Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-07-2021 om 00:28
Hoe vertelde jouw kind het?
Hoe was je reactie ?
Hoe reageerde de buitenwereld?
Waar loop jij of je kind tegenaan ?
Positieve kanten ?
Kortom. Alles is bespreekbaar
05-06-2026 om 08:11
Jonagold schreef op 04-06-2026 om 20:55:
Even delen waar ik in mijn gezin tegenaan loop, en dat is het taalkundige aspect.
Partner van zoon is nonbinair. Daar heeft gelukkig niemand binnen ons gezin problemen mee (zelfs mijn bejaarde ouders niet) maar waar ik wel moeite mee heb is om niet te vervallen in 'zij'. Iemand benoemen als 'die' of 'hen' voelt voor mij en mijn man nog altijd, zelfs na bijna 1,5 jaar, onwennig en onpersoonlijk/koud/afstandelijk. Waardoor we toch vaak de fout in gaan. En dat vind ik stom van onszelf.
Wat niet helpt is dat schoonkind zichzelf graag leuk en vrouwelijk aankleedt: rokje, truitje in pasteltinten, glitters. Had die zich meer 'neutraal' gepresenteerd, dan was het voor mij denk ik al vanzelfsprekender geweest. Heeft iemand hier misschien nog tips voor hoe ik mezelf (en man) wat kan opvoeden hierin?
Ik doe het ook nog af en toe fout met de pronouns, zeker als ik het over vroeger heb, of over bepaald gedrag dat voor mij niet bij dit geslacht past (maar als het in de derde persoon is, is hij er zelf niet bij en bij vreemden praat ik niet ontspannen, dus dan gaat het minder makkelijk fout).
En ik vermijd woorden die echt niet goed voelen voor mij. En ons kind weet dat, en of het mij dat toch ergens kwalijk neemt weet ik niet (dat mag natuurlijk), maar ik doe wel mijn best en doe het zeker niet opzettelijk fout en dan wordt het mij wel wat makkelijker vergeven als het soms misgaat.
Maar dat vind ik zeker wel makkelijker aan een gay kind, dat je je taal niet volledig hoeft om te gooien en niet steeds hoeft op te letten wat je zegt. Iemands seksuele voorkeur is zelden relevant in een gesprek maar iemands gender wel.
05-06-2026 om 08:54
AnnaPollewop schreef op 05-06-2026 om 08:01:
[..]
Ik denk dat je mijn collega's hier te kort doet. Ze vinden het niet makkelijk, maar ze kijken er niet naar als een onbegrijpelijke keuze van een lastig kind maar als een probleem dat ons (hem) overkomt. Ze zouden ook zo reageren op andere aandoeningen (want dat is het toch wel als je geboren bent in een lichaam dat niet past bij wie je bent).
Ik denk dat ze gewoon beleefd zijn. Het gaat hun niks aan dat je kind trans is. Dus waarom zouden ze er dan iets negatiefs over zeggen.
05-06-2026 om 09:15
Duckie73 schreef op 05-06-2026 om 08:54:
[..]
Ik denk dat ze gewoon beleefd zijn. Het gaat hun niks aan dat je kind trans is. Dus waarom zouden ze er dan iets negatiefs over zeggen.
Nou neem maar van mij aan dat dat zeker gedaan wordt! Hier is er zelfs een vriendschap door verbroken. Wel klein dorp dat wel.