Pelle
13-06-2010 om 08:45
Omgaan met een groep kinderen (partijtje etc)
In Huis-Tuin-Keuken staat een draadje over hoe je kinderen van het partijtje van je kind makkelijker kan herkennen in een speeltuin. Na wat tips vond Liora dat de ouder die het partijtje gaat organiseren niet helemaal goed bezig is: "maar ik meen het: buikpijn is nooit een goed teken. Je bent bezorgd, bang een kind kwijt te raken, ik zou proberen ergens heen te gaan waar je die angst niet hebt." Draadstarter gaat naar een speeltuin en Draadstarterman kent de kinderen niet goed.
Liora zegt verder over de naam van alle kinderen op het shirt zetten (voor de vader en de herkenbaarheid): "Naam op t-shirt is natuurlijk wel het recept voor mensen met slechte bedoelingen (en ja, die komen weleens bij een speeltuin, vooral een drukke). Want dan kunnen ze het kind bij de naam noemen: Femke, je mama staat om de hoek en vroeg me of ik je snel kon halen want je papa is ziek, kom maar met me mee."
En: "Maar terug naar de vraag: andere ouders geven de verantwoordelijkheid aan jou. Jij zorgt dan voor een veilige omgeving. Het zijn wel kleuters he! "
Later na wat reacties, oa die van mij (hoe vaak wordt er in NL een jong kind door een onbekende ontvoerd? Dat komt namelijk meteen via een amberalert door, op het journaal en in de krant): "Het wordt een beetje OT, maar niet voor niets doen NSO's nooit iets met namen van kinderen op t-shirts. Wel naam van NSO met telefoonnummer. Ik vind het niet zo handig allemaal, maar vooral vind ik dat je geen risico moet nemen met andermans kinderen. Dus als je zo bezorgd bent er eentje kwijt te raken, zou dat voor mij een signaal zijn dat dit geen goed idee was."

liora
13-06-2010 om 10:43
Gouden kooi
Hoi,
Ik ben zelf, als ik het vergelijk met vrienden, juist heel makkelijk met mijn kinderen. Ik laat ze lekker spelen, loop er niet achteraan de hele tijd. Mijn oudste speelt hier in amsterdam al buiten en mag ook oversteken in onze straat.
En ook mijn jongste van net 1 jaar laat ik lekker spelen en rondkruipen in de speeltuin, ik zit dan op een bankje.
Dus ik zie mezelf echt als heel makkelijk daarin. Zeker geen gouden kooitje idee.
Maar.... mijn zoon zou nu met een groep kinderen een uitstapje maken naar het Amstelpark en ik heb hem niet mee laten gaan. Dit is omdat de organisatie in handen is van meisjes van 17 die geen idee hebben van veiligheid en er vorig jaar ook een kind kwijt was. Ik ken het park, het is groot, je kunt een kind kwijtraken, ik vond het niet veilig.
Verder doe ik alleen partijtjes op plekken waar ik zeker weet dat ik geen kind kan kwijtraken. Kleuters vind ik ook nog zo klein en jong...
Maar goed, het is altijd een fine line tussen voorzichtig en overbezorgd, maar ik vind dat je risico's neemt met je eigen kinderen, niet met andermans kinderen.
Liora

albana
13-06-2010 om 11:02
Ook naam+nummer
Mijn kinderen gaan al jaren met het jaarlijkse uitstapje mee met de speeltuin. Naar een pretpark met gemiddeld zo'n 3 bussen vol.En meestal grote pretparken. Ze krijgen dan ook een speldje met naam+mobiel nummer leiding opgespeld. De naam is ook voor de herkenbaarheid voor de begeleiding. Niet alle leiding ként álle kinderen. Leiding zijn allemaal vrijwilligers overigens.
De jongste kinderen (tot 7 jaar ong.) gaan naar een kleiner pretpark (meer speelparken) en ook meestal met 2 bussen vol. En daar wordt dezelfde procedure gevolgd.
Ik vindt het nogal vergezocht als je bij een naam op een bordje/shirt van een kind meteen waarschuwt voor de vergrote kans op een pedofiel....Ik vraag me ook af of zo'n pedo uberhaupt wel een naam nodig heeft (volgens mij niet...het lukt 'm w.s.ook wel zonder naam van het kind).
groeten albana

Chippie
13-06-2010 om 13:08
Hier...
Ik vind de angst voor een pedofiel/kinderlokker ietwat overdreven. Dat is echt wereldnieuws. Ik vraag me af of die juist in pretparken/speeltuinen opereren. Volgens mij gebeurt, als het al gebeurt, veel vaker in gewone buurtspeeltuintjes. Een naam heeft een kinderlokker niet nodig. We waarschuwen altijd voor 'geen snoepjes aannemen van vreemden' maar een kinderlokker blijkt juist veel meer gebruik te maken van 'ik ben mijn hond kwijt, wil jij helpen zoeken' of 'jouw mama heeft gevraagd om jou op te halen...' etc. Daar doe je niets tegen. Een klein risico
Ik ben zelf redelijk makkelijk met mijn kinderen. Toch kan ik me goed voorstellen dat je een etiketje plakt op hun T-shirt of T-shirts aantrekt om het voor je zelf makkelijker te maken.
Als wij naar iets druks gaan (niet met een kinderfeestje) zetten we ook het mobiele nummer op de hand van onze kinderen. Lijkt me altijd prettig om te doen. Ik zou het niet doen omdat mijn man de kinderen minder goed kent. Je herkent de kinderen wel, dat je de naam niet weet is niet het grootste probleem.

liora
13-06-2010 om 13:10
Sini
Sini,
Klopt: een vriendin van me zei dat ze het heel eng vond en toen vroeg ik me af of ik er te makkelijk over dacht. Vandaar het draadje dat ik toen startte.
Liora

Bastet
13-06-2010 om 18:37
Bso
De bso alhier heeft voor elk kind een gifgroen shirt.Je hebt dan sneller overzicht waar jouw ploegje uithangt,en het is makkelijker koppen tellen.En het zijn beslist geen onervaren, of heel jonge leidsters.
Bastet

Mickey
13-06-2010 om 18:38
Bij de vierdaagse
... zag ik dit jaar kinderen van een bepaalde school in pimpelpaars shirt met de tekst: Ik ben een leerling van basisschool X (en dan het logo van de school erbij). Zeer herkenbaar ook.

Toke
13-06-2010 om 20:39
Serieus
Ik zou het als ouder prettig vinden dat de ontvangende ouder bij een partijtje serieus nadenkt over haar verantwoordelijkheid. De ene ouder is de andere niet, het kind is het andere niet en bij zo'n partijtje is het altijd even zien hoe het gaat. Of het nou thuis of in een speeltuin is, want met 6 kleuters in huis kunnen er ook heel wat onvoorziene situaties ontstaan.
Dus ik vind het verstandig om daarover na te denken en te bedenken hoe je een punt wat je zelf wat lastig vindt, hanteerbaar maakt. Dat kan voor iedereen anders liggen, lijkt mij.
Overigens vind ik wel wat simpel om onervarenheid en leeftijd (van leidsters of organisatoren) te koppelen aan onverantwoordelijkheid. Dat iemand jong is, wil niet zeggen dat hij/zij onbezonnen te werk kan gaan of geen goede oplossing kan bedenken in lastige situaties. Omgekeerd is oudere leeftijd en ervaring geen garantie voor verantwoord gedrag.
Als ik zelf met de kinderen op pad ben, schrijf ik mijn telefoonnummer op hun arm. Vooral mijn oudste kan helemaal in paniek raken bij het idee dat hij mij niet meer kan terugvinden, dus de zekerheid van een telefoonnummer op zijn arm geeft hem veel rust. Is nog nooit nodig geweest,

Maxime.M
14-06-2010 om 12:27
Goed idee
Hoi,
Iets herkenbaars qua kleur ofzo is wel handig hoor. Ikzelf ben een keer met een groepje kinderen gaan zwemmen. Ze hadden wel allemaal hun zwemdiploma, maar in het zwembad lijken al die natte koppies op elkaar, heb me suf gezocht en geteld de hele middag. Eigenlijk had ik gewoon 10 paarse badmutsen moeten kopen (maar of ze ze opgezet hadden ??
Maxime