Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Moet jongste mee mogen doen?

Ik ben benieuwd of dit nu een vaker toegepaste regel bij mensen thuis is. Als jullie oudste een vriendje te spelen heeft vind je dan dat de jongste mee moet mogen doen ?

Ik ben zelf opgegroeid met het idee dat ik echt zelf een vriendje/vriendinnetje moest gaan zoeken als ik wou spelen. Mee mogen doen met mijn oudere zus en vriendinnen was echt een zeer zeldzaam gegeven.

Het is niet van toepassing hier want mijn dochters schelen te veel maar ik zou de oudste nooit laten 'oppassen' op de jongste. Ik zie hier dat het helemaal niet leuk is, dan hebben 2 meiden van 6 jaar opeens zo'n peuter van 3 aan hun been hangen, want dat moet dan van die ouders. Ik vind dat die ouders die jongste van 3 thuis moeten houden of moeten koppelen aan andere kleinere kinderen.

Wat doen jullie ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Talia

Talia

23-07-2009 om 17:32

Nee

Ik vind juist (net als jij) dat kinderen hun eigen vrienden moeten hebben en daar ook zelf mee mogen bepalen wat, hoe en waar ze spelen. Mijn ervaring hier in de buurt is dat het vaak jongere kinderen zijn die dan mee moeten spelen en dat beperkt de groteren in hun spel. Ik vind niet dat ouders dat mogen opleggen.
Oudste's vriendinnetje bijvoorbeeld mocht heel lang alleen op de stoep voor haar huis spelen en nergens anders, want haar jongere broertje mocht nog niet elders spelen en anders was het zielig voor hem. Dat is (hoop ik) een extreem voorbeeld, maar het vormde mijn mening daarover wel. Het wil trouwens niet zeggen dat ze geen rekening met elkaar moet houden. Hier zit er zeven jaar verschil tussen de dochters, dus oudste kon heel lang niet op haar kamer spelen de hele woensdagmiddag, omdat jongste dan een dut deed. Jammer dan, dan speel je beneden, of buiten, of je spreekt op die middag bij een ander af ... na half vier kon het weer.

Groet, Talia

Idd maar

Hoi,
je hebt gelijk. maar..bij ons schelen ze anderhalf jaar. ze zitten op dezelfde school en hebben een aantal kinderen waar ze allebei wel eens mee omgaan.
Als er een vriendje komt is het dan heel moeilijk om dat te scheiden,maar ik doe het wel hoor.
dan moet een dus alleen spelen. WErkt prima,maar het blijft moeilijk.

Manda Rijn

Manda Rijn

23-07-2009 om 18:06 Topicstarter

ik vind het ook beperkend werken, ik zie het hier in de straat bij en paar huizen dat de oudste dan niet met de kliek mee mag omdat hij/zij op een jonger zusje moet passen. Ik vind het ook wel een grote verantwoordelijkheid voor een kind van 6 om op straat te passen op een peuter.

Overigens scheel ik met mijn zus nog geen 1,5 jaar en mijn moeder vond dus dat ik zelf iets moest gaan doen/zelf iemand moest gaan zoeken.

Misschien verklaart het ook wel waarom er hier zo graag kinderen komen spelen, er is geen zusje of broertje die mee hoeft te doen en ik bemoei mij weinig met ze. Sinds de baby (vandaag 2 weken oud) er is is er niets veranderd, er zitten nog steeds heel veel kinderen boven. Straks als de baby op haar eigen kamertje gaat slapen overdag dan kunnen de oudere kinderen nog steeds hier op zolder spelen (ze mogen dan alleen niet meer gillen en springen). Het handigste is als de baby gewoon door alles heen slaapt, ze ligt nu nog in de woonkamer.

Vic

Vic

23-07-2009 om 18:39

Groot leeftijdsverschil

Mijn kinderen schelen bijna 6 jaar en delen dus geen vriendinnetjes. Alle vriendinnen van oudste duiken wel altijd bovenop mijn jongste omdat ze haar zo ontzettend schattig vinden. Jongste vindt dat geweldig, maar oudste kan er behoorlijk van balen. Ik houd jongste dus bij voorkeur wel een beetje bij de groten uit de buurt.

tonny

tonny

23-07-2009 om 19:05

Nee

Dat was nooit een verplichting. Jonger broertje/zusje mocht wel meedoen als beide partijen dat leuk vonden.

Maar jonger broertje/zusje mocht in elk geval niet storen, dan nam ik hem/haar mee naar elders.

Tonny

Hillary

Hillary

23-07-2009 om 19:10

Zeker niet

Hier ook 1,5 jaar verschil. Buiten wordt vaak met heel veel kinderen gespeeld van tussen de 6 en 12 jaar oud en dan spelen ze beiden mee uiteraard. Maar als een van beiden een vriendje mee naar huis neemt van school ofzo, dient de ander zichzelf te vermaken. Soms gebeurt het wel eens dat ze met zijn drieen spelen, bijvoorbeeld op de Wii ofzo maar dan gaat het van hen zelf uit en zeker niet van mij. Ze gaan ook nooit mee op elkaars kinderfeestje, wat ik ook heel veel zie gebeuren. Overigens kunnen ze soms opeens zo'n bui hebben in een vakantie dat ze uren samen poeslief aan het spelen zijn (deze vakantie nog niet gebeurd helaas) en als er dan een kindje aan de deur komt voor een van beiden kan ik er wel eens van balen, want dan gaat een ervandoor en blijf ik met een zich vervelend kind achter. Heb dan ook wel eens heel gemeen tegen kindje aan de deur gezegd op zo'n moment dat kind X er niet was.

Carolien

Carolien

23-07-2009 om 19:37

Hmm

In principe zijn hanteren we hier de regel dat iemand speelt met de eigen vriendjes/vriendinnetjes en niet een jonger brusje op sleeptouw hoeft te nemen. Maar in de praktijk is het toch soms wel lastig om dat vast te houden. Hier twee kinderen die zo'n twee jaar van elkaar verschillen en ik merk dat het toch lastig is. Kind 2 heeft vaak minder speelafspraken en is dus vaak thuis. Als kind 1 dan een afspraak heeft en met het andere kind bij huis speelt, is het niet gemakkelijk om de hele tijd tegen kind 2 te zeggen 'jij mag niet meedoen, want x heeft eigen vriendjes en jij moet zelf maar iets regelen'. In de praktijk komt het er op neer dat ik wat probeer te schipperen. Eerst mogen kind 1 en vriendje of vriendinnetje samen spelen, maar als ze dqaarna nog samen thuis zijn probeer ik toch maar ruimte te maken voor kind 2.
Vandaag maakte kind 1 een afspraak met een vriendje. Ze besloten om bij ons te spelen. Toen heb ik aangegeven dat ze ook hadden kunnen kiezen om samen bij vriendje te spelen en dat ze wisten dat kind 2 ook thuis zou zijn en dat kind 2 daarom niet buitengessloten mocht worden. Ter info. Kind 1 had gisteren ook met hetzelfde vriendje gespeeld, deels bij hem thuis en later samen bij ons. Bij ons hebben ze voor een groot deel met hun tweeën gespeeld en pas op het einde mocht kind 2 ook meedoen. Vooral toen kind 3 (6 jaar jonger dan kind 2) ook bij het spel betrokken werd, vond ik dat kind 2 niet buitensgesloten mocht worden.
Maar het blijft schipperen....
Groetjes,
Carolien

Maylise

Maylise

23-07-2009 om 19:43

Niet verplicht

Ik heb mijn kinderen nooit verplicht om een broertje/zusje op sleeptouw te nemen als er een vriendje kwam spelen. Daar komt vak toch alleen maar ruzie van. Als alle partijen het leuk vinden prima maar niks hoeft.
Onze tweeling speelde als kinderen heel veel samen en hadden veel gezamenlijke vriendjes dus dan speelden ze meestal wel met elkaar. Maar als het kind wat vriendje had uitgenodigd liever met alleen vriendje wilde spelen dan moet dat ook kunnen.
Als mijn jongste zoon nu vriendjes mee neemt en zijn jongere nichtje is ook bij ons wil zij vaak mee spelen met de jongens. Soms vinden de jongens dat goed maar vaak willen ze dat niet. Dat vind zij dan niet leuk maar ik vind niet dat mijn zoon en zijn vriendje dan gedwongen ook met haar moeten spelen. Dan zal ze zelf een vriendinnetje moeten zoeken of ander vermaak moeten zoeken. Mijn zoontje hoeft haar niet te entertainen. Andersom geldt het natuurlijk ook maar dat speelt minder. Zoon wil helemaal niet met nichtje en haar vriendinnetjes spelen. Overigens spelen ze heel leuk samen (nichtje en zoontje) en kunnen ze het prima vinden met z'n tweetjes maar dat houdt niet in dat ze ook altijd samen willen spelen.
Zo heb ik het altijd gedaan. Degene die een ander kind te gast heeft speelt met dat kind. Willen/mogen broertjes en zusjes meedoen is het prima maar als het kind en zijn/haar gast dat niet wilden dan moesten de broertjes/zusjes maar met elkaar spelen of een ander speelkameraadje opduiken.

Maylise

Lys Lionne

Lys Lionne

23-07-2009 om 20:57

Zeker niet

Mocht het zo uitkomen, dan vind ik het prima als er samen gespeeld wordt. Niet te vaak en het mag de 'afgesproken'partij geen belemmering opleggen. Ik baal er altijd enorm van als een van mijn kinderen terug komt van een speelafspraakje en daar de jongere brusjes heeft moeten entertainen. Nog erger is het als ze mee naar buiten moeten en mijn kind dus deels de verantwoording krijgt over zo'n jonger brusje. Nou, daar pas ik dus echt voor en dat meldt ik dan ook bij die ouders. Mijn kinderen hoeven geen handjes van overstekende kleintjes vast te houden en ook niet op te letten of ze niet weglopen of richting de sloot gaan of te hoog klimmen etc. etc. Dan gaat moeders maar fijn zelf met de kleine op stap!!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2009 om 21:15

Nee

Natuurlijk is het wel aardig als het een keer mag, maar het moet geen verplichting worden. Bij andere kinderen moest dat soms wel en dat vonden mijn dochters niet leuk.

Guinevere

Guinevere

23-07-2009 om 22:29

Geen issue

Dat is hier totaal geen issue (zoon van 2 en zoon van 7). Wie hier komt spelen duikt meestal even op kleine broer, maar daarna verhuist alles wat ouder dan 3 jaar is spontaan naar boven en speelt daar tamelijk gezellig samen. Er is niets verplicht. Bij buiten spelen gebeurt het wel eens dat er een jongere broer/zus mee is, die dan inderdaad in de gaten gehouden moet worden. En dat gebeurt gewoon geheel natuurlijk, gaat ook niet verder dan helpen met oversteken en waarschuwen als er iets misgaat.
Zoon heeft zelfs bij zijn partijtje ALLE jongere broers en zusje (3 stuks) van zijn boezemvrienden uitgenodigd. "Dat is toch logisch?" zei hij.

Annet

Annet

24-07-2009 om 09:51

Nee, behalve

Normaal zijn er geen verplichtingen voor oudste, zeker niet als er een speelafspraak is (kinderen zijn 11 en 6)
Maar soms moet ze wel met jongste spelen.
Bijvoorbeeld als we een logee hebben (vriendin van oudste) dan maak ik afspraken dat ze ook af en toe met z'n drieën spelen. Anders valt hij er zo buiten. In de straat zijn geen kinderen waar hij mee kan spelen dus dat kan alleen met echte afspraken.
En soms helpt ze mij door broertje (soms ook nog met vriendje) mee te nemen naar de speeltuin. Die is te ver om alleen naar toe te mogen. Dit vindt ze overigens zelf ook leuk om te doen.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-07-2009 om 12:48 Topicstarter

daar heb je een punt Tops, als oudste straks oud genoeg is kan ze best wel eens op jongste passen (al dan niet betaald afhankelijk van tijdsduur). Als mijn oudste 12 is kan ze op jongste van 6 passen dat is inderdaad zo.

Maar ik bedoelde meer dat als mijn oudste 9is ik haar niet laat oppassen/jongste van dan 3 jaar niet op sleeptouw laat meenemen, gewoon omdat daar niets aan is als je 9 bent.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-07-2009 om 12:48 Topicstarter

daar heb je een punt Tops, als oudste straks oud genoeg is kan ze best wel eens op jongste passen (al dan niet betaald afhankelijk van tijdsduur). Als mijn oudste 12 is kan ze op jongste van 6 passen dat is inderdaad zo.

Maar ik bedoelde meer dat als mijn oudste 9is ik haar niet laat oppassen/jongste van dan 3 jaar niet op sleeptouw laat meenemen, gewoon omdat daar niets aan is als je 9 bent.

Tirza G.

Tirza G.

24-07-2009 om 13:07

Precies manda

Je kunt het niet met een schaartje knippen, maar het is wel iets om over na te denken. Hier een leeftijdsverschil van 4 jr en jongste speelde geregeld mee. Althans: hij liet zich koeieneren door zus+vriendinnen. Hij was de baby. Of de hond. Of het stoute kindje. En bracht tíjden door in bedjes, boxen en op de gang. Hij vond het allemaal prima en zus+aanhang vond het geweldig, zo'n levende baby-hond-schoolkind.
Bij geheime meisjesdingen als prinsessenparfum maken was hij wat minder in trek, maar hij liet zich bijvoorbeeld wel gewillig volschminken of haarfrutselen. Hij vond het allemaal best. Nogal van de laconieke soort blijkbaar
Maar dat is allemaal wél wat anders dan een jonger kind wat je standaard ondergeschoven krijgt. Ik had ook altijd 1 oor op scherp en bij eventuele ruzie haalde ik hem weg. Het is allemaal goedgekomen, hij werd ouder, ging andere dingen doen en het spelgedrag van de meisjes veranderde in "op je kamer hangen en blaadjes lezen". Daar vond-ie niks aan, dat regelde zich allemaal vanzelf.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

24-07-2009 om 13:13 Topicstarter

Baby hond schoolkind

dochter heeft een vriendinnetje, haar broertje wordt dus wel eens 'meegeschoven' en dan zit dat jongetje dus ook in het hondenhok (onder een stoel), is de baby (op een kleedje) of het stoute kind (op een stoeltje).

En hij vindt het blijkbaar ok, zijn ouders vinden het wel weer zielig, maar ja dan vind ik dat zij hem niet mee moeten schuiven.

Vic

Vic

24-07-2009 om 13:56

Verantwoordelijkheid

Ik vind dat best lastig. Enerzijds wil ik niet dat oudste 'verantwoordelijk' is voor (de veiligheid van) haar zusje, maar het komt soms ook wel heel handig uit om haar even op te laten passen. Twee jaar geleden is jongste in een vijver gevallen terwijl ik net 30 sec. uit beeld was. Oudste stond erbij en keek ernaar. Het is gelukkig allemaal goed gegaan, maar je kunt een (toen) 8-jarige niet verantwoordelijk houden als het mis gaat. Als we nu naar het zwembad gaan en ik moet even naar het toilet, laat ik oudste ook op jongste passen, maar wel met een dubbel gevoel.

Nee

hier spelen ze wel eens samen als er iemand is maar mestal hebben ze allebei eigen vriendjes. als er een keer een geen vriendje/vriendinnetje bij heeft mag ie zichzelf vermaken.
Dat vind ik maar gewoon, ik zie het wel dat als nichtje een keer komt dan jonger zusje ook mee wil. Dat is ook de reden dat als ze logeren liever hier logeren en niet daar want anders moet het jongere zusje er steeds bij zijn en dat vinden de meiden niet leuk.
Oudste heeft een vriendinnetje wat een broertje heeft wat 5 of 6 jaar jonger is. Die kwam eerst ook regelmatig mee maar ik heb toen gezegd dat ik dat niet meer wilde omdat ik niet steeds op een kind van 2 of 3 wilde passen terwijl mijn kinderen al groter zijn en lekker samen gaan spelen.manneke viel er ook steeds buiten en wilde dan door mij geëntertaint worden...ja doei!

Uh...

Hier speelt jongste eigenlijk altijd mee met oudste en haar vriend(innet)jes. Oudste is 5 en jongste 3,5 jaar. Leeftijdsverschil is dus klein. Jongste kan geen eigen vriendjes gaan zoeken, want zit nog niet op school en op de psz worden nog niet echt speelafspraakjes gemaakt (gelukkig). Dan zou jongste dus altijd maar alleen moeten gaan spelen, no way. Overigens is het hier nog nooit een probleem geweest. Oudste wil zelf graag dat jongste mee speelt, en als hij lastig wordt, wat bijna nooit voorkomt, haal ik hem zelf bij het spel weg. En van oppassen is geen sprake, want oudste speelt ook niet alleen buiten op straat, gaan we naar de speeltuin, dan ga ik altijd mee.

En ja, hij deed ook mee met het eerste kinderfeestje thuis. Vond ie super leuk en niemand van de kinderen had er problemen mee. Overigens, zodra ik met jongste in de klas van oudste kom, stormen ze zowat allemaal op hem af om met hem te spelen, hij doet niet onder voor de groteren.

Ik stuur hem natuurlijk niet mee op een speelafspraakje van oudste bij een vriend(innet)je thuis.

groetjes van Charlotte

Kaaskopje

Kaaskopje

28-07-2009 om 00:13

Charlotte

Zolang het leuk is is het geen probleem. Het wordt een probleem als de oudste de jongste als een blok aan zijn been gaat beschouwen.
Mijn dochter heeft trouwens een vriendinnetje gevonden op de psz waar ze nog tot in groep 8 contact mee heeft gehouden. Peutervriendschappen onstaan dus soms toch al op de psz

Maylise

Maylise

28-07-2009 om 20:10

Als ze willen natuurlijk wel

Ik vind het prima als de oudere kinderen een jonger kind mee laten spelen maar alleen als ze echt zelf willen. Ik heb vaak mijn twee nichtjes van 8 en 3 over de vloer. Als de 8 jarige een vriendinnetje te spelen heeft mag de 3jarige soms wel even mee doen maar meestal wordt dat toch niks. De 8jarige speelt op een heel andere manier. Bijvoorbeeld als ze met de playmobil speelt dan wordt er een heel verhaal bij verzonnen en van alles uitgespeeld. De 3jarige snapt dat nog niet en kan zich niet aan de regels bedacht door de oudere meisjes houden en dus speelt ze "verkeerd" waardoor de oudste dan weer boos op haar wordt.

Ik merk dat de 8jarige zich veel minder vrij voelt in haar spel als de 3jarige ook meespeelt want dan is ze hele tijd bezig de 3jarige te corrigeren en te vertellen wat ze moet doen. Dat pikt de 3jarige (uiteraard) ook niet dus dan ruzie.

Gedwongen mee spelen vind ik dus niks. Zeker niet als er een vriendinnetje is. Dan moet 3jarige zich inderdaad maar even alleen of met mij vermaken. Misschien ergens wel sneu maar het alternatief levert alleen maar ruzie op. Overigens nodig ik ook wel eens voor de 3jarige een ander kindje uit. Meestal buurtkindertjes.

Als er geen vriendjes over de vloer zijn dan vraag ik de 8jarige en mijn jongste zoon van 10 wel eens of ze de 3jarige ook even mee kunnen laten doen. Dat doen ze dan wel maar het eindigt vaak in gedoe. Veel van wat mijn zoon en het oudste nichtje willen spelen kan de 3jarige nog niet. Gezelschapsspellen, met de lego bouwen, bomen klimmen, fietsen in de buurt, rollerskaten om maar van alles te noemen kan ze gewoon nog niet. Dus de oudere kinderen vinden het vaak niet leuk om langer met haar te spelen. Dat begrijp ik ook wel. Daarnaast hebben zij ook geen lol aan kleine kinderen. Mijn 12jarige dochter bijvoorbeeld vind het enorm leuk om met 3jarig nichtje te spelen en wat met haar om te tutten. Die kan haar uren voorlezen, haar vlechten, samen koekjes bakken of weet ik veel. Die andere twee die zoeken een gelijkwaardig speelkameraadje en dat vinden ze in kleine nichtje niet.

Dus nee ik laat 3jarige nooit mee spelen met de oudere kinderen tenzij ze echt willen.

Maylise

Grappig

Hier begint het net allemaal te komen..
ouste wordt 4 en jongste is 19 mnd..
Voorheen woonden we op een flat waar weinig buiten gespeeld kon worden zonder toezicht door open trappen op de gallerij.. wel kwamen er kindjes uit de hele flat de galerijen over om kindjes te zoeken om te spelen en hadik dus soms een hele rits van 0 tot 10 in huis lopen.. tot er bonje kwam en dat liet ik ze lekker buiten uitvechten..
Maar toen al was er altijd wel een kindje dat even met de baby wilde frutten en spelen..en zo werd ze er altijd wel een beetje bij betrokken..
Maar nu we in een eensgezinwoning wonen in een rustige straat en dorpspeelt de oudste lekker veel buiten en vaak met een groepje kids waar de oudere kids dan altijd een beetje zrgen voor de kleintjes en dan gaat alles samen en soms met kindjes van haar eigen leeftijd.
als ze binnen komen spelen gaat het eigenlijk wel een beetje automatisch dat de jongste er toch een beetje omheen dreutelt en een beetje meedoet en soms levert dat een beetje ruzie op..maar meestal gaat het wel goed.
Als de oudste met een vriendinnetje boven gaat spelen blijft de jongste gewoon beneden.. en soms als de oudste met een vriendje wil kleien ofzo en ze vraagt het even dan zet ik de jongste nog wel eens in de box zodat hun even rustig kunnen kleien zonder dat de jongste het opeet.. maar niet de hele tijd natuurlijk.. meestal zijn ze dan ook al heel druk geweest met de jongste dus dat scheelt weer iets..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.