Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nadelen tweelingschap


SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

15-04-2022 om 17:15

Leuk topic!

Hier zit het competatieve element er niet zo in. Nog niet wellicht. Hier juist verdeling van taken: vooral in MineCraft. Ik ben beter in verzamelen van materialen... jij beter in bouwen. Of bij doe-het-zelf: als jij nu timmert, ga ik het straks verven.
Ik ben sterker, maar mijn broer kan harder rennen.
Ze zien zelfs niet in, waarom ze allebei iets zouden moeten kunnen: "dat kan Xxxx toch?! " 🤣

Hier is mijn 70-jarige moeder een stuk van een tweeling.

Ze zijn dan nog de jongste 2 - en nakomertjes - van een hoop van 8 kinderen.

Hoewel ze behoorlijk uit elkaar gegroeid zijn met de jaren zullen ze voor zussen en broer altijd "de tweeling" of "een stuk van de tweeling" blijven.

Mijn moeder heeft dit jaar wel haar poot stijf gehouden. "Grotere" verjaardagen (10-tallen) werden altijd samen gevierd en altijd een groter feestje voor de hele familie.
Nu na 70 jaar heeft ze behoefte aan haar eigen feestje  .
Mijn tante heeft haar feestje dus georganiseerd in de winter, mijn moeder wil graag in de zomer vieren.

Op de lagere school zaten ze altijd samen in de klas. Er was maar 1 klas. Op de middelbare gingen ze elk hun eigen richting op. Wel met overlappende vriendschappen omdat ze op dezelfde school bleven en dezelfde hobby bleven doen.
Nog altijd delen ze bepaalde vriendinnen uit die tijd. Die het nog altijd af en toe hebben over "de tweeling". Het slijt voor een stuk nooit en mijn moeder is er intussen wel gewend aan .

De gelijke kleding is eruit gegaan rond hun 8ste toen mijn tante persé een broek aan wou en mijn moeder een rok. Mijn opa vond het tot die tijd gewoon praktisch dat hij alleen maar 2 keer hetzelfde moest kopen, maar tja ... als zij anders wilden dan deden ze maar.

In haar volwassen leven is mijn moeder 30 kilometer van haar familie verhuisd. Richting mijn vader. Daar weten minder mensen dat ze eigenlijk "een stuk van een tweeling" is. En is ze meer een individu (of beter: de partner van mijn vader, die een eigen zaak had in 't dorp).
Maar dat zorgt wel al 40 jaar voor hoge telefoon-rekeningen met haar zus .

watertoren schreef op 15-04-2022 om 12:22:

[..]

In dat programma was wel een mannelijke tweeling. Die waren getrouwd met een vrouwelijke tweeling en woonden samen in 1 huis en allebei de stellen hebben nu een kind. In dat programma waren het ook niet allemaal tweelingen ook zussen met een paar jaar leeftijdsverschil.

En leken die kinderen ook heel erg op elkaar?



Millie91 schreef op 16-04-2022 om 00:36:

[..]

En leken die kinderen ook heel erg op elkaar?

https://www.instagram.com/salyerstwins/ de kinderen zijn genetisch broertjes en kunnen dus net zo op elkaar lijken of juist verschillend zijn als alle broertjes ter wereld.

Aiden schreef op 16-04-2022 om 05:56:



[..]

https://www.instagram.com/salyerstwins/ de kinderen zijn genetisch broertjes en kunnen dus net zo op elkaar lijken of juist verschillend zijn als alle broertjes ter wereld.

🤯

Aiden schreef op 16-04-2022 om 05:56:



[..]

https://www.instagram.com/salyerstwins/ de kinderen zijn genetisch broertjes en kunnen dus net zo op elkaar lijken of juist verschillend zijn als alle broertjes ter wereld.

Die jongens hebben het Y chromosoom van hun vader die het van zijn vader heeft.  Eventuele meisjes hebben 1 X chromosoom van de moeder maar dat kan zowel van de opa of van de oma van moeders kant zijn. Verder zijn uiterlijke kenmerken niet alleen gerelateerd aan het X of Y chromosoom dus op elkaar lijken kan maar dat  is net zoveel als gewone broertjes en zusjes. 

Bakblik schreef op 16-04-2022 om 08:14:

[..]

Die jongens hebben het Y chromosoom van hun vader die het van zijn vader heeft. Eventuele meisjes hebben 1 X chromosoom van de moeder maar dat kan zowel van de opa of van de oma van moeders kant zijn. Verder zijn uiterlijke kenmerken niet alleen gerelateerd aan het X of Y chromosoom dus op elkaar lijken kan maar dat is net zoveel als gewone broertjes en zusjes.

waar zeg ik iets wat niet klopt? Ze zijn genetisch broertjes (en neefjes) want beide ouders zijn een ééneiige tweeling. 

Aiden schreef op 16-04-2022 om 16:57:

[..]

waar zeg ik iets wat niet klopt? Ze zijn genetisch broertjes (en neefjes) want beide ouders zijn een ééneiige tweeling.

Precies genetisch zijn het broertjes, omdat de genen van Pa en oom hetzelfde zijn en van ma en tante hetzelfde zijn. 

Lijkt me.wel.eem vreemde situatie horen opgroeien in een gezin met 2 identieke tweelingen als ouders en oom en tante. 

Die mensen zijn hun tweelingschap wel erg aan het hypen zeg. En dat ze hun zoons quarternary twins noemen. Ze schelen nota bene 3 maanden in leeftijd. Lijkt me ongezond voor die jochies om hetzelfde gekleed en bijna hetzelfde genaamd door het leven moeten. Maar goed, zal wel een verdienmodel zijn.

Ik ben zelf een van de tweeling. Nu 60 jaar... Ik had er altijd een hekel aan aangeduid te worden als 'de tweeling', maar dat bleven mensen doen. In mijn afscheidsspeech bij mijn moeders begrafenis kwam het nog ter sprake omdat ik in haar agenda, na haar dood, had gelezen dat ze op onze verjaardag had geschreven; 'tweeling' i.p.v. onze namen. 
Ooit had een tante voor ons chocola meegenomen: een reep voor mijn broer, een voor mijn zus en een voor de tweeling. Giftig was ik!!!
Ik heb nooit gemerkt dat de cadeau's die we kregen minder duur waren, wel kregen we soms dezelfde cadeau's toen we klein waren, maar dat kwam ook heel logisch doordat we in dezelfde levensfase zaten. We waren trouwens wel jongen en meisje, dus dat geeft sowieso veel verschil aan. Op school werden we heel snel uit elkaar gehaald; wij verdeelden de taken namelijk: ik maakte 2 tekeningen als de opdracht was een tekening te maken en mijn broertje kwam altijd voor me op als er gepest werd waardoor ik niet voor mezelf leerde opkomen. Overigens was ook al snel duidelijk dat ik de rustigere van ons twee was en het beter deed op school; later bleek mijn broer ADD te hebben. Mijn ouders hadden altijd een sterke neiging ons te vergelijken en dat pakte eigenlijk altijd een beetje rot uit. Tegen mijn broer werd altijd gezegd dat ik zo ijverig was en hij dus lui; tegen mij werd gezegd dat mijn broer 'heel intelligent' was en ik dus dom... Heel jammer dat je als kind vaak juist die negatieve dingen het meest met je meeneemt. Maar.... we zijn nog allebei heel aardig terecht gekomen al zeg ik het zelf. En...werken allebei in het onderwijs. (na vele omzwervingen)

Beetje o.t.
Ik las een paar jaar geleden ‘lieve meisjes’ van Rik Kuiper, het verhaal over een Siamese tweeling die in de jaren 50 van de vorige eeuw thuis (!) geboren werd in Friesland, en later succesvol van elkaar werd gescheiden. Een indrukwekkend verhaal. De meisjes waren een tijdje wereldnieuws. Gelukkig werd daar een punt achter gezet: dat wereldnieuws was voor anderen sensationeel, maar zelf ‘hadden ze het niet meegemaakt’ - en hadden ze er ook helemaal geen zin in om bijzonder te zijn. Dit boek werd een eenmalige terugblik.  Interessant boek om te lezen!  Beide vrouwen kregen een heel verschillend leven, als ik me goed herinner. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.