Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Schoenen uit in huis, ook de ouders?

Naar aanleiding van het draadje hierboven ben ik benieuwd wat jullie denken over de volgende situatie:
(het gebeurt hier regelmatig en ik vraag me vaak af wat de bedoeling is....)
Ik haal mijn dochter van school en zij wil bij vriendinnetje/vriendje spelen. Ik heb goed contact met de andere moeder en zij vraagt of ik zin heb in een kop koffie. Ja, ik heb wel zin in en wij lopen met z'n allen naar hun huis. Bij binnenkomst worden de kinderen gevraagd om hun schoenen uit te doen. In het begin vroeg ik of ik het ook moest doen of begon ik gewoon mijn schoenen ook uit te trekken. Maar de reactie elke keer was: "nee, jij hoeft je schoenen niet uit te trekken". Ik trek ze dus niet uit en de andere moeder ook niet. Met de schoenen waarmee wij op straat gelopen hebben, lopen wij door de hal, de woonkamer, de keuken.... De kinderen lopen en spelen daar ook, maar dan op sokken. En dan gaan ze naar boven, ze gaan ook op het bed spelen, misschien ook onder de dekens.... met de sokken die inmiddels vies zijn geworden.... Ik snap niet waarom de kinderen hun schoenen uit moeten trekken als het niet om hygiene gaat, aangezien op deze manier het huis (voorn. bovenverdieping, bedden) niet echt schoon blijft....
Wat doen jullie bij anderen? Trek je je schoenen ook uit als de kinderen dit moeten doen?
Een uitleg hoe het bij ons is: wij hebben thuis geen vaste regel doordat mijn man en ik een heel andere opvoeding hebben gehad. Bij mijn man was en is het onbeleefd als je thuis zonder schoenen loopt. Zijn schoenen deed hij pas uit in de slaapkamer als hij ging slapen. Bij mij waren er geen regels voor dit, het maakte niet uit wat wij aan onze voeten hadden, als wij maar geen koude voeten kregen... (geen modderschoenen natuurlijk!) Het was dus vaak dikke sokken of warme pantoffels. Het fenomeen "schoenen uit trekken bij de voordeur" heb ik pas voor het eerst gezien toen dochterlief naar school ging en haar eerste afspraakjes had. Het blijft voor mij een raadsel waarom -na het lopen van dezelfde weg- de kinderen de schoenen uit MOETEN doen bij de voordeur en de volwassenen niet!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Thuis of bij een ander

Als ik thuis kom trek ik altijd gelijk mijn schoenen uit. Ik loop het liefst op blote voeten en nu het winter is heb ik crocs voor in huis. Das dan ook meteen de enige plek waar ik die dingen draag

Mijn man trekt zijn schoenen in de woonkamer uit en doet dan slippers aan, inmiddels is hij wel zover dat hij zelf zijn schoenen opruimt. En de kinderen trekken hun schoenen ook bij de deur uit en lopen binnen op sokken. Sloffen vinden ze niks, jongste loopt net als ik het liefst op blote voeten.

Bij anderen vraag ik of ik mijn schoenen uit moet trekken als ze dat bij binnenkomst zelf ook doen, bij mijn turkse buren en bij de turkse vriendjes van mijn kinderen) trek ik automatisch mijn schoenen uit.

Eerlijk gezegd had ik nog nooit zo over de hygienische kant van het verhaal nagedacht. Ja, als het regent dat het giet of sneeuwt ofzo, dan lijkt het me niet prettig als iedereen met zijn natte schoenen naar binnen loopt. Maar verder is het bij mij vooral gewoonte.

Kaat2

Kaat2

11-02-2009 om 13:42 Topicstarter

Ik bedoelde

bij anderen....
Wat je dus doet als je bij iemand anders op bezoek gaat en je hoort heel duidelijk dat de kinderen gevraagd worden om hun schoenen uit te doen.... Doe jij dat ook?
Fladderbeestje, ik heb nog nooit van Flylady gehoord.... ik denk dat ik ook vrij snel af zou haken Je kan jezelf idd heel goed verzorgen door te dragen wat jij comfortabel vindt! Wat anderen 'goede verzorging' -wat kleren betreft- vinden is hun zaak. Thuis loop ik in wat ik mij prettig bij voel en dat kan behoorlijk varieeren, maar meestal is het een combinatie vest/spijkerbroek/sloffen of dikke sokken....
Maar bij anderen???? ik vind het raar om mijn schoenen uit te doen, bijna genant. (en daarbij krijg ik snel last van erg koude voeten)

Sjocola

Sjocola

11-02-2009 om 13:43

Zandbak!

Bij mij geen vaste regel. In de tijd dat ik structureel 3 kinderen tussen de middag mee naar huis nam wel. Dan was het altijd standaard kids schoenen uit en ik niet

Reden is hier de zandbak. Ik woon heel dicht bij school en naast het verzamelde zand tijdens het buitenspelen, banjeren ze het liefst onderweg naar huis ook even door de zandbak. Ik werd op een gegeven moment knettergek van alle bultjes zand die ik overal aantrof, dus vandaar schoenen uit!

Misschien zat zoiets er ook achter bij deze betreffende moeder?!?!? (of was ik het?? hahaha)

Groet,
Sjocola

Kaat

Ik ben er zo aan gewend mijn schoenen uit te trekken dat ik zelfs bij vrienden wel eens vraag of ik ze uit *mag* doen. Dus in jouw voorbeeld had ik mijn schoenen vermoedelijk al uitgehad (heb toevallig hoge schoenen met rits, dus die zijn heel snel uit).

Ik vermoed inderdaad dat het met het naar binnenlopen van zand te maken heeft, en het risico daarop lijkt me bij kinderen een stuk groter dan bij volwassenen (moet natuurlijk niet net je straat zijn opgebroken...)

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

11-02-2009 om 13:53

Altijd schoenen uit

Wij dragen thuis nooit schoenen. Hoogstens sloffen of zo. Kinderen die op bezoek komen vraag ik ook hun schoenen uit te trekken. Volwassenen die op bezoek komen vraag ik het niet maar ik stel het wel op prijs als ze hun schoenen uittrekken. Ik vind het echter niet kunnen om dat te vragen.
Als ik zelf ergens op bezoek ben trek ik mijn schoenen wel uit als ik zie dat andere volwassenen ook geen schoenen dragen. Als de huisbewoners hun schoenen echter aanhouden doe ik dat ook.

Maylise

Kaat2

Kaat2

11-02-2009 om 14:10 Topicstarter

Poepschoenen, zandbak en verdwaalde schoenen....

Pelle, ik ben verwend met een dochter die heel goed kijkt waar zij loopt, en haar schoenen bij binnenkomst langer/beter veegt dan de meeste volwassenen die ik ken. Zij lijkt meer op mijn moeder (=hygienefreak) dan op mij. (helaas is het zo alleen voor dit, met speelgoedopruimen of helpen met schoonmaken/afwassen/opruimen/enz. wordt het een heel ander verhaal!) Poepschoenen is hier dus een fenomeen dat vaker bij volwassenen voorkomt...

Sjocola, zou kunnen, hahaha! er is een grote zandbak onderweg naar huis, maar daarboven hangen twee schommels, bedoelde je die? hahaha! Nee, ik weet niet wat de achterliggende gedachte is van die moeder(s), maar het gebeurt altijd en niet alleen als de kids door de zandbak hebben gelopen.

Esmee, ik moest lachen met wat je schreef! Mijn man trekt (laat 's avonds) zijn schoenen ook in de woonkamer uit, maar laat ze dan daar liggen... Hij kan dan meerdere keer erover struikelen, maar ruimt ze niet op... Soms trekt hij ze uit op een onverwachte plek en als ik ze niet zelf opruim, kan hij ze dan niet meer vinden! Ach! ik ruim regelmatig verdwaalde schoenen, sokken en andere kledingstukken op die niet in de woonkamer horen.... tja, ze lijken het niet te willen leren! (maar dit wordt inmiddels o.t.)

Fraz

Fraz

11-02-2009 om 14:26

Ook zelfde als maylise

in principe is het gewoon hygienischer zonder schoenen. Kinderen doen het automatisch al en vooral als ze naar boven gaan wil ik het graag. Aan volwassenen vraag ik het niet maar die blijven ook beneden, vegen of het algemeen beter hun schoenen en lopen inderdaad minder door zandbakken, gras velden en hondenpoep. Ben ik ergens waar de volwassenen schoenen uit hebben dan doe ik het ook. Thuis heb ik in ieder geval altijd schoenen uit.

Ook als maylise

En zoals ik in het draadje hierboven zei; het is in Engeland vrij gebruikelijk om schoenen uit te trekken. Ik vind het fijn als mensen het doen, vraag het niet. Valt me op dat de nederlandse vrienden die hier komen echt NOOIT hun schoenen uit trekken bij binnenkomst, hun kinderen alleen als ik het vraag, maar zijn het niet gewend volgens mij. Hier trekken kinderen eignelijk overal als ze ergens naar binnen gaan schoenen uit.

Kaat2

Kaat2

11-02-2009 om 14:35 Topicstarter

.....

het gaat mij te snel, ik kan niet op iedereen reageren en ik moet zo weg.
Wat ik doe: ik loop thuis het liefst op blote voeten, maar dit gebeurt zelden: ik krijg erg snel last van te koude voeten. Met sokken hetzelfde verhaal, soms heb ik twee (of drie) paar sokken aan of van die hele dikke sokken.
Bij anderen: na de kennismaking met mijn schoonouders (bijna 22 jaar geleden) durf ik niet meer mijn schoenen uit te trekken bij iemand anders thuis, behalve als ik gevraagd word. Mijn schoonouders (en de rest van de familie) vindt het namelijk ontzettend onbeleefd als je geen schoenen aan hebt binnenshuis.... En dan denk ik, misschien vinden meer mensen dat het onbeleefd is.... Als ik bij anderen gevraagd word om mijn schoenen uit te trekken, doe ik het met plezier maar ook met enige twijfel alleen omdat ik weet dat ik ijskoude voeten zal krijgen en ik dan niet durf om een paar dikke sokken te vragen (af en toe heb ik een paar in mijn tas, voor de zekerheid!)
Maar het is toch zelden dat ik gevraagd word... is het dan alleen door de zand- en poepschoenen, die de kids zouden kunnen hebben, dat meestal alleen zij schoenen uit moeten doen?

Brianna F

Brianna F

11-02-2009 om 15:05

Thuis

komen mijn schoenen niet verder dan de garage, die van de kinderen eindigen helaas onder de tafel. We lopen hier allemaal op kousevoeten en ik ben vergroeid met mijn sloffen.
Bij anderen houden we de schoenen gewoon aan, tenzij er uitdrukkelijk om gevraagd wordt.
Kinderen die hier komen spelen doen hun schoenen normaal gesproken niet uit, alleen als het heeft geregend/gesneeuwd en ze natte laarzen aanhebben, dan komen die ook niet verder dan de garage.

Jet Burg

Jet Burg

11-02-2009 om 15:45

Waarom zou dat onbeleefd zijn?

Het onbeleefd vinden van schoenen uit in huis, welke gedachte zit daar achter?
Hier loop ik graag op sokken. Heerlijk zo. Bezoek mag zelf kiezen wat ze willen.
Mijn man heeft liever zijn schoenen aan tot hij gaat slapen maar voor mij doet hij ze uit.

Vic

Vic

11-02-2009 om 17:04

Zelf uit, volwassen gasten niet

Wij dragen nooit schoenen in huis maar sloffen of slippers. Kinderen die komen spelen doen over het algemeen uit zichzelf hun schoenen uit, anders vraag ik het. Volwassenen niet, maar als die naar boven willen moeten ze wel hun schoenen uit doen (beneden niet maar daar dweil ik vaker).

Limi

Limi

11-02-2009 om 17:53

Hmm

Ik ben echt nog nooit ergens geweest waar ik mijn schoenen uit moest doen.

Zelf doen we ze meestal wel uit thuis, want het klinkt zo hard op het laminaat en ik vind het ook wel lekkerder om mijn voeten vrij te hebben. Mijn mans beweegredenen weet ik niet eens
Bezoek hoeft z'n schoenen beslist niet uit te trekken en ze mogen ook geschoend naar boven. Iemand met hele vieze schoenen biedt uiteraard uit zichzelf wel aan om ze uit te doen voor hij de hal door is (we hebben een witte vloer).

reina

reina

11-02-2009 om 18:08

Niet

Wij hebben geen regel 'schoenen uit', zelf moet ik op schoenen lopen, dus ik dénk er niet eens aan dat anderen ze uit kunnen doen Mijn man loopt graag op sloffen, zoon doet tegenwoordig wel vaak z'n schoenen uit. Maar bezoek houdt schoenen altijd aan. Voeten goed vegen doen we uiteraard, elke dag stofzuigen ook en een paar keer per week de vloer dweilen, als het dan nog niet schoon is, jammer dan. Ik ken trouwens volgens mij niemand waar bezoek gevraagd wordt de schoenen uit te doen...

Niet verplicht

Kinderen nemen inderdaad wat sneller wat onder de schoenen mee. Volwassenen worden eerder geacht even te kijken wat eronder hangt. Met kruipende baby's in huis vind ik het wel zo fris al er geen schoenen in huis worden gedragen. Ze kruipen toch door alle viezigheid heen...

In je eigen huis mag je toch vragen of iemand zijn of haar schoenen uittrekt? Ik snap het probleem niet zo.

Linda

Hanne.

Hanne.

11-02-2009 om 21:13

Op de bank

ik vind het heerlijk om op sokken/blote voeten te lopen, man ook, kinderen ook. Daarom heeft bij ons vrijwel iedereen z'n schoenen (en meestal ook sokken) uit.

Bezoekende kinderen vraag ik (als ze echt blijven spelen)wel of ze de schoenen uit willen doen, omdat ik kinderen iets te vaak ondersteboven achterstevoren binnenstebuiten op de bank hangen. Met (vieze) schoenen vind ik dat toch minder. Het laminaat kan in dweilen, de bank niet. Als ze alleen maar even naar binnen komen mogen de schoenen gewoon aan blijven.

Volwassenen vraag ik het niet, zou ik die ondersteboven achterstevoren op de bank aantreffen zou ik het ze de volgende keer denk ik wel vragen.

Bennikki

Bennikki

11-02-2009 om 21:47

Haha hanne

"Volwassenen vraag ik het niet, zou ik die ondersteboven achterstevoren op de bank aantreffen zou ik het ze de volgende keer denk ik wel vragen."

Lol, ik zie het he-le-maal voor me. Waarom zijn we daar als volwassenen eigenlijk mee gestopt?

Groeten,
Bennikki

Kinderen moeten schoenen uit omdat...

- Ze over de grond gaan kruipen waardoor de neuzen kaal worden of zwarte strepen op de vloer maken.
- Om een gewoonte aan te leren zodat ze elke keer hun schoenen uit doen, ook al zijn ze niet vies. Overigens zijn ze dat negen van de tien keer wel. We wonen in de polder en de klei hier blijft erg plakken....
- Omdat ze dan weer boven spelen en dan weer beneden, op het bed klimmen, in de badkamer lopen, etc. Dan maar meteen bij binnenkomst de schoenen uit. (En ja, gezien bovenstaand draadje, ze mogen in de badkamer naar de wc, liever niet op het bed maar als ze rustig spelen, ach....)
Aangezien volwassen bezoek dit gedrag niet vertoont vraag ik niemand zijn schoenen uit te doen. En loop ik zelf soms wel met schoenen (als ik weer weg moet) en vaak niet. Mijn man zou het liefst iedereen willen vragen zijn schoenen uit te doen, dan vind ik weer niet nodig. Maar hij is opgegroeid op een boerderij, daar is dat ook gewoon noodzaak. Ik ben het van huis uit niet gewend.
We hebben wel vrienden waar dat wel moet, dan hou ik wel rekening met de staat van mijn sokken trouwens!
Bij de meeste speelafspraakjes doet of moet mijn zoon zijn schoenen uit, ik vind het geen vreemde regel voor kinderen hoor!

Hier iedereen schoenen uit

dat is een gewoonte van vroeger.
Op een boot is het de gewoonte je schoenen uit te doen, vandaar.

Ook als maylise

Een draadje naar mijn hart. Buiten de hygiene geeft het uittrekken van mijn schoenen mij het gevoel dat ik thuis ben. Speelafspraakjes trekken naar voorbeeld van mijn kinderen ook de schoenen uit en anders vraag ik het wel. Ze kruipen op de bank, komen door het hele huis. Bezoek dat ligt wat gevoeliger. Niet iedereen stelt het op prijs als het gevraagd wordt en het heeft al eens een fikse ruzie met mijn schoonvader opgeleverd (terwijl het buiten had geregend en ik net had gedweild). Sommige mensen weten dat ik graag heb dat ze de schoenen uit trekken en doen het dan ook, maar dat zijn de mensen die het thuis zelf ook graag zien dat bezoek de schoenen uit doet. Ik dweil overigens iedere dag ( 3 katten) en de bendenverdieping doe ik dan vaak nadat bezoek met schoenen is geweest. Die komen toch niet boven meestal. Meneer Clo heeft overigens schoenen die een heel zichtbare afdruk nalaten op het laminaat, ook als ze droog zijn. Als hij met die schoenen aan nog even naar binnen loopt om iets te pakken ben ik niet blij :-'(

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2009 om 13:15

Als ik bij een ander ben

zou ik het vreselijk vinden als ik mijn schoenen uit moet doen. Ik ben nogal schoon op mijn sokken en dan zou ik bij een ander mijn sokken vies moeten maken en daar weer mee in mijn schoenen moeten. Dank je feestelijk. Of zoals ik ook heb meegemaakt: er staan Spaanse sloffen in alle maten bij de deur en die word je geacht aan te trekken. Brrr... Ik doe het uit beleefdheid, maar ik vind het eigenlijk heel raar. Schoenen uitlaten omdat de vloer daar schoner van blijft vind ik echt een beetje jezelf voor de gek houden. Zeker als er huisdieren rondlopen. Ik neem aan dat niet iedereen met een schoenen uit beleid de kattepootjes en hondenpoten iedere keer onderhanden neemt na een uitje. En zo ja... wat een leven.
Wat ik wel doe als ik uit mijn werk kom is zo snel mogelijk mijn thuiskloffie aantrekken met mijn slippers of sloffen. Dan hou ik mijn schoenen uiteraard uit. Ik vind dat lekker, maar het gaat mij er vooral om dat ik mijn kleren dan nog een dag aankan.

Kaaskopje

Dus het is wel gek om je schoenen uit te doen om je vloer schoner te houden, maar niet gek om het vies te vinden dat de sokken die op die vloer gelopen hebben weer terug in je schoenen moeten?

Ik geloof niet dat ik het helemaal snap

Groeten,

Temet

Claudia B

Claudia B

12-02-2009 om 14:00

Verschil

Wij hebben altijd laminaat gehad en iedereen (ook wij hoor) liepen zo naar binnen met schoenen (ja wel eerst vegen uiteraard .
Nu hebben we sinds een paar maanden heerlijk vloerbedekking in de kamer. Mensen komen binnen (wij doen onze schoenen uit, kinderen en speelkinderen ook) lopen door de gang en doen de deur open om de kamer binnen te stappen. Je ziet ze dan schrikken "oh vloerbedekking", heel vaak vragen ze dan "wil je dat ik mijn schoenen uit doe" terwijl dat nooit gevraagd werd toen wij laminaat in de kamer hadden liggen (en nee er ligt geen witte vloerbedekking maar donker grijs gemeleerd).
Ik vind dat wel mooi om te zien, met laminaat stappen ze zo naar binnen en met vloerbedekking komen we de bedenkingen over zo naar binnen lopen met schoenen
Maar ook wij hoor, nu doen we allemaal onze schoenen uit in de gang, dede we bij het laminaat ook niet altijd (bijna nooit)
Groetjes, Claudia

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2009 om 16:13

Er ligt altijd wel wat

Hoe schoon je de vloer ook denkt te hebben gemaakt, na een poosje ligt er toch weer zand, stof, haartjes e.d. en dat blijft allemaal onder die sokken zitten. Bij mensen waar ik mijn schoenen uit moest doen was na afloop te zien dat mijn sokken niet meer schoon waren. En dat vind ik heel vervelend. Ieder zijn tic
Nu ik erover nadenk is het heel lang geleden dat ik bij iemand binnen ben geweest met tapijt. Grappig is dat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-02-2009 om 21:11

Hier

alleen de kinderen hun schoenen uit als ze binnen zijn, verder loopt iedereen gewoon op z'n schoenen door het huis. Kinderen lopen in zand, modder en grasvelden vol poep, dus die schoenen zijn vaker echt vies. Voor onzichtbaar vuil ben ik niet bang.
Dit geld vziw bij de meeste mensen die ik ken ook. Alleen bij de turkse kennissen trek ik mijn schoenen bij de deur uit, al wordt me daar altijd verteld dat dat niet perse hoeft. Maar dat is alleen maar uit beleefdheid weet ik. Als het echt vies weer is trek ik trouwens wel mijn schoenen uit bij anderen, maar dat lijkt me logisch.

Dendy

Holiday

Holiday

13-02-2009 om 09:33

Afdruk zweetpootjes

Haha dat mandje met spaanse sloffen bij de deur, ja bij die familie ben ik ook eens geweest!

Ik was vroeger eens bij mensen met een houten vloer en moest mijn schoenen uit doen. Ik heb daar op de bank een uurtje tv gekeken en toen ik opstond stonden mijn zweetvoeten in het hout gebrand..

ilsepilse

ilsepilse

13-02-2009 om 10:11

Woeha

holiday... in het hout gebrand ik zie het voor me.
Ik ben zelf ook opgegroeid met het idee schoenen aan te houden (woonde vroeger op een boerderij) maar toen werd er iedere dag gedweild.
Hier in Nl had mijn zoontje veel moslimvriendjes en daar zag ik dat bij de mensen ook schoenen werden uitgedaan bij de voordeur dat hebben we er ook ingehouden, soms doen volwassenen het wel anderen niet.
De kinderen doen het automatisch.
ilse

Monique D*

Monique D*

15-02-2009 om 15:21

Een vraagje aan mensen bij wie de schoenen altijd uit moeten..

Vragen jullie ook of de loodgieter, een monteur of een dokter ook de schoenen uit te doen?
En ik ben gedeeltelijk wel eens met Kaaskopje. Als mensen huisdieren hebben bij wie de schoenen uit moeten blijven ze inderdaad niet schoon.. die beesten lopen ook over straat/tuinen zònder schoenen.. en ze zitten ook wel eens met hun blote gat op de grond.
Bij een van mijn vriendinnen is iedereen verplicht om de schoenen uit te trekken, het liefst vóór haar huisdeur (zij woont in een etagewoning). Zij heeft geen huisdieren en is heel netjes. Zij wordt een keer hysterisch omdat een van de kinderen per ongeluk in een pakje drinken per ongeluk tijdens het drinken heeft geknepen, waardoor er een straaltje limonade op de grond kwam. De kinderen moesten daarom in de hal verder drinken. Als de kinderen gingen eten dan ging er een plaid over de vloer, waarop zij dan konden eten. Mijn kousen waren brandschoon na een bezoek aan haar, maar wel zweterig door mijn schoenen.
Kaaskopje, als je het toch niet vertrouwd omdat je jouw kousen schoon wil houden en je gaat bij mensen op bezoek bij wie je je schoenen uit wil doen, dan neem je toch jouw pantoffels mee?

Vragen

ik vraag het volwassenen nooit, maar net als 'gewoon' bezoek is mijn ervaring dat de meeste 'werkmensen' die wij over de vloer krijgen zelf vragen of het moet. Een dokter heb ik gelukkig nog niet over de vleor gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2009 om 22:26

Monique

Ik heb sinds kort weer echte sloffen ipv mijn eeuwige slippers. En nu kom ik nooit meer bij het huis met de spaanse sloffen! Maar als ik weer in die situatie zou komen zou ik inderdaad lekker mijn eigen slofjes meenemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.