Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

14-10-2009 om 10:53

Nog meer sportvereniging: Verplicht douchen?

De sportvereniging van zoon is nogal van de verplichtingen (zie ook draadje hierboven over verplichte taken voor ouders). Zelf ben ik nogal van de individuele vrijheid. Nu stelt de sportvereniging dus dat de jeugdleden (of alle leden?) verplicht zijn te douchen na training en wedstrijd. Kijk, dat gaat mij dus weer te ver. Niet dat ik geen voorstander ben van fris douchen, zeker wel, maar waarom nou weer dat VERPLICHTE?!!

Wat als een kind echt een goede reden heeft om niet publiekelijk te willen douchen (denk aan ernstig eczeem bijvoorbeeld, nog talloze redenen te bedenken)?

Hoe ver kan een vereniging eigenlijk gaan met het opleggen van met regels en verplichtingen: tot in de persoonlijke verzorging? Waar houdt dat op: schrijven ze dadelijk ook voor hoe vaak je tanden moet poetsen of wat voor merk onderbroek je moet dragen?

Of overdrijf ik (weer) en is dit misschien heel normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stenna

Stenna

14-10-2009 om 10:55

Ehm

ik bedoel dus: verplicht zijn te douchen IN DE SPORTHAL, na training of wedstrijd, ipv thuis.

Puck2

Puck2

14-10-2009 om 11:23

Nou stenna

Bij basketbal worden de kinderen niet zo vies, maar no way dat ik na een uitvoetbalwedstrijd terugrijdt met 4 kinderen in de auto die te vies zijn om aan te pakken. En verder vind ik die zweterige lijven ook niet zo plezierig naast me in een kleine ruimte.
Wat betreft douchen na trainen: hier is het ook verplicht vanwege het "teamgevoel". Mwaaah, vind dat een beetje vergezocht maar heb er verder geen moeite mee, het is in ieder geval niet iets waar ik me druk om maak.

Pluk53

Pluk53

14-10-2009 om 12:04

Gewoon vragen

je kunt toch gewoon vragen wat daarvan de bedoeling is?
Als het voor "team-building" is, dan kun je het daar mee eens zijn of niet, maar als de coach/trainer daar goede ervaringen mee heeft. Mij lijkt een legitiem argument: niet met je bezwete lijf meteen op de fiets/in de auto naar huis, maar eerst "schoon" in de kleren.

Tja

"niet met je bezwete lijf meteen op de fiets/in de auto naar huis".

Leuk als het regent. Je komt bezweet en modderig van het veld, gaat douchen, hijst je frisgewassen in je schone kleren, hijst daaroverheen je regenpak, en komt weer zwetend thuis aan, waar je met een beetje pech meteen weer kan gaan douchen.

Pas thuis douchen is dan toch een stuk efficiënter.

Ik moet zeggen: het argument " de rij-ouders niet belasten met 4 stinkende jongetjes in de auto" snijdt hout, maar als de kinderen meteen na de training zelf naar huis gaan dan is het toch aan hun en/of hun ouders of ze douchen, en waar.

Verplicht douchen met het oog op de teambuilding zou voor mij reden zijn mijn kind op een andere vereniging te doen. Persoonlijke hygiëne is wat mij betreft iets dat in de persoonlijke levenssfeer hoort, en waar niemand iets mee nodig heeft zolang je een ander geen overlast geeft.

Groeten,

Temet

Puck2

Puck2

14-10-2009 om 12:37

Makkelijk gezegd temet

Temet: "Verplicht douchen met het oog op de teambuilding zou voor mij reden zijn mijn kind op een andere vereniging te doen"
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan Temet. Als mijn kind naar een andere vereniging zou moeten dan is de dichtstbijzijnde op 10 km. Dat is dus niet altijd een optie.Dat wordt dan rijden en brengen met de auto en of het nu 1 of 4 stinkende blubberige kinderen betreft, dat wil ik niet in de auto. Dan wordt het daar ook verplicht douchen en kan hij net zo goed op zijn huidige vereniging blijven. Cirkeltje rond.
En waarom is de reden van teambuilding voor jou zo'n hot item dat je je kind van de vereniging zou halen, persoonlijk hoeft het voor mij niet, maar dit is nu iets waar ik me niet echt druk om kan maken.

Nou ok

Misschien een tikje overdreven. En ingegeven door het grote aantal verenigingen hier (hoewel, straks zal blijken dat ze allemaal wachtlijsten hebben - mijn kind zit nog niet op enige vereniging)

Ik zou mijn kind trouwens niet zo snel van een vereniging afhalen als hij het daar heel erg naar zijn zin had. Maar evengoed: mijn haren gaan recht overeind staan van dat soort ge-bemoei. En bij de keuze van een vereniging zou het wat mij betreft wel een rol spelen.

En ik ben het dus eens met Stenna, maar dat mag duidelijk zijn.

Groeten,

Temet

tonny

tonny

14-10-2009 om 13:04

Vanzelfsprekend toch?

Ik zou het héél raar hebben gevonden als mijn zonen na het trainen/ voetballen niet zouden douchen bij hun club.
Het scheelde zelfs op mijn energierekening want daarna gingen ze schoon naar bed.

Maar kennelijk heeft je kind moeite met dat douchen? Is er iets vervelends voorgevallen? Zijn de douches niet schoon? Of is er wat anders aan de hand?

tonny

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

14-10-2009 om 13:05

Weet eigenlijk niet

Bij ons in de vereniging is het in t/m de D in ieder geval niet verplicht. Dan gaan ook eigenlijk alle ouders nog mee, dus dan moet je zelf weten of je je kind vies mee neemt. Bij ouder weet ik het eigenlijk niet. Officieel is het niet verplicht (= staat niet in het beleidsplan). Mogelijk dat trainers het wel stimuleren. Ook word je bij voetbal soms wel heel erg vies als er nog geen kunstgras is, dus dan kun je echt niet bij iemand in de auto stappen, dit in het geval van de oudere jeugd dat er bij toerbeurt wordt gereden.
Enigszins ot maar wij hebben een vrijwilliger die enorm naar zweetoksels stinkt. Dit is echt storend voor mensen om hem heen. We hebben besloten er toch wat van te gaan zeggen.

Stenna

Stenna

14-10-2009 om 13:09

Niet doorslaan

De argumenten hoef ik eigenlijk niet te vragen, want die kan ik zelf ook bedenken. Ik vind douchen zelfs ook een goed idee. Maar dat kan ik toch wel gewoon zelf als ouder met mijn kind regelen? Vanwaar altijd dat verplichte karakter? Echte bemoeizucht /betutteling vind ik dat.

Overigens zijn er dus al 2 kinderen in het team met legitieme reden om niet te douchen (eczeem inderdaad, en de ander vorm van autisme). Maar ze kunnen "geen uitzonderingen gaan maken" aldus de coaches, en deze jongens hebben nu dus straf = uitsluiting van een wedstrijd. Dat vind ik dus een flinke stap te ver.

Adviseer gewoon om te douchen, leg de kinderen het af en zelf uit waarom en laat het verder aan de ouders over. Niet doorslaan in regelzucht!

Stenna

Stenna

14-10-2009 om 13:11

Voetbalbestuurder

en als zo'n vrijwilliger (of kind) uit zijn mond stinkt? Ga je dan ook zeggen dat hij vaker zijn tanden moet poetsen?

Moeder van D.

Moeder van D.

14-10-2009 om 13:16

Tja

Verplicht douchen zou voor D, net 15 en met een behoorlijk zichtbare vorm van gynaecomastie (borstvorming bij jongens), een reden zijn om direct met voetbal te stoppen.

Puck2

Puck2

14-10-2009 om 13:49

En het wel met je eens stenna

Net als jij ben ik ernstig allergisch voor het woord "moeten". En zeker na de thuiswedstrijden en trainingen hoeft het voor mij ook niet zo nodig verplicht te zijn. Wanneer er een legitieme reden is zoals jouw voorbeelden of de moeder van D aangeeft dan vind ik het ronduit belachelijk dat de betreffende kinderen uitgesloten worden van een wedstrijd.
Overigens zou ik ook zonder verplichting mijn kind het liefst laten douchen op de club, scheelt een boel vuiligheid in de douche en ook hier zal het flink schelen denk ik op de energiekosten. Voor het hele gezin scheelt het al snel 12 douchebeurten per week.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-10-2009 om 13:59

Teambuilding en verplichting

UItsluiten van wedstrijden als je niet doucht ivm eczeem of andere aandoening vind ik te belachelijk voor woorden. Dat zou voor mij ook reden zijn om daar mijn tanden eens flink in te zetten.

Dat argument van teambuilding vind ik heel mal. Tenzij....ze eigenlijk het omgekeerde bedoelen. Ik heb meegemaakt dat de sociale norm was: niet douchen (want bloot en schaamte en ieks) en dat degenen die wél douchten, gepest en uitgesloten werden.
Om dat soort gezeur te voorkomen kan ik me voorstellen dat een sportclub in beginsel als norm stelt: er wordt gewoon gedoucht door iedereen. Maar uiteindelijk is eenieder zelf vrij in zijn persoonlijke hygiëne. Zolang je een ander maar niet hindert.

Stenna

Stenna

14-10-2009 om 14:00

Teamgeest

Lijkt me heel goed voor de teamgeest dus, als D verplicht moet douchen. Het zijn wel kinderen: niets verbindt zo als samen iemand uitlachen of gek vinden nietwaar. (Voor de duidelijkheid: dit is natuurlijk cynisch bedoeld).

Puck2: maar dat is dan wel je eigen keuze (energie besparen door douchen op de club. Niet opgelegd.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

14-10-2009 om 14:05

Stenna

Ik blijf dat een moeilijke discussie vinden, deze vraag gaat ook op voor een collega die erg onfris ruikt of een klasgenoot die stinkt. Een neefje van mij had ooit een juf die enorm uit haar mond stonk. Ouders deinsden terug als ze met haar een gesprek hadden. Misschien was het toch fijn geweest als iemand het tegen haar had gezegd ipv op het schoolplein het erover te hebben. Maar dit wordt een heel andere discussie. Misschien nog een derde draadje openen?

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

14-10-2009 om 14:09

Uitsluiting

Stenna, is er een jeugdbeleidsplan bij jullie? Vraag dat eens op, geloof er niks van dat daar in staat dat ze verplicht moeten douchen en dat ze anders uitgesloten worden zelfs als ze een legitieme reden hebben. Hoe zit dat dan met meisjes? Mijn dochter doucht regelmatig niet, die gaat toch niet bij de jongens staan? Zo ook het enige meisje in mijn zoons team.
Hebben de betreffende ouders en kinderen dat gepikt? Ik zou een klacht ingediend hebben bij het bestuur en anders bij de basketbalbond ofzo. Vind het van de trainer schandalig, wilde schrijven van de club maar vraag me af of het bestuur op de hoogte is, maar van de ouders begrijp ik het ook niet dat ze dit pikken.

Stenna

Stenna

14-10-2009 om 14:21

Klacht inderdaad

Er is inderdaad al door een ouder een klacht ingediend bij het bestuur. Maar dat viel niet zo goed. Daarom wilde ik de meningen hier eens peilen.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

14-10-2009 om 15:02

Bij wie?

Bij wie viel het niet zo goed? Bij het bestuur of bij de betreffende trainer? In het geval van het eerste zou ik toch maar eens naar een andere sport gaan kijken. Aangzien ik begrijp dat er in de omgeving geen andere basketbalvereniging is. Of je moet een coup plegen: dien op de eerstvolgende ALV een motie van wantrouwen en eis dat het bestuur afpleegt. Zorg dat er voldoende medestanders aanwezig zijn om met je mee te stemmen. Nadeel is echter dat je dan wel ergens heel snel een nieuw bestuur vandaan moet halen. De betreffende ouders zullen het in ieder geval hogerop moeten zoeken als inderdaad het bestuur moeilijk doet, die moeten bij de bond zijn. Ze hebben toch niets te verliezen aangezien hun kind nu toch al niet mag spelen.

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2009 om 17:55

Stenna

Laat me raden: het gaat over voetbal? Die hebben een héle vreemde bad-cultuur, zelfs de dure jongens zitten daar verplicht samen in een groot bubbelbad. Soms dan weer met betaalde dames erbij, maar dat is een ander verhaal. Schijnt enórm goed te zijn voor de teambuilding.
Ga hockeyen, die douchen niet. En zweten/stinken ook gewoon.

Ik denk dat er andere mogelijkheden zijn om team te builden dan kleine jongetjes in hun blote kont neerzetten. Wát een onzin.

Tirza

Puck2

Puck2

14-10-2009 om 18:19

Stenna

En jij zit dan na een hockeywedstrijd met een paar van die vieze stinkend zwetende kinderen in de auto? Van mij kunnen ze dan gaan lopen...

Heidi

Heidi

14-10-2009 om 19:52

Beemer

Voor het kwijtraken van spullen was ik ook bang, want middelste zoon voetbalt ook en zit sinds dit jaar bij de F1, en daar is de regel dat de ouders niet meer in de kleedkamer mogen(voorheen mocht dit wel) maar ik heb zoonlief duidelijk gemaakt dat er best 'n keer per ongeluk iets kwijt kan raken, maar dat als het vaker gebeurd, hij het uit zijn eigen portemonnee mag betalen, en je raadt het al....meneer stopt alles netjes in zijn tas.

Hier is het ook verplicht om te douchen, weet niet of het voor het teambuilden is oid, maar het moet, daar kan je over vallen, maar da's zonde van je energie, soms moeten dingen punt.
Zoonlief vindt dit ook niet leuk, maar ik heb gezegd dat dit erbij hoort, niet douchen is niet voetballen, en nu is het geen probleem meer. Soms moet je meteen weg, en dan ga je snel naar huis, daar wordt ook niet moeilijk overgedaan. Hier is het ook bij uitwedstrijden dat we gezamelijk vertrekken vanaf het andere stadion. Samen uit samen thuis.....

Fraz

Fraz

14-10-2009 om 20:09

Beemer

echt wel dat voetballertjes stinken na een uur voetballen (vooral op echt en nat gras). Alleen al die zweetvoeten in die voetbalschoenen jakkes.

Maar goed, hier per team anders. Bij voetbal verleden jaar bij wedstrijden niet verplicht nu bij de selectie wel verplicht maar bij de training niet verplicht. Bij volleybal is het niet verplicht.

Maylise

Maylise

14-10-2009 om 21:26

Ook basketbal

Mijn zoon speelt ook sinds kort basketbal. Na afloop kan er gedoucht worden maar ik heb niks gehoord over verplicht. Mijn zoon doucht daar wel maar daar heeft hij ook geen moeite me en hij doucht sowieso graag. Hij is al 10 dus ik kom niet meer in de kleedkamer of zo.

Mijn oudere zoon zat op voetbal en daar was douchen semi verplicht. Officieel wel maar officieus was het geen probleem als je niet wilde douchen. Mijn zoon douchte alleen na uitwedstrijden. Wij wonen vlakbij de voetbal club dus na thuiswedstrijden en trainingen douchte hij altijd thuis. Dat deed hij liever. Dat was nooit een probleem. Althans nooit wat van gemerkt.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2009 om 22:58

Okee

Basketball dan. Daar zweet je toch niet van Zoals ik in het draadje hierboven schreef, mijn dochter sport intensief - wel een dag lang (geen uurtje) en zowel zijzelf als haar sportkleding is doorwéékt. Douchen kan niet op de faciliteit en de kleding is dermate kwets- en kostbaar, dat na elke wedstrijd wassen niet kan. Luchten dames, flink luchten.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2009 om 00:51

Gewoon de regels van de club aanhouden

Het lijkt me dat de regels van de club gelden tenzij er op medisch gebied een goede reden is om ervan af te wijken. Bij de jongens van de club van man wordt standaard gedoucht, niet zeuren gewoon douchen is daar het devies. Mijn dochter doucht nooit, dus bij de meisjes van haar club schijnt er geen verplichting te zijn. Dus ik mag het meebeleven als ze haar beenbeschermers thuis af doet... wat een meur komt daar van af.

Ligt vast ook aan de sport en kleding

Ik kán me er wel iéts bij voorstellen dat 4 in de modder voetballende jongentjes een behoorlijke 'lucht' verspreiden......Maar bij dochters is douchen alleen verplicht bij het zwemmen.En dáár heeft niemand er een probleem mee...nat ben je toch al...en je bent ook nog 's niet bloot....en kinderen met exceem zullen w.s. niet snel voor zwemmen kiezen.En het is van de club niet verplicht, maar voor de gebruikers van het zwembad. Ongeacht of je er recreatief komt zwemmen of in clubverband. Ook voor de tijd (maar ook geen probleem want dan zit je strakke pak/broek een stuk beter). Voor de andere sporten is het semi-verplicht(gym+judo), de trainster hamert er wel op, maar er wordt niet gecontroleerd en het staat ook niet in de regels van de club. Genoeg kinderen die het dus niet doen. Bij wedstrijden van gym al helemaal niet...dan mag je blij zijn dat je in het kleedhok past om je om te kleden, de douche ligt dan ook meestal óók vol met kleding i.v.m. ruimtegebrek.Bij trainingen afhankelijk van het weer en het vervoer. 's zomers douchen ze vrijwel allemaal (wel zo makkelijk kan je zo je bed in), maar 's winters alleen de kinderen die met de auto komen. En je bent vast wel bezweet, maar nu ook weer niet zó dat het in straaltjes naar beneden loopt. Als je doucht ben je stukken natter naderhand ondanks afdrogen en dan moet je nog door koud weer fietsen...en wordt je weer bezweet...Het zal ook van de kleding afhangen. In zo'n iniemienie-gympakje zweet je vast veel minder dan in een voetbaltenue. En je bent onder een gympakje ook meestal nog bloot (soms broekje, maar meestal niet).Geen zweetschoenen aan...zelfs geen gymschoentjes. 80% van de kinderen gymt gewoon op blote voeten.Dochter doucht dus 's winters thuis en 's zomers daar.
Bij judo douchen ze nooit...maar dat heeft vast te maken met de verouderde accomedatie. Is ook niet verplicht. Maar als je daar de douche inloopt en je ruikt te geur...dan ben je al wel 'opgefrist', ik denk dat je lekkerder ruikt zonder douche als na een douche...en dat pak staat helemaal open...en neemt de meeste geurtjes wel op.
groeten albana

Stenna

Stenna

15-10-2009 om 09:37

Kaaskopje

Dus dan zou D. volgens jou ook gewoon moeten douchen. Want gynaecomastie is medisch gezien geen bezwaar om te douchen. Wel psychisch, maar dat telt dan niet?

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

15-10-2009 om 10:51

Vieze douches

Oh ja dat herken ik wel. Met voetbal speel je dus om de week ongeveer bij een andere vereniging en wat een verschil zeg de ene of de andere. Het is bij mijn zoon in zijn team dus ook wel eens voorgekomen dat hun coach voor alle kinderen besloot dat ze daar niet mochten douchen.

Tirza G.

Tirza G.

15-10-2009 om 14:16

Alleen al

de houding: "geen gezeur, gewoon douchen" zou mij tegenstaan. Douchen met 10 andere jongetjes onder toezicht van volwassenen ís niet gewoon. En mensen die niet willen douchen zéuren niet, die willen gewoon niet douchen. Wie heeft er nou in vrédesnaam last van dat ik mijn stinkjong weer mee naar mijn eigen huis/douche neem?

Tirza

Pluk53

Pluk53

15-10-2009 om 14:51

Na het plassen handen wassen

is toch net zo iets? Na het sporten douchen, dat hoort erbij.
Ik denk ook dat hoe jonger kinderen "gezamenlijk bloot" als normaal beschouwen, hoe minder risico op overdreven puberale schaamte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.