Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouders van LGBTQI 🏳️‍⚧️ 🌈 kinderen verzamelen


Hoe vertelde jouw kind het?
Hoe was je reactie ?
Hoe reageerde de buitenwereld?
Waar loop jij of je kind tegenaan ?
Positieve kanten ?
Kortom. Alles is bespreekbaar


Gemberkoekje schreef op 31-07-2021 om 10:31:

Ik stelde gisteren de vraag over de invloed van de media...maar er is natuurlijk een reden dat ik me hiermee bezig hou. Ik heb een paar maanden geleden "per ongeluk " wat apps van mijn dochter (14) aan een vriendin gelezen..niwt netjes...ik weet het...maar soms wil je toch even weten waar ze mee bezig zijn en telefoon lag naast me op de bank toen de apps binnen kwamen. Ik weet daardoor dat zij volgens mij nu denkt dat ze lesbisch is en ook interesse heeft in bv non binair enz...
Wat zouden jullie doen...er naar vragen of wachten of ze er zelf mee komt?
Ze is heel erg gesloten..geen prater...

Ik zou denk ik het gesprek op de gebeurtenissen rondom Frederique brengen en dan duidelijk naar voren brengen dat het niet uitmaakt wie of wat je bent en hoe je je voelt , als je daar als persoon maar gelukkig mee bent.  En dan afwachten waar ze zelf mee komt. 

Een beetje op de voorzichtige manier duidelijk maken zo dat jij er in elk geval geen moeite mee hebt. Zou niet vertellen dat je haar appjes hebt gelezen, dat doet meer kwaad dan goed in de vertrouwensband lijkt mij.

Gemberkoekje schreef op 31-07-2021 om 10:31:

Ik stelde gisteren de vraag over de invloed van de media...maar er is natuurlijk een reden dat ik me hiermee bezig hou. Ik heb een paar maanden geleden "per ongeluk " wat apps van mijn dochter (14) aan een vriendin gelezen..niwt netjes...ik weet het...maar soms wil je toch even weten waar ze mee bezig zijn en telefoon lag naast me op de bank toen de apps binnen kwamen. Ik weet daardoor dat zij volgens mij nu denkt dat ze lesbisch is en ook interesse heeft in bv non binair enz...
Wat zouden jullie doen...er naar vragen of wachten of ze er zelf mee komt?
Ze is heel erg gesloten..geen prater...

Ik zou er niet over beginnen maar wel een open houding hebben. Ook dingen zeggen: als je weet dat je alles tegen me kunt zeggen. En: wat jij ook doet of bent, niets kan mijn liefde voor jou aantasten. 

Ik zou juist niet het gebeuren rond Frederique aanhalen. Dat roept angst op en is misschien niet eens Lgbtq+ gerelateerd.

Lexus schreef op 31-07-2021 om 12:56:

[..]

Ik zou er niet over beginnen maar wel een open houding hebben. Ook dingen zeggen als :je weet dat je alles tegen me kunt zeggen. En: wat jij ook doet of bent, niets kan mijn liefde voor jou aantasten.

Ik zou juist niet het gebeuren rond Frederique aanhalen. Dat roept angst op en is misschien niet eens Lgbtq+ gerelateerd.

Omnik schreef op 30-07-2021 om 14:07:

[..]

Ik zat in diezelfde jaren ‘80 in de alternatieve scene en daar trokken de queers van toen ook naartoe. Voor mij waren dus zeker niet alle jongeren hetero op de middelbare school. Mijn dochter identificeert zich nu als bi/pan en heeft een ‘date’ (noemt zij zo, ik zeg bij gebrek aan een beter woord ‘verkering’, anders blijf ik aan het uitleggen 😳) die zich als non-binair identificeert. Zij verkeren natuurlijk in kringen van jongeren die daar ook mee bezig zijn. Ik denk wel dat er nu eerder een lgbtq-subcultuur ontstaat, deels ook door social media. In mijn jeugd kwamen alle ‘misfits’ op de middelbare schooltijd nog bij elkaar uit om pas later in de homoscene terecht te komen. Ook omdat we in een dorp woonden.

Ik heb wel het idee dat het nu vanzelfsprekender is om je gender- en seksuele identiteit te onderzoeken en dat de drempel daardoor lager is om ermee naar buiten te komen. Dat hoop ik eigenlijk. Ik heb mezelf ook wel vragen gesteld over v/m/x en homo/hetero maar die deelde ik echt niet buiten de vriendenkring en voor twijfelaars/zoekers zoals ik waren er niet van die mooie termen zoals non-binair of pan. Het kan volgens mij op die leeftijd ook nog alle kanten op. Het is heel divers. Sommigen zullen al heel duidelijk weten/voelen ‘wat ze zijn’ en anderen zijn zoekende of aan het experimenteren met verschillende ‘etiketten’. Ik vind het heel positief dat daar meer ruimte voor is. Voor mijn dochter is het bijvoorbeeld allemaal geen big deal. Haar verkering worstelt meer met de m/v/x-vraag. In ieder geval speelt het zich in alle openheid af en hangt er geen zielig of opstandig sfeertje omheen. Het is vrij gewoon. Het is voor mij logisch dat mensen zichzelf in hun zoektocht eerder zullen laten zien. En dan lijken ze in ieder geval met meer.



Nou ik was in de jaren 80 al heel erg een crossdresser/gender queer figuur. Maar om het te tonen in de alternatieve wereld waar ik toen in verkeerde, nope. Echt op mijn school toenertijd, ik heb geen flauw idee wie er toen home/trans wat dan ook was. Want werd gewoon echt niet getoond. Terwijl ik nu als 46 jarige heel erg gender queer ben dus.

Dus voor de jeugd van tegenwoordig ben blij voor hun dat het zo open is door internet nu. Ja dan krijg je er meer van, of het 50% is, ach de pubers die zijn zoekende. Mooi moment om te experimenteren en te zoeken wat bij je past. En ook dat kan later veranderen.

Gemberkoekje schreef op 31-07-2021 om 10:31:

Ik stelde gisteren de vraag over de invloed van de media...maar er is natuurlijk een reden dat ik me hiermee bezig hou. Ik heb een paar maanden geleden "per ongeluk " wat apps van mijn dochter (14) aan een vriendin gelezen..niwt netjes...ik weet het...maar soms wil je toch even weten waar ze mee bezig zijn en telefoon lag naast me op de bank toen de apps binnen kwamen. Ik weet daardoor dat zij volgens mij nu denkt dat ze lesbisch is en ook interesse heeft in bv non binair enz...
Wat zouden jullie doen...er naar vragen of wachten of ze er zelf mee komt?
Ze is heel erg gesloten..geen prater...

Wat heb je voor afspraken over telefoongebruik met je dochter? Hier is het bijvoorbeeld nog regelmatig controle dus dan zou je erover kunnen beginnen maar ik zou het echt aan haarzelf overlaten om te vertellen. 

Zeefietser schreef op 01-08-2021 om 17:41:

[..]

Nou ik was in de jaren 80 al heel erg een crossdresser/gender queer figuur. Maar om het te tonen in de alternatieve wereld waar ik toen in verkeerde, nope. Echt op mijn school toenertijd, ik heb geen flauw idee wie er toen home/trans wat dan ook was. Want werd gewoon echt niet getoond. Terwijl ik nu als 46 jarige heel erg gender queer ben dus.

Dus voor de jeugd van tegenwoordig ben blij voor hun dat het zo open is door internet nu. Ja dan krijg je er meer van, of het 50% is, ach de pubers die zijn zoekende. Mooi moment om te experimenteren en te zoeken wat bij je past. En ook dat kan later veranderen.

Dan was het kennelijk wat bijzonder dat dat bij ons wel gebeurde. Heb ik eerlijk gezegd nooit beseft. Een vriendin kwam op haar vijftiende uit de kast. Dat vonden we stoer. Later getrouwd met een man, dat dan weer wel 😉. Ik kwam in een jongerencentrum en daar waren een paar oudere vrienden die een soort performances deden. Ook in min of meer vrouwen kleding. Niet per se travestie met alles erop en eraan maar bijvoorbeeld opgemaakt, lange oorbellen, een rok aan. Een was homo, de ander hetero. Die had ook heel lang haar en stak dat op en zo, speldjes, strikjes. Hij mixte gewoon alles. Ook in het gewone leven wel. Wij vonden dat allemaal normaal. Of nou, nee, niet normaal, maar dat wilden we ook helemaal niet zijn 😂. Een van die twee belandde in de kraakscene en daar was ook een levendige queercommunity. Trans heb ik niet van dichtbij leren kennen maar laat ik zeggen dat er in mijn omgeving altijd veel vrijheid werd genomen. Ik vond dat ook toen al heel vanzelfsprekend. Kennelijk was dat niet overal zo. 

Ik schrijf (nog) niet met jullie mee, mijn zoontje is nog een baby dus wie weet ☺️. Ik kwam dit artikel in het AD tegen, het verhaal van een paar moeders met kinderen op het regenboogspectrum. Misschien vinden jullie het interessant?

https://www.ad.nl/gezin/het-kind-van-brenda-is-non-binair-we-hebben-afgesproken-dat-ik-er-rustig-aan-mag-wennen~a37f70fc/

Hopelijk zit het niet achter een betaalmuur. 

Twee van mijn kinderen identificeren zichzelf in het regenboogspectrum. Die regenboog kenden wij in de jaren 90 nog niet. Toch waren wij in die tijd (kunstopleiding) ook redelijk fluïde wat betreft gender en seksualiteit denk ik. Een van de mannen kleedde zich altijd om in de vrouwenkleedkamer omdat hij zich daar prettiger voelde. En niemand die daar iets van zei. Relaties en onenightstands kwamen in alle vormen voor. Van buitenaf werd er wel eens wat raar gekeken maar niet negatief. De kunstsector was toch al apart.
Nu ben ik trots dat mijn kinderen zo open naar de wereld zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het ook wel spannend, want hoe zal de wereld op hen reageren?

Millie91 schreef op 01-08-2021 om 20:27:

Ik schrijf (nog) niet met jullie mee, mijn zoontje is nog een baby dus wie weet ☺️. Ik kwam dit artikel in het AD tegen, het verhaal van een paar moeders met kinderen op het regenboogspectrum. Misschien vinden jullie het interessant?

https://www.ad.nl/gezin/het-kind-van-brenda-is-non-binair-we-hebben-afgesproken-dat-ik-er-rustig-aan-mag-wennen~a37f70fc/

Hopelijk zit het niet achter een betaalmuur.

Dank je Millie voor het plaatsen van de link. Ik herken me in sommige gevoelens  van de ouders...

Millie91 schreef op 01-08-2021 om 20:27:



Hopelijk zit het niet achter een betaalmuur.

Yep, hij zit achter de betaalmuur. Maar gelukkig is die bij AD gemakkelijk te ontwijken. Even onder Instellingen naar Apps en dan de bij de AD-app naar Opslag en Gegevens wissen. Je kunt dan weer drie premium-artikelen lezen.

Ik haal het topic even omhoog voor eventuele nieuwe meeschrijvers.
Hier nogal wat gedoe met de vergoedingen voor de laserbehandelingen van onze dochter.
Ze is goed verzekerd maar jeetje, wat een gedoe om een machtiging voor vergoeding te krijgen zeg! Er moet van alles ingevuld en opgestuurd worden . En dan willen ze weer een verklaring van de psycholoog, en dan weer van de endocrinoloog  enz.
Op het gemeentehuis je naam en geslacht wijzigen ging 10 keer sneller dan iets vergoed krijgen van je zorgverzekering.

Hallo mensen, ik ben nieuw in deze pijler.

Mijn oudste, is Bi.
Wij zijn erg open over praktisch alles, dus dat werd gewoon gemeld.
Mij maakt het niet uit, ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd.

Lieverds, als de persoon waar je mee bent goed voor jou is en jij voor die persoon dan is het goed.
Ik lig namelijk niet tussen jullie in en heb geen donder te maken met jullie seksuele geaardheid!

 Mijn middelste is lesbisch.
Die zei op een dag, mama ik val op meisjes.
Ik ja schat, dat weet ik toch.
Zij, hoe dan? Tja schat ik vertel jou al heel lang dat je jezelf mag zijn. (autisme) en nogal veel kritiek van anderen. (eikels)
Belt ze haar zus, S. ik ben lesbisch. Krijgt ze exact dezelfde reactie, Ja M. dat weet ik toch hahaha
 De jongste is er nog niet mee bezig, we gaan het zien  

Fijn topic.

Wat fijn Masami dat je zo open lief kunt reageren! Top ouder ben je!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het er wel een beetje moeilijk mee gehad heb toen oudste kind tegen me zei: mam, ik wil liever een vrouw zijn dan een man...
Zag ( uiteraard) vele leeuwen en beren op de weg. Dat viel uiteindelijk gelukkig tot nu toe redelijk mee, alhoewel het allemaal niet super soepel verloopt op een aantal punten.

lientje69 schreef op 06-08-2021 om 12:30:

Ik haal het topic even omhoog voor eventuele nieuwe meeschrijvers.
Hier nogal wat gedoe met de vergoedingen voor de laserbehandelingen van onze dochter.
Ze is goed verzekerd maar jeetje, wat een gedoe om een machtiging voor vergoeding te krijgen zeg! Er moet van alles ingevuld en opgestuurd worden . En dan willen ze weer een verklaring van de psycholoog, en dan weer van de endocrinoloog enz.
Op het gemeentehuis je naam en geslacht wijzigen ging 10 keer sneller dan iets vergoed krijgen van je zorgverzekering.

Wat een gedoe zeg Lientje. Jij (zij) maar premie betalen maar uitkeren.... liever niet pffff

Masami schreef op 07-08-2021 om 16:54:

Hallo mensen, ik ben nieuw in deze pijler.

Mijn oudste, is Bi.
Wij zijn erg open over praktisch alles, dus dat werd gewoon gemeld.
Mij maakt het niet uit, ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd.

Lieverds, als de persoon waar je mee bent goed voor jou is en jij voor die persoon dan is het goed.
Ik lig namelijk niet tussen jullie in en heb geen donder te maken met jullie seksuele geaardheid!

Mijn middelste is lesbisch.
Die zei op een dag, mama ik val op meisjes.
Ik ja schat, dat weet ik toch.
Zij, hoe dan? Tja schat ik vertel jou al heel lang dat je jezelf mag zijn. (autisme) en nogal veel kritiek van anderen. (eikels)
Belt ze haar zus, S. ik ben lesbisch. Krijgt ze exact dezelfde reactie, Ja M. dat weet ik toch hahaha
De jongste is er nog niet mee bezig, we gaan het zien

Fijn topic.

Welkom en wat ben jij enorm lief en open naar je kinderen. Ze zullen zich enorm gewaardeerd voelen denk ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.