Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Oppas tarief


Gingergirl schreef op 02-02-2023 om 18:27:

[..]

Het maakt niet uit vind ik, of het voor je hobby is of voor een etentje of theaterbezoek etc. Je geeft iemand anders de verantwoording over je kind, dat is een verantwoordelijke taak en hoort goed beloont te worden. 16 euro is best veel maar was volgens mij een voorbeeld uit het buitenland. Maar 15 euro voor een hele avond..echt ik zou me doodschamen. En 3 uur weg noem ik geen hele avond weg.

Vooropgesteld dat ik 15 euro voor een hele avond ook schrikbarend weinig vind. Maar ik reageerde op een reactie die vond dat een oppas voor 7 euro per uur ook idioot zou zijn. Terwijl een 14/15 jarige een bedrag van 30/40 euro geven voor een avondje oppassen volgens mij prima passend is.

Maar daarin kunnen we van mening verschillen. Als jij dat 100 euro waard vind, be my guest. 

Gingergirl schreef op 02-02-2023 om 18:18:

[..]

Nee, jouw oppas is er niet voor calamiteiten, enkel om - als het nodig is - jou of partner te bellen?

Hier is onze oppas er voor beiden: als er iets gebeurd zal ze zeker ons meteen bellen. Maar aangezien wij bij een avond uit eten en bv bios niet binnen 5 minuten thuis zijn, dan weet ze gelukkig ook te handelen bij calamiteiten want eerst wachten tot dat wij thuis zijn als; kind gevallen is en bloed- de boel onderkotst- zich verslikt en dreigt te stikken- er brand uitbreekt- een kind wakker schrikt van een nachtmerrie- ingrijpt mochten kinderen ruzie krijgen etc etc.

Gebeurd dat vaak, nee gelukkig niet, maar het is een verantwoordelijke taak en dat mag beloont worden.

En dat er niks gebeurd is en de avond voor een groot deel uit netflixen / chips eten/ huiswerk maken bestond doet niet ter zake. Het is iemand die op je kinderen past en die beloon je daar goed voor. Die taak kun je niet vergelijken met andere baantjes.

In een ander draadje waar er gevraagd werd of het kon om een, als ik me het goed herinner, 15-jarignkind de verantwoordelijkheid te geven over een kind van 4 terwijl de ouders een weekend weg waren, kwamen 95% de reacties er op neer dat die calamiteiten zon kleine kans waren dat we dat maar vergeten moesten. Nu zijn die calamiteiten ineens een belangrijk onderdeel?

Als ik een oppas heb voor onze kinderen van 14/15 jaar verwacht ik dat ze me belt als er iets is en een inschatting kan maken of het levensbedreigend is dat ze dan 112 belt. Niet dat ze direct de heimlich greep kan toepassen of met hartmassage kan beginnen. Dan vind ik 40 euro voor een avondje prima geld. Daar moest ik als 14-jarige ( nog niet eens zo idioot lang geleden) 16 uur voor werken.

Ondanks dat ik niet in Nederland woon lees ik hier best vaak dat mensen 12-15 Euro/ uur betalen aan de poetshulp. Ik gun het die poetshulpen echt! Ze verdienen het. 
Ik vraag me dan af waarom de oppas zich tevreden moet stellen met 3-4-5 Euro per uur?
Terwijl de ouders hun kostbaarste bezit aan de oppas toevertrouwen! 

zwaankip schreef op 02-02-2023 om 19:03:

Ondanks dat ik niet in Nederland woon lees ik hier best vaak dat mensen 12-15 Euro/ uur betalen aan de poetshulp. Ik gun het die poetshulpen echt! Ze verdienen het.
Ik vraag me dan af waarom de oppas zich tevreden moet stellen met 3-4-5 Euro per uur?
Terwijl de ouders hun kostbaarste bezit aan de oppas toevertrouwen!

Poetswerk is fysiek toch echt zwaarder dan de gemiddelde babysit-avond.

En de poetshulp moet er meestal van leven, daar waar de gemiddelde 16-jarige meestal eerder babysit voor de leuke extra's. Of voor de fun, zoals ik vroeger . Het was eerder een veredelde - uit de hand gelopen* - hobby.


*Ik babysitte op een bepaald moment 3 à 4 avonden per week.

Elpisto schreef op 02-02-2023 om 19:01:

[..]

In een ander draadje waar er gevraagd werd of het kon om een, als ik me het goed herinner, 15-jarignkind de verantwoordelijkheid te geven over een kind van 4 terwijl de ouders een weekend weg waren, kwamen 95% de reacties er op neer dat die calamiteiten zon kleine kans waren dat we dat maar vergeten moesten. Nu zijn die calamiteiten ineens een belangrijk onderdeel?

Als ik een oppas heb voor onze kinderen van 14/15 jaar verwacht ik dat ze me belt als er iets is en een inschatting kan maken of het levensbedreigend is dat ze dan 112 belt. Niet dat ze direct de heimlich greep kan toepassen of met hartmassage kan beginnen. Dan vind ik 40 euro voor een avondje prima geld. Daar moest ik als 14-jarige ( nog niet eens zo idioot lang geleden) 16 uur voor werken.

Dat topic wat je noemt ging om een meisje van 16 die op haar broertjes zou passen. Andere situatie aangezien zij elkaar goed kennen en in haar eigen huis is. Al zou ik er zeker niet voor kiezen om een heel weekend zo op te lossen. Wij vinden het wel belangrijk dat een oppas meer kan dan alleen een telefoontje plegen. Dat kunnen veel jonge kinderen ook dan zou je al bijna geen oppas meer nodig hebben.

On topic; To heeft het ook over 15/ 16 jaar, niet 14 jaar. Wij betalen 7,50 per uur afgerond naar boven en zitten op een avond uit rond de 50 euro. Vind ik een normale prijs. Dat je daar in een ander bijbaantje meer uren voor moet maken vind ik niet te vergelijken want hier is veel meer verantwoordelijkheid. Ik verdiende ruim 30 jaar geleden ook veel meer met oppassen dan met mijn zaterdagbaantje in een winkel.

Wij betalen onze 24-jarige oppas 10 euro per uur, ongeacht of de kinderen wakker zijn of slapen. Onze kinderen zijn helaas niet de beste slapers dus ze is geregeld een uurtje zoet met de kleinste in slaap te wiegen of de oudste nog eens toe te stoppen. Ze vind het gelukkig heel erg leuk zegt ze. 
Onze vorige oppas betaalden we €12,50 als ze wakker waren en €10 als de kinderen sliepen. Zij was nog wat ouder en pedagogisch geschoold. Op een gegeven moment vroeg ze €15, maar dat werd ons toch wat teveel (en ze kon ook vaak niet op gevraagde data) dus hebben we een nieuwe oppas gezocht.

TO kun je hier wat mee?

Gingergirl schreef op 02-02-2023 om 20:36:

[..]

Dat topic wat je noemt ging om een meisje van 16 die op haar broertjes zou passen. Andere situatie aangezien zij elkaar goed kennen en in haar eigen huis is. Al zou ik er zeker niet voor kiezen om een heel weekend zo op te lossen. Wij vinden het wel belangrijk dat een oppas meer kan dan alleen een telefoontje plegen. Dat kunnen veel jonge kinderen ook dan zou je al bijna geen oppas meer nodig hebben.

On topic; To heeft het ook over 15/ 16 jaar, niet 14 jaar. Wij betalen 7,50 per uur afgerond naar boven en zitten op een avond uit rond de 50 euro. Vind ik een normale prijs. Dat je daar in een ander bijbaantje meer uren voor moet maken vind ik niet te vergelijken want hier is veel meer verantwoordelijkheid. Ik verdiende ruim 30 jaar geleden ook veel meer met oppassen dan met mijn zaterdagbaantje in een winkel.

Nou dan zitten we toch best in dezelfde sfeer qua prijs? 

Voor wat betreft meer kunnen dan een telefoontje: allicht, maar ik heb toch net wat meer vertrouwen in mijn 14 jarige buurmeisje qua beoordelingsniveau, dan in mijn 9 jarige zoon. 

Gingergirl schreef op 02-02-2023 om 18:27:

[..]

Het maakt niet uit vind ik, of het voor je hobby is of voor een etentje of theaterbezoek etc. Je geeft iemand anders de verantwoording over je kind, dat is een verantwoordelijke taak en hoort goed beloont te worden. 16 euro is best veel maar was volgens mij een voorbeeld uit het buitenland. Maar 15 euro voor een hele avond..echt ik zou me doodschamen. En 3 uur weg noem ik geen hele avond weg.

Het maakt voor de oppas of het tarief niet uit.

Ik reageerde hierop omdat er werd gedaan alsof mensen wel veel geld willen uitgeven voor een luxe etentje oid en dan niet voor de oppas. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

En waar haal jij 'hele avond' vandaan? Degene die hierover schreef had het helemaal niet over 'hele avond' maar avond/keer. Hoelang dat gemiddeld duurde wordt niet vermeld.

Valdemar schreef op 02-02-2023 om 18:30:

[..]

Wat had ik daar vroeger een hekel aan als ouders zo redeneerden. Neen, ik moest misschien niet veel doen, maar de volgende ochtend moest ik er ook uit om 6u30; en als zij dan wegbleven tot na middernacht

? De eindtijd is toch vooraf afgesproken? Als de eindtijd voor jou te laat is, moet je de oppasklus niet aannemen. Of mensen moeten later thuiskomen dan vooraf gemeld; als je dat merkt kun je ook zeggen dat je het een volgende keer niet doet.

PhilDunphy

PhilDunphy

02-02-2023 om 22:44 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 02-02-2023 om 17:55:

Ik verbaas me vooral over het gedeelte van de post van TO waar staat dat de 3 kinderen niet slapen. Maar er desondanks gedacht wordt dat de oppas wel de hele avond op de bank tv kan kijken. Dat is toch niet realistisch? Ik heb vroeger ook opgepast. Als de kinderen wakker waren, waren ze helemaal door het dolle heen van het feit dat er nu iemand anders in huis was om mee te spelen. Het was echt doodvermoeiend. En dat waren slechts 2 kinderen, geen 3. En dan heb je nog onderlinge ruzietjes die je mag oplossen, etc.

Dat mag je natuurlijk vinden op basis van jouw eigen ervaringen, maar bij mijn kinderen is het weldegelijk realistisch dat ze iets kan zitten kijken en de rest erbij komt zitten op de bank of op de eigen kamer is. 
Alsnog is dat geen pure vrijheid voor haar, ik probeerde dat ook wel mee te geven in de openingspost. Want ze kan niet élk programma kijken (niet te spannend). En met kinderen naast je, sta je toch meer 'aan' dan zonder kinderen. Dus ik realiseer me dat ik weldegelijk iets van haar vraag.

Op basis van dit topic schat ik in dat ik met een bedrag rond de 7,50/8,00 een redelijk gemiddelde prijs hanteer. Bedankt voor de vele reacties!

Jesse_1 schreef op 02-02-2023 om 22:35:

[..]

Het maakt voor de oppas of het tarief niet uit.

Ik reageerde hierop omdat er werd gedaan alsof mensen wel veel geld willen uitgeven voor een luxe etentje oid en dan niet voor de oppas. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

En waar haal jij 'hele avond' vandaan? Degene die hierover schreef had het helemaal niet over 'hele avond' maar avond/keer. Hoelang dat gemiddeld duurde wordt niet vermeld.

Of het nu voor een etentje is of voor een hobby die misschien wel zo goed als gratis is vind ik persoonlijk niet van belang. Je hoort je oppas altijd goed te betalen. En als avond / keer bv maar 2 uurtjes betekent is dat handiger om erbij te vermelden. En als een oppas maar 2 of 3 uurtjes hoeft te komen betaal je meestal ook meer anders is het amper de moeite.

Jesse_1 schreef op 02-02-2023 om 22:38:

[..]

? De eindtijd is toch vooraf afgesproken? Als de eindtijd voor jou te laat is, moet je de oppasklus niet aannemen. Of mensen moeten later thuiskomen dan vooraf gemeld; als je dat merkt kun je ook zeggen dat je het een volgende keer niet doet.

Onder de 18 mag een jongere maar tot 23.00 werken. Ik hoop dat jullie oppas die tot 23.30 - 24.00 aan het werk was deze leeftijd al bereikt had. 

Tuinfluiter schreef op 03-02-2023 om 08:52:

[..]

Onder de 18 mag een jongere maar tot 23.00 werken. Ik hoop dat jullie oppas die tot 23.30 - 24.00 aan het werk was deze leeftijd al bereikt had.

Want? Wat anders? 

Wat een geneuzel voor een oppasbaantje. Als 17-jarige had ik mooi in m'n knuistje gelachen. Lekker uurloon, weinig inspanning. Hoe later hoe beter, want de meter tikt gewoon door.

Lieveheersbeest schreef op 03-02-2023 om 09:11:

[..]

Want? Wat anders?

Wat een geneuzel voor een oppasbaantje. Als 17-jarige had ik mooi in m'n knuistje gelachen. Lekker uurloon, weinig inspanning. Hoe later hoe beter, want de meter tikt gewoon door.

Het is gewoon de wet. Wetten zijn volgens jou dus gewoon geneuzel.

Ik vind scholieren te laat laten werken en te weinig betalen uitbuiting.

Als volwassenen wil je toch ook dat je werkgever zich aan de wet houdt en je fatsoenlijk betaald. Waarom niet bij jongeren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.