd een buurvrouw naar buiten stond te kijken naar ons. En ik weet ook nog dat ik me daar niet prettig onder voelde. Ik zei het tegen mijn moeder maar die wuifde het weg. Later heb ik er nog vaak aan gedacht. Ach ws wilde zelf kinderen, dacht ik toen (ze was pasgetrouwd). Maar het unheimische gevoel bleef, hoe jong ik ook was.

MR

Marmar

Marmar

16-03-2009 om 01:52

Staar ook....

Jawel, heel regelmatig. Heerlijk. Naar mijn achtertuin, voor is helemaal niets te zien. Naar de plantjes en vogeltjes daar. Bak koffie of glaasje wijn in mijn hand. Gelukkig kan niemand me dat zien doen, anders werd er misschien iets over me gedacht en werd de vogelbescherming op me afgestuurd

Stukje verderop

als zuchts kinderen er zich vervelend onder voelen, lijkt het me voor de hand liggend om verderop te gaan spelen. die man kijkt vanaf z'n eigen (!!!) huis, zuchts kinderen spelen op de openbare weg.....
misschien is die man wel aan het overdenken om de kinderbescherming te bellen omdat zucht haar kinderen zomaar op de openbare weg laat spelen....véél te gevaarlijk naar zíjn idee, misschien.
groeten albana

Tihama

Tihama

16-03-2009 om 12:59

Scenario's

De gedachten die bij mij opkwamen

De man heeft zijn kind verloren, is daardoor depressief en drinkt wat teveel, terwijl hij weemoedig staart naar de kinderen die spelen. Of hij is opa, maar het contact met zijn kinderen is kapot, waardoor hij zijn kleinkinderen ook niet meer mag zien.
Of zijn ex houdt de kinderen bij hem weg en hij put troost uit het kijken naar de kinderen op straat.

Natuurlijk kán het ook een levensgevaarlijke pedofiel zijn, maar de kans op een van bovenstaande voorbeelden is echt groter.
Nodig die man eens uit voor een kop koffie. Ik vind het overigens heel vreemd dat je je overbuurman niet kent. Ik zou daar echt mee beginnen: weten wie het is.

Tihama

Ellen Wouters

Ellen Wouters

16-03-2009 om 16:15

En laten we eens veronderstellen dat het een pedofiel is

OK, de kans dat die man weemoedig, depressief, alcoholist, verstrooid of wat dan ook is, is veel groter.

Maar laten we, om jouw gevoel even te volgen, for the sake of the argument dan even aannemen dat die man ongezonde seksuele belangstelling heeft voor kinderen.
Punt één: hoe naar of onprettig ook, kijken mag. Zolang hij het bij kijken laat, doet hij niks wat verboden is.
Punt twee: jij hebt zicht op wat hij doet. Instanties niet. Ergo: de beste preventie is contact met die man maken, een gewoon praatje maken, en doodonschuldig zeggen dat je weleens gezien hebt dat hij veel thuis is en naar buiten kijkt.
De kans is nog steeds groot dat er niks aan de hand is, meer OK, we zaten in een gedachtenoefening.
Wat helpt dan meer denk je: de wetenschap dat hij gezien wordt door de buurvrouw, of de wetenschap dat er ergens in een grote dikke stapel op iemands bureau een melding ligt van een buurvrouw van een volstrekt legale uit-het-raam-kijker?
En dat zelfs nog los van het feit dat het gewoon menselijk en goed nabuurschap is om even contact te maken met iemand die zich mogelijk wat wonderlijk gedraagt, in plaats van dat over te laten aan een anonieme instantie.

zucht

zucht

16-03-2009 om 23:06

Heb alle

reacties gelezen en heb het er thuis nog over gehad. ik woon niet zo lang hier, vandaar dat ik niet alle buren ken, (wel veel buren vind ik zelf) en helemaal niet iemand die nooit (ik zie hem niet)buiten loopt. maar goed, feit blijft dat het voor de kinderen niet fijn is (en niet alleen voor de mijne..). een aantal suggesties vond ik zeer behulpzaam zoals die van ellen en tihama e.d. wij zullen proberen een ingang te vinden om contact te maken met deze man. en hem op een positieve manier benaderen. ik blijf wel bij mijn eigen gevoel -welk gevoel dat op dat moment dan ook is- en zal mijn eigen gevoel niet negeren.

Jo Hanna

Jo Hanna

18-03-2009 om 00:55

Waar ik me over verbaas

"Ik verbaas me erover dat mensen steeds vaker meteen het ergste denken. En dat dan ook nog met de buurt en instanties willen bespreken. Gebruik je gezond verstand."
En waar ik me over verbaas is dat in een geval van seksueel misbruik dat ik van heel dichtbij ken, droevig veel omstanders bleken te vermoeden dat er iets niet in de haak was met een bepaalde man maar niets zeiden omdat ze niet wilden roddelen. Deze man kon jarenlang ongestoord doorgegaan met slachtoffers maken.
Wie zal het zeggen, hoe het in dit geval zit. Als ik er geen goed gevoel bij had (en kind ook, die voelen dingen vaak heel goed aan!) zou ik het wel degelijk met de ouders van die meisjes bespreken. Misschien een beetje luchtig en niet te dramatisch, maar toch, ik zou wel wat zeggen.
Groet, Jo Hanna

Fraz

Fraz

18-03-2009 om 10:05

Ik denk

dat ik vriendelijk zou zwaaien naar de man iedere keer als hij er staat. Als hij niets verkeerds in gedachte heeft maar alleen maar eenzaam is, dan is er niets aan de hand en zal hij het misschien prettig vinden een vriendelijk gezicht te zien. Is het niet helemaal pluis dan laat ik hem er mee merken dat ik hem zie en in de gaten hou.

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2009 om 10:26

Vrouw

Eh, ik zou ook iemand kunnen zijn die het leuk vindt om naar spelende kinderen te kijken. Uit interesse, ontspanning of "vakmatig".
En ik ben een vrouw. En niet eenzaam.
Ik zou die man eens aanspreken. Je kent je buren tegewoordig niet meer en bij alleen kijken kunnen er blijkbaar al de wildste indianenverhalen de ronde doen.
(tenzij hij z'n gulp opendoet uiteraard )

Rafelkap

Rafelkap

18-03-2009 om 10:34

Aha

nu even hele draadje doorgelezen. Dat ga je dus al doen, een praatje aanknopen.
Zwaaien vind ik ook een goeie.
En erachter komen waarom hij naar buiten staart, doe je misschien nooit.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-03-2009 om 11:30

Jo hanna

"En waar ik me over verbaas is dat in een geval van seksueel misbruik dat ik van heel dichtbij ken, droevig veel omstanders bleken te vermoeden dat er iets niet in de haak was met een bepaalde man maar niets zeiden"

Dat heb ik zelf als kind meegemaakt met een buurman, die zijn vingers niet thuis kon houden. Achteraf bleek mijn moeder wel het gevoel te hebben dat er iets niet klopte, maar ze dacht dat ze 'spoken zag'. Dus ik ben het met je eens dat als je gevoel zegt dat er iets niet klopt, dan is het nog niet per se wáár, maar negeren moet je het ook niet.
Maar dit:
"Als ik er geen goed gevoel bij had (en kind ook, die voelen dingen vaak heel goed aan!) zou ik het wel degelijk met de ouders van die meisjes bespreken."

snap ik dan weer minder goed. Het betekent dat je die man isoleert, en dat de kinderen voortaan niet meer in zijn blikveld mogen spelen. Want dát is wat er gebeurt als ouders elkaar gaan waarschuwen voor die vreemde man die maar staat te kijken. De nuance is binnen drietiende seconde verdwenen hoor.
Ondertussen weet die man van niks, maar bestaat wel de kans dat de hele buurt hem van pedofilie verdenkt terwijl hij doodonschuldig kan zijn. Daarom zeg ik: maak contact met die man zélf. Is hij alleen maar eenzaam dan kan het geen kwaad, is hij een viezerik dan weet hij dat hij in de gaten gehouden wordt.

Marmar

Marmar

19-03-2009 om 02:47

Naar buiten....

Het lijkt mij ergens ook wel een geruststellend idee dat je die man nooit buiten zijn huis hebt gezien, alleen maar voor zijn eigen raam naar buiten starend. Zolang hij echt binnen voor dat raam blijft kan hij geen vlieg kwaad doen. Maar wat een bestaan...

Maar ellen...

'Daarom zeg ik: maak contact met die man zélf. Is hij alleen maar eenzaam dan kan het geen kwaad, is hij een viezerik dan weet hij dat hij in de gaten gehouden wordt.'

Ik snap de gedachtengang. En ik vind dit ook een lastig verhaal in hoe je met zoiets om moet gaan, en wat je er al dan niet van moet denken.

Maarre. Laten we eens een worst case scenario doen. Die man is een viezerik. staat al een jaar naar buiten te staren om moed te verzamelen of een strategie te bedenken om een kleuter zijn huis in te lokken.

Denk jij dat je door een keer een praatje met de man in kwestie te maken daar achter komt? Gewoon door te zien of hij 'raar' is? Een gewoon sneu, ennzaam figuur kan vast ook heel 'raar' overkomen. En als je voor de directe benadering kiest 'Waarom staart U steeds uit het raam naar de spelende kinderen? heeft U soms ongezonde neigingen?' Zou je dan iets kunnen met de reactie die je krijgt?

Kweenie...... (maar heb ook geen betere ideeen)

Ingrid

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-03-2009 om 15:37

Maar ingridt

Nee, ik heb nergens beweerd dat je daar achter kunt komen door een praatje. Lees maar terug. Het staat er echt niet.

Wat ik gezegd heb, is dat je een praatje met die man aanknoopt. Dat is iets anders dan vragen of hij soms een pedofiel is, dat hij steeds uit het raam staat te kijken.

Dat gaat bijvoorbeeld zo:

*praatje pot over het weer, de buurt, het wonen in deze straat* ..."Ja, ik zie wel eens dat u naar buiten kijkt, als de kinderen buiten spelen, leuk he, om te zien dat ze zoveel plezier hebben" *praatje pot over het spelen in de buurt, over de hoeveelheid auto's in de straat, over weetikveel wat*

Het verbaast me een beetje dat dat kennelijk zo'n onvoorstelbaar scenario is, dat je denkt dat ik dan kennelijk de rechtstreekse confrontatie aan zou gaan.

Het doel is niet dat IK weet wat er in het hoofd van die man omgaat, het doel is dat HIJ weet dat de buurt ziet dat hij naar die kinderen staat te kijken. En dat maakt het voor hem wat moeilijker om 'ongezien' gekke dingen te doen.

En dat is niet waterdicht, nee. Maar totdat die man eventueel een keer zich vergrijpt aan een kind is niks waterdicht. Je kan helemaal niks doen zolang die man daar alleen maar staat te kijken, instanties ook niet.

Okee ellen,

Ik snap je.

'Het doel is niet dat IK weet wat er in het hoofd van die man omgaat, het doel is dat HIJ weet dat de buurt ziet dat hij naar die kinderen staat te kijken'

Ik bekeek het idd vanaf de 'ik wil weten wat er in zijn hoofd omgaat' kant. En zat me af te vragen op welke manier ik dan door een praatje wijzer zou worden.

Ingrid

Lies Jansen

Lies Jansen

19-03-2009 om 21:32

Maar,,

Wellicht kun je het bij de politie melden en kunnen zij kijken of er een historie is.

Hoewel ik je bezorgdheid begrijp, moet je je ook afvragen wat de reden erachter is. Wellicht is dat een heel andere dan je denkt. Heb je wel eens met hem gesproken? Spreek hem anders eens aan en kijk eens of je los krijgt waarom ie dat doet.

Lies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.