Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schoen zetten, hoe vaak?

Beste allen, als nieuwkomer heb ik meteen een vraag, specifiek voor ouders met jonge kinderen: hoe vaak mogen jullie kinderen de schoen voor Sinterklaas zetten?
Ik ben zelf vóór een keer of 2/3 per week, mijn partner is voorstander van elke dag. En dan ook elke dag iets erin: geen grote cadeaus maar toch wel elke dag een beloning voor het zingen. Ik krijg er toch de kriebels van, want ik wil niet dat onze zoon van 5 een verwend nest wordt. Hij mag naar mijn idee al best veel
Benieuwd naar jullie standpunten en ervaringen!


Yuria

Yuria

21-11-2020 om 19:32

Een keer per week

Wij deden dat 1 keer per week.

Hangkous

Hangkous

21-11-2020 om 19:38

Ervaring van 12 jaar geleden

Probeer er achter te komen hoe vaak bij de meeste kinderen op school gebruikelijk is. Was hier woensdag en zaterdag en dan woensdag een Sint lolly en zaterdag een klein kadootje van rond de 2 euro.
Het is vreemd als hij iedere dag zijn schoen zet en dat op school vertelt dan vragen andere kinderen zich af : Bij Pietje komt Sint iedere dag en bij mij maar 2 keer in de week? Ben ik stout geweest? Weet Sint niet waar ik woon?
Meeste ouders gaan niet voor elke dag echt niet, vertel dat maar tegen je man als.

maan.

maan.

21-11-2020 om 19:43

Eenmaal per week hier ook

Ook hier net als vroeger bij mij thuis, elke zaterdagavond schoentje zetten.

En ja bij sommige klasgenoten komt elke dag een duur schoenkado..

Hier was het meer een chocoladeletter, barbiekleertje of vergelijkbaar kleinigheidje. En zodra ze kunnen lezen een simpel rijmpje o zo leuk!

En dan eenmalig voor de grap op een 'verkeerde' dag wat snoepgoed in de schoenenkast met een briefje dat zwarte piet verdwaald was en toen maar wat strooigoed heeft gebracht was ook een succes.

Het kadootje wat steeds niet verkrijgbaar was maar wel na sinterklaas kwam het weekend daarna op de deurmat met een briefje dat er bij het schoonmaken van de stoomboot bleek dat er een pakje was blijven liggen in de boot. Was ook erg geslaagd.

Marie

Marie

21-11-2020 om 19:43

2 x pw

Hier destijds ook 2 keer per week. Woensdag en zaterdag. Om dezelfde reden als hiervoor al genoemd.
Heb je je man ook gevraagd, waarom er van hem elke dag de schoen gezet mag worden? Trauma uit zijn eigen jeugd?

Pianopapa

Pianopapa

21-11-2020 om 19:43 Topicstarter

@ Hangkous

Ik ben de man van ons tweeën
Maar zo’n vraag op school in de groep gooien kan gevoelig liggen. Daarom liever wat anoniemer hier!

Pianopapa.

Lou

Lou

21-11-2020 om 19:56

Twee keer per week

Wat ik er nog van weet is dat het voor de meeste kinderen hier (randstad, 15 jaar geleden) gebruikelijk was om twee keer per week je schoen te mogen zetten. Er zat voor mijn dochter elk jaar in elk geval een nieuw pak viltstiften in en op de andere dagen andere teken- en knutselbenodigdheden. En, best vies eigenlijk, losse pepernoten.

Superleuk inderdaad om die eerste mini-gedichtjes te maken voor een kind. En grapjes uit te halen met de appel of de wortel. Hap eruit, ergens anders neerleggen, in het gedicht zeggen dat het paard graag weer die lekkere wortel van vorige week wil en zo.

Dees

Dees

21-11-2020 om 20:34

2 keer per week

Hier in principe een keer of 2 per week, menner gelooft niet maar vind het nog wel leuk. Soms geven we spontaan (zonder schoen zetten) ook wat kruidnootjes erin ofzo, maar die schoon staat gewoon standaard voor de zelf geknutselde schoorsteen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-11-2020 om 20:40

Eenmaal per week

Kleindochter vindt het hele sintgebeuren zo spannend dat haar ouders het schoenzetten beperken tot zaterdag. Hoeft ze op de andere dagen niet zenuwachtig in bed te liggen luisteren of ze de goedheiligman ergens hoort stommelen.

Pirata

Pirata

21-11-2020 om 21:02

2 keer

Hier was het ook 2 keer per week, dinsdag en zaterdag. En altijd iets ieniemini's er in en lekkers.
Elke dag is nergens voor nodig, bovendien heeft sinterklaas daar geen tijd voor.
Tegenwoordig koopt hij zelf strooigoed.

Triva

Triva

21-11-2020 om 21:06

Hier

deed Sint de eerste avond ook een kalender erbij waar ze konden afstrepen wanneer hun schoentje gezet mocht worden.

Hier 2x per week toen ze klein waren. 1x lekkers, 1x klein cadeautje (max 5 euro). Toen ze ouder werden en niet met geloofden 1x. Maar nu niet meer omdat het zoveel stress bleef geven.....

Zonne

Zonne

21-11-2020 om 21:25

Een keer per week

Op zaterdag en kleinigheidje.

Hoorde al van zus dat haar kinderen allemaal een klein poppetje er in hadden en dat andere kinderen uit de klas grotere kado’s hadden, geen schoenformaat. Maar de kinderen waren dolgelukkig met het poppetje. Zus weigerde mee te gaan in de trend van enorme schoenkado’s.

Volgens mij werd tegen ons vroeger gezegd door onze ouders: ‘wij vinden het niet goed dat je je schoen vaker zet’. Misschien nog uitleg over sint die het druk had, waardoor ik me nooit achtergesteld heb gevoeld door sint. Het mocht immers niet van ouders dus niet sint zn schuld. En stiekem vond ik die kinderen die t wel vaker deden maar asociaal beetje die overbelaste sint lastig vallen.

Eigen keuze in maken dus, zou ik zeggen!

Zonne

Zonne

21-11-2020 om 21:27

Triva

Leuk idee die kalender!

Saskia

Saskia

21-11-2020 om 21:50

Hier ook

Twee keer per week, woensdag en zaterdag. Met een klein cadeautje en wat lekkers. Ik printte de schoenzetkalender van sinterklaasjournaal.nl en kleurde de juiste klompjes in.

Pianopapa

Pianopapa

21-11-2020 om 22:14 Topicstarter

Voors en tegens

Die kalender zouden we volgend jaar ook wel kunnen doen. Al heb je dan nog steeds dat de Sint bij het ene kind meer kruisjes zet dan bij het andere. Enig gevoel van onrecht kun je tussen kinderen onderling toch nooit helemaal voorkomen. Maar afgunst is wel een groter risico als de Pieten elke nacht bij Jantje langskomen als het gemiddelde 2 keer per week is. Je kunt altijd nog als ouder van een ‘minder bedeelde’ zeggen dat de Sint op pakjesavond weer minder aan Jantje geeft omdat hij al zoveel in zijn schoen heeft gehad....

Tja, ik hecht meer waarde aan leren wachten op cadeaus en kleine dingen kunnen waarderen. Later in het leven komt ook niet alles zomaar naar je toe. Mijn vriendin legt meer de nadruk op genieten en veel leuke momenten creëren om later veel leuke herinneringen te hebben.

Emmawee

Emmawee

21-11-2020 om 22:17

Woensdag en zaterdag

Wij mochten vroeger altijd onze schoen zetten, maar je wist natuurlijk niet of Sinterklaas er wat in zou doen.
Zo reed de Sint dus echt geregeld stilletjes ons huisje voorbij.

Onze kinderen van nu 14 en 17 zetten (nog steeds) hun schoen op zaterdag en woensdag. Ze moeten er wel bij zingen en doen dat ook. En wij als ouders doen ook mee. En we vergeten het soms ook, of we vergeten het kadootje erin te doen.
Dat gebeurde vroeger ook weleens. En soms vergaten ze hun schoen te zetten en kregen ze toch wat.
De verrassing, maar ook de spanning en teleurstelling hoort er een beetje bij.

Elke dag schoen zetten met een cadeautje lijkt me vooral eentonig en het neemt veel leuke spanning weg. Maar het lijkt me daarnaast ook een enorm gedoe om er steeds aan te denken, in te pakken enz.

Pianopapa

Pianopapa

21-11-2020 om 22:23 Topicstarter

Emmawee

14 en 17, en dan nog steeds zingen bij de schoen?! Daar kan ik met mijn hoofd niet helemaal bij. Maar zo heeft iedereen wat....

Pianopapa

Pianopapa

21-11-2020 om 22:27 Topicstarter

Emmawee

Wat je daarna zegt: ik vind het inderdaad ook wel eentonig worden na een keer of 7, en dan ‘moeten’ we nog twee weken. Meteen daarna pakjesavond. En, bijna te gênant, op Kerstavond doen we met de andere opa en oma nog een berg pakjes bij de kerstboom. Dan ben ik het daarna wel even zat, ondanks alle goede bedoelingen...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

21-11-2020 om 22:32

Oh ja

In ons gezin zijn ook jarenlang door ongelovige opgroeiende kinderen schoenen gezet. Gewoon gezellig joh. Maar zingen erbij, dat hebben ze nooit zo gedaan, ook niet toen ze kleuters waren 😂

Pirata

Pirata

21-11-2020 om 22:35

Ha jawel

Niet zingen, geen gevulde maat 42.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2020 om 23:22

2-3 x keer per week

Iedere dag zou mij echt te gek zijn. Die prullen zijn dan toch ook niet aan te slepen.

Emmawee

Emmawee

21-11-2020 om 23:30

Pianopapa

Ja je moet er een beetje de humor van inzien. Oudste moest het spel toch nog een tijdje meespelen toen de jongste nog geloofde en toen die eenmaal van z'n geloof viel, was hij echt niet bereid het allemaal zomaar op te geven. Dus het is er gewoon in gebleven. H
Jongste volgt ook nog het Sinterklaasjournaal en rapporteert aan ons wat de stand van zaken is.

Misschien kun je thuis ook proberen om er een beetje lol aan toe te voegen. Zodat de kadootjes wat minder centraal komen te staan. Pak een keer de schoenen in, 'vergeet' een keer een kadootje en schrijf daar een rijmpje over. Geef een keer een tube tandpasta, omdat ze zoveel pepernoten hebben gegeten... Dat soort onzin.

Valeria

Valeria

22-11-2020 om 07:53

hier

Woensdag en zaterdag

Ik heb toen ze nog geloofden wel eens gezegd dat wij hadden doorgegeven dat wij als ouders het niet goed vonden als er iedere nacht iets in de schoen gestopt werd.

Bij andere mensen gaat het ook anders op pakjesavond, dus met schoen zetten ook. Mijn kinderen hebben er in ieder geval nooit problemen van gemaakt dat andere ouders andere regels doorgeven.

Hoewel oudste van 14 toen ik in bed lag wel kwam 'klagen' dat hij alleen een paar sokken niet leuk vond in zijn schoen

Hulppiet

Hulppiet

22-11-2020 om 08:25

2x per week

En wat al gezegd wordt, gooi er vooral wat lol in. Sinterklaas is zo’n uniek feest!!! Dat ga je toch niet reduceren tot alleen maar heel veel pakjes.
Ze probeerden hier soms wel om toch vaker hun schoen te zetten, maar dan zat er gewoon niks in. Jammer maar de Pieten moeten ook naar andere kinderen.
Wel gebeurde er elk jaar ergens in de aanloop naar pakjesavond iets geks. Dan lag er ‘s morgens een deken of slaapzak op de bank en slingerden er wat pepernoten of schuimpjes op de bank en de tafel. En soms lag er een briefje dat er een piet zomoe was, dat hij die nacht een paar uurtjes bij ons op de bank had geslapen. Groot succes!

Yuria

Yuria

22-11-2020 om 08:30

Puber

'14 en 17, en dan nog steeds zingen bij de schoen?! Daar kan ik met mijn hoofd niet helemaal bij. Maar zo heeft iedereen wat....'

Hier ook hoor. Niet meer met 17, maar wel nog lang nadat ze niet meer in Sinterklaas geloofde. En inderdaad: niet zingen = geen chocolademunten.

Dees

Dees

22-11-2020 om 09:17

Uitslapen

Omdat ik van uitslapen houd wordt die schoen juist niet op vrijdag of zaterdag gezet, die schoen zet meneer op zondag en woensdag.

Pirata

Pirata

22-11-2020 om 09:23

Dees

Je kunt die schoen ook 's avonds laat vullen toch? Of maken ze zoveel kabaal als er een gevulde schoen is?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-11-2020 om 10:13

Goh

Hier stond ‘ie iedere avond, vanaf de dag dat Sint in de stad was aangekomen. En dan zat er soms wat in, meestal niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-11-2020 om 10:44

Twee keer

Toen ze klein waren mochten ze twee keer per week hun schoen zetten. Dat lijkt me wel een vaak voorkomende variant. Nu, met 21 en 15 jaar, zetten ze hem alleen op de dag van de intocht. Sinds een jaar of wat zit er dan een Adventkalender met chocolaatjes in. Zingen krijg ik er niet echt meer door, dat is wel jammer.

Pianopapa

Pianopapa

22-11-2020 om 11:05 Topicstarter

Tussentijdse uitslag

Als ik jullie reacties zo lees, zie ik nog niemand anders met ‘elke dag zetten, elke dag iets erin’. Aangezien ik elke avond na bedtijd de schoenvuller ben, kan ik inderdaad wat meer gein aan het geheel toevoegen. En tot aan 5 december af en toe eens niets in de schoen doen, al zal dat tot wat wrijving leiden met zoontje en vriendin.

Maar we gaan het dan wel volhouden tot z’n twintigste ;p

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.