Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Toeslagenaffaire


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-01-2021 om 16:26

Dankje Triva

Mooie link.

Wat Pien Hein Donner ook zegt: degenen die het minste kunnen betalen krijgen de hoogste toeslagen en moeten ook het meeste terugbetalen.

Bizar dat dit zo gebeurd is. Dit is echt misstand op misstand op misstand.

Vicky

Vicky

18-01-2021 om 20:11

AnneJ

'Wedden dat er nu een of andere hardliner uit Amsterdam het voortouw gaat nemen?''

Deze weddenschap heb je verloren. Het wordt een softie uit Maastricht.

En nog meer goed nieuws: Alle schulden die gedupeerde ouders uit de toeslagenaffaire hebben bij overheidsinstanties zoals de Belastingdienst (!) en Toeslagen, worden kwijtgescholden.
https://www.nu.nl/binnenland/6102706/ouders-toeslagaffaire-hoeven-schulden-bij-overheidsinstanties-niet-meer-af-te-lossen.html

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2021 om 20:26

Dan winst?

Begrijp ik goed dat als mensen alleen maar schulden hadden bij de belastingdienst en overige overheid, ze die 30.000 gewoon mogen houden als genoegdoening? Dat is dan wel een ruim gebaar.

V@@s

V@@s

18-01-2021 om 21:14

die mensen

Hebben waarschijnlijk al jarenlang afbetaald. Dus dat ze die 30.000 euro mogen houden lijkt met niet meer dan terecht. Genoeg mensen die waarschijnlijk al veel meer afbetaald hebben.

Angela67

Angela67

18-01-2021 om 21:27

en als je meer schade hebt geleden

dan krijg je meer dan 30.000. Die 30.000 krijgt dus iedereen sowieso. Plus kwijtschelding. Het is ook niet meer dan normaal, want het is nooit uit te zoeken door de belastingdienst - het kost meer ambtenaren salarissen om het snel en goed te doen dan om te betalen. Is mijn inschatting (nog afgezien van de imago reddende invloed vna dit gebaar).
gr Angela
ps als je nadenkt dat hoe ontzettend veel geld er bijv. in verbreding van snelwegen wordt gestoken is dit peanuts.

Daarnaast

Als ik 10 jaar geleden wél alles had af moeten betalen , was ik ook gestopt met kinderopvang gebruiken wat gevolgen zou hebben t voor mijn carrière, dieb30.000 compenseert dat niet

En voor 30.000 heb je ook geen nieuw huis, voor al die gezinnen die uit huis zij gezet.

Vergeet niet dat de schulden meer zijn dan het bedrag dat daadwerkelijk betaald moest worden, er zijn ook nog incassokosten en meer er boven op gekomen .

Emmawee

Emmawee

18-01-2021 om 22:32

Voordeeltje

Ja Phryne, er zullen vast mensen zijn die er voordeel bij hebben. Er zal zelfs misschien een handjevol echte fraudeurs tussen zitten die zich nu rotlachen.
Ik denk echter dat de werkelijke schade vaak meer was dan de resterende schuld + 30.000,= en zich niet eenvoudig laat berekenen, laat staan vergoeden.

Denk maar aan het simpele geval waarin iemand is gestopt met werken, omdat de kinderopvang niet meer te betalen was zonder toeslag. Dat is een verlies van inkomen op de korte termijn, maar ook van carrièrekansen en een hoger salaris over een langere termijn.

Je moet je realiseren dat mensen niet alleen de toeslag moesten terugbetalen, maar ook geen toeslagen meer kregen. En wel de kinderopvang moesten betalen. En de huur, terwijl soms ook de huurtoeslag werd stopgezet. En dat ze geen advocaatkosten kregen vergoed, omdat ze als fraudeur waren geoormerkt. Dit alles nog los van de niet-materiële schade.

onbegrijpelijk

Deze laatste draai van de overheid is er gekomen door de verontwaardiging over het feit dat veel ouders de 30.000 compensatie in veel gevallen direct weer zouden moeten inleveren bij de belastingdienst, die niet van zijn positie als preferent schuldeiser afstand wilde doen.

Die verontwaardiging kwam er door berichtgeving in de landelijke media (Trouw voorop, als ik het goed heb gezien). En die berichtgeving kwam er om dat de club van bewindvoerders kennelijk al meermalen aandacht voor dit probleem had gevraagd, geen gehoor kreeg, en toen besloot eens even stennis te schoppen.

Wat ik dus volslagen onbegrijpelijk vind is dat er niet direct al toen deze affaire aan het licht kwam, of toch in elk geval na de eerste signalen van de bewindvoerdersclub, door de belastingdienst besloten is om alle schulden buiten invordering te stellen. Niet eens kwijtschelden, nee, gewoon even alles in de ijskast terwijl de hele k.... zooi wordt uitgezocht. Maar nee hoor, gewoon doorgaan met oogkleppen op, nog altijd niet luisteren naar signalen van de betrokkenen - wat is dat voor organisatie, en waarom heeft de minister niet veel eerder ingegrepen?

Nu worden dus allerlei schulden kwijtgescholden - ik vind het prima, maar het was allemaal niet nodig geweest als er gewoon eerder pas op de plaats was gemaakt. En nu bestaat die leukerd van een Van Huffelen het om private schuldeisers te vragen om ook maar schulden kwijt te gaan schelden want deze ouders verdienen een schone lei. Lekker makkelijk, anderen meetrekken in je eigen incompetentie.
De toeslagenaffaire zelf is al beschamend, maar de afhandeling ervan is ook tamelijk hemeltergend.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

19-01-2021 om 09:44

Temet

Dat dacht ik ook al, waarom moeten andere schuldeisers opdraaien voor de incompetentie van de belastingdienst. Laten zij de schulden maar afbetalen bij de private eisers.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-01-2021 om 13:05

Eens

Het lijkt erop dat de belastingdienst een entiteit op zichzelf is. Niet aan of bij te sturen door wie dan ook.

tsjor

tsjor

11-05-2021 om 09:11 Topicstarter

Gisteren in de tweede kamer kwamen ouders aan het woord die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire. Niet alleen het onterecht stopzetten en invorderen van de kinderopvangtoeslag is een drama, met alle gevolgen van dien, maar ook het voortduren van de ontoegankelijkheid tot informatie bij de belastingdienst en de wel zeer trage uitvoering van compenserende maatregelen.

De verhalen zijn schrijnend. Elke situatie is uniek en je zou willen dat er creatieve mensen waren die oprecht mee willen denken aan oplossingen.

Eén vraag bleef hangen, namelijk: wat kun je doen voor de kinderen die hiermee te maken hebben gehad, die een groot deel van de jeugd in armoede, stress en zelf uithuisgeplaatst hebben moeten doorbrengen.

Ik hoop dat ze een studiefonds instellen voor gedupeerde kinderen. Een fonds waarin per kind een bedrag voor 4 jaar studie wordt gestort (zal zo 'n 40.000 euro zijn). En dat onderbrengen bij DUO. Lijst met namen erbij, bewijs voor het kind dat het geregistreerd is, zodat het kind studie daaruit kan bekostigen. Eventueel met de afspraak, dat niet-uitgekeerd geld na 4 jaar ineens wordt uitgekeerd, zodat kind dan een eigen zaak kan beginnen, of een huis kopen, of toch die wereldreis maken.

Het pijnlijke is dat je het verleden niet kunt terugdraaien. En dat geld alleen op zich een slechte compensatie is voor ervaren leed. Maar zo zou je aan kinderen kansen bieden.

Een hartstochtelijk pleidooi van een van de ouders onderschrijf ik al helemaal: de kinderen die ondertussen uithuisgeplaatst zijn onmiddellijk terugplaatsen.

Wat denken jullie, wat zou de overheid kunnen doen voor de gedupeerde kinderen?

Tsjor

Illusie Tsjor. De overheid kan nu al niet zorgen dat het goed komt met gezinnen en dat ze hun voorlopige schadevergoeding uitbetaald krijgen. Gelukkig zijn er gemeenten die in het gat springen door de schulden over te nemen. Bovendien zijn er op die vlakken veel meer slachtoffers van Jeugdbescherming en onnodige schulden. Er zijn veel meer mensen gedupeerd. Deze groep van de toeslagenaffaire is er nu uitgelicht en dan is het nog steeds een strijd of je er wel of niet bijhoort.

Ik ben voor generieke steun. Geen geld van de achterstandsmiljarden naar jeugdzorg maar naar onderwijs. Gemeenten moeten dwars gaan liggen om VT en Jeugdbescherming in de huidige vorm te betalen. De politie moet ophouden met die protocollenmeldingen, gewoon niet meer doen, het houd je van je werk en het dupeert mensen.

Hopelijk gaat er een andere wind waaien.

Voorlopig is het afwikkelen van de financiële schade al een enorme hijs.

Maar als de ouders goed geholpen zijn hebben ze ook weer meer bodem om het goed te doen voor hun kinderen en zelf de schade op te drogen. En ja, zodra dit kan alle kinderen terug naar huis! Maar ja, je zult maar geen huis meer hebben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.