Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moederschap versus werk


Egel. schreef op 15-04-2022 om 00:17:

[..]

Je bent wel een beetje van 'vroeg was alles beter' he?

Soms is dat ook zo, maar van de hoeveelheid keren dat je schrijf hoe goed alles vroeger was in tegenstelling tot nu, krijg ik de indruk dat je je daar erg op richt. Er zijn nu ook dingen beter he!

Tuurlijk zijn er nu ook dingen beter. Maar niet alles. Soms denk ik gewoon dat wij het in onze jeugd leuker hadden dan de huidige kinderen. Als de schoolbel ging, was je ook écht vrij en hoefde je niet nog een uur of wat naar een ander klasje. Vrij om te doen wat je zelf wilde, of dat nou op je kamer hangen was met een boek of met een hele sliert buurkinderen buiten ravotten. Lekker tussen de middag even thuis lunchen, met een gebakken eitje, kopje soep of soms wat gebakken aardappeltjes als er aardappelen over waren van de vorige avond.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik om 8 uur in de ochtend de deur uit had gemoeten en dan pas weer om 18.00 uur thuis als kind. Maar misschien komt dat ook omdat ik het nooit meegemaakt heb, dat kan. Maar in mijn idee klinkt het niet leuk.

MamaE schreef op 15-04-2022 om 16:01:

[..]

Stel dat mijn man en ik geen kinderen hadden gekregen. Dan had ik het echt niet oké gevonden als ik vijf dagen moest werken en hij alleen maar thuis ging zitten, met vrienden af zou spreken en sporten omdat hij werken beklemmend zou vinden of niet leuk of er geen zin in had. Zoveel tijd kost het huishouden nu ook weer niet.

Met kinderen begrijp ik het beter. Die kosten ook veel tijd en dan ben je ook gebonden aan schooltijden etc voor je eigen leven.

Je vervalt weer in het verdedigen van jullie keuzes. Terwijl mijn post daar niet over ging.

Het is prima dat jullie deze keuze maken. Maar het is ook prima als een ander een andere keuze maakt, ook als jij dat dus niet begrijpt.

MMcGonagall schreef op 14-04-2022 om 22:49:

Mijn kinderen gingen naar de BSO omdat ik moest werken. Ik heb dat ook nooit anders gebracht als ‘het hoort erbij’. Ze vonden het tot een jaar of 9 echt wel leuk, daarna was het gewoon zoals het was.

Maar dat is bij mij echt niet anders. Je moet dan ook niet doen dat als je kind het niet wil, dat je het anders brengt ofzo. Wat is dit nou weer voor kul. 

Egel. schreef op 14-04-2022 om 23:17:

[..]

Oké, hier spuit 11, maar ik vind dit zó grappig! De slaapkamers moeten wekelijks grondig worden gestofzuigd, gordijnen gewassen, 2x per week de huiskamer, hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!

Tenzij je in een vies huis wil wonen, schreef je later. Nou, niet per se, maar ik zit er ook niet echt mee dat het hier best stoffig is, best rommelig, hier en daar ronduit vies. Whatever. Ik zou het wel iets fijner vinden als het íets beter was (spic en span hoeft absoluut niet), maar al met al vind ik veel andere dingen in mijn leven véél belangrijker.

Persoonlijk doe ik vrijwel niets in het huishouden.

Gadver, wat een enorm denigrerende  post. Realiseer je je dat je mensen gewoon zit uit te lachen??

Realiseer je je ook, dat werk ook gewoon heel eentonig en saai werk kan zijn. Dat je dan blijer van kan worden voor aandacht aan je eigen huishouding? Ieder z'n ding hė? Maar mensen uitlachen is niet oke...

Angela1967 schreef op 15-04-2022 om 15:42:

[..]

maar het scheelt dan wel als iemand zichzelf kan plaatsen in die context en ook ziet hoe afwijkend het is / was en zich realiseert dat dat in discussies soms betekent dat jouw mening zo relevant is (omdat je een bepaalde unieke keuze hebt gemaakt of kunnen maken).
Gr Angela

Bedoelde je NIET zo relevant?


Maar wanneer is iemands mening dan wél relevant voor jou? Iedereen maakt namelijk een unieke keuze. 

dan

dan

15-04-2022 om 20:06

bieb1963 schreef op 15-04-2022 om 19:09:

[..]

Gadver, wat een enorm denigrerende post. Realiseer je je dat je mensen gewoon zit uit te lachen??

Realiseer je je ook, dat werk ook gewoon heel eentonig en saai werk kan zijn. Dat je dan blijer van kan worden voor aandacht aan je eigen huishouding? Ieder z'n ding hė? Maar mensen uitlachen is niet oke...

Mijn werk is best eentonig maar het huishouden vind ik ook niet leuk, dus dan toch beter naar het werk. Ik ben wel erg tevreden met mijn salaris, balans tussen werk en privé en de afstand naar het werk. 

Bieb, ik lach niet om het huishouden en zelfs nauwelijks om dat zij het heel belangrijk vindt, maar om haar kennelijke overtuiging wat er exact moet in huis. De manier van schrijven en de strakke norm 'Je zal toch 2x per week X moeten doen en elke dag Y'. 

Als ze nou had geschreven 'Zelf vind ik het belangrijk om voldoende Y te doen en toch ook wel regelmatig X', dan was ik niet gaan lachen hoor.

dan schreef op 15-04-2022 om 20:06:

[..]

Mijn werk is best eentonig maar het huishouden vind ik ook niet leuk, dus dan toch beter naar het werk. Ik ben wel erg tevreden met mijn salaris, balans tussen werk en privé en de afstand naar het werk.

Dat kan.

Egel. schreef op 15-04-2022 om 20:44:

Bieb, ik lach niet om het huishouden en zelfs nauwelijks om dat zij het heel belangrijk vindt, maar om haar kennelijke overtuiging wat er exact moet in huis. De manier van schrijven en de strakke norm 'Je zal toch 2x per week X moeten doen en elke dag Y'.

Als ze nou had geschreven 'Zelf vind ik het belangrijk om voldoende Y te doen en toch ook wel regelmatig X', dan was ik niet gaan lachen hoor.

Ik snap wat je bedoelt. Maar zo'n 'lange lach' komt toch echt anders over.

Valeria schreef op 15-04-2022 om 19:38:

[..]

Bedoelde je NIET zo relevant?


Maar wanneer is iemands mening dan wél relevant voor jou? Iedereen maakt namelijk een unieke keuze.

Inderdaad, 'niet' vergeten!

Lieveheersbeest schreef op 15-04-2022 om 15:45:

[..]

Dit topic gaat letterlijk over minder werken en een TO die tips/advies zoekt als het gaat om schuld voelen naar man en maatschappij. Dan is zo'n post van Watertoren juist super waardevol en relevant.

Het is een vrij unieke situatie en ik lees nergens dat zij dat beseft en dat ze dat relateert aan de meer gemiddelde situatie waar de meeste mensen mee dealen. Vanuit haar reactie mbt BSO  had ik ook al het gevoel dat watertoren niet echt scherp heeft hoe gemiddelde zaken gaan en bijvoorbeeld hoeveel variatie er in kinderen, BSO's er is. Vandaar dus 

Gr Angela

Egel. schreef op 15-04-2022 om 20:44:

Bieb, ik lach niet om het huishouden en zelfs nauwelijks om dat zij het heel belangrijk vindt, maar om haar kennelijke overtuiging wat er exact moet in huis. De manier van schrijven en de strakke norm 'Je zal toch 2x per week X moeten doen en elke dag Y'.

Als ze nou had geschreven 'Zelf vind ik het belangrijk om voldoende Y te doen en toch ook wel regelmatig X', dan was ik niet gaan lachen hoor.

Pejeka is itt wat zijn avatar doet vermoeden een man he? Duurde ook even voor ik dat (op het Vivaforum dan) door had  

Clothilde schreef op 15-04-2022 om 22:03:

[..]

Pejeka is itt wat zijn avatar doet vermoeden een man he? Duurde ook even voor ik dat (op het Vivaforum dan) door had

Ah! Toegegeven, dat had ik niet verwacht.

Ook dan blijft wel staan dat ik het strakke normen vind, of in ieder geval: gebracht als een gegeven. 

Pejeka1 schreef op 15-04-2022 om 16:08:

[..]

Tuurlijk zijn er nu ook dingen beter. Maar niet alles. Soms denk ik gewoon dat wij het in onze jeugd leuker hadden dan de huidige kinderen. Als de schoolbel ging, was je ook écht vrij en hoefde je niet nog een uur of wat naar een ander klasje. Vrij om te doen wat je zelf wilde, of dat nou op je kamer hangen was met een boek of met een hele sliert buurkinderen buiten ravotten. Lekker tussen de middag even thuis lunchen, met een gebakken eitje, kopje soep of soms wat gebakken aardappeltjes als er aardappelen over waren van de vorige avond.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik om 8 uur in de ochtend de deur uit had gemoeten en dan pas weer om 18.00 uur thuis als kind. Maar misschien komt dat ook omdat ik het nooit meegemaakt heb, dat kan. Maar in mijn idee klinkt het niet leuk.

Wat jij schildert, heeft inderdaad iets heel aantrekkelijks. Maar het heeft ook een keerzijde. Het veronderstelt dat één van de ouders zijn of haar carrière (of gewoon baan) jarenlang opgeeft om voor de kinderen en de huishouding te zorgen. Ik kan me best voorstellen dat je daarin voldoening kan vinden, het levert de andere partner ook veel vrije tijd op, en leidt ongetwijfeld tot minder stress en spanningen in een gezin. Maar er zijn ook keerzijdes, en niet alleen als de partner wegvalt, of als er een scheiding komt. Jezelf kunnen ontplooien, een 'room of one's own' hebben, bestaan als persoon buiten de rol van moeder en echtgenote van, financiële zelfstandigheid, gelijkwaardigheid ... dat zijn toch echt dingen waar veel mensen niet zonder zouden willen.      

Egel. schreef op 15-04-2022 om 22:06:

[..]

Ah! Toegegeven, dat had ik niet verwacht.

Ook dan blijft wel staan dat ik het strakke normen vind, of in ieder geval: gebracht als een gegeven.

Dat is de wereld van Pejeka Een heel fascinerende wereld wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.