Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

14-10-2009 om 10:53

Nog meer sportvereniging: Verplicht douchen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moeder van D.

Moeder van D.

26-10-2009 om 14:03

Regel?

Kaaskopje:"Dat is nu eenmaal de regel"

Maar waarom dan? Regels bedenk je toch niet zomaar? Echt belanrijk kan het niet zijn als het voor jongens verplicht is en voor meisjes niet hoeft.

Even terzijde: Douchen met ondergoed aan, wordt je daar schoon van?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 14:26

Moeder van d

Je moet me niet op woorden gaan vangen. Bij mijn dochter hoeft het niet. Ik heb daar geen verklaring voor. Bij anderen zal het misschien wel moeten. Dat hangt van het verenigingsbeleid af. Douchen na voetbal is redelijk normaal. Zeker nu duidelijk is dat er best in onderbroek/boxer gedoucht mag worden begrijp ik het verzet niet. Als de voetbalkleren uit moeten staan de jongens toch ook in hun onderbroek, of wordt daar ook ingewikkeld over gedaan?
Ik heb de regels niet bedacht, maar als ik zie hoe sommige voetballers van het veld komen kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de regel ingesteld is.
Onder je onderbroek kun je niet inzepen, maar erboven wel, onder de armen, de rug en de borst dus. Er is dus echt wel wat mogelijk waardoor je okselfris de poort weer kunt verlaten. Dat zeepwater komt ook wel door de onderbroek, dus er blijft vast wel iets van het zeepgeurtje steken.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2009 om 16:13

Nou

hier op de voetbal mocht het dus níet, een boxer (oid) aanhouden - bij de kleintjes (onder de 10 zeg maar). Hoe het bij de groteren gaat, weet ik niet van déze vereniging. Wel van andere
Wat raar dat de meisjes bij jullie niet douchen. Worden die niet vies dan? En hoeven die niet met iemand mee in de auto? Stinken die niet? Hoeven die daarna niet op verjaardag of de stad in? Offfff, nog even gezellig napraten in de kantine? Hoeven die niet aan teambuilding te doen?

Tirza

Lys Lionne

Lys Lionne

26-10-2009 om 20:11

Maken de kinderen het probleem of de ouders?

Ik weet het niet hoor, maar ik krijg de indruk dat er enkele moeders zijn die zèlf moeite hebben met gezamelijk douchen en daarom maar vinden dat hun kind ook niet met teamgenoten onder de douche moet.
Natuurlijk kunnen er fysieke dan wel mentale redenen zijn om niet gezamelijk te willen douchen, maar laat dat dan van het kind uitgaan en niet vanuit de ouder. Een voorbeeld: zoon, nu 12 en al vanaf zijn 4e aan het voetballen, voetbalt regelmatig met een jongen die een duidelijke fysieke 'afwijking' heeft. Toch is het hem (en enkele teamgenoten) nooit echt opgevallen dat deze jongen 'anders' is, zo bleek toen het onlangs ter sprake kwam. Zo ook bij zoon zelf, die besneden is en wat er helaas door infecties niet erg netjes uitziet. Het onderwerp besnijden kwam zo eens te praat onder de jongens, maar het was eigenlijk niemand ooit opgevallen dat enkele teamgenoten besneden zijn.
Let wel: ik vind het ook niet nodig dat douchen echt verplicht gesteld wordt, maar om er nu zo'n probleem van te maken gaat me ook te ver.

Jorm

Jorm

26-10-2009 om 20:11

Kaaskopje

"Kinderen hoeven dus níet in hun blote kont te staan. Dat is al vakar gezegd. Ze mogen iets aanhouden."

Tja, was dat maar zo.

Zie o.a. http://www.trainerssite.nl/index.php?page=forum&forumpage=showtopic&tid=2656

Stenna

Stenna

26-10-2009 om 20:35

Niet de ouders hoor

dan heb je het begin niet goed gelezen. Ik ben (zoals ik daar zelf zei) ook voorstander van douchen. Lekker fris. Maar sommige kinderen (twee) wilden het zelf niet en dan ben ik tegen het verplichten ervan.
De ouders van een van deze twee namen het voor hun kind met eczeem op die niet meer mee mocht doen als hij niet zou douchen. Niet omdat ze zelf problemen hebben met douchen

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2009 om 22:53

Zoals ik al eerder schreef

Ik stap vrolijk en vrij door de sauna. Maar mijn kinderen houden niet van publieksdouchen, beiden niet. Zoon is preuts geboren, dochter totaal niet, hobbelt gerust in haar blote kont door het huis, doet een sport waarbij gemengd verkleed wordt (!), maar douchen met anderen?? Neuh.

Zeker te weinig gekampeerd. Dat zal het wezen.

Tirza

MRI

MRI

26-10-2009 om 23:21

Lekker dan

Mijn dochter voelt zich een jongen. Waar moet het kind dan douchen op een club? Bij beide partijen geneert ze zich. Als het verplicht zou zijn samen te douchen is het een reden van die sport af te zien.

MR

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2009 om 01:40

Tirza

Ik heb het beleid van haar voetbalclub niet bedacht. Ze weet zelf ook niet waarom ze niet hoeven te douchen. Ik zou het niet zielig gevonden hebben als het anders was geweest.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2009 om 01:56

Jorm

Ik heb wat reacties van je link doorgelezen en zie niet dat een onderbroek verboden is, hoewel ik lees dat er wel eentje is, ene Wilfred die bij reglement het naaktdouchen wil verplichten. Hij is dus zwaar in de minderheid. Eentje vertelt ook dat er voor 2 voetballers een uitzondering wordt gemaakt. Een jongen met een medisch probleem en een meisje waarvoor geen aparte doucheruimte is. De reacties zijn zoals het is: zolang ze het maar leuk met elkaar hebben en de nadruk daarop én uiteraard het voetballen zelf ligt maakt het de trainers geen klap uit of ze in onderbroek willen douchen of niet.

Stenna

Stenna

27-10-2009 om 22:25

Boxershort en als het maar leuk is

Ik snap iets niet, met dat in boxershort of onderbroek douchen: ga je dan daarna met die natte broek je kleren in? die nattigheid zou ik dus niet op de autostoel hoeven. Of trek je die dan weer uit? Sta je dan niet toch weer in je blote kont?

Wat ik ook al niet snap: hoezo is het probleem nu opeens alleen die blote kont? Eczeem kan overal zitten, autistische overgevoeligheid voor prikkeling ook, en gynaecomastie zit ook niet op je kont. En ook niet de rugpuistjes, overdadig haar, te veel vetrollen of juist te weinig, en alles waar pubers zich nou eenmaal opgelaten door kunnen voelen. Mogen ze dan met een duikpak aan douchen ofzo?

En Kaaskopje, wat denk je dan hiervan: zolang ze het maar leuk met elkaar hebben en de nadruk daarop én uiteraard het voetballen zelf ligt maakt het de trainers geen klap uit of thuis of in de sporthal willen douchen.

Maar weinig verschil he?

Jorm

Jorm

28-10-2009 om 05:32

Kaaskopje

"Ik heb wat reacties van je link doorgelezen en zie niet dat een onderbroek verboden is, hoewel ik lees dat er wel eentje is, ene Wilfred die bij reglement het naaktdouchen wil verplichten. Hij is dus zwaar in de minderheid."

Marcel: douchen in onderbroeken, hoe denken we daarover?

Rene: Ik vind het belachelijk! ... Ik denk niet dat je het kunt verbieden, al zou ik het wel willen.

Wilfred: Ik vind het complete onzin in de onderbroek onder de douche te gaan. Heb een regel opgesteld waarin staat dat je niet mag douchen in een onderbroek,

Marcel: Wij bij Stormvogels/Telstar hebben het er ook laatst op de trainersvergadering over gehad. Natuurlijk leggen we het op, natuurlijk mogen ze bij ons niet douchen met een onderbroek i.v.m. de hygiene, maar toch blijft het een leuke discussie..

Inderdaad gelukkig ook veel tegengeluiden, maar hij is zeker niet de uitzondering.

Omkleden bij zwemmen

Het lijntje hier doet me erg denken aan het meisje bij zwemles van oudste. Een buitenlands meisje...(geen idee waarvandaan, maar de vader sprak alleen engels soms met de juf, verder was de man totaal onbenaderbaar voor ons de andere ouders, hij reageerde nooit op ons, keek ons niet eens aan) Het meisje zelf was een aardig meisje (volgens de kinderen) en sprak wel nederlans, soms, ze was verlegen. Afijn het was overduidelijk dat de vader het belachelijk vondt dat de kinderen (jongens en meisjes) sámen in 1 kleedhokje moesten. Er was nog 1 kleedhokje, maar daar kleeden de kinderen van de volgende les zich weer om, dus daar hetzelfde beeld. En dat waren de kleedhokjes. Toen de lessen begonnen zagen we vader regelmatig in debat gaan met zwemjuf, waarbij zwemjuf overduidelijk blijk gaf (nonverbaal) genoeg te hebben van het gezeur...Vader zat altijd al met meisje in zwempak kant en klaar als wij (de andere ouders) kwamen...en als we weer moesten aankleden ná de zwemles. Probeerde hij te wachten tot wij weg waren (meisje bibberend op bankje met natte handdoek). Maar meestal lukte dat niet omdat de groep ná de volgende groep alweer kwam....Dus áls meisje écht aan moest kleden en er waren nog andere kinderen ging vader met een handdoek formaat tafelkleed om het meisje heenstaan ergens in een hoekje en moest het meisje erachter zich omkleden. Zodat wij (de ouders, waaronder ook vaders natuurlijk) en de andere kinderen géén blikken op het blote lijf van het meisje konden werpen. Alsof we dat zouden willen!!! Kinderen van 4,5 !!! Iedereen had eigenlijk erg te doen met het meisje, zelfs de andere kinderen vielen stil als die vader weer zo 'raar' deed...een vreemd soort spanning daalde neer in die omkleedzaal, waarbij de vader dreigende blikken achterom wierp voor het geval nog een kind mocht proberen een blik te werpen op zijn dochter. Het meisje schaamde zich dood...stond daar met een rood hoofd van schaamte nog net boven die handdoek uit. De andere kinderen waren er elke keer weer van onder de indruk van de 'enge vader' en stelden talloze vragen over het waarom en hoe en wie...(wij ook geen idee dus je zegt maar wat..). Ergens halverweg de aanloop voor diploma A vondt de vader het wel genoeg blijkbaar en kwamen ze niet meer...tot opluchting van ons de ouders en de kinderen.
Van die hele zwemles heeft dochter geen enkele herinnering meer....maar van die enge vader met z'n handdoek weet ze nog wél nu ze 15 is! Dat heeft een onuitwisbare indruk schijnbaar achtergelaten. Laatst hadden we een feestje en daar was haar exzwemjuf en die praatte wat met mij en natuurlijk grappig...is dat je oudste dochter? Sjee wat ben jij groot geworden....dochter geen idee wie dat was en ik legde het haar uit, dat was je zwemjuf weet je nog toen je met renske (basisschoolvriendin) op zwemles zat....Dochter zei: " Oooo, met die enge vader die zo boos keek, met die grote handdoek!" euh, ja die. Zwemjuf moest erg lachen...maar eigenlijk te triest voor woorden dit verhaal, toch?
Dus zó kan je opvallen als je zo anders als de 'rest' doet, ook in negatieve zin....
groeten albana

Fraz

Fraz

28-10-2009 om 09:51

Eigenlijk jammer

albana dat dat meisje daardoor is gestopt met zwemmen. Was toch gewoon op te lossen met het mogen omkleden in een gewoon hokje (of in de invaliden kleedkamer). Zo vind ik het met voetballen ook. In principe gewoon lekker douchen zolang niemand er problemen mee heeft. En wilt iemand met boxershort dan gewoon met boxershort (daarna wordt er dus omgekleed met handdoek om) en zijn er meiden in het team dan in de scheidsrechterskleedkamer of even wachten tot het andere geslacht klaar is. Wees gewoon een beetje flexibel. Plezier in sport moet niet verpest worden door starre regels (dus ook zwemles niet)

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2009 om 09:58

Jorm

Ach ik heb er een over het hoofd gezien. Misschien zit het er in dat die trainers niet zoveel kinderen uit een andere cultuur in hun team hebben zitten. Dat bij mijn man het percentage ´broekdouchers´ zo hoog ligt heeft daar ook mee te maken. Bij de club van mijn man wordt dat gerespecteerd en bij andere clubs ook, ook al zouden de trainers/coaches dat anders willen.

Stenna

Stenna

28-10-2009 om 14:36

Jorn en kaaskopje

Waar loopt die trainersdiscussie? Is die openbaar? Wat zou ik me daar een graag mee bemoeien!

Misschien was ik niet duidelijk fraz

Maar een ander hokje was er niet. Het was een particuliere zwemschool. Gebouw bestaat uit halletje, 2 kleedkamers en 1 zwembad (diep) en 2 douches+w.c. (in het natte gedeelte dus). En dat is het. Er was dus écht geen andere optie (ja halletje...maar daar was het w.s. te koud en moeten alle ouders door).
En ik geloof niet dat het meisje gestopt is door het omkleden of het gebrek aan kleedhokjes. Ik geloof eerder dat de vader vondt dat ze wel 'goed' genoeg zwom. De paar woorden die de vader met ons wisselde betroffen namelijk de vraag waarom ze nu nog niet mochten afzwemmen, het was toch goed zo? (konden net boven blijven). Dus het lag helemaal niet aan de regels. Het lag puur aan ruimtegebrek. Juf had vader nog wel de w.c.'s en douches+ de ruimte eromheen aangeboden maar dat wilde vader niet (snap ik ook nog wel..)
groeten albana

Fraz

Fraz

28-10-2009 om 20:51

Oh vandaar

dan zou ik denk ik toch 1 kleedkamer voor de meiden en 1 voor de jongens houden. Maar goed bij die jonge leeftijd zou het nog geen ramp moeten zijn. Hier hadden we twee kleedkamers voor jongens en twee voor meiden. Het geslacht van de ouder die meeging telde omdat na de zwemlessen bijv. waterpolo werd gegeven en het voor die grotere meiden bijv niet prettig was als een vader in de meidenkleedkamer was. Heb ook een keer mee gemaakt dat er meezwemles was en ik was dus met zoon in de meidenkleedkamer omkleedde. Was er dus een opa met kleindochter aanwezig en die opa had nog niet eens gezwommen. Toen voelde ik me eigenlijk niet zo prettig.

Particuliere zwemschool=

Een gebouw waar álleen zwemles wordt gegeven. Er is dus niks anders. Je kan ook privezwemles krijgen (weet ik van oudere mevrouw die dat heeft gehad), maar ik vermoed dat dat behoorlijk duur is, dan ben je wel alleen in het verkleedhok want er komt tenslotte niemand samen met jouw zwemmen. Er is dus geen waterpolo, er zijn geen andere mensen dan alleen die mensen die les nemen aldaar. Dat zijn dus over het algemeen kinderen in de leeftijd van 4,5, jaar. Juf had het meisje ook kunnen weigeren. Dat mag als particuliere zwemschool dat is anders dan openbaar zwembad. Het was al heel wat dat juf de vader toeliet tijdens de lessen....dát mochten wij (de andere ouders) niet (maar eigenlijk vonden we dat niet zo noodzakelijk ook om eerlijk te zijn). Er zit ook helemaal geen subsidie of wat dan ook van de gemeente/rijk etc. bij in. Juf moet gewoon rondkomen van het geld dat ze verdient met die zwemles, een verbouwing zou ook op haar conto komen. Het is gewoon een 'bedrijf'. Maar wel de beste zwemjuf van de wijde omgeving! Alle kinderen die in de openbare baden afknappen of angst krijgen komen uiteindelijk bij haar terecht. En ze krijgt er ze met veel liefde en geduld en ernaast zwemmen allemaal vanaf. Wij gingen naar deze zwemjuf omdat ze een vriendin van mijn moeder was én omdat broer en ik ook zwemles van haar hebben gehad. Er is ook een groot openbaar zwembad, aldaar zijn (natuurlijk) meer kleedkamers. Maar ik vermoed dat dat ook niet naar vaders zin was geweest (kan best dat ze daar al geweest waren, geen idee) want daar mag je écht niet bij de lessen aanwezig zijn, daar schijnen ze erg streng de hand aan de houden.
Het geeft ook wel aan dat hoe je ook je best doet om flexibel met regels om te gaan er altijd mensen blijven die er tegenop bosten. Misschien zelfs met onbegrijpelijke motieven (wat kan erop tegen zijn dat een vrouw zoals ik met een dochter net zo oud zijn dochter bloot zou zien????) en dat je daar ongeacht dat je best doet flexibel te zijn soms toch gewoon niet aan kan voldoen (juf kennende is ze best bereid tot flexibiliteit maar ze had gewoon geen andere optie).
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

29-10-2009 om 14:19

Doet me denken aan

Dat verhaal van Albana doet me erg denken aan die keer dat ik met mijn dochters en nog twintig andere dames in de dameskleedkamer van het plaatselijke zwembad op vakantie stond om te kleden toen er een vader met kleuterdochter het kleedhok inkwam om daar zijn dochter om te kleden. Naar het mannenkleedhok wilde hij niet, dan zouden er mannen naar zijn dochter kunnen kijken. Dat hij nu naar tig vrouwen/dochters keek was schijnbaar geen punt.
Zucht.
Ik heb trouwens een hekel aan alle sporten waarvoor je je collectief moet omkleden/douchen. En ik ben verre van preuts, in de sauna heb ik geen problemen. Ik vind het altijd vies ruiken, ik hou niet van het 'gezellig samen in de kleedkamer'-sfeertje en ik hou trouwens überhaupt niet van sporten. Maar als mijn kinderen ergens willen sporten waar ze verplicht moeten douchen dan doen ze dat maar gewoon, dat hoort er dan bij. Of ze trekken zelf hun mond open, dat kunnen ze héél goed. Ik vind het (voor mijn kinderen) niet erg genoeg om me ermee te bemoeien.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2009 om 14:24

Zo is het voor mij dus ook

Zo sta ik er dus ook helemaal tegenover.

moeder van D

moeder van D

29-10-2009 om 16:24

Stoppen met sporten

Het zou van de leeftijd van de kinderen af hangen of ik me er mee zou bemoeien of niet. Bij die van 15 zou ik dat zeker niet meer doen , die kan inderdaad best zelf zijn mond open trekken. Maar ja, als een trainer zegt: "Niet douchen betekent geen wedstrijden spelen" valt er voor een kind weinig meer te praten.

Ik vind het gewoon heel erg jammer dat er kinderen zijn die stoppen met sporten, omdat er volwassenen zijn die starre regels opstellen die weinig met de sport te maken hebben (zelfs als het niet om mijn eigen kinderen gaat!).

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2009 om 21:22

Niet douchen- geen wedstrijden spelen

Ik snap dit niet, moeten ze van te voren dan ook douchen?

Moeder van D

Moeder van D

29-10-2009 om 21:52

Kaaskopje

Stenna(op 14 oktober):"Overigens zijn er dus al 2 kinderen in het team met legitieme reden om niet te douchen (eczeem inderdaad, en de ander vorm van autisme). Maar ze kunnen "geen uitzonderingen gaan maken" aldus de coaches, en deze jongens hebben nu dus straf = uitsluiting van een wedstrijd."

Niet douchen na training of wedstrijd betekent dus volgende wedstrijd niet spelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2009 om 00:18

Okee

dank je wel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.