Universiteit van Amsterdam
17-10-2008 om 23:44
Oproep – wat kan uw kind?
[Betaald bericht]
Neemt uw kind het huiswerk altijd mee naar huis? Blijft uw kind een probleem altijd op dezelfde manier benaderen, zelfs als het niet werkt? Raakt uw kind van streek bij nieuwe situaties?
Dat zijn een paar vragen uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam naar de manier waarop kinderen plannen kunnen maken en die ook kunnen uitvoeren.
De bedoeling is om uit te vinden wat normaal is en wat niet. Want dat weten we eigenlijk nog niet of nauwelijks. Welke ontwikkeling past bij welke leeftijd?
We zouden het fijn vinden als u onze vragenlijst invult. Dat kost ongeveer 8 à 10 minuten.
Deelnemen
- ga naar www.brief-efg.nl
- inlognaam: BRIEF (in hoofdletters)
- wachtwoord: ouder (in kleine letters)
Bijzonderheden
- alle ouders zijn welkom, wat voor kind u ook heeft;
- uw kind is tussen de 5 en 18 jaar;
- één vragenlijst per kind;
- uw eigen indruk is belangrijk, vergelijk uw kind niet met zijn of haar leeftijdsgenoten;
- probeer zo eerlijk mogelijk te antwoorden, en maak het niet mooier dan het is. We willen graag weten wat úw kind wel en niet kan;
- uw privacy is gewaarborgd; de gegevens worden anoniem verwerkt.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking! Voor meer informatie, zie het artikel Wat kan uw kind? in het Magazine-gedeelte van Ouders Online.
Mariette Huizinga

koentje
18-10-2008 om 00:02
Nou...
dit leek wel een ADHD test. Die van mij is cumlaude geslaagd...((

cqcq
18-10-2008 om 09:12
Privacy?
Ik ben afgehaakt bij de vraag naar de postcode. Wilde nog wel de vier cijfers invullen, maar ook de twee letters, maakt ons inclusief geboortedatum's wel erg traceerbaar.

Lies S.
18-10-2008 om 10:13
Nou..
ookhier twijfel n.a.v. de postcode, maar ik ben pas echt afgehaakt na de zoveelste vraag over huiswerk die je in MOET vullen. Er zullen maar weinig kinderen van 6 zijn die huiswerk van school krijgen. Te weinig antwoord mogelijkheden.

Mariette Huizinga
18-10-2008 om 10:39
Privacy van uw gegevens
Naar aanleiding van de vraag over privacy: Ik hoop u gerust te stellen. De gegevens die u over uzelf invult worden helemaal apart van de vragen over uw kind verwerkt. We verzamelen de gegevens van de ouders/verzorgers (zoals postcode etc.) om een indruk te krijgen van bijvoorbeeld de spreiding van de deelnemers over het land. Daarmee zien we hoe goed de antwoorden op vragenlijst de kinderen over het hele land weerspiegelt.
Vriendelijke groet, Mariette Huizinga

Mariette Huizinga
18-10-2008 om 10:47
Huiswerk kind van 6
Naar aanleiding van de vraag over huiswerk dat uw kind van 6 niet heeft. Dat is een goed punt. De vragen staan erin omdat sommige kinderen van die leeftijd al wel huiswerk hebben. U kunt de vragenlijst wel invullen als u dat nog wilt - En dan bij de "huiswerkvragen" "Nooit" invullen, en bij de gelegenheid voor opmerkingen aangeven dat uw kind geen huiswerk heeft. Dan houden we daar bij het verwerken van de gegevens rekening mee!
Met vriendelijke groet,
Mariette Huizinga

Tirza G.
18-10-2008 om 12:58
Ik snap de vragenlijsten al niet eens
Ik kan hier niks mee hoor, met van die voorgeprogrammeerde vragenlijsten. Ik zit op ieder woord een uur te knauwen. Wat is soms? Is dat een keer per jaar, per maand, per week? Wat is een woede-aanval? Is dat krijsend ter aarde storten? Of is dat naar boven rennen en de deur dichtsmijten?
En dan nog, zie de discussie over een 14jarige alleen in de metro, wat hébben we aan de wijsheid en het lijstje van "wat kinderen zouden moeten kunnen"? Wat nou, als die van mij het niet kan of alláng kan? Krijg ik dan een premie? Gezinsondersteuning? Er liggen vanuit de pedagogie toch al zát normen over wat een kind zou moeten kunnen? Waarom wordt alles aan leeftijd gerelateerd? Mijn oudste kon met 4 jr al zelf brood smeren, mijn jongste van 14 maakt er nog altijd een bende van. Ach ja, wat is "een bende maken" eigenlijk - in wiens ogen?
Doe maar mij geen lijstjes en normen. Doe mij maar gewoon een open vizier.
Tirza

M Lavell
18-10-2008 om 14:09
Anders bekeken
Tirza:"Er liggen vanuit de pedagogie toch al zát normen over wat een kind zou moeten kunnen?"
Ja. Maar ik krijg de indruk dat dat juist het probleem is. Die normen zijn er zonder te weten wat 'gewoon' is. Een inventarisatie van 'gewoon' is daarom geen slecht idee. Wel een beetje jammer dat de antwoordmogelijkheden zo beperkt zijn. Is het misschien zo dat deze vragenlijst een standaard vragenlijst is voor kinderen van wie beweerd wordt dat ze gedragsproblemen hebben? Wil men wellicht weten hoe juist deze vragen beantwoord worden bij kinderen die dit soort vragenlijsten nooit invullen omdat er over hen geen klachten zijn?
Groet,
Miriam Lavell

Mariette Huizinga
18-10-2008 om 14:15
Reactie op "ik snap..etc."
Zie voor wat meer uitgebreide context van de vragenlijst het stukje in Ouders Online Magazine: http://www.ouders.nl/mdiv2008-planning.htm
Verder(ook in de instructie): Het gaat om het gedrag van uw kind in de afgelopen 6 maanden. Zo heeft "Nooit", "Soms", "Vaak"een kader.
Met vriendelijke groet, Mariette Huizinga

mama-van-louiza
18-10-2008 om 16:48
Gewoon
Ik vind het wel een interessante onderzoeksvraag, wat is nu gewoon gedrag? Kan de lijst niet invullen want onze dochter is niet oud genoeg. Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd dat de vragenlijst pas met 5 jaar begint, tenslotte schijnen veel gedragsproblemen al in de peuterleeftijd zichtbaar te worden (zie artikeltje dat Tsjor aanhaalt in het volksopstanddraadje).
Het klinkt als een rampzalige vragenlijst, ik kan ook nooit iets met 'vaak' en 'soms'. En "n.v.t." hoort er gewoon bij te staan.
Groetjes
Marieke

Terpi
18-10-2008 om 17:11
Lol
Kortom, je durft nogal als je een vragenlijst hier neer zet, wij zijn met z'n allen erg goed in het fileren van vragenlijsten Ook ik kan weinig met het feit dat ik geen nvt kan invullen en heb qua huiswerk en briefjes meenemen etc nog gelukkig toevallig ervoor gekozen de vragenlijst voor oudste in te vullen. Bij mijn andere twee kinderen zou dit allemaal niet eens op gaan. Bij postcode heb ik er willekeurig een genomen van waar ik ooit eerder heb gewoond trouwens, ik wil namelijk ook mijn gegevens niet op een hoopje gooien, zelfs niet als mij verzekerd wordt dat er *echt* niets mee gedaan wordt...
Groet Terpi (wel de lijst afgemaakt maar met een gevoel van dat het geen juist beeld schept van mijn oudste)

Angie
18-10-2008 om 17:43
Huiswerk
Ik las dat de vragenlijst een bewerking is van de Amerikaanse BRIEF lijst. In de VS is het heel gebruikelijk dat kinderen van 6 jaar elke dag huiswerk krijgen. Voor de VS is die vraag dan ook heel relevant.
Omdat het relevant is in de VS, je ontkomt niet aan dat huiswerk, ontstaan er ook een hoop problemen mee. Mijn kind van zes kon geen huiswerk meken, daar was hij niet aan toe. Hij valt dus buiten het verwachtingspatroon en wordt dan als een afwijking gezien. In Nederland had er helemaal geen probleem geweest, omdat er meestal geen huiswerk is op die leeftijd.
Anderzijds kunnen mijn kinderen niet zomaar zelfstandig boodschappen doen (staat deze in de vragenlijst?) omdat ze niet zelfstandig naar een winkel toe kunnen reizen. Te ver, te bergachtig (ze komen nooit meer de berg op met ee flinke tas boodschappen achterop), te gevaarlijk (auto's zijn niet gewend aan fietsende kinderen op de weg, ze zien je niet en rijden je zo tegen de vlakte). Dan lijkt het dus in vergelijking met kinderen uit een andere woonomgeving die wel zelfstandig boodschappen kunnen doen, alsof ze onderontwikkeld zijn.
Wees alsjeblieft erg voorzichtig met de interpretatie van gegevens, want voor je het weet wordt de lat voor andere kinderen ongewild en onnodig te hoog gelegd als er een lijstje komt met wat ze moeten kunnen op die leeftijd.
Angie

Tirza G.
18-10-2008 om 23:16
Angie
En waar staat BRIEF voor? Dat is vast een hele interessante afkorting van iets
Tirza

Tirza G.
18-10-2008 om 23:17
Pelle
Je kunt toch niet op een AA-postcode wonen? Dan woon je in een postbus Dat gaat toch echt opvallen.
Tirza

gula
19-10-2008 om 09:38
Ook eens gekeken
en mee eens, er moet zeker n NVT in komen te staan.
Zit bij de 1e vragen al te dubben wat ik moet invullen dus de lijst (nog) maar niet afgemaakt.
Ik sla even over, sorry
gula

Mach
19-10-2008 om 10:25
Mariette huizinga
Ik snap een aantal dingen niet, maar het raarst vind ik de vraag naar de naam van het kind! Wat interesseert jullie dat nu? Of zijn de Kimberleys en Sharona's anders in gedrag dan de Sanne's en de Sterre's???

anna van noniemen
19-10-2008 om 11:07
Wel ingevuld....
lijst is erg op het ADHD gericht lijkt het wel Heb de naam van mijn kind echter niet ingevuld....1e letter met puntje vond ik meer dan genoeg.....

Tineke
19-10-2008 om 19:40
Ntr
UvA: "De bedoeling is om uit te vinden wat normaal is en wat niet. Want dat weten we eigenlijk nog niet of nauwelijks. Welke ontwikkeling past bij welke leeftijd?"
Waarvoor vul ik dan, samen met zoveel andere ouders, jaarlijks vragenlijsten in voor het Nederlands Tweelingen Register? Juist daar vindt zoveel onderzoek plaats naar normaal.

Ardnax
19-10-2008 om 19:57
Kaatje
Jaarlijks ?
Gôh, dan krijg ik nog wat achterstallige lijsten zeker ?
Net eindelijk eens Twinfo ontvangen, na mijn inschrijving ruim 2,5 jaar geleden.
Grtz.
Ardnax

anna van noniemen
19-10-2008 om 21:54
Ook niet
jaarlijks lijsten van Twinfo, kreeg toevallig deze week inderdaad het boekje weer eens.....