Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-12-2008 om 14:23
Met ingang van 2009 wordt het ouderschapsverlof uitgebreid van 13 weken naar 26 weken. Dat is tenminste het plan. Door de 2e Kamer is het al goedgekeurd, maar het moet nog door de 1e Kamer.
Ik wil m.i.v. 1 januari 2009 ouderschapsverlof opnemen. Dit heb ik ook al aangevraagd bij mijn werkgever. Die is akkoord, maar houdt zich aan de termijn van 13 weken, want het is immers nog niet definitief.
Ik ben nu bang dat de wet misschien later ingaat en dat ik dan geen recht meer heb op die extra 13 weken.
Ik heb de brief van mijn werkgever nog niet ondertekend. Als de wet bv. 1 feb ingaat, wil ik liever in januari een aantal vakantiedagen opnemen en dan per 1 feb het ouderschapsverlof.
Wie weet wanneer de wet door de 1e Kamer moet? Ik heb gebeld met het Ministerie, maar daar wisten ze niet meer dan op de website stond (....). Op internet kan ik verder niet wat vinden.
En moet ik die brief nu wel of niet tekenen? Ik heb al een keer met deze werkgever een rechtszaak gehad over ouderschapsverlof (ging over functiebehoud na terugkeer). Dus het ligt allemaal nogal gevoelig.
Graag advies!
01-12-2008 om 20:03
Gevraagd aan sociale zaken
Hoi Wiggie,
Ik zit met hetzelfde probleem als jij. Omdat ik ook nergens een concreet antwoord kon vinden heb ik in november een e-mail gestuurd naar de afdeling Publieksinformatie van het Ministerie van Sociale Zaken. Ik kreeg op 13 november een antwoord dat je recht hebt op het verlengde ouderschapsverlof (dus 26 weken i.p.v. 13 weken) als je je aanvraag voor ouderschapsverlof pas na 1 januari 2009 indient. De medewerker van de afdeling Publieksinformatie schreef verder nog dat "men uiteraard in overleg met de werkgever ten gunste van de werknemer mag afwijken van de wettelijke regeling". Volgens haar zou de wet in de Eerste Kamer worden behandeld op 15 en 16 december.
OP 26 november kreeg ik nog een tweede e-mail van de afdeling Publieksinformatie. Hier stond het volgende in: "In aanvulling op mijn bericht van 13 november hecht ik eraan om u nog het volgende te laten weten:
Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer is het wetsvoorstel voor verlenging van het recht op ouderschapsverlof gewijzigd. Voor de verlenging tot 26 weken komen nu alle ouders in aanmerking die vóór 1 januari 2009 nog geen ouderschapsverlof hadden opgenomen, ook als zij vóór 1 januari 2009 al verlof hadden aangevraagd.
De Tweede Kamer heeft een amendement aangenomen dat deze wijziging aanbrengt.
De Eerste Kamer moet nog met het voorstel instemmen".
Hieruit heb ik begrepen dat je gewoon recht hebt op 26 weken ouderschapsverlof als je de aanvraag nu indient. Waarschijnlijk zal e.e.a. nog wel door de Eerste Kamer goedgekeurd moeten worden. Als je iets zwart op wit wilt hebben dan is het misschien handig als je zelf ook nog even contact opneemt met Sociale Zaken. Het duurt ongeveer een week voordat je e-mail wordt beantwoord.
Succes ermee!
Groetjes
Mariola
01-12-2008 om 20:44
Mariola
Hartelijk bedankt, helemaal de info die ik zoek. Ik hoop dat 15/16 dec inderdaad de datum is dat het door de 1e Kamer gaat. En zou de wet dan nog wel 1 jan in kunnen gaan?
Ik zal in elk geval een mail sturen naar de afdeling Publiekszaken. Dan heb ik ook wat in handen als mijn werkgever (weer) moeilijk gaat doen. Die wil nl. het liefst dat ik weer 4 dagen ga werken, en ik zie dat echt nog niet zitten.
Groetjes en dank, Wiggie.
01-12-2008 om 20:54
Gemaild
Heb gemaild naar de afdeling Publiekszaken, maar daar is een verwerkingstijd van 15 werkdagen op dit moment. Heb wel de agenda van de Eerste Kamer gevonden. Het Belastingplan staat inderdaad op de agenda voor 15 december. Afwachten dus maar.
Ik zal de brief van mijn werkgever in elk geval wel tekenen, dat lijkt me wel zo correct.