Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouderverstoting: Iets aan te doen?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ouderverstoting door een kind na de scheiding? Kwam de relatie met je kind ooit nog goed? 

In mijn directe omgeving lijkt sprake van een vorm van ouderverstoting vandaar dat we zoeken naar ervaringen. 


Valeria schreef op 24-02-2022 om 10:13:

[..]

Wat geven je kinderen als reden dan?

Mijn kinderen hebben hun vader nooit de reden durven geven.

Omdat ze wisten dat ze dan verantwoording af zouden moeten leggen tegenover twee, verbaal harde personen (ex en zijn nieuwe vrouw) zonder enige steun

Mija schreef op 24-02-2022 om 09:19:

[..]

Dat het in jouw voorbeeld zo is, betekent nog niet dat het altijd zo is. Natuurlijk kan een verstoten ouder dusdanig slecht gedrag hebben vertoond dat kinderen zich van hem/haar afkeren. Een ouder kan ook manipulatief en destructief gedrag vertonen waarmee hij/zij de andere ouder verdacht maakt in de ogen van kinderen en erop aanstuurt dat het contact geminimaliseerd of verbroken wordt. Dat gebeurt allebei.

Als jij het slechte gedrag van je eigen ouder onder ogen kunt ziet, is het toch eigenlijk niet zo heel moeilijk in te zien dat dat wangedrag zich ook heel anders zou kunnen richten, bijvoorbeeld tegen (het ouderschap van) de andere ouder? En dus tegen het kind, dat dan geïsoleerd wordt, geclaimd wordt. Maar als een kind erg jong is en het is de verzorgende ouder die dat doet, is dat voor het kind moeilijk om te zien wat er echt aan de hand is.

In eerste instantie gaf ik dus ook al aan dat in lang niet alle gevallen het bij de andere ouder ligt maar aan de verstote ouder. En daarop werd gereageerd dat het feitelijk of aan het kind of de andere ouder ligt nooit aan de verstote ouder..

Daarom.verwees ik naar mijn voorbeeld waarbij het dus wel aan de verstoten ouder ligt. Maw jij beweert dat ik iets schrijf wat ik niet schrijf. 

Decembermamma schreef op 24-02-2022 om 11:53:

[..]

In eerste instantie gaf ik dus ook al aan dat in lang niet alle gevallen het bij de andere ouder ligt maar aan de verstote ouder. En daarop werd gereageerd dat het feitelijk of aan het kind of de andere ouder ligt nooit aan de verstote ouder..

Daarom.verwees ik naar mijn voorbeeld waarbij het dus wel aan de verstoten ouder ligt. Maw jij beweert dat ik iets schrijf wat ik niet schrijf.

Wanneer een ouder, binnen het normale spectum beschikbaar, liefhebbend en opvoedend is en een kind die ouder verstoot? Dan ligt het aan de andere ouder.... Dat is geen mening of theorie... dat is een wetenschappelijk (dus onderzoekbaar, herhaalbaar en bewijsbaar) feit. Dat ontkennen is als aangeven dat de zon niet altijd in het oosten opkomt.

Granny71 schreef op 24-02-2022 om 10:39:

[..]

Mijn kinderen hebben hun vader nooit de reden durven geven.

Omdat ze wisten dat ze dan verantwoording af zouden moeten leggen tegenover twee, verbaal harde personen (ex en zijn nieuwe vrouw) zonder enige steun

....en zijn ze "enabled" door de andere ouder om het daar maar bij te laten........ ?? Heb ik dat correct?

Valeria schreef op 24-02-2022 om 10:13:

[..]

Wat geven je kinderen als reden dan?

Dat ik vervelende dingen op Facebook zou zetten..... en gek genoeg, mijn kinderen hadden op dat moment geen facebook account... Over mijn ex-partner en mijn kinderen had ik nog nooit een woord gerept.

Dat werd dan ook nog in een mailtje gestuurd, waarin het taalgebruik in het geheel niet strookte met hoe dat normaliter ging....

Vader_van_drie_zonen schreef op 24-02-2022 om 13:04:

[..]

Wanneer een ouder, binnen het normale spectum beschikbaar, liefhebbend en opvoedend is en een kind die ouder verstoot? Dan ligt het aan de andere ouder.... Dat is geen mening of theorie... dat is een wetenschappelijk (dus onderzoekbaar, herhaalbaar en bewijsbaar) feit. Dat ontkennen is als aangeven dat de zon niet altijd in het oosten opkomt.

En hoe wordt wetenschappelijk vastgesteld dat een ouder 'beschikbaar, liefhebbend en opvoedend' is geweest? En wat het 'normale spectrum' is?
Het normale spectrum van 1950 lijkt me ook al anders dan dat van 2010, bijvoorbeeld.

Het komt over alsof je wat begrippen uit je hoofd hebt geleerd waar je je wanhopig aan vastklampt en die je steeds herhaalt. Het komt zo vreemd over zo. 

Vader_van_drie_zonen schreef op 24-02-2022 om 13:17:

[..]

Dat ik vervelende dingen op Facebook zou zetten..... en gek genoeg, mijn kinderen hadden op dat moment geen facebook account... 

Of ze wel of geen account hadden is niet zo relevant. Of je er wel of geen vervelende dingen op hebt gezet wel. Er zijn toch genoeg vervelende dingen waarbij  je hen niet letterlijk hoeft te noemen, en die toch een aanleiding kunnen zijn? Bijvoorbeeld als je trots bericht over dat je iets vernield hebt. Of een foto van de vrouw waarmee je vreemdging. Of de hele dag complottheorieën. 

Ik heb nooit van jongste gehoord wat zijn redenen zijn om geen contact te willen. Anders dan dat hij contact met mij 'moeilijk' vindt. En het enige dat ik dan kan bedenken is dat ik strenger ben, meer van de regels, dan zijn vader. Dat vind ik toch een zeer magere basis voor zo'n drastische koerswijziging...

De oudste heeft die problemen niet met mij, is liever hier dan bij vader, dus ik denk dat ik als moeder toch geen draak ben. Natuurlijk is alles altijd subjectief, maar ik kan echt met de beste wil van de wereld, en met al mijn zelfreflectie (ja, daar ben ik echt wel toe in staat, en anders kunnen mijn familie, collega's en vriendinnen me prima een spiegel voorhouden) niet bedenken waarom er totaal geen contact meer zou kunnen zijn.

Ik schreef al, ik zou een gat in de lucht springen met een weekendregeling. Sterker nog, ik spring nu al een gat in de lucht bij zelfs maar een appje. Maar niks, noppes, nada. En vader verschuilt zich erachter dat hij jongste niet kan dwingen. Ik ben het daar dus totaal niet mee eens. Een kind van 14 overziet de consequenties niet, ook niet voor hemzelf, van totaal geen contact met een van je ouders...

Valeria schreef op 24-02-2022 om 13:42:

[..]

En hoe wordt wetenschappelijk vastgesteld dat een ouder 'beschikbaar, liefhebbend en opvoedend' is geweest? En wat het 'normale spectrum' is?
Het normale spectrum van 1950 lijkt me ook al anders dan dat van 2010, bijvoorbeeld.

Het komt over alsof je wat begrippen uit je hoofd hebt geleerd waar je je wanhopig aan vastklampt en die je steeds herhaalt. Het komt zo vreemd over zo.

Het lijkt erop dat telkens alle uitersten gezocht worden om alles wat binnen de maatschappij normaal bevonden wordt hier ter discussie te stellen en daarmee het punt trachten te maken. Dit is gedoemd te falen.....

Wat zou niet normaal zijn volgens u in de begrippen: beschikbaar, liefhebbend en verzorgend?

Vader_van_drie_zonen schreef op 24-02-2022 om 14:04:

[..]

Het lijkt erop dat telkens alle uitersten gezocht worden om alles wat binnen de maatschappij normaal bevonden wordt hier ter discussie te stellen en daarmee het punt trachten te maken. Dit is gedoemd te falen.....

Wat zou niet normaal zijn volgens u in de begrippen: beschikbaar, liefhebbend en verzorgend?

Ik vroeg hoe het wetenschappelijk werd vastgesteld of een ouder liefhebbend e.d. is.

Valeria schreef op 24-02-2022 om 13:47:

[..]

Of ze wel of geen account hadden is niet zo relevant. Of je er wel of geen vervelende dingen op hebt gezet wel. Er zijn toch genoeg vervelende dingen waarbij je hen niet letterlijk hoeft te noemen, en die toch een aanleiding kunnen zijn? Bijvoorbeeld als je trots bericht over dat je iets vernield hebt. Of een foto van de vrouw waarmee je vreemdging. Of de hele dag complottheorieën.

Niet relevant dat ze geen account hebben? Waar komt die informatie dan vandaan? Niet bij mij of mensen om mij heen, want mij zagen ze niet meer.... En wat voor informatie gaat het dan over? Dat wordt niet aangegeven...

Als ik zeg dat roken slecht voor je is, is dat vervelend?  Als ik zeg dat het logisch is dat, wanneer je te hard rijdt, je een boete krijgt, is dat vervelend? Als ik zeg dat een kind verkrachten niet mag, is dat vervelend? Als ik zeg dat je niet iemand zomaar op zijn gezicht mag slaan, is dat vervelend?  Als ik zeg dat ik het er niet mee eens ben dat in moslim-landen vrouwen vaak gesluiert moeten zijn, is dat vervelend?

Het is wel jammer dat de dicussie naar een niveau gaat waarin inhoudelijk niet meer zoveel bijgedragen wordt omdat de argumenten-poel aan het uitdrogen is.

Valeria schreef op 24-02-2022 om 14:08:

[..]

Ik vroeg hoe het wetenschappelijk werd vastgesteld of een ouder liefhebbend e.d. is.

Daar zul je dan over moeten leren.... bijvoorbeeld door een boek te lezen...... Oh ja, dat kost inderdaad geld en daarmee betaal je de auteur.... dat lag nogal gevoelig geloof ik....

Maar het kan voor nu ook wat simpeler:
Wat is JOUW definitie van liefhebbend?
Wat is JOUW definitie van beschikbaar?
Wat is JOUW definitie van opvoedend?

Want wellicht zijn daarin de jouwe en de mijne helemaal niet zo verschillend.....

Jeetje... iemand neemt de moeite om zich in het onderwerp te verdiepen en dat is dan slecht? Waarom is dat nu een probleem?
Er zijn draadjes gevuld met de expertise van Mirjam Lavell over langer kleuteren enz. Niemand die daar roept dat het slecht is dat zij zich daarin heeft verdiept. Zo zijn er nog meer mensen op het forum die zich hebben verdiept in bepaalde onderwerpen, wat de reden daarvoor dan ook mag zijn.

Als het gaat om zoiets als ouderverstoting is mijn ervaring dat de groep die het hardst roept dat het onzin is en dat het ligt aan de ouder die verstoten is, juist degenen zijn die zich schuldig maken aan deze vorm van mishandeling. Daarbij zeg ik niet dat iedereen van die groep het doet, maar wel veel.

De schuld leggen bij de 'nieuwe' partner van de ex, want ja, het is een kenau. De 'nieuwe' van mijn ex is in mijn ogen ook een grote trut, die willens en wetens mijn huwelijk kapot heeft gemaakt, waarbij ze 3 kinderen hun leven volledig heeft omgegooid. Daarbij heb ik een ex-partner die tijdens ons huwelijk al weinig tijd had voor ons kind en na onze scheiding werd dat niet beter. Ondanks dat allemaal heb ik mijn kind altijd gestimuleerd om naar haar vader te gaan, zelf op momenten dat ze in tranen was omdat ze niet wilde. Ik heb haar gemotiveerd en advies gegeven. Bijvoorbeeld als ze zei: "papa heeft niet zoveel tijd voor mij" dan kreeg ze van mij de tip: "nodig hem uit voor een potje schaak, dat vinden julle allebei leuk".

Als je werkelijk gaat kijken naar de impact wat het doet met kinderen en ouders die verstoten worden begijp je wat voor enorm probleem het is. Iedereen springt zo'n beetje in de bres als een kind ontvoerd wordt naar een ander land en geen contact meer wil, maar als het binnen de grenzen gebeurt ligt het aan de ouder die verstoten wordt.

Ligt de reden voor verstoting bij de verzorgdende ouder? Ja, wel als het om de Atachment based parental alienation gaat. Is het een beuwst proces bij die ouder? Nee, dat geloof ik niet. Ik denk dat veel van de ouders die zich hier schuldig aan maken dit niet met opzet doen. Dat ze werkelijk ervan overuigd zijn dat ze het goede doen voor de kinderen. Dat maakt het niet minder schadelijk. Persoonlijk pleit ik er dan ook voor dat ouders die in een problematische scheiding terecht komen, hulp moeten krijgen van professionals die het fenomeen kennen en herkennen en beide ouders kan helpen om een goed na-huwelijk te krijgen. Op dit moment lijkt het er heel erg op dat juist de ouders die zich schuldig maken aan dit fenomeen de gene zijn die niet in staat zijn om hun eigen fouten te zien en alleen kijken naar de fouten van de andere ouder.

Decembermamma schreef op 24-02-2022 om 08:52:

[..]

Dat heb ik gedaan en raad eens wie daar ineens ook was ?

Je belt ze en legt ze voor dat je graag alleen met je vader wil zijn en op welke tijden dat uitkomt. Als je heel vilein bent laat je vallen dat je om 15 uur komt en bent er om 10 maar het zou moeten kunnen dat ze dat niet doorgeven. 

Vader_van_drie_zonen schreef op 24-02-2022 om 13:08:

[..]

....en zijn ze "enabled" door de andere ouder om het daar maar bij te laten........ ?? Heb ik dat correct?

Ja want ik wilde mijn kinderen niet dwingen om tijd door te brengen met mensen waarbij ze zich niet veilig en gewenst voelde. Waarbij mijn kinderen ten dienst stonden aan haar kind en waarbij vader alles wat stief besloot wel prima vond.

Als ik ze daartoe zou hebben gedwongen zouden ze zich bij mij ook niet meer veilig gevoeld hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.