Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Stiefzoon wil volledig bij ons komen wonen


Hij is niet welkom, maar je wil niet dat hij dat weet

Lollypopje schreef op 02-02-2022 om 14:13:

[..]

Het lijkt me vrij logisch dat kind op de eerste plaats komt. Maar toen TO een relatie kreeg met die man was de situatie anders en was vaders huis dus niet het hoofdverblijf. Ik ga er vanuit dat TO ook niet in de relatie is gestapt met het idee dat het kind binnen een paar jaar altijd bij hen zou wonen.

Of te wel de woonsituatie veranderd opeens en dan zit je al midden in die relatie, hou je van elkaar en woon je samen. Ik vind het niet heel gek dat TO daar moeite mee heeft en daar aan moet wennen. Dat is wat anders dan niet respecteren dat kind op de eerste plaats komt.

precies

Je zegt dat partner nog geen een keer heeft gevraagd wat jij er van vindt, maar er wordt jou wel beloofd dat er echt nog dagen/avonden zijn dat jullie met zijn tweeën wat kunnen doen.

Ik krijg de indruk dat partner denkt dat het gesprek al gevoerd is. Als hij het hierbij laat is het dus aan jou om er nog eens over te beginnen.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

02-02-2022 om 14:23 Topicstarter

Om even algemeen te reageren op jullie vragen/antwoorden:
1. Ik heb zelf geen kinderen
2. Toen ik een relatie met mijn partner kreeg wist ik niet dat deze regeling bestond 
3. Kind is 12 maar kan zich buiten een beeldscherm niet vermaken. 
4. Hij heeft geen hobby's/sport buitenshuis. Ik heb enkele keren geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen, maar zonder succes.
5. Co-ouderschap (50/50) daar doen we nu al aan.
6. Als hij op school zit, is vader aan het werk en ik ook een aantal dagen in de week. In de avond als hij op bed ligt, zijn partner en ik vaak al zo op, dat we dan iets voor ons zelf willen doen. De keren dat we tijd aan elkaar besteden,  is stiefzoon bij moeder. Daarbij over een paar jaar is stiefzoon op een leeftijd dat hij zijn eigen bedtijd mag bepalen. Rustig een film kijken of iets anders op tv zit er dan niet meer in... altijd eentje die zich er dan mee gaat bemoeien.
7. Ik hoop dat er inderdaad een omgangsregeling gaat komen, maar op dit moment is het vooral dat hij dan zelf mag weten wanneer hij naar moeder wilt gaan. 
8. Ik denk dat partner er vooral niet naar vraagt, omdat hij bang is voor mijn antwoord. Nogmaals: kind is hier welkom, maar ik wil zeker wel een/paar keer in de week samen met mijn partner privé wat kunnen doen, in huis of buitenshuis.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-02-2022 om 14:23

Lollypopje schreef op 02-02-2022 om 14:13:

[..]

Het lijkt me vrij logisch dat kind op de eerste plaats komt. Maar toen TO een relatie kreeg met die man was de situatie anders en was vaders huis dus niet het hoofdverblijf. Ik ga er vanuit dat TO ook niet in de relatie is gestapt met het idee dat het kind binnen een paar jaar altijd bij hen zou wonen.

Of te wel de woonsituatie veranderd opeens en dan zit je al midden in die relatie, hou je van elkaar en woon je samen. Ik vind het niet heel gek dat TO daar moeite mee heeft en daar aan moet wennen. Dat is wat anders dan niet respecteren dat kind op de eerste plaats komt.

Euh daar houd je toch altijd rekening mee als er al een kind is? 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-02-2022 om 14:24

Stampertjebloempje schreef op 02-02-2022 om 14:23:

Om even algemeen te reageren op jullie vragen/antwoorden:
1. Ik heb zelf geen kinderen
2. Toen ik een relatie met mijn partner kreeg wist ik niet dat deze regeling bestond
3. Kind is 12 maar kan zich buiten een beeldscherm niet vermaken.
4. Hij heeft geen hobby's/sport buitenshuis. Ik heb enkele keren geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen, maar zonder succes.
5. Co-ouderschap (50/50) daar doen we nu al aan.
6. Als hij op school zit, is vader aan het werk en ik ook een aantal dagen in de week. In de avond als hij op bed ligt, zijn partner en ik vaak al zo op, dat we dan iets voor ons zelf willen doen. De keren dat we tijd aan elkaar besteden, is stiefzoon bij moeder. Daarbij over een paar jaar is stiefzoon op een leeftijd dat hij zijn eigen bedtijd mag bepalen. Rustig een film kijken of iets anders op tv zit er dan niet meer in... altijd eentje die zich er dan mee gaat bemoeien.
7. Ik hoop dat er inderdaad een omgangsregeling gaat komen, maar op dit moment is het vooral dat hij dan zelf mag weten wanneer hij naar moeder wilt gaan.
8. Ik denk dat partner er vooral niet naar vraagt, omdat hij bang is voor mijn antwoord. Nogmaals: kind is hier welkom, maar ik wil zeker wel een/paar keer in de week samen met mijn partner privé wat kunnen doen, in huis of buitenshuis.

Je vind dat kind eigenlijk niet zo leuk?

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

02-02-2022 om 14:24 Topicstarter

Valeria schreef op 02-02-2022 om 14:18:

Hij is niet welkom, maar je wil niet dat hij dat weet

Lees het nog eens goed, zal ik zeggen, want dat staat er helemaal niet

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

02-02-2022 om 14:25 Topicstarter

BlueFawn schreef op 02-02-2022 om 14:09:

[..]

Dat blijkt uit haar pohi

Pohi?

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

02-02-2022 om 14:25

MamaE schreef op 02-02-2022 om 14:09:

De meeste pubers wonen ongeveer in hun kamer. En er zijn ook momenten dat hij bij zijn moeder zal zijn.
Je hoeft een kind niet 24/7 te vermaken, zeker niet meer als hij al 12 is. De regelzaken zijn voor vader. En een kind van 12 kan prima een paar uur alleen thuis blijven als jullie met zijn tweeën wat gaan doen.

Ik krijg uit de openingspost een beetje het idee dat het niet het soort puber is van wie je nauwelijks merkt dat hij er is. Een paar uur alleen thuis blijven op je twaalfde kan ook niet elk kind. 
De realiteit is natuurlijk: hij IS ook gewoon niet welkom bij TO. Wel deels, maar niet als volledig in het huis wonend. Daar kan iedereen van alles van vinden maar dat is wel de realiteit. 
Er zit maar één ding op: bespreek dit met je partner. Wat zijn je bezwaren, op welke voorwaarden zie je het wel zitten. Als je het op geen enkele voorwaarde ziet zitten zal je partner moeten kiezen: jij woont bij hem, of zijn zoon woont bij hem. Je kunt natuurlijk die keuze ook zelf maken. 
Moeilijke situatie is het zeker. 

Imi

Imi

02-02-2022 om 14:29

De belangrijkste vraag lijkt mij: waarom moet er een einde komen aan de 50-50-regeling?

Dat kind ga je niet kunnen veranderen. De manier waarop jullie met de situatie omgaan kan je wel aan ieders wensen aanpassen. Bespreken dus, dat is sowieso de eerste stap.

Ja dat heb je als kinderen ouder worden: dan heb je niet meer de avond voor jezelf. Alhoewel... pubers zitten ook vaak op hun kamer. 
Daarentegen heb je in het weekend dan weer de hele ochtend voor je (jullie) zelf! 

BlueFawn schreef op 02-02-2022 om 14:23:

[..]

Euh daar houd je toch altijd rekening mee als er al een kind is?

Euhhh hoezo dat dan? De meeste omgangsregelingen blijven hetzelfde, ook als kind 12 is.

Stampertjebloempje schreef op 02-02-2022 om 14:23:

 Daarbij over een paar jaar is stiefzoon op een leeftijd dat hij zijn eigen bedtijd mag bepalen. Rustig een film kijken of iets anders op tv zit er dan niet meer in... altijd eentje die zich er dan mee gaat bemoeien.

Dat snap ik, maar dat is ook bij eigen kinderen een ding. Sommige kinderen gaan zelf de hort op en met vrienden afspreken, andere niet. En er zijn ouders die daarvoor eigen oplossingen verzinnen, zoals zich zelf na een bepaalde tijd terugtrekken op hun slaapkamer met tv en een hapje en drankje. Ik zeg niet dat dat moet, maar dat er meer mogelijkheden zijn dan dat een 16-jarig kind altijd meekijkt.

Afgezien daarvan vind ik het wel erg sneu als kinderen van gescheiden ouders geen vanzelfsprekend thuis meer hebben waar ze altijd welkom zijn. Sterker nog, waar ze horen te zijn.

Alsof het kind een soort onhandige last is waar je nou eenmaal niet onderuit komt, net als een zeurende schoonmoeder met kerstmis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.