Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


Temet schreef op 13-04-2022 om 15:15:

Hier is toch vaak wel het idee dat een kind maximaal 3 dagen per week naar een kinderdagverblijf zou moeten gaan, en daarnaast wordt opvang door familie vaak beter gevonden dan opvang op een kinderdagverblijf 

Dit zijn geen harde gegevens toch? Tenminste, ik herken dit niet.

Nee, het is geen harde regel of eis die door enige autoriteit gesteld wordt, maar het valt mij op dat heel veel ouders er wel vanuit lijken te gaan dat het wenselijk is dat een kind zo weinig mogelijk naar een kdv gaat, en als het dan gaat, dan toch bij voorkeur niet meer dan 3 dagen per week. Althans, dat idee kreeg ik toen mijn kinderen naar het kdv gingen. 

Vijf dagen per week KDV is bij ons zeker niet ongebruikelijk, maar vier is wellicht het meest gangbare. Er heerst weinig discours over hoeveel dagen te veel zou zijn ... 

Wij hebben destijds drie dagen gedaan, één dag bleef ik thuis, en één dag gingen de kinderen naar mijn moeder. Dat laatste zou ik niet meer doen, met acht kleinkinderen was dat een te grote belasting.

Ik had het geluk dat ik heeeeel veel vakantie heb en dat er destijds  (15-20 jaar geleden) heel wat verlofstelsels bestonden. Zo ben ik er in geslaagd na elke geboorte vijf à zes maanden voltijds te kunnen thuisblijven en dan nog een paar maanden halftijds. 
Van één tot drie jaar gingen ze dan drie dagen per week. Dat was 'weinig', vergeleken met de kinderen van vriendinnen en collega's. 

Ze gingen ook pas op hun drie jaar naar school, al waren ze daar achteraf bekeken al wat eerder aan toe.  Heel gangbaar is hier 2,5, en dat heb ik persoonlijk altijd zielig gevonden, zeker als die kleintjes dan ook nog eens in de naschoolse en voorschoolse opvang moeten. Op althans onze kleuterschool liepen die ukjes vaak te huilen op de speelplaats
        

Temet schreef op 13-04-2022 om 15:15:

Clothilde, je hebt uitgelegd hoe in België voltijdswerk meer de norm is dan hier in Nederland. Hoe zit dat met de zorg voor kinderen? Hier is toch vaak wel het idee dat een kind maximaal 3 dagen per week naar een kinderdagverblijf zou moeten gaan, en daarnaast wordt opvang door familie vaak beter gevonden dan opvang op een kinderdagverblijf (en dan niet alleen omdat opvang door familie goedkoper is).

Hoe denken de Belgen over deze dingen? Gemiddeld genomen dan hè, ik snap ook wel dat niet iedereen hetzelfde denkt, net zo min als in Nederland.

Ik heb niet echt op je vraag geantwoord bedenk ik. In het algemeen wordt er meer van uitgegaan dat opvang wel degelijk goed is voor de ontwikkeling, en is het meer evident dat dit nu eenmaal ook moet omdat je nu eenmaal 'moet' werken. Ik ben vijftig en heel wat mensen van mijn generatie hebben zelf in de crèche gezeten als kind. Het is meer een evidentie dan in Nederland, denk ik.

Toevallig lag kinderopvang onlangs wel even onder vuur vanweg twee zeer tragische incicenten. In de nasleep daarvan sprak een kinderpsychiater zich ervoor uit dat kinderen idealiter twee à drie jaar thuis zouden blijven, maar een andere kinderpsychiater sprak dat weer tegen.


Hier een interview met een kinderpsychiater en een psychologe uit Vlaanderen over kinderopvang. Ik heb de meest relevante passages in het vet gezet: 


(bron: De Standaard van 31 maart)


Wetenschappers zijn zich al decennialang bewust van het belang van de eerste duizend dagen in een mensenleven. Het concept dringt nu pas door tot de modale burger en het beleid.

1 Waarom zijn de eerste duizend ­dagen belangrijk?

We hebben het aan de Britse psychiater John Bolwby te danken dat we weten dat jonge kinderen zich goed moeten kunnen hechten aan hun ouders of andere opvoeders. Baby's hebben opvoeders nodig die sensitief en liefdevol reageren. Een kind dat huilt, moet getroost worden. Blijft de respons van opvoeders te lang op zich wachten, en gebeurt dit vaker, dan ontwikkelen de hersenen van het kind zich minder goed.

Er komt almaar meer onderzoek bij dat de resultaten op scherp stelt: 'Je start in het leven bepaalt of je veerkrachtig zult zijn, of je ziektes zult ontwikkelen en een goede partnerrelatie zult kunnen aangaan, en het bepaalt ook je kansen op de arbeidsmarkt', zegt kinderpsychiater Binu Singh (KU Leuven). 'In het begin van het leven worden de fundamenten gelegd. Van de gevangenen in de VS heeft bijna iedereen een slechte start gekend, net zoals Hitler en Poetin. Het is dus ook belangrijk voor de samenleving dat we goed voor jonge kinderen zorgen.'

Dat het concept nu breder doordringt, vindt ook professor Nicole Vliegen, klinisch psychologe (KU Leuven), een goede zaak. 'We weten dat we meer aandacht moeten hebben voor kinderen die in moeilijke omstandigheden opgroeien, zoals armoede, verwaarlozing, geweld, of getuige zijn van geweld. Dat leidt tot toxische stress, die schadelijk is voor hun ontwikkeling. Maar er is ook een schaduwzijde: het lijkt nu soms of we elk beetje kleine stress bij kinderen moeten vermijden. Dat leidt tot onnodige druk bij ouders.'

2 Is kinderopvang op jonge leeftijd te stressvol?

Niet als het goede opvang is, waarbij er genoeg kindbegeleiders zijn, zodat ze gepast kunnen reageren op de signalen van ieder kind. Er is goede kinderopvang in Vlaanderen, maar sinds de verhoging van het aantal kinderen per begeleider (de kindnorm) staat die onder druk. 'Er moeten voldoende handen zijn, om al die kinderen op te pakken indien nodig en eten te geven. Probeer dat maar eens als je er alleen voor staat met acht of negen kleintjes', zegt Vliegen. 'Een baby die een halfuur moet wachten op zijn flesje, raakt zo overstuur dat hij niet meer goed kan slikken. Er moet ook voldoende kennis zijn over wat jonge kinderen nodig hebben. Begeleiders moeten goed opgeleid zijn en voldoende weten over de emotionele, relationele en pedagogische ontwikkeling van jonge kinderen. En liefst niet altijd andere begeleiders die elkaar te snel aflossen.'

Ook Singh zegt: 'Jonge kinderen kunnen zich hechten aan meer mensen dan alleen hun mama en papa. Maar liefst toch niet te veel verschillende mensen.'

3 Dus ouders langer verlof geven, is een goed idee, zodat ze in dat eerste levensjaar zelf voor hun kind kunnen zorgen?

'Sommige ouders zullen dat graag doen, en dan moeten ze daarin gefaciliteerd worden', zegt Singh. 'Anderen gaan toch liever werken, en dan moet de kinderopvang kwaliteitsvol zijn. Met de huidige kindnorm van 1 op 8 lukt dat bij baby's niet. Het is niet het een of het ander. Het zal altijd én-én blijven.'

Vliegen: 'Kinderen mogen gerust al op vier maanden naar de opvang, als dit zachtjes geïntroduceerd wordt en als er aan de voorwaarden van goede opvang wordt voldaan. Op vijf maanden kan ook nog, maar je moet het niet uitstellen tot je kind acht maanden is, want dan krijgt het net te kampen met vreemdenangst. Dan wacht je beter tot het zijn eerste verjaardag heeft gevierd.'

Vliegen stuurde haar vier kinderen naar de opvang. 'Toen we later op weg naar school voorbij de opvang kwamen, vroegen ze nog vaak om dag te gaan zeggen: geen beter bewijs van het feit dat ze zich daar thuisvoelden.'

Singh: 'Ik zou de discussie graag opentrekken: er is uiteraard verbetering nodig in de kinderopvang. Anders zouden er zich geen drama's voordoen zoals in Mariakerke. Maar er is nog zoveel meer nodig. Krijgen zwangere vrouwen voldoende rust? Krijgen kinderen in armoede de juiste voedingsstoffen binnen en krijgen ze voldoende stimulering om zich goed te ontwikkelen? Hoeveel kraamzorg hebben gezinnen nodig? Kunnen we jonge ouders helpen door tijdens de zwangerschap al te zoeken naar wie hen zal steunen? Kunnen we vaders, die zo belangrijk zijn, meer bij de start van het leven betrekken? En we mogen best ook wat meer verontwaardigd zijn over kleuterklassen met 25 kinderen. Ook dat is veel te veel.'

'In plaats van het opvangsysteem aan te passen en te blijven aanpassen, moeten we het dus fundamenteel anders bekijken en anders gaan doen, zodat kinderen in elke fase van hun jonge leven datgene krijgen wat ze echt nodig hebben.'



Temet schreef op 13-04-2022 om 15:44:

Nee, het is geen harde regel of eis die door enige autoriteit gesteld wordt, maar het valt mij op dat heel veel ouders er wel vanuit lijken te gaan dat het wenselijk is dat een kind zo weinig mogelijk naar een kdv gaat, en als het dan gaat, dan toch bij voorkeur niet meer dan 3 dagen per week. Althans, dat idee kreeg ik toen mijn kinderen naar het kdv gingen.

Dit herken ik helemaal niet. Ik vind het juist wel wenselijk dat mijn dochter naar de opvang gaat zodat ze daar kan leren van leeftijdsgenoten. Ik denk dat dat voor haar ontwikkeling heel goed is. Ik leer ook regelmatig dingen van de kinderopvang dat ze bepaalde activiteiten doen waarvan ik tot op dat moment had gedacht dat ze daar nog te jong voor was.

Wat ik wel herken is de wens maximaal drie dagen. Omdat ik zelf het idee had dat het misschien wel heel vermoeiend is een hele dag met zoveel andere kinderen. Toch merk ik aan dochter weinig verschil tussen een dag thuis en op de opvang. Soms denk ik zelfs dat een dag thuis drukker is en zorgt voor meer prikkels dan de opvang, bijvoorbeeld als ze meegaat naar een verjaardag. Vanuit dochter bezien is er denk ik ook geen bezwaar om vijf dagen per week naar de opvang te gaan. In België is dan ook veel gebruikelijker en kinderen groeien daar ook gewoon op.

Mevrouw75 schreef op 13-04-2022 om 14:28:

[..]

Nou ja, kijk, mijn oom liep als peutertje (2 jaar) naar in z’n eentje de peuterspeelzaal, half de grote stad door, wij hebben de politie aan de deur gehad, omdat ons kind van 5 op de hoek van straat zoet zat te spelen. Die verschillen heb je dus. Ik vind het nog steeds spannend als ze zelfstandig een boodschap gaat halen, door deze politiegebeurtenis.

Daarnaast is het verkeer flink drukker etc.

Om te lopen lijkt het me niet zo veel gevaarlijker. Tegenwoordig wemelt het van de oversteekplaatsen met verkeerslichten, toen ik naar de lagere school liep, zag je die hooguit op een paar plaatsen in het centrum. Ik liep als 6-7 jarige ook gewoon naar school, 20 minuten heen en 20 minuten terug. Met mijn jongere broertje op sleeptouw, want die zat toen op de kleuterschool naast mijn lagere school. Waar ik overigens flink van baalde, want de klassen 1 en 2 van de lagere school waren om 11 uur uit in de ochtend, en de kleuterschool pas om 12 uur, dus ik moest elke dag een uur wachten.

Pejeka1 schreef op 13-04-2022 om 18:19:

[..]

Om te lopen lijkt het me niet zo veel gevaarlijker. Tegenwoordig wemelt het van de oversteekplaatsen met verkeerslichten, toen ik naar de lagere school liep, zag je die hooguit op een paar plaatsen in het centrum. Ik liep als 6-7 jarige ook gewoon naar school, 20 minuten heen en 20 minuten terug. Met mijn jongere broertje op sleeptouw, want die zat toen op de kleuterschool naast mijn lagere school. Waar ik overigens flink van baalde, want de klassen 1 en 2 van de lagere school waren om 11 uur uit in de ochtend, en de kleuterschool pas om 12 uur, dus ik moest elke dag een uur wachten.

Dat gebeurt nu gewoon echt niet meer hoor. 

Jillz schreef op 13-04-2022 om 18:06:

[..]

Dit herken ik helemaal niet. Ik vind het juist wel wenselijk dat mijn dochter naar de opvang gaat zodat ze daar kan leren van leeftijdsgenoten. Ik denk dat dat voor haar ontwikkeling heel goed is. Ik leer ook regelmatig dingen van de kinderopvang dat ze bepaalde activiteiten doen waarvan ik tot op dat moment had gedacht dat ze daar nog te jong voor was.

Wat ik wel herken is de wens maximaal drie dagen. Omdat ik zelf het idee had dat het misschien wel heel vermoeiend is een hele dag met zoveel andere kinderen. Toch merk ik aan dochter weinig verschil tussen een dag thuis en op de opvang. Soms denk ik zelfs dat een dag thuis drukker is en zorgt voor meer prikkels dan de opvang, bijvoorbeeld als ze meegaat naar een verjaardag. Vanuit dochter bezien is er denk ik ook geen bezwaar om vijf dagen per week naar de opvang te gaan. In België is dan ook veel gebruikelijker en kinderen groeien daar ook gewoon op.

Het ingewikkelde kwam bij ons pas bij de bso, daar kwam de Nederlandse Max.3 dagen wel flink op ons bord. Ons kind gaat notabene maar maximaal 3 dagen, maar voelde zich echt heel zielig dat zij ‘de énige’ was die naar de bso moest. Natuurlijk lekker overdreven op z’n kinds, maar ze voelt zich echt de uitzondering die niet lekker naar huis gaat na school. 

ik ken ook kinderen die juist vragen om naar de bso te mogen. Het is op sommige dagen namelijk zo moeilijk om af te spreken omdat 'alle kinderen' naar de bso gaan. 
Hier zijn de dinsdag en donderdag erg druk

Onze dochter gaat in de vakantie altijd een dag per week naar de bso om met andere kinderen te spelen. Mijn man werkt in het onderwijs, dus hij heeft de schoolvakanties vrij. Maar dochter vindt het leuk en heeft daar sociale contacten. Zeker omdat sportclubjes vaak geen trainingen hebben in de vakanties. 

Leene

Leene

14-04-2022 om 00:26

duizel schreef op 13-04-2022 om 20:30:

ik ken ook kinderen die juist vragen om naar de bso te mogen. Het is op sommige dagen namelijk zo moeilijk om af te spreken omdat 'alle kinderen' naar de bso gaan.
Hier zijn de dinsdag en donderdag erg druk

Dan gaat het over oudere kinderen. Clothilde haalt een interview aan waar gesproken wordt over de eerste 1000 dagen en het belang van hechten. 
Nu zeg ik niet dat je dan maar 3 jaar zwangerschaps verlof moet krijgen maar het achterlijk korte verlof in Nederland kan gerust naar 6 maanden. 
En nu niet gaan gillen dat dit niet kan want in Groot Brittannië is dit ook gelukt ( heb ik ook gewoond en ik kan je verzekeren dat daar heel veel zaken ook niet op rolletjes lopen en ook conservatief is op bepaalde punten.

Werkelijk niet normaal dat je je kind met 10/ 12 weken al naar de opvang moet brengen, terwijl we weten dat dat nu juist de periode is dat de kinderen de minste weerstand hebben. De antistoffen die ze van moeder via de placenta hebben mee gekregen worden minder en hun eigen antistoffen zijn nog niet helemaal opgebouwd.

Maar goed... de vraag van TO is heel anders en er komt een heel andere discussie op gang...niet erg verder hoor.

Misschien is het nu veranderd maar het vriendje van mijn zoon vroeger had zo'n hekel aan de BSO en zijn zusje ook. Ik heb die kinderen toen onder mijn hoede genomen want ik was toch thuis en ze waren zo blij en bevriend met mijn zoon waarmee ze na school konden spelen. Daar is toen ook een vriendschap uitgegroeid tussen die ouders en mijn man en mij. Die vriendschap is er nog steeds en ik ben hun tweede moeder.

Leene schreef op 14-04-2022 om 00:26:

[..]

Dan gaat het over oudere kinderen. Clothilde haalt een interview aan waar gesproken wordt over de eerste 1000 dagen en het belang van hechten.
Nu zeg ik niet dat je dan maar 3 jaar zwangerschaps verlof moet krijgen maar het achterlijk korte verlof in Nederland kan gerust naar 6 maanden.
En nu niet gaan gillen dat dit niet kan want in Groot Brittannië is dit ook gelukt ( heb ik ook gewoond en ik kan je verzekeren dat daar heel veel zaken ook niet op rolletjes lopen en ook conservatief is op bepaalde punten.

Werkelijk niet normaal dat je je kind met 10/ 12 weken al naar de opvang moet brengen, terwijl we weten dat dat nu juist de periode is dat de kinderen de minste weerstand hebben. De antistoffen die ze van moeder via de placenta hebben mee gekregen worden minder en hun eigen antistoffen zijn nog niet helemaal opgebouwd.

Maar goed... de vraag van TO is heel anders en er komt een heel andere discussie op gang...niet erg verder hoor.

Ik reageerde op mevrouw75 waarvan de dochter het niet eerlijk vindt dat ze 3 dagen naar de bso moet. 

Daarop reageerde ik dat er ook kinderen zijn die niet naar de bso gaan en dat wel willen omdat het afspreken na school zo moeilijk is omdat vriendjes wel daarheen gaan. 

duizel schreef op 14-04-2022 om 06:12:

[..]

Ik reageerde op mevrouw75 waarvan de dochter het niet eerlijk vindt dat ze 3 dagen naar de bso moet.

Daarop reageerde ik dat er ook kinderen zijn die niet naar de bso gaan en dat wel willen omdat het afspreken na school zo moeilijk is omdat vriendjes wel daarheen gaan.

Ik heb het inderdaad om wat oudere kinderen. Op het kdv wist kind het niet beter en ik denk dat dat de situatie wel makkelijker maakt. 

Ik persoonlijk ben heel erg voor langer verlof voor beide ouders en standaard opvang na school, dan spelen kinderen elkaar in ieder geval niet uit en weet geen enkel kind dat er ook een deel thuis of op de bso zit. Dan is dat gewoon zo. En dan het liefst geïntegreerd met de clubjes, want dat maakt het werkende leven ook ingewikkeld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.