ayla
01-12-2008 om 13:30
Oke sinterklaas bestaat dus, maar wat doe ik met de rest
Dochter van 4 gelooft heilig in Sinterklaas, En ik fantaseer erop los met haar. geweldig vind ik het ook. Alleen nu vraag ik me af, hoe doen jullie dat met de kerstman en de paashaas, bestaan die ook. Dochter denkt op dit moment nog dat ze allnei bestaan, moet ik haar in die waan laten

Mamasan
01-12-2008 om 13:35
De rest
De kerstman en de paashaas hebben hier nooit bestaan. Mijn dochter heeft dat wel een tijd willen geloven, maar ik heb altijd verteld dat ik zelf de cadeautjes onder de boom leg en de eieren verstop.

Genista
01-12-2008 om 13:45
Hier ook niet
De kerstman heeft hier ook nooit bestaan. Simpel genoeg, want er zijn geen cadeautjes met kerst De paashaas bestaat evenmin, maar waar die eieren dan plotseling vandaan komen, weet niemand.

Vera*
01-12-2008 om 13:53
Bij opa en oma
Daar bestaat de paashaas wel. De kinderen zien hem zelfs in de tuin. Als de paashaas is geweest dan staat de mand bij de deur van de bijkeuken. Neefje moest afgeleid worden, die zat strak naar buiten te kijken of de paashaas kwam.
In het bos de gekookte eieren zoeken. Die moeten wel het laatste moment naar buiten omdat de wilde dieren er anders een feestmaal aan hebben.
's middags is het traditioneel eieren gooien om de vijver heen.
Ook hebben ze het hol van de paashaas ontdekt. Bij de boomgaard was een groot 'hol'/gat in de oplopende grond. Ze hebben er allemaal voorgelegen of ze de paashaas zagen.....en dat elk jaar weer.
Snif, het is toch sentiment maar nu gaan ze het huis met 1.5 ha verkopen. De kinderen vinden het NIET leuk.
Maar zelf zeg ik steeds dat de kerstman en de paashaas niet bestaan .

Manda Rijn
01-12-2008 om 14:31
Nee
dat kan echt niet, een haas met een mandje die eitjes verstopt, nee dat kan echt niet.
Een bejaarde travestiet op een wit paard met wat zwart geschminkte carnavalgangers op het dak daarentegen is natuurlijk wel degelijk mogelijk.

hemuul
01-12-2008 om 14:39
'six to eight black men'
ha ha ha, alsof die zwarte pieten en de stoomboot en de schoentjes enzo allemaal wel kunnen...
Ik heb gisteren erg gelachen om een verhaal van David Sedaris, op youtube te beluisteren als je als zoektermen 'sedaris six to eight black men' intypt (een tip uit het NRC). (het verhaal is op youtube in 3 delen geknipt trouwens, dus je moet wel wat geduld hebben - het begint pas echt leuk te worden in deel 2)
De sinterklaasfolklore is natuurlijk ook hartstikke maf, maar wel leuk, en ja, je moet ergens een grens trekken, dus dan maar bij een haas met een mandje.

Mamasan
01-12-2008 om 14:53
Man in jurk
Is dat van Najib Amhali, dat stukje cabaret waarin hij vertelt hoe zijn vader Sinterklaas neersloeg? Ik moet daar altijd zo om lachen, terwijl het heel erg is

Maylise
01-12-2008 om 14:57
Overal in zo'n beetje
Hier bestaat de kerstman wel evenals sinterklaas want de kerstman brengt hier ook cadeautjes. Het geloof in de kerstman is zelfs nog serieuzer geweest dan in sinterklaas. De paashaas heb ik de kinderen nooit over gehoord maar misschien geloofden ze er wel in. Maar sowieso hadden ze hier veel fantasie, ze geloofden in elven, kabouters, feetjes, draken enzovoorts en dus dan kan die paashaas er ook nog wel bij. Ik heb overigens nooit het geloof in enige van die verschijnselen aangemoedigd en bij een rechtstreekse vraag (ook over sinterklaas) altijd eerlijk antwoord gegeven.
Alleen rare bijgeloof dingen met geesten (zoals adem inhouden als je langs een begraafplaats komt) heb ik wel actief ontmoedigt en gelijk gezegd dat ik er niet in geloofde.
Maylise

reina
01-12-2008 om 15:46
In onze familie
In onze familie bestond en bestaat alleen de Sint, de rest is verzonnen.

Dendy Pearson
01-12-2008 om 18:25
De kerstman komt
in landen waar sinterklaas niet komt. De paashaas bestaat niet, maar ik heb dochter eigenlijk nog nooit erover gehoord. Maar wij zoeken ook geen eieren met pasen.
Dendy

Sjocola
01-12-2008 om 19:23
Hier
Bestaat sinterklaas alleen omdat mijn zoontje (5) erin WIL geloven. Al sinds ie fatsoenlijk kon praten (kon ie zeer jong! haha) heeft ie kritische vragen gesteld.
Bij mijn zogenaamd leuke actie van vorige week (piet was met lego bezig geweest) kreeg ik de vraag waarom ik dat gedaan had
De paashaas is nooit een onderwerp geweest.
De kerstman bestaat niet, wij geven elkaar een cadeautje allemaal en dat leggen we dan onder de boom.
Ook de tandenfee bestaat niet (tot wanhoop van beide oma's). Ik heb alleen het idee dat ie vooral bang is zijn tandjes aan haar kwijt te raken.

EsmeePF
01-12-2008 om 20:58
Hier
Kerstman bestaat niet (wij geven ook geen cadeautjes met kerst, dat is voor ons niet de betekenis van die dagen) en de paashaas bestaat ook niet.
Overigens bestaat Sinterklaas ook niet, maar ik merk dat de kinderen toch ieder jaar rond deze tijd wel even in hem geloven en dat laten we dan maar zo.

sus-anne
01-12-2008 om 22:31
Vraag van dochter
Als ik nu zo graag wil,
dat hij bestaat voor mij?
Waarom zegt mama dan,
die tijd is nu voorbij?
en nu zij zomaar met mijn sinterklaasje spot
dan vraag ik mij toch ernstig af,
hoe zit het dan met God?
tjah...............

IngridT
01-12-2008 om 23:15
Even geknipt en geplakt
de ik@nrc van vandaag, wel erg toepasselijk in dit draadje...:
'Mijn dochter van acht is er vorig jaar al achter gekomen dat Sinterklaas niet bestaat. Toch heeft ze nog veel vragen. Gezeten op de rand van haar bed beantwoord ik ze.
Wie stopt de cadeautjes in haar schoen als Sint en Piet het niet doen? Kunnen de Pieten wel op het dak lopen? Wonen ze toch in Spanje? En van wie is die stoomboot dan? Als we zo’n beetje alles hebben doorgenomen is het even stil. Het grote mensencomplot zinkt langzaam in. Ik geef haar een kus en doe het licht uit.
Terwijl ik de deur dichttrek heeft ze nog één prangende vraag: „Mama, heeft iemand het al aan Dieuwertje Blok verteld?”
Ingrid

Leonhard
02-12-2008 om 09:42
Hier bestaat de rest ook.
De kerstman, zeker, net als de paashaas. En verder hebben we koning winter, een hele ris kabouters in de tuin, en in het 'donkere bos' een eindje verderop zit een troep wolven die soms praten met papa.
's-Nachts houden diverse sterretjes met daarop dierbare overledenen de wacht, naast de zandman en mevrouw maanlicht. En als het stormt dan vliegen de heksen over het dak.
Nooit een saai moment dus, en altijd stof voor het vertellen van verhalen.

linda
02-12-2008 om 15:58
Kerstman in amerika
Hier heb ik altijd gezegd dat we hier geen kerstman hebben maar wel in Amerika, daar komt geen sinterklaas!
Mijn zoon van 10 vroeg me van de week of sinterklaas nog wel bestond toen ik klein was haha!

Muusje
03-12-2008 om 21:11
Sinterklaas en santa
Hier bestaan/bestonden Sinterklaas (komt alleen bij Nederlandse kinderen en er is een speciale Piet die tijdens de sinterklaastijd in Texas is en daar 's avonds bij Nlse kinderen iets in de schoen doet. Op 5 of 6 december komt sinterklaas dan ook hier langs.), Santa is zijn neef en die geeft cadeautjes aan alle kinderen, de tandenfee geeft een dollar, maar laat je tand in je doosje zitten. De paashaas bestaat niet, we verstoppen wel eitjes. En of ze in god willen geloven moeten ze zelf weten. Papa en mama niet, maar wij schreeuwen dat hier in de Bible Belt niet van de daken. We gaan in ieder geval niet naar de kerk, in tegenstelling tot de meeste mensen hier.

Anienom
09-12-2008 om 09:53
Teleurgesteld
Mijn dochter (7) laatst: "Nu is Sinterklaas voorbij..." Ik: "maar je boft, want met kerst krijg je weer cadeautjes". Zij weer, licht teleurgesteld: "Maar die krijg ik gewoon van oma...". De kerstman komt dus niet bij ons. Wel is er de tandenfee, toen ik haar vertelde dat die echt bestond zei ze "Dat zeg je met je jokstem". ??? Totdat de tandenfee langskwam terwijl ze op vakantie was. Dat gaf dan toch de doorslag, ze geloofde weer. Vreemd soms, die kinderlogica. Ik was er namelijk ook gewoon, op die vakantie