karenm2
09-08-2025 om 23:56
Stress rond medicatie
Ik neem sinds enkele weken medicatie om minder last te hebben van stress en heftige emoties. Maar ik heb daar veel moeite mee, ik voel me niet goed bij hoe het nu gaat en ik vertrouw het ook niet daardoor. Ik had eerst iets om te helpen met angst en depressie, gewoon van de huisarts. Maar dat heeft niet geholpen en ze heeft me doorverwezen naar een psychiater. Bij hem heb ik echt geen goed gevoel maar er is niet zo maar een andere beschikbaar. En dat snap ik wel maar waar ik me niet goed bij voel is dat ik veel druk voel van mijn huisarts en therapeut om nu dan maar bij deze psychiater te blijven en de medicatie die hij voorschrijft te blijven nemen. Terwijl ik niet het gevoel heb dat het helpt maar ze blijven zeggen dat het eerst een kans moet krijgen en dat ik moet vertrouwen. En het is ook zware medicatie die ik moet nemen met veel bijwerkingen als je online zoekt.
Ik denk dat ik hier even wil posten om te horen of iemand hier ervaring heeft met seroquel? Of het bij jullie geholpen heeft en bijwerking geeft?
En ook om tips te vragen hoe ik in gesprek moet blijven met de huisarts en de therapeut maar ook duidelijk maken dat ze wel echt moeten horen wat ik zeg en ook rekening houden met mijn grenzen. Druk helpt me echt niet. Ik krijg zelfs meer last van paniek sinds ik die medicatie heb vind ik. Het liefst zou ik nu kunnen weglopen en stoppen met alles maar dat kan niet omdat ik er moet zijn voor mijn twee jongens.

Waterfles
10-08-2025 om 05:07
Ik heb een aantal jaar geleden Seroquel geslikt. Ik geloof dat ik het drie keer per dag slikte. De dosering weet ik niet meer.
Ik neem aan dat het wel wat heeft gedaan. Wel slikte ik meerdere medicatie wat het lastiger maakt om te zeggen welke wat deed. Ik ging me uiteindelijk beter voelen.
Bijwerkingen had ik eigenlijk niet.
Ik begrijp je verhaal. Vind je het goed als ik vraag wat speelt als je de psychiater ziet, of wat je ervaart tijdens zijn consult?

duizel
10-08-2025 om 05:20
hoelang slik je het nu?
Mijn ervaring is dat het tijd en doorzettingsvermogen nodig heeft voordat het helpt
Je zit in de zomervakantie met de kinderen fulltime thuis, met veel zorgen rondom 1 kind. Dat is meer drukte als normaal. Het is logisch dat in deze situatie het langer kan duren voordat je resultaat merkt.

rionyriony
10-08-2025 om 06:29
Er staat hier veel over: https://medicijnen.gebruiksaanwijzingsite.nl/seroquel-wat-u-moet-weten-over-dit-medicijn/
Het is een bekend, ouder middel, want ik kwam deze naam al heel lang geleden tegen. En als het niet verdrongen is door een ander merk, moet deze toch heel goede kwaliteiten hebben.
Wat natuurlijk niks zegt over het feit of het bij jou al of niet helpt. Psychiaters schrijven vooral voor; het zijn geen grote mensenkenners van de "gewone" mens maar houden zich bezig met afwijkingen. Ze hebben een andere leefwereld dan wij.
Als je het gevoel hebt dat je geen klik hebt zou ik verder gaan zoeken naar iemand die beter bij je past. Intussen kan je het medicijn testen.
Als je veel druk voelt zou ik aan huisarts en peut vragen waarom. Probeer hun overwegingen en motieven te weten te komen. Want het zijn natuurlijk ook maar gewoon mensen. Dan blijf je toch een beetje erboven.

yette
10-08-2025 om 07:35
Ik mankeer heel iets anders (epilepsie) dus ik ken die medicatie van jou niet. Maar je angst voor medicijnen die je hersenen beïnvloeden, herken ik wel. Er is al iets mis in je hoofd en het moet niet erger worden!
Voor ik bij mijn huidige medicatie uitkwam, heb ik drie andere soorten medicijnen geprobeerd. Elke keer was het afwachten of het werkte, hoe het werkte en of eventuele bijwerkingen van tijdelijke aard waren. Ik was in die tijd bang, gestresst, sliep slecht, geen eetlust... allemaal zaken die bijwerkingen kunnen zijn òf een emotionele reactie op de situatie en die sowieso onwenselijk zijn als je hersenen al moeite hebben om normaal te doen.
Wat mij destijds heeft geholpen, was het bijhouden van een soort dagboekje. Ik schreef daarin op welke 'rare dingen' ik die dag had ervaren of juist niet en of er een aanleiding was voor hoe het die dag was gegaan (slaapgebrek of juist goed geslapen, wijntje gedronken, teveel gedaan etc.). Dit gaf mijzelf meer inzicht en houvast en het maakte de consulten tijdens het afstemmen van mijn medicatie ook effectiever.
Hoe dan ook, ik leef met je mee. Het uitproberen van medicatie die je hersenen beïnvloedt, is rot. Ik hoop dat je behandeling snel aanslaat. Sterkte

Chipndale
10-08-2025 om 08:07
welke medicatie slik je nu? En hoe lang al? Hoe vervelend ook , maar bij de meeste antidepressiva is het helaas zo dat klachten eerst verergeren voordat je merkt dat je je wat beter gaat voelen....

IMI-x2
10-08-2025 om 08:31
Lieve Karen,
Ik blijf je een ontzettend dappere vrouw vinden. Ik heb in mijn leven ook al bij een psychiater gelopen en medicatie van hem voorgeschreven gekregen. Ik deel je ervaring. De huisarts en therapeut hadden altijd een luisterend oor en de psychiater was kortaf en zakelijk. Dat viel tegen! Ik had een supertherapeut verwacht, maar niks daarvan. Later zei mijn therapeut dat een psychiater ook een heel andere taak heeft. Hij vraagt kort wat er aan de hand is en zoekt passende medicatie voor jouw problemen, omdat je huisarts en therapeut er samen niet uit kwamen. Dit is dus geen therapeut, laat staan een supertherapeut, maar iemand die weet wat welke medicatie voor jou kan doen. Misschien waren jouw verwachtingen, net als de mijne, niet helemaal juist.
Het duurt meestal 6 a 8 weken voordat het effect van medicatie volledig merkbaar is. Als het goed is, heb je dan een nieuwe afspraak om te evalueren. Ik moest 3 soorten proberen voordat ik het juiste middel had. Dat was niet leuk, maar uiteindelijk had ik wel een middel dat mij hielp en waarmee ik vooruit kon.
Verder heeft elk middel mogelijke bijwerkingen. Zelfs paracetamol klinkt eng als je de bijsluiter leest. Maar het is niet gezegd dát je bijwerkingen krijgt en je krijgt ze zeker niet allemaal. Ik had bv helemaal geen bijwerkingen.
Sterkte, hou vol.

Annaniem2023
10-08-2025 om 10:05
Chipndale schreef op 10-08-2025 om 08:07:
welke medicatie slik je nu? En hoe lang al? Hoe vervelend ook , maar bij de meeste antidepressiva is het helaas zo dat klachten eerst verergeren voordat je merkt dat je je wat beter gaat voelen....
Heb je wel gelezen? Ze slikt seroquel.

Ilse43
10-08-2025 om 10:19
Knip-diagnose stellen
Terug dus naar de psychiater, en goed doorvragen naar de diagnose en ook bespreken wat je bijwerkingen zijn. Spreek bijvoorbeeld duidelijk af hoe lang je dit medicijn moet slikken voor je verbetering moet zien, en ook bij welke verschijnselen je contact moet opnemen.
Sterkte!

Chipndale
10-08-2025 om 10:29
Annaniem2023 schreef op 10-08-2025 om 10:05:
[..]
Heb je wel gelezen? Ze slikt seroquel.
Sorry hoor, had daar overheen gelezen.
Mijn reactie was goed bedoeld....

Loezzie
10-08-2025 om 11:14
Ilse43 schreef op
[Quote aangepast]Terug dus naar de psychiater, en goed doorvragen naar de diagnose en ook bespreken wat je bijwerkingen zijn. Spreek bijvoorbeeld duidelijk af hoe lang je dit medicijn moet slikken voor je verbetering moet zien, en ook bij welke verschijnselen je contact moet opnemen.
Sterkte!
Is het een idee om dit soort labels aan medicijnen niet op te schrijven? (Seroquel bij.. citalopram bij..)
Helpt het de vraag te beantwoorden? Dit kan ook stress veroorzaken bij iemand die al veel stress heeft.
Je bedoeld het vast goed, maar kan ook veel vragen oproepen
De rest van je verhaal is duidelijk. Vraag na waarom deze medicijnen zijn voorgeschreven.
En ik zou willen toevoegen. Vaak duurt het voordat medicatie aanslaat. Het is ook nog een vakantie en dan is het hele leven nog meer ontregeld. Dus houdt vol.

Dweedledee
10-08-2025 om 11:45
Loezzie schreef op 10-08-2025 om 11:14:
[..]
Is het een idee om dit soort labels aan medicijnen niet op te schrijven? (Seroquel bij.. citalopram bij..)
Helpt het de vraag te beantwoorden? Dit kan ook stress veroorzaken bij iemand die al veel stress heeft.
Je bedoeld het vast goed, maar kan ook veel vragen oproepen
De rest van je verhaal is duidelijk. Vraag na waarom deze medicijnen zijn voorgeschreven.
En ik zou willen toevoegen. Vaak duurt het voordat medicatie aanslaat. Het is ook nog een vakantie en dan is het hele leven nog meer ontregeld. Dus houdt vol.
Eens. Lijkt me beter dat een leek hier niet met dat soort labels gaat strooien. Zeker in het geval van deze TO.

linn19
10-08-2025 om 12:10
Karen je huisarts en deze psychiater kennen jou al een poosje. Ze staan aan jou zijde, ook toen je afspraken bij psych afzegde, je mocht ook weer terugkomen bij hem.
Ze hebben geduld met jou en ze denken echt met je mee.
Jij kent jezelf ook, in de weg die je nu al afgelegd heb heb je verschillende keren precies diezelfde gedachten en hetzelfde gevoel gehad. Stress,paniek, niet durven vertrouwen op hulp en willen vluchten.
Je bent al zover gekomen, je hebt al zoveel persoonlijke hobbels genomen. Dit is er weer eentje. Hou vol. Je huisarts en psych staan aan jouw kant.

Daglichtlamp
10-08-2025 om 15:57
Zelf heb ik seroquel een tijdje geslikt om beter te slapen, dit als vervanger van mirtazapine. Reden van de overstap waren de bijwerkingen van mirtazapine voor mij. Helaas werkte seroquel voor mij minder goed, dus in overleg met de psychiater ben ik weer teruggegaan naar mirtazapine. Mijn ervaring is wel dit je dit soort medicijnen wel een paar maanden de tijd moet geven. Bijwerkingen worden op termijn vaak minder, en het kost vaak tijd voor je echt profiteert van de werking.

Naminokurashi
10-08-2025 om 16:08
Ik heb Seroquel geslikt( 100mg) van 2013 tot 2023. Heeft mij wel veel geholpen. Opeens was ik de medicatie zat en ben er cold turkey mee gestopt. Tot op heden gaat het goed zonder de pillen. Ik had er ook Lorazepam en Escitalopram bij. Gestopt met alle 3, was door die zooi 35 kilo aangekomen, na het stoppen ervan 30 kilo van kwijt
Dit is mijn ervaring, voor jou kan het anders zijn.