Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

U zeggen tegen moeder

Peiling

Mijn kind spreekt me aan met:
208 stemmen
94%
4%
2%

Ik ben opgevoed met u zeggen en doe dat nog steeds. Mijn ouders hechten daar nu geen waarde meer aan, maar dit veranderen voelt me te onwennig. 
Ik vind het jammer dat in elk gesprek hierover altijd wordt gesuggereerd dat het afstand weerspiegelt. Terwijl het in mijn optiek echt slechts een woordje is en niks zegt over de band met mijn ouders. 

Mijn eigen kinderen zeggen je tegen ons, op verzoek van mijn partner. Dat vind ik ook prima en past meer bij de tijdsgeest. 

Een vriendje van mijn zoon zegt altijd u. Ik zei een keer tegen hem dat hij best jij mag zeggen, maar hij antwoorde dat het voor hem makkelijker is, omdat hij anders moet gaan onthouden tegen wie hij wel en wie hij geen u zegt.

Bijtje82

Bijtje82

03-11-2022 om 18:27

Ik heb ooit een factuur ontvangen waarbij mijn voorletter aan mijn achternaam was geplakt en de tussenvoegsels waren weggelaten. Dan krijg je een grappig woordje. Aangezien ik de order gewoon had geplaatst met mijn volledige naam, ging ik van opzet uit. Ben normaal niet zo'n zeiker met aanhef. Bijtje, of mevrouw Bijtje of iets van B vd ijtje. Maar in dit geval gevraagd.om een factuur met correcte naamsspelling aangezien ik niet zo heet en mij dus dan ook jiet genoodzaakt voel te betalen.

Wat moet de aanhef in een brief van een bedrijf dan wel zijn?

Hoe moet een bedrijf weten of iemand een meneer, mevrouw of anders is? 'Beste meneer/mevrouw/? achternaam' gaat dan al niet. Ze moeten het doen met de gegevens die klanten geven. Als iemand alleen de voorletters invult, dan gebruiken ze dat in de aanhef. 

Iemand die mevrouw/meneer Achternaam als aanhef prettig vindt, zou bij het invullen van de eigen gegevens bij voornaam meneer/mevrouw kunnen invullen. Eventueel ook de eigen achternaam erbij. 

Krisper2 schreef op 04-11-2022 om 09:39:

Wat moet de aanhef in een brief van een bedrijf dan wel zijn?

Hoe moet een bedrijf weten of iemand een meneer, mevrouw of anders is? 'Beste meneer/mevrouw/? achternaam' gaat dan al niet. Ze moeten het doen met de gegevens die klanten geven. Als iemand alleen de voorletters invult, dan gebruiken ze dat in de aanhef.

Iemand die mevrouw/meneer Achternaam als aanhef prettig vindt, zou bij het invullen van de eigen gegevens bij voornaam meneer/mevrouw kunnen invullen. Eventueel ook de eigen achternaam erbij.

Uhh, zo'n bedrijf heeft ook gewoon mijn achternaam hoor. 
Als je zo'n contract afsluit moet je je voorletter(s)/voornaam en achternaam invullen. Dus meneer/mevrouw *achternaam* is echt helemaal prima.
En als je een voornaam wil gebruiken, doe dan ook echt een naam, geen letters.

MamaE schreef op 04-11-2022 om 09:51:

[..]

Uhh, zo'n bedrijf heeft ook gewoon mijn achternaam hoor.
Als je zo'n contract afsluit moet je je voorletter(s)/voornaam en achternaam invullen. Dus meneer/mevrouw *achternaam* is echt helemaal prima.
En als je een voornaam wil gebruiken, doe dan ook echt een naam, geen letters.

Er zijn ook mensen die geen meneer of mevrouw zijn.

Misschien kunnen ze dan 'Beste Achternaam' als aanhef gebruiken, maar daar zullen vast ook weer mensen over vallen. 

Hoe moet een bedrijf weten wat de volledige voornaam is als iemand alleen de voorletters heeft ingevuld?

Krisper2 schreef op 04-11-2022 om 10:12:

[..]

Er zijn ook mensen die geen meneer of mevrouw zijn.

Misschien kunnen ze dan 'Beste Achternaam' als aanhef gebruiken, maar daar zullen vast ook weer mensen over vallen.

Hoe moet een bedrijf weten wat de volledige voornaam is als iemand alleen de voorletters heeft ingevuld?

Ik heb eigenlijk geen idee wat de aanspreekvorm is voor mensen die niet man en niet vrouw zijn. Ook in het dagelijks leven niet. 

Ik vul in waar die mensen naar vragen. Als zij niet vragen naar een voornaam, kan ik die ook niet invullen. Een achternaam hebben ze dus sowieso. 
En anders gewoon Beste klant/abonnementshouder of zo. Is afstandelijk, maar wel juist en voor niemand beledigend.

MamaE schreef op 04-11-2022 om 10:30:

[..]

Ik heb eigenlijk geen idee wat de aanspreekvorm is voor mensen die niet man en niet vrouw zijn. Ook in het dagelijks leven niet.

Ik vul in waar die mensen naar vragen. Als zij niet vragen naar een voornaam, kan ik die ook niet invullen. Een achternaam hebben ze dus sowieso.
En anders gewoon Beste klant/abonnementshouder of zo. Is afstandelijk, maar wel juist en voor niemand beledigend.

Dat is wel een goeie, maar inderdaad afstandelijk.

Het in het systeem van mijn werk moet er altijd een aanhef gekozen worden bij een nieuwe klant. Daar zit tegenwoordig ook Dhr/Dhr, Mevr/Mevr en genderneutraal bij. Bij brieven is het altijd de "beste aanhef voorletters naam". Alleen bij genderneutraal word de aanhef weg gelaten en bij firma de voorletters. 

Ik erger mij ook altijd enorm aan bedrijven waar ze dat niet netjes kunnen regelen. Zo moeilijk is het nou ook weer niet om je software goed te krijgen. Ik erger mij sowieso aan dingen waarvan ik weet dat het niet zo lastig is om dat op een goede manier te programmeren.

Ik vind het vreselijk als ik in nieuwsbrieven wordt aangesproken met: hey beautiful,  hey Princess, hi gorgeous. Mijn dochters vinden dat erg vriendelijk, ik vind dat te amicaal. Zal wel een kloofje zijn, maar ik ben toch wel van de beleefdheidsvormen.
Zo noemde een jonge collega mij chick en een ander mop en schat. Lief bedoeld, maar niet echt mijn kopje thee in die situaties.

Max88 schreef op 04-11-2022 om 12:56:

Ik vind het vreselijk als ik in nieuwsbrieven wordt aangesproken met: hey beautiful, hey Princess, hi gorgeous. Mijn dochters vinden dat erg vriendelijk, ik vind dat te amicaal. Zal wel een kloofje zijn, maar ik ben toch wel van de beleefdheidsvormen.
Zo noemde een jonge collega mij chick en een ander mop en schat. Lief bedoeld, maar niet echt mijn kopje thee in die situaties.

Ugh, mag ik een emmer?

Nee, echt, mijn collega's mogen me best tutoyeren, graag zelfs. We kennen elkaar immers goed. Maar chick, mop of schat, nee dat niet. Doen ze thuis maar bij hun partner of zo. Ik zou dat zwaar ongemakkelijk vinden. Bij bedrijven/nieuwsbrieven ken ik degene die dat stuurt helemaal niet, dus gewoon niet doen. We hebben zakelijk contact en dat houd ik graag zo. 

Debbie85

Debbie85

04-11-2022 om 13:14 Topicstarter

Over het algemeen dus toch "je" en bleken die 2 gevallen die ik in dit topic noemde uitzonderingen. Ik vond het wel opvallend.

Wat ik me dan ook gelijk afvroeg is of titels zoals "tante" nog wordt gebruikt? Mijn tante vond het wel altijd fijn als ik haar zo noemde, maar gebeurt het ook nog bij jongere kinderen / jongere tantes ?

ja volgens mij worden oom en tante nog steeds veel gebruikt.  

2% heeft anders gestemd. Wat zullen ze daar dan bedoelen? 

Bijtje82

Bijtje82

04-11-2022 om 13:28

Krisper2 schreef op 04-11-2022 om 09:39:

Wat moet de aanhef in een brief van een bedrijf dan wel zijn?

Hoe moet een bedrijf weten of iemand een meneer, mevrouw of anders is? 'Beste meneer/mevrouw/? achternaam' gaat dan al niet. Ze moeten het doen met de gegevens die klanten geven. Als iemand alleen de voorletters invult, dan gebruiken ze dat in de aanhef.

Iemand die mevrouw/meneer Achternaam als aanhef prettig vindt, zou bij het invullen van de eigen gegevens bij voornaam meneer/mevrouw kunnen invullen. Eventueel ook de eigen achternaam erbij.

Gewoon Geachte heer/mevrouw?


Lijkt me niet zo lastig.

Max88 schreef op 04-11-2022 om 12:56:

Ik vind het vreselijk als ik in nieuwsbrieven wordt aangesproken met: hey beautiful, hey Princess, hi gorgeous. Mijn dochters vinden dat erg vriendelijk, ik vind dat te amicaal. Zal wel een kloofje zijn, maar ik ben toch wel van de beleefdheidsvormen.
Zo noemde een jonge collega mij chick en een ander mop en schat. Lief bedoeld, maar niet echt mijn kopje thee in die situaties.

Lief bedoeld?? Ik vind het ronduit belachelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.