Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa-

Rosa-

17-02-2010 om 15:38

Tegen digitale vingerafdruk op paspoort!

Potver3 het zoveelste gedoe met opslag van persoonsgegevens; ik moet binnenkort een nieuw paspoort, wat denk je ik ben verplicht!!!! een digitale vingerafdruk af te geven voor op mijn paspoort anders krijg ik hem niet. Ik dacht nog even, dan neem ik een identiteitskaart maar helass ook daarvoor geldt, vingerafdruk please! Ik wil dit niet, ik wil niet opgeslagen staan in een database met mijn vingerafdrukken. Weet je hoe makkelijk die na te maken zijn mythbusters heeft dat onlangs nog eens fijntjes uit de boeken gedaan en ook op youtube zijn er talloze filmpjes te vinden, tis potver3 nog makkelijker dan het EPD kraken.(en dat is al veel te simpel)

Ik ben zo tegen maar als ik geen afdruk geef wil dat zeggen dat ik geen identiteitsbewijs heb en dat ik en een boete krijg en als me dat talloze malen gebeurt wss ook gevangenisstraf, het moet echt niet zotter worden.

Ik ga maar weer eens mailen naar de coalities die tegen zijn (SP. D66 etc)

Grrrrrrrrrrrrrrrr

Een boze Rosa-

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

17-02-2010 om 15:45

Spuigaten

Het loopt de spuigaten uit. Ik plaatste laatst een opmerking over vingerafdrukken toen ik me moest identificeren op het postkantoor, en kreeg te horen: "oh maar mevrouw, dat hoeft nog láng niet hoor!". Ondertussen vraag ik me af wanneer we allemaal verplicht DNA moeten gaan afstaan. Ik las laatst dit stuk al:
Student naar rechter om privacy paspoort
Uitgegeven: 16 februari 2010 07:32
AMSTERDAM - Een student uit Utrecht is maandag naar de rechter gestapt omdat hij een paspoort wil, maar weigert zijn vingerafdrukken af te staan voor een databank.
Sinds 21 september worden bij een paspoortaanvraag vingerafdrukken afgenomen.
De student vindt dat oké, maar wil niet dat ze in een databank worden opgenomen, zegt hij dinsdag in de Volkskrant.
De eis voor vingerafdrukken is in overeenstemming met Europese regels, maar de databank waar Nederland de gegevens in opslaat is een Nederlands initiatief.
Privacy
De student, Aaron Boudewijn, noemt de databank een inbreuk op zijn privacy en vreest dat de vingerafdrukken worden nagemaakt of dat justitie ermee in de fout gaat.
Boudewijn, die nu alleen een identiteitspas heeft waarmee hij niet buiten Europa kan reizen, hoopt dat de zaak uiteindelijk voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens komt. Hij zegt zeker te zijn dat hij aan het langste eind zal trekken

Rosa-

Rosa-

17-02-2010 om 15:54

De vraag

Waarom moet er een opslag zijn? Waarvoor, waarom welke doeleinden etc? Ik snap het niet. Ik weiger dan ook, met kans op elke boete.

Rosa-

marloes

marloes

17-02-2010 om 18:16

En zonder id-bewijs kun je niet stemmen

handige manier om tegenstanders monddood te maken

heb je nog een rijbewijs? daarmee kun je je in veel gevallen ook identificeren (alleen als je werkt wordt het lastig).

Voeg je bij aaron

Rosa, als je een rijbewijs hebt en niet van plan bent naar het buitenland te gaan, dan kun je wel even zonder id bewijs. Ondertussen: ga naar http://www.vrijbit.nl/ en vraag of je je bij Aaron kan voegen in de zaak.
Groet,
Miriam Lavell

Rosa-

Rosa-

18-02-2010 om 09:50

Geen rijbewijs

En op naar Aaron! (petitie al getekend natuurlijk)

Rosa-

100%mama

100%mama

20-02-2010 om 11:07

Misschien blond maar

WAT is nu het bezwaar tegen een vingerafdruk en in een data bank worden opgenomen. Is het omdat je bang bent dat je persoonsgegevens "geleend" kunnen worden hierdoor? Ik bedoel het dus niet rot, gewoon benieuwd wat het bezwaar dan is en waarom. Ik zeg heel eerlijk, in deze loop ik vooral mee met de meute. Protest gegeven op de (god nu kom ik niet op die naam) databank, je weet wel van die ziekenhuizen enzo(zo irritant dat ik er nu niet op kom!), maar heel eerlijk, ik heb er niet heel goed over nagedacht. Kan iemand de voors en tegens uitleggen?

Rosa-

Rosa-

21-02-2010 om 14:45

100%mama

Voor de voor maar vooral tegens over het EPD moet je maar even het archief induiken, daar staat alles in beschreven en alles wat wij daar al hebben opgenoemd hebben ze nu in de eerste kamer ook door. De wet voor het EPD is er nog steeds (en hopelijk nooit) niet door, Goed dat je bezwaar hebt gemaakt.

De vingerafdrukken. Allereerst, mijn privacy waar blijft die in het hele verhaal, het tegen over het opslaan van je unieke afdruk van een vingerafdruk in het hele verhaal. Zodra iets in een centrale database staat is hij te hacken en vingerafdrukken namaken is een eitje, zo simpel dat elke kleuter dat kan. (dat moet je maar even opzoeken. Nog een nadeel is dat je te linken bent aan een misdrijf waar je niets mee te maken hebt; immers je gegegevens zijn toch oh zo handig opgeslagen, dus men kan (wie dan ook) lekker spitten. Stel je bent op een plek geweest van een misdrijf, toevallig omdat je daar nu eenmaal ooit was. Er wordt een misdrijf gepleegd, men gaat fijn vingerafdrukken verzamelen, en voila de jouwe komt bovendrijven. Tring politie aan je deur, u wordt bekeken omdat uw vinferafdrukken zijn gevonden op die plaats en ze matchen met de database. Ja, dat zal best dat ik daar ooit was maar..JIJ bent dan degene die moet bewijzen dat je niets met het misdrijf te maken hebt omdat nu eenmaal jouw vingerafdrukken via de biometrische gegevens uit je paspoort!!!! in de centrale database staan. En helaas helaas, je krijgt geen paspoort als je die gegevsn niet afstaat.

het moet niet zotter worden, ik wil een paspoort; heb ik nodig want ik MOET me kunnen legitimeren, als ik nee zeg (omdat ik niet wil dat mijn leven wordt opgeslagen in lekke centrale databases) heb ik dus een probleen want, ik heb geen paspoort. Ik kan dus voor ieder akkefietje worden aangehouden omdat ik me niet kan legitimeren omdat ik geen paspoort heb omdat ik niet wil dat alles wordt opgeslagen in databases die de overheid heeft verzonnen. Kon ik nog nee zeggen tegen het EPD, kan ik geen nee zeggen tegen het EKD, mijn vingerafdrukken in een centrale database en ga zo maar door. je kunt denken dat ik paranoide ben maar niets is minder waar. Ik ben tegen het constante oog van onze overheid wat ze denken te moeten zijn voor gewone simpele burgers zoals ik. Ik kan geen stap meer verzetten zonder dat men in Den Haag denkt te moeten weten wat ik die , waar ik dat doe en hoe ik dat doe. GA WEG!

Maar hoop gloort aan de horizon, ik denk dat ik een oplossing heb dien ik hier NU nog niet ga neerzetten. Voorlopig ben ik dus paspoortloos, identeficatieloos, het zij zo, ben ik dus in principe verstoken van bijv mediche hulp omdat ik weiger om het spelletje van BIG BROTHER mee te spelen.

We zullen zien of ons plan steek zal houden

Rosa-

p.s hoe zouden onze hoeders van het land (kuch) het vinden als ze van hun bed worden gelicht mbt een verkrachtingszaak waar hun vingerafdrukken zijn gevonden (ze zijn zo makkelijk na te maken). Hoe kletsen ze zich daaruit?

Glijdende schaal

Wat ik vooral tegen dingen als het EPD, en deze databank, heb, is dat je ten eerste niet weet waar het allemaal voor gebruikt kan worden, zoals Rosa beschrijft. Ten tweede bevinden we ons wat privacybescherming betreft op een glijdende schaal. Al het internet- en telefoonverkeer wordt bewaard, er is steeds meer cameratoezicht, je bent traceerbaar via je mobiele telefoon. Met al deze gegevens, kan heel veel over mensen bekend worden en daarmee kunnen mensen beinvloed worden. Dat moeten we volgens mij niet willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2010 om 23:14

Dat moeten we volgens mij niet willen.

En wat dacht je er tegen te doen, behalve protesteren en medewerking weigeren?

100%mama

100%mama

22-02-2010 om 12:41

Hmmmm

Dank je voor de uitvoerige uitleg! Ik poste het berichtje en kwam idd direct op de naam EPD, hahaha, zal je altijd zien.

Tja, zoals ik het lees denk ik ook gelijk NEEEEE, maar vraag mij wel idd af wat je er tegen wilt doen dan. Geen paspoort, ok, maar dan kan ik ook niet op vakantie naar het buitenland bijvoorbeeld. En is het niet zo dat stel je gegevens worden gebruikt voor criminele praktijken justitie nog altijd moet bewijzen dat jij het hebt gedaan ondanks dat je vingerafdrukken af te lezen zijn? Ik bedoel, dit is Nederland he, waar je voor een moord ongeveer 2 jaar krijgt en al sta je ernaast met het lemet in je hand je nog wordt vrij gesproken wegens "gebrek aan bewijs". En hoe groot is de kans dat dit uberhaupt gebeurt? Is het niet een klein beetje van een mug een olifant maken? Ik begrijp het standpunt, dat dan weer wel, maar vraag mij wel af hoe je dit dan zou moeten aanpakken.

Ooit geschreven in november

Het eerste wat er door mijn hoofd schiet als ik wakker ben is het verpletterende besef dat ik vandaag opnieuw pasfoto's moet laten maken. Wat is daar nu zo erg aan , ik hoor het u denken. Wel, het is een hele onderneming geworden en je moet sterk in je schoenen staan om het resultaat te aanschouwen. Je moet namelijk je haar achter je oren, je mag niet lachen en je mag zeer zeker niet buiten de lens kijken. Ja, vertel dat mijn ogen maar eens, die leiden al vanaf mijn geboorte een eigen leven.

Een kleine week geleden liet ik pasfoto's maken. Terwijl de fotograaf de foto's netjes in een mapje deed liet hij me de grootste foto zien. Het was even hard slikken, de antirimpel crème werkt niet, dat bewijst de gewraakte foto onomstotelijk.

Vol goede moed togen we naar het gemeentehuis om vol zelfvertrouwen de foto te geven.. Ik keek er even extra stoer bij om te laten zien dat het me geen bal interesseerde wat ze van de foto's vond. De betreffende medewerkster bleef stoïcijns totdat ze enthousiast riep dat de foto was afgekeurd.

Verbijsterd keek ik haar aan en ze pakte de lijst waarop d.m.v. voorbeelden stond hoe het wel moest. Inderdaad er zat een streepje schaduw onder mijn brillepootje. Ik mopperde wat en de medewerkster knikte heftig en wees een mevrouw met een hoofddoek aan die ook op de lijst stond. Huh??? Geen oren te zien.. Mijn zeilschepen waren duidelijk in beeld maar de mevrouw op de voorbeeldlijst had ze keurig bedekt onder de hoofddoek.

Met de wenkbrauwen in mijn haar droop ik af om vanmorgen opnieuw foto's te maken.

Dit keer dan maar zonder bril. *ow my goodness* Het resultaat is regelrecht dramatisch te noemen, Ik hoor de stem van ons 12 jarige pubermormel door mijn hoofd circuleren. "Ja mam, geef nu maar toe, je bent gewoon oud en lelijk".

Gewapend met een goed (ik krijg het amper mijn toetsenbord uit) gelukte foto rijden we linéa recta naar het gemeentehuis. Daar aangekomen mogen we keurig in de rij en moesen we wachten, wachten en nog eens wachten. Een grote groep Somalische medeburgers zijn voor ons en ze hebben erg lang werk. Het zal ook lastig zijn al die regels en papieren. begrijp het maar eens als je de taal niet spreekt. Immers wij goed geschoolde rijke westerlingen snappen vaak geen bal van al die paperassen en formaliteiten. Laat staan mensen die vanuit een onderontwikkeld land zijn gevlucht.

Eindelijk ben ik aan de beurt en wederom word mijn foto weer aan een kritisch oog onderworpen. Na spannende momenten waarin de spanning te snijden is komt het verlossende goedkeurende knikje. De foto mag op de pas. Mijn gegevens worden opgenomen en word ik geacht mijn vinger in een apparaatje te leggen. Ah....ik begreep onmiddellijk waarom mijn ogen wel mogen dwalen op de foto, ik krijg er toch een zwart balkje over. Immers je wordt behandeld als een potentiële terrorist c.q. crimineel.

Enigszins lacherig deponeer ik mijn vinger in het digitale stempelkussen en leg me voorgoed vast in de data base van de Nederlandse overheid. Na mijn wijsvingers zijn mijn duimen aan de beurt en crimineel als die zijn worden ze niet geregistreerd door het computersysteem. Dus mag ik mijn middelvinger opsteken en dat doe ik met liefde. Je zou de ontwikkelaar van dit programma bijna verdenken van enige humor.

De medewerkster van het gemeentehuis vindt het allerminst humor en ze maakt duidelijk kenbaar hoe ze erover denkt. Er wordt met 2 maten gemeten en hoewel ik het ongepast vind als een ambtenaar van burgerlijke zaken zich hier over uitlaat ik kan ik haar wel volgen qua opvattingen.

Het schiet een beetje te ver door hoewel ik ervan overtuigd ben dat een groot deel van de allochtonen geen idee hebben van de regelgeving hier in dit land. Zij kunnen het niet helpen dat Politiek Nederland te ver doorschiet. Dus geen onvrede naar de allochtone medemens maar naar de politiek zou mijn inziens wenselijk zijn.

Rosa-

Rosa-

22-02-2010 om 16:18

De aanpak

Kan er nog even niets over zeggen maar als dat wel kan zal ik het hier uitvoerig neerzetten!

Rosa-

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.