Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Relatie

Hoi,

Zijn gezamenlijke doelen en dromen belangrijk voor je relatie?

Ik had het hier met mijn vriendinnen over. De ene vriendin had allemaal doelen en dromen met haar man. Droomreis met het gezin, eigen bedrijf, etc... Zij vindt dat super belangrijk. Ze noemde het samen romantisch "vechten" voor het zelfde. De andere vriendinnen deelde deze mening.

Ik en mijn man hebben dit niet zo. Is dat raar? Moet ik mij ergnes druk over maken? Ik doe zo mijn dingen en mijn man heeft ook zo zijn interesses.

Peiling

Zijn gezamenlijke doelen en dromen belangrijk voor je relatie?

Maximaal 3 antwoorden.

79 stemmen
19%
38%
43%

nee niet echt. Wij weten dat we nog een kindje willen. Vinden we belangrijker dan droomreis of eigen bedrijf. We willen nog wel een keer naar Amerika. Maar om dat nou een droom om voor te vechten te noemen...

Wij hebben niet zo erg dezelfde doelen en dromen en interesses en dat hoeft niet per se een probleem te zijn. Wat wel belangrijk is is dat ze elkaar niet bijten. Als jij met een vriendin wil shoppen in Milaan terwijl hij wil gaan survivallen met vrienden in Tsjechië kan dat naast elkaar bestaan. Maar als hij alles op wil geven om een zelfvoorzienende biologische boerderij op la Palma te beginnen terwijl jij net een baan kunt krijgen als violist bij het Concertgebouworkest heb je een probleem. 

Het is fijn als je iets samen hebt en het is fijn dat je iets voor jezelf hebt. Man en ik zijn behoorlijk Bison & Kit, maar ik heb toch een hobby die hij niet deelt en vice versa.

Mijn ex zal "ja" zeggen, ik weet 't niet. 

Nee tenzij hetgeen je wil heel ver uit elkaar ligt, bijv als de een plannen heeft om in het buitenland als expat te gaan zitten terwijl de ander in schubbekutteveen een boerderij wil beginnen. Dat wordt wel lastig

We hebben beide totaal andere hobbies en interesses en doen veel apart en we  steunen elkaar in wat we graag willen doen.
We hebben eigenlijk geen plan of echte levensdoelen. Veel kan naast elkaar bestaan, het belangrijkste vind ik dat ik elke dag graag bij hem en ons gezinnetje ben.

Het ligt aan de personen denk ik. Er zijn mensen die zichzelf steeds grote doelen stellen en daaraan werken, en ook mensen die gewoon wat meer aanmodderen en het leven nemen zoals het komt. Het lijkt me wel belangrijk over echt grote levensbeslissingen het eens te zijn. 

Nee

Tevreden zijn met wat je samen hebt, is wat telt.

Ik had persoonlijk voor een andere peiler gekozen. Genoeg relaties zonder ouderschap. Voor mij en m’n partner is het wel belangrijk maar we hebben andere doelen dan wat in het voorbeeld wordt genoemd. En we vechten er niet voor maar werken er samen aan. 

Aviendha schreef op 08-12-2022 om 20:00:

nee niet echt. Wij weten dat we nog een kindje willen. Vinden we belangrijker dan droomreis of eigen bedrijf. We willen nog wel een keer naar Amerika. Maar om dat nou een droom om voor te vechten te noemen...

Samen (nog) een kind willen vind ik nou bij uitstek hèt voorbeeld van een droom delen. Ik denk ook dat het snel misloopt als je dergelijke dromen niet deelt

Jippox schreef op 08-12-2022 om 22:05:

[..]

Samen (nog) een kind willen vind ik nou bij uitstek hèt voorbeeld van een droom delen. Ik denk ook dat het snel misloopt als je dergelijke dromen niet deelt

Op dat vlak lijkt me het wel handig als je op z'n minst in grote lijnen overeenkomt. En qua waar je wilt wonen icm wat voor soort relatie je wilt: samenwonend willen zijn vraagt iets anders dan wanneer je wilt latten of een andere relatievorm hebt. 

Voor veel dingen is het volgens mij oké als je het er samen over eens bent dat je misschien verschillende dingen wilt. 

Beuh.... mag ik een teiltje?? Samen vechten voor je grote dromen klinkt haast commercieel en nogal hoogdravend. Prestatiegericht ook... zijn die dromen niet belangrijker dan de partner vraag ik me af? 

 Als je dat soort eisen aan je relatie gaat stellen dan krijg je er nooit één.....of het is gedoemd te mislukken omdat jouw partner niet ook met een volkswagenbusje naar de Grand Canyon wil. Of stel je voor: je hebt een geweldige date maar het kan niks worden want hij hoeft niet zo nodig een blokhut in Noord-Scandinavië om samen naar het noorderlicht te kijken. 

Het lijkt me wel prettig om voor een deel dezelfde wensen of interesses te hebben, maar nee dus. Hier geen dromen waar we voor 'vechten'. Wel plezier samen om dagelijkse dingen en kleine genoegens. Alhoewel ik het soms wel jammer vind dat mijn man helemaal nergens speciaal voor warm loopt (hij vind de dingen die ik voorstel meestal wel prima). 

Het hoeft niet, maar wanneer je doelen haaks op elkaar staan dan heb je wel een probleem. Het is wel handig wanneer je ongeveer hetzelfde denkt over: wel/geen kinderen, gezamenlijke financien, gedeelde sociale activiteiten, onderlinge steun. 

Ik heb doelen geïnterpreteerd als grote dingen in het leven waar je het samen over eens moet zijn om een leuk leven te hebben. Wel of geen kinderen, verdeling van zorg, hoe wonen, wat voor soort opvoeding. 
Dat vechten heb ik genegeerd. Ik heb niks met oorlogsretoriek. 

troelahoep schreef op 08-12-2022 om 23:53:

Beuh.... mag ik een teiltje?? Samen vechten voor je grote dromen klinkt haast commercieel en nogal hoogdravend. Prestatiegericht ook... zijn die dromen niet belangrijker dan de partner vraag ik me af?

Als je dat soort eisen aan je relatie gaat stellen dan krijg je er nooit één.....of het is gedoemd te mislukken omdat jouw partner niet ook met een volkswagenbusje naar de Grand Canyon wil. Of stel je voor: je hebt een geweldige date maar het kan niks worden want hij hoeft niet zo nodig een blokhut in Noord-Scandinavië om samen naar het noorderlicht te kijken.

Het lijkt me wel prettig om voor een deel dezelfde wensen of interesses te hebben, maar nee dus. Hier geen dromen waar we voor 'vechten'. Wel plezier samen om dagelijkse dingen en kleine genoegens. Alhoewel ik het soms wel jammer vind dat mijn man helemaal nergens speciaal voor warm loopt (hij vind de dingen die ik voorstel meestal wel prima).

Bravo Troelahoep!!! 

Hier ook graag een teiltje. Wat is dat toch met die zogenaamde targets waar je voor moet vechten? Doet me trouwens denken aan dat draadje over een kind dat graag wolken en insekten bestudeert maar ook van alles moet qua sport. 

Wij hebben samen een huis gekocht en daar wonen we nu met veel plezier. Het was iets dat we graag wilden, ik zou het geen doel noemen. Doelen heb je bij de modules die ik ontwikkel in het hbo. Tegenwoordig zijn dat 'leeruitkomsten'. Niet aan mijn lijf graag! Wij vinden het gewoon fijn om bij elkaar te zijn, dat kan ook

Samen een huis kopen en de hypotheek af betalen is wel degelijk een doel, zowel mbt wonen, waar, wat, (waarom als je nog een gezin wil) als financieel. Het is een groot doel heeft invloed op je levensgeluk en het financiele doel is minimaal een paar ton. Als dat geen doel is dan weet ik het niet meer. 

Ik begrijp niet zo goed waarom wij vrouwen zo een moete hebben met doelgericht zijn. Er wordt bijna gedaan alsof het een slechte eigenschap is, zo slecht dat wij moeten ontkennen dat wij zelf doelen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.