SirkaBergmann
07-05-2025 om 05:22
Uithuisplaatsing kinderen onterecht, reden niet bekend/ vermoedens
Hallo lieve medemensen,🤗
Ik heb jullie een ongelooflijk verhaal te vertellen en ben daarbij ook opzoek naar mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Dan wel dat ik mensen wil waarschuwen, AUB neem van mij aan vraag nooit hulp via of aan instanties, want dit kan je duur komen te staan. Een vriendin van mij heeft zo een situatie meegemaakt, in het kort vertel ik jullie hoe dit is gegaan.
In 2019 heeft mijn vriendin de hulp van de gemeente ingeschakeld, omdat zij van haar ex- partner totaal geen steun kreeg. Zij hadden samen 2 kinderen 1 van 6, de ander was net 1, naast de kinderen werkte moeder ook nog eens fulltime soms zelfs 60 uur per week, dit was natuurlijk gekke werk, en daarnaast deed ze ook nog het huishouden. Maar eind 2019 ging het niet goed en voelde moeder dat zij iets moest gaan doen, zij vroeg met de beste bedoelingen hulp bij de gemeente. Moeder kampte met een burn-out en depressie en haar eigen ziekte, plus alles nog eens draaiende houden. Voordat zij de grip zou gaan verliezen op alles, vroeg zij om hulp.
In 2020 gaat haar ex partner definitief bij haar en de kinderen weg en laat moeder aan haar lot over. Als moeder dan vroeg voor ondersteuning kon dat nooit, dan stuurde hij foto's dat hij ziek op de bank lag en dergelijke, terwijl moeder met hoge koorts de kinderen gewoon een half uur verderop naar school rijdt. De hulpverlening heeft toen gezegd tegen moeder, dat zij niet meer contact moest opnemen met de vader van de kinderen, want hij had ook zijn verantwoordelijkheden. Dit heeft moeder toen niet gedaan en dit resulteerde erin dat de vader de kinderen 3 maanden heeft achtergelaten. Later heeft moeder toch contact opgenomen, omdat de kinderen enorm verdrietig waren ivm de vaderdagcadeaus en vader niets heeft laten horen. Moeder kreeg hiervoor een enorme bui over zich heen, " als je weet dat dat zo belangrijk is dan moet je dat aan mij laten weten". Moeder was het gedrag van deze man een beetje zat aan het worden, want ze waren immers uitelkaar, maar hij wilde haar leven beheersen en bepalen.
In 2022 krijgt moeder een nieuwe relatie, dit loopt zo goed, dat zij na een half jaar de kinderen aan hem voorsteld. De kinderen vonden hem meteen heel leuk en konden vanalles doen wat ze niet met hun eigen vader konden doen. De kinderen vragen dan aan moeder, "mama is dit nou hoe een vader doet"? In oktober van 2022 besluit moeder te trouwen met haar nieuwe liefde, maar dit komt bij de vader van de kinderen niet in het goede oor. En vanaf dat moment is hij alleen maar bezig zich te mengen in dit huwelijk/ relatie, zelfs zo erg dat moeder meermaals de politie belt. Haar ex- partner is een narcist die niet kan loslaten, terwijl hij dit in 2020 zelf heeft besloten uitelkaar te gaan. Moeder stemde hier toen mee in en vond het zijn beste idee ooit, dit woorden had hij nooit verwacht. Hij heeft een aantal keren geprobeerd moeder terug te krijgen, maar hier was zij niet gevoelig voor en nu maakt hij haar leven kapot.
In 2023 bevalt moeder van 3de zoon, de start was zeer heftig het ging niet zo goed met moeder en zoon, door alle stress die ex-partner, gemeente en jeugdzorg op haar projecteerden. Moeder had waarschuwingen gegeven haar met rust te laten en er was ook een medisch advies, maar iedereen ging hieraan voorbij. Ex- partner weet het bij iedereen zo te brengen, dat er een onderzoek komt naar moeder en haar gezin, waaruit een OTS is uitgesproken op alle 3de kinderen. Het gaat hier dus om allemaal aannames en vermoedens en geen concrete dingen/ bewijzen.
In 2024Â is moeder zwanger van de 4de, ook hier moet moeder het rustig aan doen zo luidt het advies van de medici. Omdat hier geen gehoor aan wordt gegeven, wil moeder tijdelijk de omgang met de oudste twee kinderen tijdelijk even veranderen. Moeder kan niemand van de hulpverlening bereiken om dit te bespreken, maar staat onder grote druk, omdat ex-partner met bedragen aankam wat moeder moest gaan betalen aan hem, terwijl zei al 4 jaar geen alimentatie krijgt. Uiteindelijik stuurt moeder haar ex-partner een email, maar vergeet het woordje "tijdelijk" en hup jeugdzorg zegt uithuisplaatsing. Eind 2024 bevalt moeder van een dochter, deze start was wel beter maar voor moeder niet zo goed. Maar ook tijdens deze zwangerschap konden zij moeder wederom niet met rust laten, terwijl de rechter zelfs nog zei "wij moeten voorkomen dat hetzelfde overkomt als vorig jaar". Deze mensen hebben overal schijt aan en doen wat zij willen.
Begin 2025 dochter is net 6 weken oud, moeder werkt overal aan mee met de hulpverlening. Komt jeugdzorg aan de deur, er zijn zorgen, maar wat die zorgen dan zijn vertellen ze niet. Moeder is alleen met de 2 kleintjes, waarvan zoontje van 1,5 jaar helemaal overstuur is door bezoek van jeugdzorg met politie. Moeder heeft haar ouders aan de lijn en zelfs zij vragen wat de zorgen zijn, maar ook zij krijgen niets te horen. Moeder moet een papiertje ondertekenen en dit opsturen, zij zegt ik overleg dit met mijn advocaat. Onder protest is het akkoord ondertekend, ook kwam er spoedhulp binnen dus de 2 kleintjes waren helemaal overstuur. Moeder heeft vanaf dat moment bij mij onderdak gezocht om het voor de kinderen rustig te houden. Dit heeft zij ook netjes bij de hulpverlening aangegeven, zij zouden gaan informeren wat ze percies van dit alles verwachten. En toen gebeurde het vreselijke wat je als mens niet kunt voorstellen, ze wilden de 2 kleintjes waaronder een baby van 6 weken uithuisplaatsen. Diezelfde dag een week later, de hulpverlening was geweest, hadden geinformeerd en ineens een heel korps bij haar deur. Dit hoorden wij pas later van de buurvrouw en haar man. Ze waren met drones en honden aan het zoeken, ze hadden zelfs een stootwil mee, terwijl moeder eerlijk had gezegd dat zij niet thuis durfde te zijn ivm de vorige keer en voor het welzijn van de jonge kinderen koos om tijdelijk bij haar vriendin te zijn. En dan handelen en denken zij in het belang van kinderen? Ze jagen de kinderen eerst het schrikken aan, en dan willen ze ook nog om geen reden een huis binnen stormen? Echt absurt...
Deze moeder die altijd klaar staat voor haar kinderen, zelfs als het met haar gezondheid even niet goed gaat krijgt dit voor de kiezen. En dit is niet normaal, reden die zij aangaven was, moeder hield zich niet aan de regels en was niet in haar eigen huis en daar moest zij wel blijven, maar dat staat nergens op papier...
Sorry het is misschien toch iets langer geworden, maar toch nog samengevat, want het verhaal is nog groter. Maar zijn er hier mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt oid? Graag horen wij jullie verhalen en of ideeen.Â
-knip-

Zeespiegel
07-05-2025 om 06:33
je schermt met termen als, burnout. Bij OTS gaat het om een tijdelijke uithuisplaatsing, met de bedoeling dat de kinderen ook weer terugkomen.
Het is nogal een olifanten middel, maar met wat jij allemaal omschrijft, komt die nou niet bepaald uit de lucht vallen.

Thy
07-05-2025 om 06:51
Ik vind het een vreemd verhaal.Â
De kinderen waren totaal overstuur toen spoedhulp over de vloer kwam? De jongste was pas 6 weken oud schrijf je, waarom zou zo'n jong kind daarvan overstuur raken?Â
Politie komt met honden en drones en een een stootwil aan de deur, terwijl moeder netjes heeft gezegd bij een vriendin te zijn? Een kind uit huis willen halen met honden en drones en een stootwil? Je maakt mij niet wijs dat dat gebeurt op basis van een coöperatieve moeder die zich van geen kwaad bewust is. Ik vermoed namelijk dat dit de wel de laatste manier is waarop politie een uithuisplaatsing ondersteunt.
Moeder schrijft in een mail dat vader de kinderen tijdelijk niet meer mag zien, maar ze vergeet per ongeluk om het woordje 'tijdelijk' op te schrijven, vader is een narcist, etc.
Het lijkt me een nogal eenzijdig verhaal om eerlijk te zijn.Â

Kimdekim
07-05-2025 om 07:26
Voordat een OTS wordt uitgesproken hebben er al heel wat mensen meegekeken. Daarnaast is een OTS geen UTP dwz dat er dan gewoon een voogd meekijkt in de thuissituatie. Als de vader zijn slechte man was die de kinderen nooit zag begrijp ik ook niet precies waarom de kinderen ( die hem dus nauwelijks zagen) tijdelijk bij hem geplaatst zouden worden. Ik vind het een beetje een bijzonder verhaal. Â

April2021
07-05-2025 om 07:28
Waarom binnen 10 maanden na start relatie trouwen en meteen nog twee kinderen in deze onrustige situatie?
En waar is haar nieuwe man in dit verhaal? Na het trouwen wordt hij niet meer genoemd (of ik lees erover heen). Â

April2021
07-05-2025 om 07:31
Oh lees in het verhaal bij de doneerlink dat moeder alleenstaand is. Dus nieuwe man alweer weg.

Friezinnetje
07-05-2025 om 07:33
Heb je voor haar ook een geldinzameling gestart? Ik zou hier maar op anoniem gaan, want je staat met eigen naam hierop.Â

tsjor
07-05-2025 om 08:03
Er moet een rapport van jeugdzorg komen waarin staat wat de reden is van de uithuisplaatsing. Het klinkt alsof men overgegaan is tot een crisisuithuisplaatsing. Dan is er op dat moment nog geen rapport, maar daarna moet dat bij de rechter wel ingediend worden. Dat moet binnen 3 dagen. Daarin moet de reden van de uithuisplaatsing staan.
Als moeder weinig inkomen heeft, wat ik me kan voorstellen, met zoveel ziektes, zwangerschappen en kleine kinderen, dan kan ze een toevoeging vragen voor de advocaat en betaalt ze niet zoveel geld.

Roos57
07-05-2025 om 08:05
Heel triest dit verhaal.
Toch hoop ik dat de mod het vragen om geld weg haalt.

Daglichtlamp
07-05-2025 om 08:09
Verdrietig verhaal inderdaad. Gelukkig zijn de twee oudste kinderen niet bij vreemden maar bij hun eigen vader. Geldt dat ook voor de jongste twee?Â

Joszy
07-05-2025 om 08:21
Ben ik de enige die het nogal gek vindt dat iemand dit 'over een vriendin' op een openbaar forum gooit? Er zit zoveel privé informatie in, ik zou niet blij zijn als een 'vriendin' zo'n verhaal over mij online zou zetten

Zilver_gray
07-05-2025 om 08:32
Joszy schreef op 07-05-2025 om 08:21:
Ben ik de enige die het nogal gek vindt dat iemand dit 'over een vriendin' op een openbaar forum gooit? Er zit zoveel privé informatie in, ik zou niet blij zijn als een 'vriendin' zo'n verhaal over mij online zou zetten
Nee je bent niet de enige.

Anoniemvoornu
07-05-2025 om 08:53
Kimdekim schreef op 07-05-2025 om 07:26:
Voordat een OTS wordt uitgesproken hebben er al heel wat mensen meegekeken. Daarnaast is een OTS geen UTP dwz dat er dan gewoon een voogd meekijkt in de thuissituatie. Als de vader zijn slechte man was die de kinderen nooit zag begrijp ik ook niet precies waarom de kinderen ( die hem dus nauwelijks zagen) tijdelijk bij hem geplaatst zouden worden. Ik vind het een beetje een bijzonder verhaal.
Mee eens een moeder die eenzijdig afspraken wil veranderen en dan mails stuurt naar vader maar het woord tijdelijk vergeet, ze communiceert niet met hulpverleners over haar verblijfplaats en waar is vader van 2de leg, die zo geweldig was gebleven? En waarom als je 2 kinderen al loodzwaar vind er 4 van maken? Kind van 1derhalf is zogenaamd compleet overstuur van bezoek hulpverlenening , 1derhalf kom op mijn zoontje had gisteren nog een huilbui omdat zijn sok scheef zat.. de jongste is 6 weken gaf je aan heeft vader extra verlof opgenomen om moeder te ondersteunen?Â

Broadway
07-05-2025 om 08:54
in mijn omgeving heet dit een kontverhaal.Â
er zit veel meer achter, dat kan niet anders. al is het maar omdat ik er geen bal van geloof dat je in de genoemde heftige start van de nieuwe relatie een kind gaat krijgen om vervolgens als al je kinderen "zomaar" uit huis geplaatst zijn te bedenken dat nóg een kind echt een topidee is.Â
was er al geen reden tot uithuisplaatsing of toezicht dan vind ik dit toch wel een mooi argument want hoe beperkt moet je zijn om dit zo aan te pakken?Â
dit is gewoon 1 van die schreeuwmoeders op tiktok die alleen druk is met haar gelijk krijgen ipv voor de kinderen te zorgen.Â

Stardust
07-05-2025 om 08:56
Joszy schreef op 07-05-2025 om 08:21:
Ben ik de enige die het nogal gek vindt dat iemand dit 'over een vriendin' op een openbaar forum gooit? Er zit zoveel privé informatie in, ik zou niet blij zijn als een 'vriendin' zo'n verhaal over mij online zou zetten
Nee hoor. Dat is bizar. Maar er zitten nogal wat onwaarschijnlijke details in het verhaal en het is nogal sensationeel geschreven. Ik lees dat er een doneerlink bijstond, die is gelukkig weg.Â
Kortom; ik vind het allemaal erg raar.

linn19
07-05-2025 om 09:08
Dit verhaal roept alleen maar meer vragen op. Moeder kampt in 2019 al met burnout,depressie en haar eigen ziekte?, toen met 2 kinderen. In 2023 3e kind met andere man, in 2023 OTS voor deze 3 kinderen en dan in 2024 nog een keer zwanger dus 4e kind.
Man nr 2 is alweer uit beeld dus moeder alleenstaand.Â
Nu 4 kinderen uit huis geplaatst
Welke hulp wilde moeder in 2019? Hulp bij de opvoeding of hulp voor zichzelf?
Ik twijfel naar aanleiding van dit verhaal echt wel of moeder wel in staat is om 4 kinderen groot te brengen. Er word verder nergens meer gerept over haar burnout,depressie en haar eigen ziekte en of moeder haar zaakjes nu wel op orde heeft om de kinderen een stabiele thuissituatie te bieden.
En ja het gaat in de jeugdzorg niet goed maar dit verhaal doet bij mij meer allarmbellen rinkelen over moeder.
Ik zou dus ook niet doneren.Â