Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Oppas tarief


Wat een hoop loze conclusies in 1 post.

Een 17-jarige is niet automatisch een scholier. Ik zou werkelijk niet inzien waarom een 17-jarige wel op zichzelf kan wonen en aan een studie kan beginnen, alleen gaat backpacken aan de andere kant van de wereld of do-vrij-za tot sluit in de kroeg mag hangen, maar oppassen tot laat te ver gaat.

We hebben het hier niet over een formele baan. We hebben het hier over oppassen (en zwart betaald worden). Op de bank zitten, chips eten, film kijken. Meer is het gemiddeld niet, zeker na 23.00 niet. Moet je daar normaal betaald voor worden? Ja. Krijg je er iets van als dat tot later dan 23.00 duurt? Nee.

Tuinfluiter schreef op 03-02-2023 om 09:51:

[..]

Het is gewoon de wet. Wetten zijn volgens jou dus gewoon geneuzel.

Ik vind scholieren te laat laten werken en te weinig betalen uitbuiting.

Als volwassenen wil je toch ook dat je werkgever zich aan de wet houdt en je fatsoenlijk betaald. Waarom niet bij jongeren?

Het is ook de wet dat je belasting betaalt over je inkomen. Maar ik denk niet dat er veel jongeren zijn die hun oppasgeld aan de belasting opgeven.

En wat de meesten hier betalen, rond de 7 euro, of zelfs 5 euro, is meer dan het wettelijk minimumloon. Dus als de wet zo belangrijk is dan zou dat dus niet te weinig zijn. 

Ik heb veel opgepast vroeger en ik vond het de meest relaxte bijbaan die er was. Ik speelde wel met de kinderen tot ze naar bed gingen. Ik was er voor hun en die kinderen vonden het altijd leuk als ik kwam. Echt niet dat die op hun kamer gingen zitten terwijl ik tv keek.

Ik zou me als oppas ook schamen als ik 15 euro per uur vroeg om op de bank chips te eten en tv te kijken en zelfs te slapen. Bij calamiteiten kon ik de ouders bellen en ik paste ook geen hele weekenden op of zo. Als de kinderen ziek waren, zegden de ouders meestal af. Ik zou zelf ook niet graag een oppas opzadelen met een kotsend kind.

Gastouderopvang kost ook geen 15 euro per uur trouwens. En dat is dan een professional die ervan moet leven en ook vaak meerdere kinderen tegelijkertijd opvangt en aan allerlei eisen moet voldoen, belasting er over moet betalen.
In de supermarkt verdient een 15/16-jarige ook geen 15 euro per uur.

Oppaswerk is vaak zwart. Een leuke bijverdienste, soort hand en spandienst. 

Tuinfluiter schreef op 03-02-2023 om 09:51:

[..]

Het is gewoon de wet. Wetten zijn volgens jou dus gewoon geneuzel.

Ik vind scholieren te laat laten werken en te weinig betalen uitbuiting.

Als volwassenen wil je toch ook dat je werkgever zich aan de wet houdt en je fatsoenlijk betaald. Waarom niet bij jongeren?

Er is niemand, behalve iemand die voor 15 euro een heel avond oppas regelde, die hier onderbetaald als ik de bedragen zo voorbij zie komen. Een 15-jarige die 6/7 euro per uur krijgt voor een oppasavond, is fors meer dan het minimum. 

Dat gezever over de wet, is geneuzel in de marge. Uberhaupt is een oppas die geld zo krijgt al niet volgens de wet. 

Na alle reacties gelezen te heben; ik begrijp niet dat sommige ouders een 13-14-15-16-jarige op hun kinderen laten oppassen. 

Meesje schreef op 03-02-2023 om 11:19:

[..]

Het is ook de wet dat je belasting betaalt over je inkomen. Maar ik denk niet dat er veel jongeren zijn die hun oppasgeld aan de belasting opgeven.

En wat de meesten hier betalen, rond de 7 euro, of zelfs 5 euro, is meer dan het wettelijk minimumloon. Dus als de wet zo belangrijk is dan zou dat dus niet te weinig zijn.

Klopt de bedragen zijn meestal wel netjes. 

Ik ben als ouder van een 15 jarige oppas vooral aan gelopen tegen ouders die doordeweeks veel later dan de afgesproken tijd thuis kwamen. Na 11 uur vond ik dus veel te laat.

Ik vond de bedtijd in een schoolweek van mijn middelbare scholier geen geneuzel maar iets waar de opdrachtgever rekening mee moest houden.


zwaankip schreef op 03-02-2023 om 12:16:

Na alle reacties gelezen te heben; ik begrijp niet dat sommige ouders een 13-14-15-16-jarige op hun kinderen laten oppassen.

Dat zijn wel leeftijdscategorieën die graag nog wat bijverdienen en zelf meestal nog geen kinderen hebben. Ik heb vroeger veel opgepast, maar toen ik op mezelf ging wonen met een fulltime baan, huishouden en later ook nog een partner en nog later een kind, had ik daar geen tijd meer voor. 

Tuinfluiter schreef op 03-02-2023 om 12:34:

[..]

Klopt de bedragen zijn meestal wel netjes.

Ik ben als ouder van een 15 jarige oppas vooral aan gelopen tegen ouders die doordeweeks veel later dan de afgesproken tijd thuis kwamen. Na 11 uur vond ik dus veel te laat.

Ik vond de bedtijd in een schoolweek van mijn middelbare scholier geen geneuzel maar iets waar de opdrachtgever rekening mee moest houden.


Dat zou ik ook vervelend vinden. Als de oppas zegt 'ik kan tot maximaal zo laat want ik moet morgen weer vroeg op voor school' dan is het aan de ouders om daarmee akkoord te gaan of iemand anders te vragen. Door stelselmatig over iemands grenzen te gaan toon je geen respect. 

Tuinfluiter schreef op 03-02-2023 om 12:34:

[..]

Klopt de bedragen zijn meestal wel netjes.

Ik ben als ouder van een 15 jarige oppas vooral aan gelopen tegen ouders die doordeweeks veel later dan de afgesproken tijd thuis kwamen. Na 11 uur vond ik dus veel te laat.

Ik vond de bedtijd in een schoolweek van mijn middelbare scholier geen geneuzel maar iets waar de opdrachtgever rekening mee moest houden.


Ah, in een schoolweek uiteraard niet nee. Ik was in de veronderstelling dat dit vooral ging over de weekenden. Doordeweeks zijn wij in principe nooit oppas nodig. 

@Zwaankip ben jij het gewoon pertinent oneens met alles en iedereen om zo een discussie te voeren ofzo? Jee man. Het is maar oppassen. In 99999/100000 gevallen is dat inderdaad niet meer dan op de bank zitten televisie kijken of de kids vermaken en/of helpen. De oppas is er voor die ene keer dat er iets daadwerkelijk mis gaat. Dat kan een 15-jarige prima. 

Jeetje, wat een bedragen! Misschien ben ik hopeloos ouderwets, maar toen ik als 12-jarige startte met oppassen (mensen uit de straat moesten voor een 10-minutengesprek naar school en mijn zus was al geclaimd door een ander gezin), kreeg ik €2,50 per uur. Dat was voor twee kinderen, die ik op bed moest leggen (maar als dat niet lukte, hadden ouders het niet erg gevonden). Daarna tot mijn 17e bij dat gezin en andere gezinnen in de straat incidenteel in de avond opgepast. De andere gezinnen hadden allemaal 3 kinderen. Ook daar kreeg ik 2,50. Twee gezinnen rondden het bedrag naar boven af en liepen in het donker met me mee naar huis, een ander gezin zat altijd te pielen met kleingeld en liet me niet eens uit naar de voordeur. Daar oppassen deed ik het minst graag, voelde me daar niet welkom,  maar dat lag vooral aan de wat kakkineuze en ongeïnteresseerde ouders die mij duidelijk als personeel behandelden.

Daarna toen ik 18 was en studeerde, haalde ik een dag in de week een jongetje op van school en bleef bij hem tot zijn ouders terugkwamen van werk, vaak rond 17.30. Toen kreeg ik €4 per uur. 

Later in een andere stad van 19-23 jr opgepast op twee jongetjes terwijl hun ouders wekelijks gingen sporten. Vanaf 18.00 werd ik verwacht, dus ik moest zelf vroeg eten. Ouders kwamen vaak laat thuis, want bleven plakken en borrelen na de training. Soms vroegen ze me ook overdag of op andere avonden. Als het overdag was, vroegen ze me of ik met de kids en hun auto naar een grote speeltuin wilde gaan. Ook toen een van de kids in het ziekenhuis lag, moest ik op de ander passen en met dat jochie op ziekenbezoek bij broer, waar moeder ook was. Ook bij hen kreeg ik €4 per uur, of het nou de vaste sportavond, een (erg) lange avond/nacht of een klus overdag was. Overdag kreeg ik er ook wel eens vriendjes bij. Dit was ongeveer 10 jaar geleden. Ik dacht toen een prima deal te hebben...

Maar jeetje, 16 euro per uur? Dat verdien ik nu ongeveer in mijn vaste baan! Ik vind dat echt extreem veel. 10 euro vind ik ook heel veel, ik zou eerder op 5 euro inzetten (rekent ook makkelijker). Of ben ik dan zo'n knieperd? 

afrodite05 schreef op 03-02-2023 om 13:00:

Jeetje, wat een bedragen! Misschien ben ik hopeloos ouderwets, maar toen ik als 12-jarige startte met oppassen (mensen uit de straat moesten voor een 10-minutengesprek naar school en mijn zus was al geclaimd door een ander gezin), kreeg ik €2,50 per uur. Dat was voor twee kinderen, die ik op bed moest leggen (maar als dat niet lukte, hadden ouders het niet erg gevonden). Daarna tot mijn 17e bij dat gezin en andere gezinnen in de straat incidenteel in de avond opgepast. De andere gezinnen hadden allemaal 3 kinderen. Ook daar kreeg ik 2,50. Twee gezinnen rondden het bedrag naar boven af en liepen in het donker met me mee naar huis, een ander gezin zat altijd te pielen met kleingeld en liet me niet eens uit naar de voordeur. Daar oppassen deed ik het minst graag, voelde me daar niet welkom, maar dat lag vooral aan de wat kakkineuze en ongeïnteresseerde ouders die mij duidelijk als personeel behandelden.

Daarna toen ik 18 was en studeerde, haalde ik een dag in de week een jongetje op van school en bleef bij hem tot zijn ouders terugkwamen van werk, vaak rond 17.30. Toen kreeg ik €4 per uur.

Later in een andere stad van 19-23 jr opgepast op twee jongetjes terwijl hun ouders wekelijks gingen sporten. Vanaf 18.00 werd ik verwacht, dus ik moest zelf vroeg eten. Ouders kwamen vaak laat thuis, want bleven plakken en borrelen na de training. Soms vroegen ze me ook overdag of op andere avonden. Als het overdag was, vroegen ze me of ik met de kids en hun auto naar een grote speeltuin wilde gaan. Ook toen een van de kids in het ziekenhuis lag, moest ik op de ander passen en met dat jochie op ziekenbezoek bij broer, waar moeder ook was. Ook bij hen kreeg ik €4 per uur, of het nou de vaste sportavond, een (erg) lange avond/nacht of een klus overdag was. Overdag kreeg ik er ook wel eens vriendjes bij. Dit was ongeveer 10 jaar geleden. Ik dacht toen een prima deal te hebben...

Maar jeetje, 16 euro per uur? Dat verdien ik nu ongeveer in mijn vaste baan! Ik vind dat echt extreem veel. 10 euro vind ik ook heel veel, ik zou eerder op 5 euro inzetten (rekent ook makkelijker). Of ben ik dan zo'n knieperd?

Geen idee hoe lang dat geleden is, maar 2,50 per uur ligt tegenwoordig al ruim 1 euro onder het minimum loon van een 15-jarige. Dus dat zal wel wat jaren geleden zijn.

Ik denk als je ergens tussen de 5-7,5 per uur zit dat dat prima is. Dan zullen er vast nog wel wat mensen zijn hier die je een knieperd vinden, maar dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die vinden dat hun kind geen bijbaantje hoeft voor zulke tarieven. 

Tuinfluiter schreef op 03-02-2023 om 12:34:

[..]

Klopt de bedragen zijn meestal wel netjes.

Ik ben als ouder van een 15 jarige oppas vooral aan gelopen tegen ouders die doordeweeks veel later dan de afgesproken tijd thuis kwamen. Na 11 uur vond ik dus veel te laat.

Ik vond de bedtijd in een schoolweek van mijn middelbare scholier geen geneuzel maar iets waar de opdrachtgever rekening mee moest houden.


Ah ja, dat snap ik dat je daar over valt. Daar zou ik ook boos om zijn. Overigens niet alleen rondom bedtijd. Als je een tijd afspreekt heb je je daaraan te houden.

Elpisto schreef op 02-02-2023 om 17:41:

[..]

Die oppas is er toch niet om calamiteiten te handelen? Tenminste, dat is niet mijn idee van een oppas (in de avond). Die is er zodat er iemand aanwezig is dat als er iets aan de hand is met de kids, ik gebeld kan worden ( of mijn partner). Die oppas is er niet om de hele avond met de kids te ravotten. Die vermaken zich zelf wel. Als het daarom draaide, konden ze inderdaad net zo goed alleen thuis blijven.

Je laatste opmerking neem ik maar ter kennisgeving aan. Kan ik niet zoveel mee.

Wtf? Als er brand uit breekt of kind valt van de trap,  moet de oppas direct handelen. Dat is een enorme verantwoording. Of denk je dat ze dan jou eerst bellen?

Miepjecody schreef op 03-02-2023 om 13:41:

[..]

Wtf? Als er brand uit breekt of kind valt van de trap, moet de oppas direct handelen. Dat is een enorme verantwoording. Of denk je dat ze dan jou eerst bellen?

Nee, natuurlijk ga je niet met kinderen in een brandend huis zitten wachten tot de ouders thuis zijn. Maar hoe vaak gebeuren die dingen nu werkelijk? Dat is toch geen reden om iemand meer te betalen dan menig volwassene verdient in een fulltime baan?

Daarbij, als een vijftienjarige in zijn eentje of met een eigen broer of zus thuis is, kan er ook brand uitbreken of een ongelukje gebeuren. Dan hebben ze ook een zekere verantwoordelijkheid, ook naar elkaar toe. 

Elpisto schreef op 03-02-2023 om 12:56:

[..]

Ah, in een schoolweek uiteraard niet nee. Ik was in de veronderstelling dat dit vooral ging over de weekenden. Doordeweeks zijn wij in principe nooit oppas nodig.

@Zwaankip ben jij het gewoon pertinent oneens met alles en iedereen om zo een discussie te voeren ofzo? Jee man. Het is maar oppassen. In 99999/100000 gevallen is dat inderdaad niet meer dan op de bank zitten televisie kijken of de kids vermaken en/of helpen. De oppas is er voor die ene keer dat er iets daadwerkelijk mis gaat. Dat kan een 15-jarige prima.

Gelieve dit aub niet te quoten; ik haal het straks weg.

Ik wilde het niet vertellen maar ik doe het nu toch; 3j geleden is mijn kleinkindje gestorven. Kleinkindje was een baby van 3 maanden oud. 

Mijn kind en partner hadden éénmalig een oppas gevraagd. Voor 1 avondje uiteten. Omdat ik toen  met mijn voet in de gips lag kon ik niet zelf op mijn kleinkindje passen. 

Na het thuiskomen betaalde mijn kind netjes 60 euro aan de oppas, zoals afgesproken was. Toen mijn kind en partner de baby gingen checken lag hij dood in zijn wiegje.... Ik ben nog steeds kapot van verdriet! Waarom, echt waarom is die oppas die rijkelijk betaald werd niet 1 keertje naar mijn kleinkind gaan kijken? 

Dus ja @ Elpisto, ik ben boos, en verbitterd en vooral boos voor iedereen die hier zegt; "ach, het is maar oppassen". Ik ben wel mijn kleinkind kwijt! En mijn kind en partner zijn hun kind kwijt. En mijn andere kinderen zijn hun neefje kwijt en mijn bejaarde moeder is haar achterkleinkind kwijt. 

Mag ik het dus niet eens met jou zijn dat oppassen "alleen maar op de bank hangen met chips" is? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.