Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Toeslagenaffaire

Het verbaast me dat hier nog geen draadje over is. Niemand bij betrokken? Ondertussen zijn er wel nog heel veel kwesties die open liggen.
Hoe compenseer je de ouders? Hoe is het mogelijk dat het zo lang duurt?
Er is directe schade. Dat zijn de rekeningen die ouders gekregen hebben, dat moet toch zo boven tafel kunnen komen?
Er is gevolgschade, die is enorm. Ik snap dat het langer duurt om dat te bepalen. Stel, je moet stoppen met werken (schade), moet je huis uit (schade), je relatie gaat kapot (schade), alles wat je betaald hebt aan extra kosten voor onbetaalde rekeningen, deurwaarderskosten en juridische kosten (schade). Maar er moet toch een formule te vinden zijn op basis waarvan je een schadebedrag kunt berekenen? Bijvoorbeeld: hoeveel verdienden beide ouders voordat het drama begon? Dat maal de duur van het drama, tot op de dag van vandaag. Bij scheiding ieder de helft. Laat ouders zelf een opgave maken van alle extra kosten en accepteer dat.
Dan het herstel in het vertrouwen in de democratie. Wie moet weg? Rutte, Wiebes, Asscher, Hoekstra, van Huffelen of het hele kabinet? Of helpt het niks als ze opstappen? Is de Rutte-doctrine alleen van Rutte, of geldt die voor de hele politiek?
Ik weet wel dat ik blij ben met mijn krantenabonnement, omdat je daarmee journalistiek onderzoek mogelijk maakt.
En ik ben voorstander van het plan om de kieswet te wijzigen, zodat mensen op een persoon kunnen stemmen, waarna de 'voorkeursstemmen' tellen voor de volgorde van de kandidaten.
Maar het ambtelijk apparaat, waar niemand doorheen komt, die stukken kunnen achterhouden, ook voor de rechtbank, die tijd nemen om hele dossiers zwart te lakken, hoe krijg je daar ooit greep op?

Tsjor


Ik snap het ook niet

Ik snap ook niet waarom aan de bekende gedupeerden niet alvast een voorschot wordt betaald. Stel, je weet niet precies of er 10.000 of 15.000 teveel is geincasseerd. Dan betaal je nu die 10.000, of voor mijn part 8000, en dan zoek je de rest later uit. Maar ik hoor daar niks over en begrijp daar niets van.

Groeten,

Temet

Anoniem

Anoniem

21-12-2020 om 21:14

Bij ons

Bij ons is zeker een en ander misgegaan. Negen of tien jaar geleden net voor kerst opeens een terugvordering van ongeveer 100.000. Gebeld en bleek een terugvordering van 4 jaar kinderopvangtoeslag te zijn. Hadden wel een deel achteraf ten onrechte ontvangen (ex was werk kwijt geraakt en als je niet beiden werkte had je geen recht meer, maar konden niet meteen opzeggen omdat we ervan uit gingen dat ex snel weer werk had) maar dat was minder dan een jaar. Van die 4 jaar hadden we in ieder geval 2 jaar terecht ontvangen en 1 jaar helemaal niet. Er werd beslag op ons huis gelegd en alle bedragen van Toeslagen of de belastingdienst werden verrekend met dat grote bedrag.

Bezwaar gemaakt, werd deels toegekend. Daarna begon het grote verrekenen. Dat ene jaar dat we nooit hadden ontvangen, was verrekend met jaren waar we achteraf wel recht op hadden en op een gegeven moment kon niemand me meer vertellen wat met wat verrekend was. En ik wist zeker dat we tig duizend meer open hadden staan dan we ooit ten onrechte hadden ontvangen, maar zelf wisten ze het ook niet meer uit te leggen.

Persoonlijke betalingsregeling was niet mogelijk en beslag op huis bleef liggen. Geld problemen werden ex teveel en hij liet mij met de kinderen en de schuld achter. En uiteindelijk dus ook beslag op mijn loon. Recent heb ik eindelijk alles betaald, maar dat was los van de rente dus echt veel meer dan wat we ooit ten onrechte hebben ontvangen. En dan ook nog eens duizenden euro’s aan extra kosten.

Meest bizarre was nog dat toen alles eenmaal afbetaald was, er nog beslag op het huis bleek te liggen. Daar kwam ik bij de notaris achter en toen ik daarover contact met toeslagen en de incasso afdeling opnam, beweerden ze dat zij geen beslag hadden liggen en dat ze het er dus ook niet af konden halen. Pas toen de notaris kon vertellen wie en wanneer dat beslag precies had gelegd, konden ze het er na veel moeite toch afhalen. Ze wisten gewoon echt niet wat ze deden. Dat beslag niet, maar dus ook het te betalen bedrag niet. Heb er veel brieven over geschreven en ik kreeg ook te horen dat ze niet veel van die verrekeningen snapten, maar ik moest er maar op vertrouwen dat ze gelijk hadden. Je komt er gewoon niet door.

Weet dus zeker dat ik in de groep val waar de betalingsregeling ten onrechte is geweigerd en weet dat ik veel en dan ook echt veel te veel heb betaald. Als het goed is gaan ze er tussen maart en juni naar kijken.

Anoniem

Anoniem

21-12-2020 om 23:45

Maar los van ons

Er zijn zoveel dingen waar je als persoon tegen aan loopt bij dit soort dingen. Door het beslag op het huis, kon het huis bijvoorbeeld niet op mijn naam gezet worden en duurde het jaren voor het met mijn ex geregeld was.

Bovendien stond in ieder geval bij ons de schuld aan toeslagen enkel op mijn naam. Ik weet niet meer hoe dat destijds exact geregeld was, maar de schuld was alleen aan mij gekoppeld ( waren niet getrouwd), maar zorgden wel samen voor onze gezamenlijke kinderen. Toen ex weg ging, had hij geen inkomen en kreeg een advocaat met toevoeging, maar ik had officieel voldoende inkomen en dat daar beslag op lag maakte niet uit. Ik kon geen advocaat betalen en heb (oa met adviezen van jullie) zelf van alles en nog wat gedaan. Zal ook bij mensen minder positief zijn verlopen. En zo is er veel meer. Kinderen hebben bijvoorbeeld jaren niet kunnen sporten, omdat we officieel genoeg verdienden.

Toeslagenklant

Toeslagenklant

22-12-2020 om 00:08

Dans ontsprongen

Ik weet niet of ik echt risico heb gelopen op een fraudeursaantekening, maar in 2008 is er wel heel veel fout gegaan met de KOT. Op een gegeven moment kreeg ik een brief waarin stond dat ik binnen veertien dagen bewijsstukken van de opvang, contract en alle betalingen moest opsturen, anders zou er terug gevorderd worden. Na veel telefoontjes en gedoe bleek dat ik een verkeerd registratienummer van de BSO had. Die was verhuisd en had een nieuw nummer gekregen. Ik heb moeten dreigen met een klacht voor alles rechtgezet was. Tussendoor was er ook nog gedoe over het aantal uren, mijn inkomen wat niet klopte, bezwaarschriften e.d.
Wat ik heb begrepen uit de verhalen in het nieuws is dat je er als burger gewoon niet doorkomt, allerlei procedures in gang worden gezet, en je er niets tegen kunt doen als er beslag wordt gelegd en je werkgever ondertussen geïnformeerd. Echt machteloos ben je. Achteraf denk ik dat het mij ook had kunnen overkomen. Een foutje, een overactieve ambtenaar die ermee aan de haal gaat, een cultuur van regels die gevolgd moeten worden, etc.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 07:59

Een ton?

Hoe kun je in christusnaam 100.000 euro opvangtoeslag krijgen?

Vier kinderen, vijf dagen per week vier jaar of zo?

En dan twee jaar een van de partners niet werken? Klinkt verdomd veel als fraude wat mij betreft.

Dat betalen wij, die ton!

tsjor

tsjor

22-12-2020 om 08:17 Topicstarter

Niet werken

Ad, het is behoorlijk lastig als je werkt of studeert en dat stopt. Je moet de kinderopvang bijvoorbeeld 1 maand vooraf opzeggen. Maar ja, je weet niet altijd 1 maand vooraf of je wel of niet slaagt dan wel een andere baan hebt. Ik heb regelmatig met samengeknepen billen gezeten als mensen aan het einde kwamen van de cursus: wanneer zeg je de kinderopvang op, of gaan ze verder, of vinden ze werk. En denken ze er wel op tijd aan. Of dat je ondertussen niet weet dat de partner geen werk meer heeft. Ik was ooit verantwoordelijk voor het regelen van de kinderopvangtoeslag voor cursisten (die de taal niet goed machtig zijn) en ik vond dat echt een hoofdpijndossier. Er hoefde maar ergens iets mis te gaan en het werd een drama.
Ten onrechte uitgekeerde KOT, dat is helder. als de belastingdienst dat duidelijk kan maken en als je dat kunt volgen, dan is dat te begrijpen en acceptabel. Daar kom je met een betalingsregeling (als die al mogelijk wordt gemaakt) wel doorheen. Bij de toeslagenaffaire gaat het voor een deel om beweringen die de belastingdienst niet kan onderbouwen, waar je geen verweer tegen hebt en waarbij je onmiddellijk wordt behandeld als fraudeur en niet als iemand die iets terug moet betalen.

Hete plan voor gratis kinderopvang zou al heel veel ellende oplossen, werkgelegenheid stuwen en de mensen die werken betalen met hun belastinggeld daar toch al aan mee.
Jij bent niet de enige, Ad Hombre, die belasting betaalt. Dat doet toeslagenklant ook, als ze maar kan werken en dus als er maar kinderopvang is geregeld.

Tsjor

tsjor

tsjor

22-12-2020 om 08:32 Topicstarter

Anoniem

Oh ja, Anoniem betaalt ook belastingen.

Anoniem, hoe zou jij willen dat de compensatieregeling werd geregeld? Wat is volgens jou de snelste en eerlijkste manier?

Overigens, dat relaties sneuvelen onder deze absurde druk zie je heel veel. Zoals een vrouw in Trouw vertelde, dat zij aanvankelijk dacht dat haar man op haar digid onterechte toeslagen had aangevraagd. Die beschuldiging leidde ook tot het einde van de relatie. Het is zo'n absurde toestand geweest, dat mensen de oorzaak van de problemen eerst maar eens bij het bekende zochten, zichzelf of hun partner. Eigenlijk kun je pas na dit laatste rapport zien waar de oorzaak van de problemen echt zat, en dat was ver weg verstopt, diep geworteld in het democratische systeem, wat eigenlijk buiten elke verdenking stond.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 09:41

Tsjor

Ik was ook een toeslagenklant toen mijn kinderen jonger waren, maar dan hadden we het over 3000 per jaar of zo. En dat het een voorschot was waarvan terugbetaling geëist kon worden hadden we destijds ook heus wel in de gaten. En ook dat je er allebei voor moest werken. Leuk is anders, maar dat krijg je als je een beroep doet op de staat.

Het is gewoon onverantwoordelijk gedrag om de teveel uitbetaalde toeslag op te laten lopen tot een ton.

Ik hoop niet dat 'anoniem' representatief is voor de toeslagenaffaire want dan heb ik in ieder geval een stuk minder begrip.

Winter

Winter

22-12-2020 om 09:45

Ook meegemaakt

maar ook een aantal jaar geleden. Wij hadden hier totaal geen schuld aan. Wegens verhuizing overgestapt naar een ander kinderopvang. Netjes de vorige opgezet, geregeld via de belasting. Kregen we 2 a 3 jaar later ineens een aanslag dat we geen recht meer hadden op vergoeding, die werd ook per direct stop gezet. Vreselijk... echt slapeloze nachten van gehad. Gebeld maar dat ging allemaal niet zo vlot want ze wisten niet wat er loos was. Op een gegeven moment kregen wij ook een invordering (weet niet eens meer precies, als je niet betaald wordt er beslag gelegd). Toen zijn we met al onze gegeven naar het belastingkantoor gegaan en daar (weer opnieuw) ons verhaal gedaan. Een vreselijke vrouw die ons hielp liep op een gegeven moment weg, kwam terug en zei dat ze niet meer met ons ging praten want wij werden verdacht van fraude. Nou, de grond zakte onder mijn voeten weg. Ik zou nog gebeld worden door iemand van het belastingkantoor die over fraudezaken ging. Gelukkig was dat een hele aardig man en hij had ook al gezien waar het probleem lag. Het vorige kinderdagverblijf kreeg nog steeds het deel van de belastingdienst gestort en gelukkig konden zij zien dat wij de opvang destijds hadden opgezegd.

Maar wat voelde ik mij klein. Als het mij nu zou overkomen zou ik veel assertiever zijn en steviger in mijn schoenen staan maar mijn man en ik waren destijds zo overdonderd. Vooral die vrouw van de belasting. Vreselijk mens. Ik wilde nog een klacht indienen over hoe wij door haar zijn behandeld. Als een stelletje criminelen. Ik heb nu nog spijt dat ik dat niet gedaan heb. We waren echt een half jaar verder toen alles pas was opgelost. Voor de mensen die nu de dupe zijn, stelt dat van ons niks voor maar de onmacht die ik toen voelde. Oooh verschrikkelijk. Laat staan wat die mensen doormaken.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 09:46

Tsjor

Wat je de overheid zeker moet verwijten is dat ze de schulden zo hoog hebben laten oplopen. Er is nou eenmaal een behoorlijk percentage van de mensen dat extra geld gewoon linea recta uitgeeft. Dat is geen verwijt, maar gewoon realiteit.

Een bedrijf kun je na 4 jaar een aanslag van een ton opleggen, maar bij de gemiddelde privépersoon kan dat natuurlijk niet, dan stort je leven in elkaar. Een overheid die denkt dat dat kan is natuurlijk onrealistisch en immoreel bezig.

Ik denk dat dat de kern van het probleem is.
Burgers zijn (in meerderheid) geen boekhouders.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 09:47

Winter

Het framen van onterechte aanvragen als fraude is natuurlijk ook waanzin. Framen van (matig) frauduleuze aanvragen als 'onterecht' is daarentegen wel wat voor te zeggen.

Anoniem

Anoniem

22-12-2020 om 10:13

Lezen

Ik schrik een beetje van je felle reactie Ad Hombre en heb daardoor nu mogelijk ook zelf niet goed gelezen. Dit onderwerp heeft mijn hele leven destijds kapot gemaakt en raakt daardoor nog steeds een hele gevoelige snaar bij mij, dus bij voorbaat excuses als ik nu te emotioneel reageer.

Het gaat niet om 4 kinderen 5 dagen per week. Het ging maximaal om 3 kinderen 3 dagen per week en deels nog minder vanaf het moment dat er een kind naar de basisschool ging. Wij hebben alleen gebruik gemaakt van kinderopvangtoeslag voor ze naar de basisschool gingen en dan zit je wel aan meer uren per dag dan wanneer ze op de basisschool zitten. Bovendien verdiende ex slechts net iets boven het minimum en mijn salaris was toen ook nog niet wat het nu was en daardoor kregen we meer dan mensen die veel verdienden. Dat bedrag gaat overigens uit van een standaard maximum uur tarief van de kinderopvang, dus daar zit het ook niet in. Overigens was de kinderopvang hier in de wijk aanzienlijk duurder dan het tarief waar mee werd gerekend.

Verder schrijf je dat ik 2 jaar ten onrechte heb ontvangen. Als het goed is, schreef ik dat niet. Ik schreef dat we van die 4 jaar maximaal 1 jaar onterecht hebben ontvangen. Een ander jaar hebben we in zijn geheel niet ontvangen en minimaal 2 van die jaren was alles terecht.

Ex en ik weten allebei vrij zeker dat het aanzienlijk minder dan een jaar was wat we onterecht hebben ontvangen, maar omdat ik niemand anders wil benadelen houd ik dat ruim aan en zeg ik een jaar. En dat lijkt misschien lang, maar je moet ook kijken naar hoe alles werkt. We woonden in een vinex wijk met gigantische wachtlijsten voor de kinderopvang. Als wij die op zouden zeggen, zouden we daar zeker het eerste jaar niet meer tussen komen. Ex was zijn werk kwijt geraakt en wij hadden zijn geld echt nodig en hij deed er alles aan om zo snel mogelijk weer werk te zoeken en we gingen er ook vanuit dat dat zou lukken. Als we dan de kinderen van de opvang zouden halen, kon hij niet werken en daarom lieten we de kinderen zo lang mogelijk op de opvang zitten. Pas toen we merkten dat we op de termijn zaten dat we geen recht meer zouden hebben op de toeslag, moesten we wel gaan opzeggen. Dan rek je nog even, want je hoopt dat hij net dan werk vindt en vervolgens ga je opzeggen. Dat hebben we met papier gedaan en dat werd niet zo snel verwerkt als we gehoopt hadden. Maar nogmaals dat gaat om maanden en niet om jaren.

En hoe ze aan dat bedrag van ongeveer 100.000 kwamen heeft niemand mij ooit duidelijk kunnen maken. Dat was sowieso al meer dan we in die 4 jaren hebben ontvangen. En ik weet dat mijn bezwaar over die eerste 2 jaren is toegekend, dus het moet veel minder zijn geworden, maar niemand kon of wilde mij destijds de exacte bedragen geven over wat was toegekend en hoe het exact was verrekend. Ik moest ze maar geloven.

En er is dus ook een groot bedrag verrekend met wat ik in eerste instantie volgens hen onterecht had ontvangen en later wat later terecht ontvangen bleek. Dat geld heb ik nooit gezien maar wel allemaal terug moeten betalen zonder echte onderbouwing. Ik moest geloven dat hun systemen klopten.

Uiteindelijk denk ik dat het bedrag dat ik heb moeten betalen is gezakt tot tussen de 50.000 en 60.000 (is door verrekeningen niet meer exact te krijgen). Dat is nog exclusief rente. Ik weet echt meer dan zeker dat uitgaande van een jaar ten onrechte ontvangen dat bedrag niet meer dan 20.000 ten onrechte kan zijn (in betreffende jaar zat al 1 kind op de basisschool en geen opvang).

Ik geloof echter nooit dat ik alles wat ik ten onrechte heb betaald terug ga zien. Inmiddels heb ik alles afbetaald en ik krijg nog steeds buikpijn als ik denk aan die jaren. Ik wil niet de onderste steen boven halen. Ik weet zeker dat ik in de groep van waar de betalingsregeling ten onrechte is geweigerd. Voor mij heeft die periode heel veel kapot gemaakt. Ik heb 8 jaar vrijwel niets te besteden gehad doordat ik bedragen terug moest betalen die ik nooit had ontvangen. Er kwam minders ook nog veel rente bij. Ik hoop op iets van gerechtigheid en ga er zeker niet van uit dat ik alles krijg wat ik ten onrechte heb betaald. En eigenlijk wil ik het daarna ook graag afgesloten hebben.

Anoniem

Anoniem

22-12-2020 om 10:18

En nu de gefrustreerde reactie

Goed om te lezen dat je hoopt dat ik representatief ben. Ik weet zeker dat ik minder dan 10.000 ten onrechte heb ontvangen (hierboven schrijf ik 20.000 om zeker te weten dat ik niet lieg) en ik moest 100.000 plus rente terugbetalen. Echt heel leuk. Wacht maar tot het jou ooit overkomt.

@Emma

@Emma

22-12-2020 om 10:24

Anoniem

Ad reageert net als de belastingdienst: bij zulke bedragen zal je wel iets niet goed hebben gedaan en dat moet jij dan maar uitleggen.
Het zijn tenslotte Ads belastingcenten.

Don't feed the troll, heb ik echt geprobeerd, maar dit moet me toch even van het hart.

Pennestreek

Pennestreek

22-12-2020 om 10:41

Ad, schofterige reactie

waar rook is, is niet altijd vuur. En hier in Nederland zou je onschuldig moeten zijn tot het tegendeel bewezen is. Lekker makkelijk oordelen vanachter je toetsenbordje.

Anoniem

Anoniem

22-12-2020 om 11:26

Correctie op vorige bericht

Vorige bericht was uit emotie geschreven en gaat na de correctie uiteraard om 50 of 60 duizend terugbetalen waar daar omstandigheden ongeveer 10 duizend ten onrechte was ontvangen. En ja ook die 10 duizend klinkt veel, maar op dat moment gingen we er echt van uit dat ex snel weer werk had en de kinderen dus op de opvang moesten blijven. Ex moest ook echt werken, want we hadden zijn inkomen nodig. En als dan papieren formulieren niet aan komen bij toeslagen, duurt het ook even voordat je dat weet.

Denk ook niet dat Ad het schofterig bedoeld. Ik denk wel dat hij een aantal aannames doet die niet kloppen. En als je bijvoorbeeld uitgaat van kinderopvangtoeslag bij naschoolse opvang gaat het om heel andere bedragen dan wanneer je het hebt over een kinderdagverblijf. Dan heb je het immers ook over de uren onder schooltijd.

En als ik zeg dat we een deel wel ten onrechte hebben ontvangen, klinkt dat alsof we oneerlijk waren en geprofiteerd hebben, dat is echter nooit zo geweest. Ik schrijf hier uiteraard niet alles om niet te herkenbaar te worden, maar oneerlijk ben ik nooit. En ook dat deel wel ten onrechte ontvangen was zeker geen fraude.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-12-2020 om 11:49

Anoniem

Ik snap net als jij die 100K niet. Dat moet toch ergens op gebaseerd zijn. Dat zullen ze in de huidige situatie in ieder geval duidelijk moeten maken. Ik begrijp best dat iemand dat soort bedragen niet terug kan betalen, maar dat de belastingdienst 10 keer zoveel terugeist als je teveel ontvangen hebt kan ik als belastingplichtige natuurlijk ook niet accepteren.

Dat verhaal van die wachtlijsten herken ik natuurlijk ook. Sowieso zie je maar weer dat de overheid een gevaarlijke partner is waar je niet van afhankelijk wilt zijn.

Vicky

Vicky

22-12-2020 om 11:58

Rente en boete

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/actie-bij-belastingdienst-ouders-in-de-schuld-door-wispelturige-fiscus/

1800 euro per maand, over vier jaar teruggevorderd, en dan vermeerderd met boetes, rente en incassokosten. Een ton is zo bereikt.

tsjor

tsjor

22-12-2020 om 12:06 Topicstarter

Uitgeven

'Er is nou eenmaal een behoorlijk percentage van de mensen dat extra geld gewoon linea recta uitgeeft.' Vaak gaat het geld rechtstreeks naar de kinderopvang, je ziet het niet op je bankrekening. Daar lag ook een deel van het probleem: Het was onzichtbaar voor de burger dat er nog doorbetaald zou worden.
Ik dacht dat het bij Op1 was, dat uitgelegd werd hoe dat werkt, want het probleem bleek te zijn dat het niet strafrechtelijk aangepakt kon worden, men kon het niet bewijzen. Daarop besloot het OM om het belastingrecht in te zetten om de ouders aan te pakken. Een interessant stukje van het gesprek tussen Pieter Omtzigt en Gerrit van der Burg, voorzitter van het college van procureurs generaal.

https://www.npostart.nl/pieter-omtzigt-renske-leijten-marleen-de-rooy-en-eric-vrijsen-bespreken-het-vernietigende-rapport-over-de-toeslagenaffaire/17-12-2020/POMS_BV_16381266
Vanaf ongeveer 18 minuten.

Tsjor

V@@s

V@@s

22-12-2020 om 13:04

Mijn indruk is

dat het ook heel vaak mis ging wanneer de toeslag aangevraagd werd door en/of direct werd betaald aan de opvangorganisatie. Juist voor mensen die het zelf niet zo goed snapten werd het aanbevolen om het zo te regelen.

Dat zijn dezelfde mensen waarvoor het ook heel lastig is om uit te zoeken waarom ze opeens alles terug moesten betalen.

tsjor

tsjor

22-12-2020 om 13:05 Topicstarter

Niet acceptabel

'Sowieso zie je maar weer dat de overheid een gevaarlijke partner is waar je niet van afhankelijk wilt zijn.' Ik vind die gedachte niet acceptabel. De overheid moet simpelweg betrouwbaar zijn. Daar is geen andere mogelijkheid voor.

Onafhankelijk kinderopvang regelen, hoe had je dat gedacht? De prijs voor 1 uur kinderopvang is 8,02 (gemiddeld). Minimumloon is 10,60, modaal netto uurloon is ongeveer 16 euro. Houd daarbij rekening dat je niet precies voor je gewerkte uren betaalt. Als je een dagdeel afneemt betaal je 5 uur, twee dagdelen 10 uur, ook al werk je zelf 8 uur (of minder).

Dus hoe wil je dat doen zonder kinderopvangtoeslag?

Tsjor

tsjor

tsjor

22-12-2020 om 13:06 Topicstarter

Dan zou het toch mooi zijn

'Dat zijn dezelfde mensen waarvoor het ook heel lastig is om uit te zoeken waarom ze opeens alles terug moesten betalen.' Dan zou het toch mooi zijn als de belastingdienst hen dat wel had kunnen uitleggen. Je mag/mocht toch hopen dat daar mensen zaten die het wel snapten.

Tsjor

Wendelmoed

Wendelmoed

22-12-2020 om 13:08

Zo te zien ga jij ervan uit dat er redelijkheid in het verhaal moet zitten. Maar dat zit er niet.

Dus " Dat moet toch ergens op gebaseerd zijn. Dat zullen ze in de huidige situatie in ieder geval duidelijk moeten maken"
lijkt een heel redelijk standpunt, maar als je te maken hebt met een ambtelijke organisatie die gewoon een bordje "Nee" achter het glas van het loket zetten en verder niet reageren, dan is het lastig om je gelijk te halen.

Vergelijkbare problemen hebben mensen overigens ook wel met de IND, die gewoon stellen dat je niet de juiste documentatie hebt aangeleverd zonder te vermelden welke dat had moeten zijn, of het je vijf keer aan laten leveren en het dan kwijt raken. Ja, dan kun je wel naar de rechter, maar dan moet je wel geld hebebn voor een advocaat, er gaat heel wat tijd overheen en de rechter kan ook alleen beslissen op basis van de informatie die beschikbaar is en als de ambtelijke dienst terzake dat niet aanlevert dan heb je dus nog niks. Of je krijgt wel gelijk maar vervolgens gebeurt er niks en dan ben je ook terug bij af.

Om je verbijstering wat handen en voeten te geven is het misschien inzichtelijk om eens na te lezen wat de Nationale Ombudsman in de loop der jaren al over de verschillende overheidsdiensten heeft geschreven, en welke aanbevelingen er zijn gedaan (die niet zijn overgenomen).

Kafka was geen fantast, en de overheid in zijn land was niet anders dan die in alle andere landen.
Als er iets mis gaat worden mensen vermalen zonder dat iemand er iets aan doet.

Ook de Stichting Kafkabrigade heeft overigens interessante voorbeelden van waar het mis kan gaan.

Ik zou niet gelijk vervallen in "blaming the victim", ook al geeft dat het veilige gevoel dat het jou niet kan overkomen omdat jij niet zo dom/onvoorzichtig/frauduleus bent.

(Mijn zus is om absurde redenen haar rijbewijs kwijt, dus ik zie Kafka hier vlak bij me in werking. Er zijn vast manieren in het systeem ingebouwd om dat op te lossen, maar met een overladen CBR, elke herkeuring die zo weer 800 Euro kost, het CBR dat bepaalt naar welke arts je mag is het verleidelijk om het maar even te laten zitten hoe onrechtvaardig het ook voelt).

Triva

Triva

22-12-2020 om 13:09

het kon toch zo hoog oplopen

omdat als je per ongeluk, door welke reden dan ook, zelf te weinig had bijbetaald het volledige bedrag wat de toeslag was ook werd ingehouden? In plaats van dus gewoon dat foutje recht zetten werden het torenhoge bedragen.

Jesse_1

Jesse_1

22-12-2020 om 13:21

Een ton

Die ton gaat niet over wat anoniem zegt dat onterecht ontvangen is, maar dat de belastingdienst vordert vanwege 4 jaar "ontvangen toeslag" wanneer er ergens een fout is gemaakt.

Dit is juist een van de belangrijke punten uit de hele affaire, mooi dat jij dat zo bloot legt Ad .

Precies

Wat Triva zegt. Stel een ouder moest een eigen bijdrage betalen van 5% van het totaal bedrag en maakte dat niet over of had 25 euro te weinig betaald.Dan werd niet het bedrag van de eigen bijdrage teruggevorderd maar werd complete verleende toeslag teruggevorderd
De grootste bedragen aan toeslagen werden logischerwijs betaalt aan de mensen met laagste inkomens en dus de minste ruimte om terug te betalen
Ik vind het ook bizar dat er niet direct is gecompenseerd toen dat besloten werd. Bij de coronacrisis kon de overheid wel op heel korte termijn grote bedragen uitkeren aan bedrijven die in problemen zaten. Hoe hoog die gemiste omzet precies was, was een kwestie van later.
Ik vind dat het kabinet moet aftreden. Als ze nu blijven zitten, zou ik niet weten in welk geval een kabinet wel zou moeten aftreden.
En coronacrisis is geen excuus. Ook een demissionair kabinet kan zaken regelen. Als er belangrijke besluiten moeten worden genomen op dat vlak is het sowieso zinvol als kabinet overleg pleegt met ook oppositiepartijen.

Jesse_1

Jesse_1

22-12-2020 om 13:25

Het was wel een slangenkuil

Ooit, lang lang geleden, ook wat kinderopvangtoeslag ontvangen. Dit was nog in de beginperiode, maar ik weet nog dat wij iets moesten wijzigen en dat dit heel krom werd verwerkt door de belastingdienst. Heeft nog wel wat moeite gekost om dit weer kloppend te krijgen door de niet bestaande logica in de verwerking bij de belastingdienst.

Ook weet ik me te herinneren dat je niet puur de exacte bedragen op moest geven, maar achteraf met gemiddelden moest werken of zo. Met een gemiddeld uurtarief wat je in een jaar betaald had - wat je dan zelf moest berekenen.
Heel krom in ieder geval.

Zonnehoed

Zonnehoed

22-12-2020 om 13:28

Grote bedragen

Ik herinner me dat ik in die tijd verplicht het maximum aantal uur per dag moest afnemen, dat was geloof ik 12 uur. Als je dan 3 kinderen 3 dagen per week naar de opvang laat gaan is dat 108 uur per week. Met een maximale vergoeding van zo’n 6 euro per uur kom je op zo’n 650 euro per week, of ruim 33.000 euro per jaar. Dat tikt natuurlijk enorm aan.

Los daarvan vind ik het echt ongelofelijk wat er is gebeurd en ben erg benieuwd wie daar de consequenties van gaan dragen. Asscher is in elk geval al in opspraak binnen zijn partij, dat lijkt me volkomen terecht.

Vicky

Vicky

22-12-2020 om 13:39

Niet alleen Asscher

'Premier Rutte vindt het nog te vroeg om de vraag of het kabinet moet aftreden op tafel te leggen. In dat geval zou het kabinet de rit naar de verkiezingen van maart volgend jaar in demissionaire status afmaken.

SP-Kamerlid Renske Leijten, die samen met CDA'er Omtzigt hard heeft gewerkt om de onderste steen in dit schandaal boven te krijgen, denkt dat aftreden het minste is wat het kabinet kan doen.'
https://www.nu.nl/politiek/6098173/catshuisoverleg-over-toeslagenaffaire-druk-op-kabinet-neemt-toe.html

Vicky

Vicky

22-12-2020 om 19:14

Eerste stap

De eerste 9000 gedupeerden krijgen binnen 4 maanden 30.000 euro. Nog 13.000 gedupeerden te gaan 😠
Https://www.nu.nl/politiek/6098239/gedupeerden-toeslagenaffaire-krijgen-binnen-vier-maanden-elk-30000-euro.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.