Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouders van kinderen met risicovolle sport

Je kind elke keer weer in actie zien in een zeer blessuregevoelige sport. De nodige blessures achter de rug. Hoe trek je dat als ouder? 

Peiling

Hoe ga jij daar mee om?
28 stemmen
25%
32%
25%
7%
11%

Meander

Meander

22-04-2023 om 13:59 Topicstarter

Al een jaar of 10. En ze heeft al vaak vervelende blessures gehad. Vorige week zag ik haar ook weer tegen de grond gaan, met een blessure tot gevolg. Zij kan er beter mee dealen dan ik. 

Zolang als zij deze risico's wil nemen, die nu eenmaal bij deze sport horen,  zal ik met mijn eigen stress moeten dealen.  

Het 'hoort'  bij haar sport.

BlairW schreef op 22-04-2023 om 09:27:

Dochter zit op paardrijden en dat is niet zonder risico natuurlijk. Maar dat is denk ik geen enkele sport en sowieso het leven niet. Ik vind het soms wel spannend, laatst zat ze op een pony die begin te steigeren en daarna ging bokken. Dan krijg ik het wel even benauwd ja. Maar goed, ik ga haar er ook niet af halen. Ze heeft er ook veel plezier van. Gelukkig tot op heden nog geen blessures gehad erdoor.

Dit, als je zo'n paard ervandoor ziet gaan, en dat kan ook bij paardrijles, geen wedstrijd, en zo'n les komt elke week terug.  Maar als ik ook zie wat het haar gebracht heeft aan ontspanning, plezier en doorzettingsvermogen!

Als mijn zoon heeft in z'n  auto stapt, of mijn man en/of ikzelf op de fiets stap, denk ik ook, behouden vaart...

Meander

Meander

22-04-2023 om 14:11 Topicstarter

Uit de poll blijkt dat ik niet de enige die bij acties een andere kant uit kijkt en met buikpijn naar de wedstrijd kijkt.

Ook wel fijn om te zien. Maar... ik wil er toch wel vanaf. 

Risico's horen bij het leven. Wel heeft ze al regelmatig blessures gehad. Dat maakt het voor mij wat minder ontspannen.  Voor haar niet: herstellen, trainen en weer door!

Verleden tijd bij  mij maar ik keek de andere kant uit bij spannende acties (turnen op hoog  niveau).

Mijn zoon voetbalt en heeft vorig jaar gekeept bij het voetballen. Ik moet zeggen dat ik daar echt aan moest wennen, want dat is net even een meer risicovolle plek in het veld zeg maar. In het begin heb ik weleens de andere kant op gekeken als ik iemand op hem af zag stormen en het nog maar net goed ging. Hij heeft ook weleens een trap tegen zijn hoofd gekregen en een beetje duizelig in het doel gestaan, maar het is nogal een doorzetten wat dat betreft. Na een aantal wedstrijden waarin hij ongeschonden uit de strijd kwam was ik er aardig aan gewend en ben ik gewoon blijven kijken. 
Echt buikpijn heb ik er nooit van gehad.

wat is een risicovolle sport? Bij elke sport zit toch een bepaald risico?
Wat maakte dat je in eerste instantie akkoord ging en nu bent gaan twijfelen? 

Keuze sport hangt ook van het kind af.
Toen mijn zoon eertijds wilde wielrennen op een baan, deden mij de doembeelden van gebroken sleutelbenen op en ik gaf aan een andere sport te kiezen. Het werd schaatsen want dat is iets minder contact-gevoelig. Als ik de wielrenners van Paris  -Roubaix over elkaar zie rollen nadat een enkele een misser maakt, ben ik blij dat het geen wielrennen is geworden.
Mijn dochter doet aan paardrijden en rijdt vaak tourtjes op een racefiets. Ze is minder voor de ‘winst’; ze rijdt met verstand ipv met het hart en ze calculeert daardoor de gevaren. Maar een onverwachte trap van een paard in de stal, is ook niet aan haar voorbij gegaan.

Het gevaar zit hem ook in de acties van andere deelnemers. Maar hoe beter in een sport, hoe bekender met de gevaren. Daarnaast is de insteek van het kind of jongvolwassene van invloed op het risico van de sport.
PS de moeder van Max Verstappen steekt bij iedere race een kaarsje op; heel begrijpelijk want het is wel je kind.

Tatemae schreef op 22-04-2023 om 15:43:

wat is een risicovolle sport? Bij elke sport zit toch een bepaald risico?
Wat maakte dat je in eerste instantie akkoord ging en nu bent gaan twijfelen?

De risico’s zijn bij de ene sport natuurlijk wel groter dan bij de andere. Bij motorcross of iets dergelijks kan het fataal aflopen. Bij korfbal is die kans toch heel wat kleiner tot nul. Onze zoon heeft 2 jaar geleden een nachtje ziekenhuis en een CT-scan van zijn hoofd gehad na een val van een paard. Gelukkig viel het uiteindelijk mee.

De risico’s worden vaak ook groter als je op een hoger niveau gaat sporten. Gaan de kleintje op een bmx-fietsje nog gewoon over het heuveltje heen, de groten maken daarbij flinke sprongen, waarbij je ook heel verkeerd kunt neerkomen. Topsporters nemen waarschijnlijk ook meer risico om te kunnen winnen.

Wat is een risico volle sport. Bij alle sporten kun je blessures oplopen.
Mijn dochter doet op hoog niveau waterpolo. Bij een wedstrijd denk ik vaak wanneer komt ze weer boven drijven. Gaat er hard aan toe. En ja blessures heeft ze zeker gehad.
Komt regelmatig met blauwe plekken, kneuzingen, blessures thuis. 
Maar ze blijft het een geweldige sport vinden en denkt er niet over na om te stoppen. 
Zolang je kind er plezier aan beleeft is het goed. Praat er wel over maar ze wuift alles weg onder het mom van, leuke sport en dit heb ik ervoor over.
Tuurlijk is het anders dan paardrijden, BMX, wielrennen of voetbal.
Een kind moet wel genieten en plezier hebben in de sport die ze beoefenen, en daar hoort nu eenmaal risico's bij. 
Denk altijd maar zo als je in de auto rijdt kan er ook iets gebeuren, wat niet eens jouw fout hoeft te zijn. 

Hier twee risicovolle sporten: paardrijden en bmx. Ik rijd zelf paard en daarom heb ik veel minder moeite met paardrijden omdat ik het beter kan inschatten. Ik weet verstandelijk wel dat er veel risico aanzit maar het voelt voor mij minder risicovol. BMX vind ik risicovoller en ik ben wel blij dat mijn kind heeft besloten om daar niet veel verder in te gaan. Niet vanwege het risico overigens maar ze is niet zo competitief en heeft geen zin meer om wedstrijden te rijden. Ze wil wel blijven trainen omdat ze er lol in heeft. Alsnog best risicovol natuurlijk. Ze is sowieso wel van de risicovolle activiteiten: bergbeklimmen, wildwater kajakken, mountainbiken... ze vindt het allemaal geweldig.
Mijn oudste zoon doet weinig risicovols (geen echte sporter) en mijn andere zoon doet aan paardrijden en scouting. 
De twee jongste kinderen tot nog toe alleen zwemles en dansen. Dat kan echter nog veranderen natuurlijk.

Het leven zit vol met risico's. Mijn dochter doet turnen en atletiek. Hoog risico zou ik het niet willen noemen, maar blessures komen bij beide sporten regelmatig voor. Zeker op de wat hogere niveaus. 
Het voordeel van turnen is dat het een hele gecontroleerde sport is. Je weet van tevoren wat je gaat doen en het is individueel/geen contactsport, dus je bent niet afhankelijk van wat een ander doet. Bij atletiek is dat eigenlijk ook wel zo. 

Ik ben van mening dat je als ouder best een bepaalde sport kan verbieden onder de noemer te veel risico/te gevaarlijk, maar dat je daar wel vooraf al over na kunt denken.

Ik heb geen buikpijn of stress van dingen die mijn dochter doet. Ik weet dat ze erop getraind is en dat ze ook geleerd heeft om veilig te vallen indien nodig. En ook dat ze wel tegen een stootje kan.

MamaE schreef op 22-04-2023 om 19:21:

Het leven zit vol met risico's. Mijn dochter doet turnen en atletiek. Hoog risico zou ik het niet willen noemen, maar blessures komen bij beide sporten regelmatig voor. Zeker op de wat hogere niveaus.
Het voordeel van turnen is dat het een hele gecontroleerde sport is. Je weet van tevoren wat je gaat doen en het is individueel/geen contactsport, dus je bent niet afhankelijk van wat een ander doet. Bij atletiek is dat eigenlijk ook wel zo.

Ik ben van mening dat je als ouder best een bepaalde sport kan verbieden onder de noemer te veel risico/te gevaarlijk, maar dat je daar wel vooraf al over na kunt denken.

Ik heb geen buikpijn of stress van dingen die mijn dochter doet. Ik weet dat ze erop getraind is en dat ze ook geleerd heeft om veilig te vallen indien nodig. En ook dat ze wel tegen een stootje kan.

Ik vond vooral de brug ongelijk een hoog risico. Als ze daar uit gevallen was had ze haar nek kunnen breken.

Herfstappeltaart schreef op 22-04-2023 om 19:29:

[..]

Ik vond vooral de brug ongelijk een hoog risico. Als ze daar uit gevallen was had ze haar nek kunnen breken.

Ja, als je met een flikflak of salto op je hoofd dondert, kun je ook je nek breken.
En verkeerd landen kan knap vervelend zijn voor je enkels.

Gelukkig leert dochter wel hoe ze veilig kan vallen als ze naar de hoge legger springt en het lukt niet. Dat gebeurt regelmatig, want ze ziet geen diepte, dus het blijft een kwestie van heel veel oefenen en accepteren dat het alsnog af en toe niet lukt. Ook voor dochter een leerproces.

Een lastige kwestie dit. Ik heb zelf jaren paard gereden en ook dagelijks, uiteindelijk toch gestopt wegens tijdgebrek, ik ben er best vaak vanaf gevallen maar nooit echt gevaarlijk. Toch zijn van de mensen die ik ken die door zijn gegaan, inmiddels drie ernstig gevallen, alle drie hebben ze blijvend hersenletsel (een ervan heeft weken kritiek in coma gelegen) Ik geloof wel dat in deze sport juist de mensen met veel ervaring gevaar lopen, omdat zij de pittige paarden rijden en meestal ook veel momenten rijden, als je zes keer per week tijd loop je zes keer meer kans op een valpartij dan bij één keer per week natuurlijk.
En toch, gevoelsmatig valt het wel mee...dat herken ik ook. 

Herfstappeltaart schreef op 22-04-2023 om 19:29:

[..]

Ik vond vooral de brug ongelijk een hoog risico. Als ze daar uit gevallen was had ze haar nek kunnen breken.

Maar dat is wel net zo'n blessure waarvan ik me niet kan herinneren dat ik ooit gehoord heb dat dat gebeurd is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.