Boeb
11-11-2009 om 10:55
Nederlanders erg bezorgd om sociale samenleving
Lat mijn ervaringen nu precies omgekeerd zijn? Zou het ook niet liggen hoe je jezelf opstelt? Wat je een ander doet toekomen komt op een of andere manier jouw richting ook weer op? Ik herken dit dus absoluut niet.
Boeb
AMSTERDAM – Nederlanders maken zich grote zorgen om het sociale gehalte van ons land. Maar liefst 84 procent vindt dat ons land zich in de verkeerde richting ontwikkelt.
Dat blijkt uit onderzoek dat het bureau Anker Solutions in opdracht van Achmea verrichtte.
Centraal stond de vraag ‘Hoe beoordeelt u het sociale gehalte van Nederland?’ Zestig procent beoordeelt dit als slecht, waarvan 11 procent als ‘zeer slecht’.
Maar liefst 84 procent denkt dat Nederland zich in de verkeerde richting ontwikkelt. De negatieve stemming is aanwezig onder alle lagen van de bevolking.
Ontrafelen
Nederlanders denken bij het sociale gehalte vooral in termen van wat inwoners met elkaar verbindt. Zij zien dit ontrafelen. Eenderde van de ondervraagden (37 procent) denkt dat het sociale gehalte het komende jaar nog verslechtert, 44 procent denkt dat dit over twee jaar het geval zal zijn.
“Dit zijn uitermate verontrustende cijfers waar een samenleving niet aan voorbij kan gaan. Mensen ontberen echt hoop en perspectief, het geloof in verbetering op dit terrein is bij mensen nagenoeg afwezig”, aldus de onderzoekers.
Ongerust
De onderzoekers keken ook naar de emoties achter de slechte cijfers. Nederlanders zijn ten aanzien van het sociale gehalte vooral bezorgd (50 procent), ongerust (35 procent), geërgerd (20 procent). Slechts 14 procent is daarnaast hoopvol, 10 procent is (ook) verwachtingsvol.
Hoewel Nederlanders weinig hoopvol zijn ten aanzien van het sociale gehalte van ons land, geloven ze wél in de maakbaarheid ervan: 82 procent denkt dat het mogelijk is ons land socialer te maken.
Niemand acht daartoe het bedrijfsleven eerstverantwoordelijk (al vindt wel 38 procent politiek, bedrijfsleven en mensen gedrieën eerstverantwoordelijk), wél vindt 68 procent dat bedrijven nu te weinig ondernemen.
49 procent vindt de mensen zelf hoofdverantwoordelijk, 82 procent vindt dat zij daarin nu tekort schieten.
Maatregel
Hoe kan Nederland socialer worden gemaakt? Meest effectief is volgens Nederlanders ‘het bestrijden van vandalisme en onbeschoftheid’ (92 procent ziet dit als een goede maatregel).
Andere factoren die in sterke mate bijdragen aan het sociale gehalte van ons land: vrijheid van meningsuiting (88 procent), goede scholen (91 procent), het bestraffen van asociaal gedrag (88 procent), het gezamenlijk naleven van normen en waarden (87 procent) en de AOW (79 procent).
Aan het onderzoek hebben 800 mensen deelgenomen.

Temet
11-11-2009 om 13:34
Ergens anders is het erg
Ik denk dat ook die 800 respondenten vinden dat het in hun eigen omgeving/netwerk reuze meevalt, maar bij anderen, he, daar is het erg.
Dat blijkt al jaren uit dit soort onderzoeken geloof ik. Bijna niemand ervaart dat er ellende is, maar toch is de overtuiging dat 'het' allemaal steeds slechter wordt, en dan vooral in die andere stad/ die andere buurt/ bij de andere bevolkingsgroep.
Groeten,
Temet

reina
11-11-2009 om 14:17
Temet
Ik ben het met je eens. 'Iedereen' heeft wel iets gehoord van andere wijken of iets gelezen in de krant. Hier lezen en horen we steeds dat de gemeente zegt dat het in onze wijk niet goed gaat, terwijl op allerlei bewonersbijeenkomsten blijkt dat de mensen over het algemeen heel tevreden zijn met hun wijk (behalve met het deel wat de gemeente moet verzorgen, het groot-onderhoud), als je daar dan vragen over stelt krijg je steevast te horen dat 'men' aangeeft problemen te hebben, maar ik ken 'men' niet, terwijl ze allemaal in mijn wijk schijnen te wonen...

Tinus_p
11-11-2009 om 14:25
Stokpaardje
Hoe kan Nederland socialer worden gemaakt? Meest effectief is volgens Nederlanders ‘het bestrijden van vandalisme en onbeschoftheid’ (92 procent ziet dit als een goede maatregel). Andere factoren die in sterke mate bijdragen aan het sociale gehalte van ons land: vrijheid van meningsuiting (88 procent), goede scholen (91 procent), het bestraffen van asociaal gedrag (88 procent), het gezamenlijk naleven van normen en waarden (87 procent) en de AOW (79 procent)."
tsja, mss stokpaardje van mij, maar ik lees hier twee issues: Overlast (met de implicatie dat de overheid onvoldoende optreedt) en falende overheidsvoorzieningen.

Kaaskopje
12-11-2009 om 00:17
Knurf
Bedoel je dat de PVV het aantal politie agenten wil verminderen? Tssss

M Lavell
12-11-2009 om 09:33
Beetje depressief
tinus:"Overlast (met de implicatie dat de overheid onvoldoende optreedt) en falende overheidsvoorzieningen."
Dat lijkt me flauwekul als verklaring voor 'het'. Minstens 84% van de burgers heeft nauwelijks last van die dingen.
Ik vind het een suf onderzoek. Dat blijkt ook wel uit deze opsomming "Andere factoren die in sterke mate bijdragen aan het sociale gehalte van ons land: vrijheid van meningsuiting (88 procent), goede scholen (91 procent), het bestraffen van asociaal gedrag (88 procent), het gezamenlijk naleven van normen en waarden (87 procent) en de AOW (79 procent). "
Hoezo, de AOW? Die tot 67 jaar, die tot 65 jaar, of het feit dat er ruzie over is en dus de hoop dat die ruzie stopt?
Ja, ik weet zeker dat de stemming negatief is en dat heel veel burgers zich zorgen maken om 'het', maar wat 'het' precies is, is volstrekt onduidelijk.
Ik denk dat dit soort onderzoeken meer kwaad doen dan goed. Elke inspanning van wie ook om een benoemd stukje ervan te verbeteren, wordt ingehaald door weer iets anders dat de stemming verziekt.
De maatschappij is een beetje depressief en ziet vooral negatieve signalen. Dit in tegenstelling tot diezelfde maatschappij in de booming nineties, toen the sky the limit was.
Hoe ziet Nederland er over vijftig jaar uit als _onze_ kinderen zoetjesaan de pensioengerechtigde leeftijd gaan bereiken? Probeer dat antwoord te formuleren en vraag je ouders hoe zij zich dat voor hun kinderen voorstelden.
De 'oplossing' van de negatieve stemming is een positief vooruitzicht. Dan kan je ook wat meer hebben.
Groet,
Miriam Lavell