Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-02-2010 om 17:46
stel wij overwegen dochter van een naaste in huis te nemen.
Krijgen dan natuurlijk ook een screening.
Wat houd het netwerk onderzoek prcies in?
Kan iemand mij daarover meer vertellen?
11-02-2010 om 17:59
Flowerpower
Het is al een tijdje geleden dat ik voor pleegzorg ook wel netwerkonderzoeken deed maar ik schat in dat het over het algemeen op hetzelfde neerkomt, al kan het zijn dat elke pleegzorgvoorziening andere accenten legt.
Wettelijk gezien zijn er twee eisen: je moet ouder zijn dan 21 en een verklaring omtrent gedrag hebben.
Verder wordt er gekeken wat het betreffende kind nodig heeft aan opvang en opvoeding en in hoeverre jullie daar als naasten in kunnen voorzien. Daarbij wordt vooral gekeken naar wat jullie kunnen bieden en waar jullie eventueel begeleiding en ondersteuning in kunnen gebruiken.
Waar bij opvang in familie ook altijd naar gekeken wordt is hoe de relatie is tussen jullie en de ouders van het kind. In hoeverre spelen er conflicten die het samenwerken met de ouders kunnen belemmeren en waar het kind door in een loyaliteitsconflict kan komen.
Samenwerking met de pleegzorgorganisatie wordt zeer belangrijk gevonden: ben je bereid begeleiding te krijgen en aan te geven waar je hulp bij nodig hebt.
Dit is even in het kort, als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.
Veel succes, Incar
11-02-2010 om 23:12
Bedankt!
ik was nieuwsgierig wat het in zou houden en dit schept een aardig duidelijk beeld.
dank je wel!