Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Tweedehands cadeautjes voor Sinterklaas / Kerst

Peiling

Kan het?
111 stemmen
63%
27%
4%
6%

Dit jaar heb ik Kapla en een tiptoi-set van mp gehaald voor Sinterklaas. Mijn kinderen krijgen wel vaker tweedehandsjes, ook van anderen. Als het er nog acceptabel uit ziet en doet wat het moet doen, heb ik er geen probleem mee. Ze zijn er niet minder blij om. 

Of ik iemand anders een tweedehands cadeau zou geven, ligt aan de persoon/ouders en of ik denk/weet dat ze het kunnen waarderen. 

Ik kan me wel voorstellen dat het raar gevonden wordt dat je het niet gewoon doorgeeft, vooral als de ander wel geld uitgeeft aan jouw kind, maar waarom niet gebruik maken van de gelegenheid. Het gaat erom dat het kind blij is met iets dat hij krijgt. Ze krijgen hier ook nieuwe pyjama’s van de Sint, die ze heel toevallig ook gewoon nodig hebben. 

Cadeaus voor andermens kinderen koop ik nieuw. Tweedehands schuif ik gewoon door, meestal tussen de feestdagen in. We zijn sowieso een doorschuiffamilie die ook graag kringloopt.

Toen nichtje 2 werd, kreeg ze van iedereen een doosje Duplo, handig dat schoonzus een wegstreeplijstje doorgeeft.

Na het uitpakken van vijf pakjes kwam er van ons nog een extraatje. De grote mand met Duplo waar onze zoon niet meer mee speelde. 

Ik denk dat ze meer Duplo had dan de crèche.

dan

dan

30-11-2022 om 12:00

Ik zou zelf geen moeite hebben met 2e hands speelgoed mits compleet en werkend. Bij hele jonge kinderen van een ander zou ik ook wel 2e hands durven geven mits het aan bovengenoemde voorwaarden voldoet. 

Ik zou het raar vinden om speelgoed van je eigen kind cadeau te doen aan je neefje/nichtje. Iets van de kringloop zou ik wel okee vinden. 

Alleen aan mijn eigen kinderen. Ik geef speelgoed wel gratis door, maar cadeautjes zou ik altijd nieuw kopen.

Ik zou tweedehands spullen krijgen of geven niet zo een probleem vinden. Maar spullen die je zelf overhebt/waar je kind te oud/groot voor is geworden als cadeau geven voelt voor mij wel anders. Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik dat gewoon doorgeef als iemand met jongere kinderen het wil hebben. Ik zou het niet snel inpakken en in plaats van een cadeau geven. Ik denk dat je idd het risico hebt dat het als misplaatste zuinigheid gezien wordt. Ik heb ook zo'n schoonzus en die wenst mijn doorgevers sowieso niet. 
Ik denk dat ik wel iets zou kopen nieuw of 2e hands en dan aan schoonzus zou voorstellen of ze het leuk vindt als je de doorgevers als extra inpakt. Dan heeft kind veel uit te pakken. 

Ik geef geen speelgoed door van mijn kinderen als cadeautje voor de kerst/verjaardag. Als ik speelgoed doorgeef dan doe ik dat gewoon tussendoor. Ik vind het inderdaad een beetje raar om een doos blokken oid die ik zelf nog in de kast heb staan als verjaardscadeau te geven aan andermans kinderen. Ik geef die blokken dan gewoon wel een keertje en koop voor hun verjaardag iets nieuws. 

Mijn eigen kinderen geef ik wel tweedehands cadeautjes die ik van marktplaats heb. De jongste heb ik als baby/peuter ook wel eens iets gegeven wat eerst van de oudsten was en ze er nog leuk uitzag. Gewoon omdat we al genoeg in huis hebben.

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 29-11-2022 om 18:28:

Kennen jullie deze speelgoedtest?


https://youtu.be/PtN3fqFZLvc

Het zijn vooral ouders die (nog) moeite hebben met tweedehands...

Is dat niet een marketingstunt van Marktplaats..... 

Het gaat er toch om of de ontvanger er blij mee is?

Als mijn kind duplo zou vragen en jij had nog duplo liggen, prima! Als mijn kind playmobil zou vragen en jij had nog duplo liggen, iets minder prima   Enz. 

Je geeft het niet in plaats van een cadeau, maar als cadeau.

Het voordeel van een tweedehands cadeau is ook dat je iets kunt geven wat normaal gesproken te duur/boven budget is of wat niet meer te krijgen is.

MamaE schreef op 30-11-2022 om 13:50:

Het voordeel van een tweedehands cadeau is ook dat je iets kunt geven wat normaal gesproken te duur/boven budget is of wat niet meer te krijgen is.

Ik heb een keer een Tiptoi-set incl. pen als cadeau gegeven. Tweedehands, maar zag er als nieuw uit. Ik zou dat niet nieuw gekocht hebben en dan als cadeau hebben gegeven.

MamaE schreef op 30-11-2022 om 13:50:

Het voordeel van een tweedehands cadeau is ook dat je iets kunt geven wat normaal gesproken te duur/boven budget is of wat niet meer te krijgen is.

Zeker. Vooral wat niet meer in de winkel te koop is halen wij nog wel eens van marktplaats. Is vaak nog leuker dan iets nieuws ook nog

troelahoep schreef op 30-11-2022 om 13:41:

[..]

Is dat niet een marketingstunt van Marktplaats.....

Haha ja, dat is een reclamefilmpje. Zo zie je hoe moeilijk het is voor mensen om onderscheid te maken tussen echt en nep. Plaatser denkt een 'speelgoedtest' op Youtube te hebben bekeken en in werkelijkheid zag ze een reclame. Zo krijg je die discussies met mensen die hun eigen onderzoek hebben gedaan en het zelluf hebben gezien op Youtube. 

Meesje schreef op 30-11-2022 om 14:57:

[..]

Haha ja, dat is een reclamefilmpje. Zo zie je hoe moeilijk het is voor mensen om onderscheid te maken tussen echt en nep. Plaatser denkt een 'speelgoedtest' op Youtube te hebben bekeken en in werkelijkheid zag ze een reclame. Zo krijg je die discussies met mensen die hun eigen onderzoek hebben gedaan en het zelluf hebben gezien op Youtube.

Waar haal je vandaan dat ik niet zie dat Marktplaats de afzender is?

Kan een bedrijf je met reclame niet aan het denken zetten? Daar zijn legio voorbeelden van. 

Ik zie in dit filmpje alle argumenten en meningen van ouders terugkomen die ook in dit topic terugkomen. En ik zie de reactie van de kinderen die in mijn ogen niet "gespeeld' is. 

Het mooie vind ik dat er ook hier niet 1 waarheid is, maar dat je als ouder vaak dingen denkt over/voor je kind waarvan je niet zeker weet of dat wel echt zo is. 

Dat maakt deze speelgoedtest in mijn ogen interessant om in dit topic te delen.

Jouw verdere aannames/oordelen in je bericht over mij als 'plaatser' laat ik verder graag bij jou. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.