Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liza

liza

19-01-2018 om 01:01

Veilig Thuis, hulp vol.2


liza

liza

22-02-2018 om 01:58

het gaat snel met roken

Er was net over rookvrije ziekenhuis, nu gaat het naar richting rookvrije land... https://www.nu.nl/algemeen/5144843/heeft-aangifte-tabaksindustrie-kans-van-slagen.html

Hoe zit het met schoonmaken? Is het een toeval of er is het laatst vaker erover geweest? Deze radioprogramma "Opgejaagd" had op eerste aflevering over "hoe hoogopgeleide vrouw moet gaan schoonmaak doen op basisschool omdat er geen geld is voor schoonmaakster." Heb net met ander hoogopgeleide kunstenaar doet schoonmaak in een Kunstwerkshop in orde om drukpers te kunnen gebruiken. (Vroeger kon kunstenaar kunst doen en het werd zelfs ondersteund. Nu moeten ze dus eerste dat uitverdienen om überhoubt kunst te kunnen doen. Andere kunstenaar zag ik niet lang geleden rare schoonmaakbaantjes aan nemend (omdat zij kon anders niet huur betalen.) In Antroposofische therapeuticum roepen ze op geen rommel maken, ze zijn zuinig met geld uit geven. Dan toen ik op het laatst in Kinderspeelgroep was, lijkt heel erg dat ze geen schoonmaakster hebben.(1 keer toen ik daar was, deed ook schoonmaak-deel pas na dat sintfeest over was), 1 keer toen ik vrijwilliger was bij TOS deed ook in begin schoonmaak van veld af... Word de schoonmaak nogal als een symbool van "sparen, zuinig zijn" maar ook wat bij kunst, cultuur bij hoort. Weer een tegenstelling in opvoeding ondekt. Heb zelf eigene kind altijd geprobeerd om aan leren: Als iets op grond valt, pak het op en zet op een prullenbak. Dan handen af schonen. In besprekken met andere kinderen gaf ze toe dat ze dat raar vinden. Ze zei,(meerdere keer hetselfde discussie met kinderen tegengekomen) "het algemene regel is, als iets op grond valt, raak het NOOIT meer aan, het is nu vies geworden en als je dat aan raakt worden je handen ook vies." Met deze verklaring mogen ze eindeloos aantal rotsooi rond laten vliegen zonder enkele schuldgevoel.

liza

liza

22-02-2018 om 02:08

Thera

Nou, in Letland werkt het so, als er twijfel is of iets mis is, wordt er ambulance gebeld. Komt het, kijkt het, niks ernstig, word kind lekker thuis gelaten. Wat dus niet werkt ni NL. Wat verklaarde VT zelf, bij kind op deze leeftijd, als zij al naar ambulance wordt gebracht word er automatisch ook melding gemaakt naar VT. Volgens woorden van laatste VT medewerker is er geen keuze tussen "melden of niet melden" maar slechts "melden of melden." Ook trouwens, dat kleine pot wat kind open trok, omdat het industrieel niet volgens regel was verpakt en met te dunne dopje. We zijn nog bezig. Heb nu weer een zon pot gekocht en met onze verhaal bij doe toch poging om klacht indienen tegen fabrikant. Omdat momenteel heb de pot van ze al afmeetbare schade veroorzaakt. (Volgens de regels van verpakkingsindustire moeten bij alle medigijnen dopjes draaibaar zijn, bijzonder bij concentraten zijn alternatieve zelfs denkbaar. Het is geen jaren 70 meer...)

Liza

Mijn excuses voor de toon van mijn vorige bericht. Ik heb een nare ervaring gehad met veilig thuis en de melder, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat ik vrijwillig ervoor heb gekozen mijn kindje te laten plaatsen in een pleeggezin. Ik kon het niet meer helemaal bolwerken, en hoewel ik vreselijk boos was op de gang van zaken (en nog steeds als ik erover nadenk) heb ik nu het idee dat ik goed heb gekozen, hoe moeilijk ook. Maar het heeft geen nut om boos te blijven, en wees gelukkig met wat je hebt. Dat is wat ik je kan zeggen.

liza

liza

24-02-2018 om 13:45

700 000! Schadevergoeding!

Jeijte, deze gezin gaat een EIGENE HUIS kopen voor geld
wat ze krijgen als een schadevergoeding!!! Ze kunnen 7 huizen kopen ervoor. En niet met hypotheek... (Arme vrouw degene moet dan alle die vloeren gaan wassen, kunnen ze alle die ruimte ook schoon houden of komt er volgende melding...)
https://nos.nl/artikel/2219059-boze-ouders-eisen-tonnen-van-school-na-beschuldiging-kindermishandeling.html

liza

liza

24-02-2018 om 14:25

aan Anki00

Hoe ging je verhaal dan? Hoe het begon bijvoorbeeld? Het is niet toch dat op een mooie dag "bats" en is je lieve kind ergens wonend bij andere mensen. Degene zeker ook betere en bittere tijden hebben, ook taken en ook stress en ook moeites zoals iedereen. Misschien materialistisch gezien is er een grotere tv-scherm maar buiten dat, bijvoorbeeld hoe ervaarde jij, wat dan in dat pleeggezin so beter is? (Krijgt zij laptop als zij 12 is en gaan ze daar een keer per jaar naar buiterlandse vakantie omdat ze meerverdienend zijn...Of is er vrou geinstrueerd door zorgewekers om beter diccipline houden maar dat deden ze ook in pleeghuizen in 19 eeuw en achteraf is er geen kleurige herinneringen...)

Schadevergoeding

Interessant artikel Liza! Zal mij benieuwen of de Belgen wel een schadevergoeding kunnen afdwingen. In Nederland is dat nagenoeg onmogelijk want er moet laagdrempelig gemeld kunnen worden. Een zeer herkenbaar probleem.

"In 2014 haalde de ouders hun dochter van school. Er was een conflict ontstaan omdat de schoolleiding de ouders te kritisch vond. In die tijd is er een melding gedaan van kindermishandeling bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling, het huidige Veilig Thuis."

In Belgie hoef je ook al niet meer te zijn. Een aantal jaren geleden was dat nog de vluchtweg voor bedreigde gezinnen in Nederland.

Die laagdrempelige meldingen, en de schade die ze aanrichten, worden gewoon Europees beleid. Ook in Letland. Zonder schadevergoeding.

Oeps Utrecht

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1712192/vals-beschuldigde-ouders-claimen-7-ton-van-school

Vergeet het maar, zo werkt het niet in Nederland. Maar wie weet hoe een koe een haas vangt.

"UTRECHT - Ouders die ten onrechte van kindermishandeling zijn beschuldigd, klagen de St. Dominicusschool in Utrecht aan."

"Ze eisen 700.000 euro schadevergoeding omdat het hele gezin ’psychosomatische schade’ zou hebben opgelopen."

Zelfs Remzi Cavdar, met zijn door de WSG verpestte jeugd, heeft (nog steeds?) geen schadevergoeding gehad.

http://jeugdzorg-darkhorse-plus.blogspot.nl/2013/07/letselschade-door-jeugdzorg.html

"Over de jurisprudentie aangaande de 'schade door BJZ/ RvdK enz' is slechts één zaak bekend: een slachtoffer dank zij de 'Bolderkar affaire' die daardoor haar vader gewoonweg 'kwijt' raakte kreeg een schadeloosstelling uiteindelijk in 2011…na meer dan 20 jaar…. Helaas: het bedrag dat is uitgekeerd is strikt geheim gehouden, de Staat der Nederlanden heeft het niet op een openbare rechtszaak laten aankomen…. Hier houdt het op wat Nederlandse jurisprudentie betreft over schadeloosstelling door handelen BJZ-enz."

"Er zijn inmiddels enkele advocaten die zich willen inzetten voor de 'schade door jeugdzorg' vergoed te krijgen. Een bijkomende gunstige ontwikkeling is dat voor schadeloosstelling -procedures sinds kort 'no cure no pay' voor letselschadeadvocaten wordt toegestaan! Dit wil dus zeggen: het hoeft u niets te kosten, de advocaten krijgen pas betaald bij succesvolle procedures!"

Mogelijkheden voor schadevergoeding zijn er inmiddels wel voor jeugdigen die door sexueel misbruik en geweld in instellingen schade hebben geleden.

liza

liza

06-03-2018 om 12:36

ontwikkelingen

Bijkt dat het word hier wat... kan binnenkort hopelijk op tellen hieronder wat en hoe precies...

liza

liza

06-03-2018 om 15:16

scheiden is begonnen

net een brief gekrijgen...
1ste brief: hij eist dat ik zou mijn Nederlandse ING giro uitschakelen... stoppen met gebruik. Ik schree terug, geen probleem. Ik afuitte mijn ING giro en mijn bedrijf (werk toch nu in Letland en via andere stichting) en stuur de brief naar gemeente om ons met kind uit te schrijven. Dus mijn man krijgt nu geen extra lasten van ons.
(En kan toch blijven genieten van 5 kamer sociaal huurwoning wat hij net had aangeschaft terwijl we waren weggepest van land.) Ik dacht goed. Ik doe nie moelijk.

Als bedankt krijg kik een mai terug: "Ik eis dat mijn kind psychis stabiele moeder krijgt. Je bent psychisch gestoord. Je moet hup zoeken in locale psychische hulpverlening. En daarnaa moet je voldoen ale eisen wat ik heb al maanen vantevoren doorgegeven."
Inderdaad, toen we nu naar NL gingen en op eerste nacht daar werd kind om 4 uur s ochtends wakker al. En hij werd erg boos en schreefde een brief waar eisde dat er in deze huis niet toegestaan is om wakker zijn tussen 00:00 en 7:00 en meer enge bizare dingen en hij inderdaad eisde dat als we deze niet voldoen moeten we terug naar Letland. Wat we niet deed. We bleef daar wonen nog voor hele kerst, 4 maanden. Deed geen kwaad of grote kosten. Had maar paar speelgoed voor kind gekocht. Verder niks. 4 maanden. Hij had geen tijd voor ons. Als we 1x uit ging sprak me aan als "vrouw degene moeder van mijn kind is" alsof het geen relatie is en verder gaf me zelfs niet door wanneer hij eigene jarig vierde of dingen deed. Goed. Hij zei wel maar niks samen deden we ook niet. Dus veel had we hun niet gestoord. Als hij werkt of bowt of drinkt of vrienden. Zei echt niks tegen. En bij elke discussie kwam het op een punt "als julie dat niet doen wat ik wil gaan jullie naar Letland." Maar nu zijn we toch al weggegaan. Al maand weg. Zelfs papieren haalde ik uit vandaag. Snap echt niet eigenijk wat hij wil. Alles is volgens hun zin. Duidelijk wordt het nu wel gevolg...

Gelukkig had ik net pas na belanden 2 zeer mooie opdrachten binnen, kon meteen aan de slag met werk en laatste reis had we hier een beetje huis ingericht, mooie slaper gebouwd voor kind met ladders en tuters. En mn vader kan kind oppassedn en we kreeg en hond... Dus dagelijkse leven is wel allemaal okee.

Probeerde nu wel zelf verhaal volgen maar snap helemaal niks.
Hij eist dus nu, dat ik moet naar psychiatrie toe...
Is het een poging om kind toch "zelf" krijgen?
Maar het is ook vreemd. Hij heeft nooit kind verzorgd of nauwelijks met haar tijd besteden. Hij wil relatie niet, relatiecoach niet, hij heeft tijd niet, hij staat voor ons uit niet, hij wil gestoord worden... niet... hij wil dat we zou oprotten naar Letland (wat eigenlijk zeer onpoitisch correct is, als vrouw kind krijgt, dan man vraagt vrouw met kind oprotten dient vrou hulp-tijdelijke woning te krijgen maar niet vliegtuigkraart naar het buiterland naar zijn oorspronkelijke geboorteplaats... zoals bij ons is gegaan maar goed. Het is alles bes. Maar toch. Hier in Letland worden niet vrouwen naar Bulgarie of Finland gestuurd met gratis viegtuigkaart (hij kochte ons vliegtuigkaart, het laatst so ik zou kunnen gaan...).

De schuld

Het klinkt alsof je man boos is en jou de schuld geeft. Dat is heel jammer. Gelukkig kun je met je kind goed terecht bij je vader en heb je een eigen inkomen.

Wie weet hoe de relatie was verlopen als Onveilig Thuis zich er niet mee had bemoeit. Nu kun je in elk geval zeggen dat ze een grote druk op de relatie hebben gelegd en daarmee het gezin uit elkaar hebben gedreven.

Ik wens je heel veel sterkte Liza. En zolang je in Letland blijft zou ik me geen zorgen maken over eisen tot psychische gezondheid van je exman. Laat het rusten. Hopelijk kun je hier even je mond wel houden.

Probeer de relatie met je man goed te houden dan kan hij misschien een keer op bezoek komen. En kun je je kind contact laten houden, al is het via Skype.

liza

liza

06-03-2018 om 15:34

leeftegels

Toen we het laatste keer in november dus in Nl kwamen, en 1 nacht in onze nieuwe huis had geslapen werd hij dus boos en zei, hij geeft duidelijk door hoe dat zit. Ik kreeg dus zon brie. En hij zei duidelijk: "Als jullie deze brief kunnen volgen mogen jullie blijven anders.... weg wezen.... dan nog kutwijf en exttras" maar idee was duidelijk.

Zet deze brief even hier neer... of ook in andere gezinnen mannen zon brieven (op 1ste s ochtends pas na je heeft je vrouw en kind al 4 maand niet gezien... )

Regels van onz huis: (Ik verander niks, zet de regels van hun hoe hij dat schreefde
leefregels MOOIEHUIS 4

- tussn 0:00 's nachts en 6:00 's ochtends is het stil
- slapen doen we in de daarvoor bedoelde ruimte, de bijkeuken is hier niet voor bedoeld, leven in de bijkeuken onwricht de normale wijze van gebruik van de hele benedenverdieping, met name de keuken en is daarom zeer onhandig en in feite ook asociaal.
- dialogen worden niet gevoerd op hysterisch gillende toon maar met normaal stemgeluid
- wie rommel maakt ruimt deze zelf op. dit geldt voor afwas, toilet, huiskamer, voor moeilijk verwijderbare roestvlekken op de vloer die het gevolg zijn van het binnenslepen van zinloze oude rommel, voor ALLE spullen die je uit een kast haalt (je zet ze ook weer terug in de kast) etc. etc.
- kinderen mogen zich als kinderen gedragen, maar volwassenen worden geacht zich als volwassene te gedragen
- denk eerst na bij alles wat je doet, en spreek de waarheid

Afstand

Je man heeft afstand van je genomen. Het is hem ook boven het hoofd gegroeid. En in scheidingssituaties zijn mensen vaak niet op hun best.

Ik zou het me niet al te persoonlijk aantrekken. Jullie staan beiden al heel lang onder druk, dat kunnen buitenstaanders zich vaak niet voorstellen, en je man denkt blijkbaar dat als jij 'maar normaal' zou doen dan had je dat hele gedoe van Onveilig Thuis niet gehad. Maar dat is toch een vergissing.

Je man is een relatie met je aangegaan vanwege je persoonlijkheid en die zelfde persoonlijkheid lijkt nu tegen je te werken.

Je man kan het gedoe van Onveilig Thuis ook niet aan. Je leven is gegijzeld.

Alleen heel jammer dat hij jou daar nu de schuld van geeft.

Dat gebeurt niet altijd.

Ik heb een hele moeilijke man en we waren al gescheiden. Maar gelukkig koos hij wel mijn kant tegenover deze mensen. Hoewel hij zich er verder aan kon onttrekken, we woonden apart, en dat heeft hij ook gedaan. De kinderen hebben zelfs een hele tijd geen contact met hem gehad omdat hij de druk van de 'jeugdbescherming' niet aankon.

Gelukkig is dat weer goed gekomen.

liza

liza

06-03-2018 om 16:05

AnneJ geld verdienen terwijl je thuis zit

Ik volg wat jullie schrijven en denk ik ben met iedereen soms eens. En interessant dat iedereen heeft eigene wereldervaring. Wat betreft wat je schreeft idd, het is een groot toeval dat het is nu tegewoordig mogelijk om te werken van thuis. (Mirakel van het internet. 20 jaar geleden bestond het nog niet.) En het betekent niet dat je bent thuis en geld komt maar dat er een tafeltje is en je werk doet maar wel terwijl je werk zie en je hoort je kind en kan af en toe in haar bezigheiden in schakelen. Advies geven of haar activiteiten bedenken of even tussendoor 5 minuut samen spelen en dan weer 20 minuut niet. Momenteel bf. schreef projecten voor stichtingen (EU stuurt elke land, ook NL geld op. Er zijn stichtingen zelf degene moeten zelf project-schrijver regelen om dat voor eigene activiteiten aan vragen. Er is erg erg veel werk, ook in NL in dat gebied.) Zelf ben niet ervarde schrijver maar als ik dat doe mag zel een kleine bedrag achter laten ervoor. Dat helpt echt. Zou alle vrouwen aanraden goede kennis van internet-online EU systeem en projecten schrijven ergens aanschaffen. (Het beste manier om dat te leren is denk door veel lezen wat andere hebben geschrijven en veel van is opnebaar gezet.) Dat kan soms in bepaalde levenssituaties inderdaad erg ondersteunen en dat maakt so makkelijker ook met kind en niet te veel heen en weer elke dag hoeven. Denk als we uit komen zou graag andere vrouwen workshops geven over manieren hoe van thuis geld verdienen. Dat blijkt erg belangrijke aspect te zijn inderdaad.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-03-2018 om 21:30

Aap uit de mouw?

Dus jouw man vindt jou een hysterisch gillende vrouw die er een grote rotzooi van maakt, die er rare slaapgewoontes op nahoudt en die zich onvolwassen gedraagt en liegt?
Het is best een bijzondere brief. Ook (!) omdat hij het blijkbaar nodig vindt om dit op papier te zetten...

liza

liza

06-03-2018 om 23:34

Kijk terug in de tijd 1923

Een artikel zit in mn hoofd al weken en gaat niet weg. Het heeft iets te maken met het onderwerp maar weet niet hoe precies....

"Weg met vrouwenarbeid?" De vrouw en de werkeloosheid.
(In de Tribune, 16. no 26, 9 juni, 1923, p1. van het boek Annie Romein, Verschoor, Vrouwen wijsheid. Pag. 186.)

Het gaat zo:
"Een van onze leers wendt ich tot de redactie met een ingeonden stuk, waarvan wij de inhoud hier verkort weergeven: "De steeds toenemende werkloosheid, die als een pestziekte alles aansteekt, dwingt ons de oorzaken van het kwaad op te sporen. Ik meen die gevonden te hebben in de onverantwoordelijke nalatigheid, waarmee de regering een ernstig kwaad laat voorwoekeren: de vrouwenarbeid. Daardoor neemt de vrouw in fabrieken en kantoren de plaats in, die de werkeloze mannen toekomt, terwijl zij zelf zich afbeult met te zware arbeid in plaats van het werk te doen waarvoor ij geschapen is: huishouden, kinderen opvoeden, wassen, stoppen, naaien, enzovoort. Daarom moeten wij arbeiders ons aaneensluiten om langs wettelijke weg de regering te dwingen alle vrouwenarbeid te verbieden." Is het niet merkwaardig uit de mond van een kameraad, die ons vooruit wil brengen, en zzo reactionaire eis te horen? Toch is het schijnbaar de logische gevolgtrekking uit een logische redenering: De manen lopen met de handen in de akken langs de straat, in fabrieken, werkplaatsen en kantoren werken massa's vrouwen en meisjes en in de huizen der arbeiders heerst verwaarlozing en verval, omdat de huisvrouw niet het werk doet waarvoor ze geschapen is. Maar is het wel zo heel zeker dat ze daarvoor geschapen is? Heeft ze twëë paar handen om tegelijk het eten en de was doen? Maar die zouden haar ook aan een weefgetouw of een schrijfmachine te pas kunnen komen. Heeft ze een bijzondere begaafdheid om met kinderen om te gaan? Als onderwijzeres zal ze daar meer kinderen dan alleen haar eigen van kunnen laten genieten. Is een zwangere vrouw achter een handkar loopt? Zeker, maar een even grote schande als ze met tobbes water moet sjouwen. Nee, niet in een bijzondere aanleg, maar in de maatchappelijke ontwikkeling wortelt de opvatting, dat de vrouw aangewezen is voor het huishouden. Enige eeuwen terug, toen een huishouding een wereldje in het klein was dat in alle eigen behoeften zelf voorden, ehoefde geen vrouw, getrouwd of ongetrouwd, werk buidienen hoefde zij ook niet, wantmen behoefde bijna niets te kopen. Maar in de loop der eeuwen zijn spinnerij, weverij, bakkerij enzovoort naar de fabrieken verhuisd en de grotew massa der vrouwen hebben ze daarheen moeten volgen, terwijl een kleine groep van welgestelde vrouwen in een leven van niets doen en beuzelingen verviel. Hoe we daar uit moeten raken? Zeker niet door de tijd terug te draaien, maar door hem voort te duwen. In onzekrant, in de voorbode en elders is reeds herhaaldelijk geschreven over de taak, die zal niet bestaan in schuiten bomen of kettingen smeden, maar er hun armzalig beetje wasgoed, dat alls bij elkaar in een paar uur door een stoomwasserij kan worden behandeld. Geen avonden en prullig goed uit speculatiezucht van een averechtse maatschappij zo slecht mogelijk gemaakt. Ze zullen niet meer genoodzaakt zijn hun kinderen op tew voeden in benauwde keukentjes en kamertjes en kamers op drie hoog, een opvoeding die gewoonlijk niet meer kan zijn dan een kribbig verbieden onder het jachtig werken door om de kinderen te belettenuit de ramen te vallen, ketels heet water om te trekken, enzovoort. Wat voor wonderlijke draai is er toch in onze hersenen gekomen, dat we het zo lang als "natuurlijk" hebben beschouwdeen kind, dat de hele dag wil bezig zijn, op te sluiten in een ruimte waar minstens de helft van alles waarnaar het zijn handen uitstrekt, verboden waar is. In een goed geordenende maatschappij zullen de kinderen onder deugdelijk toezicht buiten of in voor hen speciaal ingerichte vertrekken spelen, terwijl de moeder zich rustig kan wijden aan het werk waartoe ze zich geroepen voelt of da haar als taak zal worden toegewezen. Maar de werkeloosheid, waarmee onze kameraad zijn betoog begon... " Het lijkt alsof op gisteren geschrijven maar nus is alles omgedraaid...

liza

liza

14-03-2018 om 07:37

een artikel over

Dag allemaal, zou graag een artikel delen wat over hoe de zorg kan werken als het tussen verschillende zorgteams is gedeeld. (Wat zelf ervarde sterk, het verrassing hoe we pas na kind geboren was van handen van een specialist naar andere rolde en dat gevoel dat je niet weet wat hebben ze allemaal op elkaar geschrijven samen...)
https://www.ftm.nl/artikelen/lauk-slabbers-falende-zorgondernemer?share=1

liza

liza

18-03-2018 om 03:46

een aflevering "Opgejaagd" weer.. vinden jullie ervan wat?

Het aflevering van "Opgejaagd"...van Jennifer Pettersson
https://www.vpro.nl/programmas/opgejaagd/aflevering-2.html

herkennen jullie iets daarvan?
Begin te begrijpen warom zorverleners alarmerend vond dat zelf voor mijn kind zorg... Zoals ik nu hoor en lees van forums, is het echt niet gewoon...

liza

liza

30-05-2018 om 16:02

Nieuwe stap van Veilig Thuis.

Uiteindelijk, ca 4 -5 maanden pas na zijn bezoek en onze vertrekken van Nederland hebben ze ineens aan mijn man (degene tegewnoordig niet meer mijn man is, het was echt geen optie om relatie hebben in omstandigheiden, waar ik-we onder gevaar zijn dat Veilig Thuis in onze leven zit en waarschijnlijk ook interesse heeft om mijn kind af pakken.) Veilig Thuis weet dat ik ben verantwoordelijke moeder degene voor kind zorgt. MAAR ze hebben besloten om naar mijn man bellen nieat aan mij. Waarom? Geen idee. Mijn gegevens zijn via google beschikbaar, zelfs gebruik ik facebook. Ik had zou kunnen aan alle zijn vragen door skype, telefoon, mail of facebook beantwoorden. Toch belde ze aan papa van een kind met vraag: "Hoe gaat met Anna?" Goed. Wat hij daarover weet als hij daar in Nederland woont, nooit geen enkele luier heb vervangt of slaapliedtje gezonen? Mijn man dus heeft beantwoord "fijn, zij is in L-land met haar moeder." En dan zei de ambtenaar van Veilig Thuis: "Maar het klopt niet. We hebben gecontroleerd, en ze staan nog steeds ingeschrijven op adress in Nederland." Wat gek he? Ze hebben gezin afgebroken. De enige binding nog steeds met het land, is, dat gemeente blijkbaar is te langzaam geweest om onz uit te schrijven. Het was zelfs digiteel niet mogelijk! Ik had moeten zoals op steentijd een brief in een envelop doen en opsturen. Dus ambtenaar van VT probeerde verklaring krijgen, of nu we uitgeschrijven zijn of niet.

Ik werd enorm boos. Vind als ergens gezin afbreekt is het tragisch en niemand hoef daar nog gaan onderzoeken waarom uitschrijven niet snel genoeg is geweest.

Mijn man had (als altijd) een smoesje om Veilig Thuis ambtenaar te beschermen. "Ja, maar ze doen zijn werk! Logisch zij vraagt, ZIJ HEEFT EEN FORMULIER WAR ZIJ MOET INVULLEN." Beste team van Veilig Thuis, neem aub contact met me op viia google-gegevens. Beantwoord op alle vragen jullie over opvoeding en wellzijn van onze kind. Ook kan bewijzen brengen dat we inderdaad hebben vertrokken.

Ach ja

Het zijn ambtenaren. Ze volgen de regeltjes. Laat die mensen maar met rust. Dit gaat echt nergens over Liza. Je kunt je er boos over maken maar dan hebben ze nog invloed op jou. Geef ze dat genoegen niet!

Lekker laten gaan.

Misschien wel goed dat je nog ingeschreven staat. Nu zijn ze in verwarring of ze de kinderbescherming in jou land moeten berichten of niet. Lekker laten gaan.

Wat een wereld. En dat heet 'kinderbescherming'.

Liza

Het verbaast mij helemaal niet dat je inmiddels gescheiden bent en je kind meegenomen hebt naar Letland. Zeker, natuurlijk mag je nu alle schuld gaan geven aan Veilig Thuis, alleen slaat het nergens op. Je had op heel veel momenten anders kunnen handelen als je echt voor je kindje had willen kiezen en goed voor je kindje had willen zorgen.
' Veilig Thuis weet dat ik ben verantwoordelijke moeder degene voor kind zorgt. MAAR ze hebben besloten om naar mijn man bellen nieat aan mij. Waarom? Geen idee.' Ik wil je dit wel uitleggen, wat de rol van een man is ten opzichte van een kindje, maar ik weet niet zo goed hoe ver ik terug moet gaan.

Tsjor

Hoezo Tsjor

Wat ik niet begrijp is dat je je zo verdiept in het perspectief van de VT-ers in dit verhaal en dat niet alleen. Je keurt het goed en je zoekt argumenten in Liza waarom ze die bemoeienis over zich afgeroepen heeft en niet in staat is gebleken om ze weer van zich af te schudden.

Je hebt zelf ervaring. Dan denk ik, hoe kun je dat goedpraten? Dan identificeer je je teveel met een beroepsgroep die meer kwaad dan goed doet in een systeem dat gezinnen niet helpt maar beschadigd.

Liza heeft niets te verantwoorden hier ten opzichte van deze schadelijke melding en het gevolg daarvan. Behalve in jou beleving Tsjor.

Target

Target

30-05-2018 om 19:11

Och

Ja, zo erg sporen ze je nou op. Ze kijken niet eens via google om je gegevens op te zoeken.
Je moet je wel uitschrijven als je vertrekt, zo moeilijk is het niet.
Maar nu heb je wat je wilt toch?
En dat heb je zelf gedaan.

Zo vreemd is het niet

Als je dochter Nederlands staatsburger is..
Dan is de staat ook verantwoordelijk voor haar welzijn.
De verantwoordelijkheid was bijgesteld als je haar uitgeschreven had.
Waarom heb je dat niet gedaan? Heeft dat soms te maken gehad met het verlies van recht op kinderbijslag?
Wil je geen gedoe, dan zal is uitschrijven het beste voor het streven rust te bereiken.

liza

liza

31-05-2018 om 10:16

het gaat in principe...

...goed. Groeten aan iedereen degene hier tijd heeft besteden en eigene meningen en ideen gedeeld! Het is leuk leerzaam!

Ben erg blij dat we had besloten om te vertrekken in pl. van Weilig Thuis volgende komissie blijven afwachten. Het hele behandeling van ze vond ik depressief en overdreven machtspeel. "Nee, we beschuldig je niet in kindermisbruik- we ONDERZOEKEN het onderwerp." WTF.

Zoals op laaste jaar kunnen we hier het meer, bos, verse lucht, stilte en ruimte genieten
wat blijkbaar in centrum Z-Holland gewoon niet meer beschikbaar was voor een gezin met kind. Kind is kerngezond, heb haar hier kunnen haar eigene speelhuis en klimrekken bouwen. Maak haar nog steeds zelf kleding en hier mogen gezinnen met kind een hond hebben. Het is niet verboden! Een van onze is een flinke, beige. Zon lichte kleur en fluffy en heel vriendelijk. En kind kan met hun altijd samen spelen.

Liza

Maar je hebt vader nu op afstand gezet. Dat is een definitieve beschadiging van de relatie tussen je kind en haar vader.
En, maar dit is een herhaling van zetten: er zijn genoeg plekken in Nederland, waar kinderen ook een hond hebben, waar je zelf kleren mag maken, waar huizen een tuin hebben etc. Je denkt steeds dat je Letland en Nederland vergelijkt, maar je vergelijkt stad en platteland. Blijkbaar dringt dat niet door.
En je vergelijkt verleden en nu, terwijl je kind opgroeit voor de toekomst.Maar ik snap dat dat een sprong te ver is.

Tsjor

AnneJ

Ja, zo kun je iets wegzetten: ik zou alles bekijken vanuit het perspectief van VT.
alhoewel ik het heel erg vervelend vind als je er zelf mee te maken krijgt ben ik wel van mening dat het goed is dat er een vorm van kinderbescherming is die door de overheid vorm wordt gegeven.
Ik ben niet van de heilige-moeder-verering, zoals jij. Er zijn kinderen die -zelfs vanuit goede bedoelingen- verwaarloosd, mishandeld of misbruikt worden.
Om te bepalen of zoiets aan de hand is kun je maar één ding doen: een onderzoek instellen als er signalen zijn dat er iets vreemds aan de hand is.
Dat onderzoek is vervelend, maar als je zelf zeker weet dat er niets aan de hand is kun je dat onderzoek aan. Bijvoorbeeld: een telefoontje met de vraag: 'hoe gaat het?' kun je beantwoorden met 'het gaat goed'. en dat 'goed' kun je onderbouwen door aan te geven waarom de zorgpunten niet meer van belang zijn.
Dan wordt het dossier gesloten.
De vader van Liza kan het aan. de moeder van Liza kan het niet aan en uitgerekend zij heeft het kind meegenomen in een situatie die nu onvoorspelbaar en ondoorzichtig is. Zelfs de verblijfplaats van het kind is nu onduidelijk.
Je moet wel heel erg met oogkleppen op lopen als je niet kunt bedenken waar enige vorm van bescherming van kinderen noodzakelijk is.
Ik heb soms de neiging om je draadjes te vervuilen met allemaal berichten over ernstige zaken die mis gaan met kinderen, maar ik neem aan dat je intelligent genoeg bent om dat zelf ook te lezen. Het zijn niet altijd de ouders, soms zijn het bijvoorbeeld ook begeleiders op een kinderdagverblijf. Maar als je geen onderzoek doet weet je niets en als je niets weet hebben kinderen geen enkele bescherming. Dat is erger dan de narigheid van een onderzoek te moeten doorstaan.

Tsjor

Tja

Ik deel duidelijk je analyse niet. Het 'onderzoek' is een illusie, dat kun je geen onderzoek noemen en dat krijg je ook niet goed tenzij er 'harde' feiten zijn als een ernstige verslaving waardoor kinderen aangetoond onbeheerd achterblijven en alle geld aangetoond niet naar boodschappen maar naar drugs gaan.
En om die ernstige feiten gaat het helemaal niet. En je kunt niet op grond van profilering en statistiek voorspellen dat er foute dingen in de toekomst kunnen gaan gebeuren die jou bemoeienis rechtvaardigen..
Ik zie ook echt werkelijk niet wat je fout zou kunnen vinden aan de situatie van Liza die jou bemoeienis rechtvaardigt. Het gaat niet over echt mishandelde nare zaken. En dan blijf je er buiten.
En na zon quasi onderzoek stopt men echt niet als je beleefd zegt: het gaat goed. Het leven is altijd vol risico dus loslaten is moeilijk als je eenmaal in beeld bent.

Vandaar dat bij de rechter er ook zo''n klein percentage is dat niet opgezadeld wordt met een OTS en/of UHP. Afgezien van de stress in het leven van mensen.
Quasi bescherming is geen bescherming. Niet echt, blijft niet echt. Ook al denk je dat je niets anders te bieden hebt. Het alternatief is schadelijk.

En dan nog, wat in een 'onderzoek' gevonden wordt, kan een hulpvraag zijn maar toch niet om ongrondwettelijke zaken als voorschool of vaccinaties af te dwingen?

Ernstig vind ik dat. Maar goed, ik moet het loslaten, maar dat verandert mijn mening niet dat deze manier van 'kinderbescherming' zonder hulp met maatregelen als OTS en UHP gewoon schadelijk is en moet stoppen.

Maar dan weet ik waar je staat.

Kan het aan

Het zou toch wat zijn dat je als ouder eerst moet aantonen dat je 'het aankunt'.

Wat moet je dan aankunnen?

De stress van zo'n subjectief onderzoek waarin je onderuit geschoffeld wordt en alles wat jij belangrijk vind er ineens op een negatieve manier toe doet?en dat je je daartegen niet of nauwelijks kunt verweren?

Zou mooi zijn. kunnen ze misschien op school leren. Hoe kun je de NL 'kinderbescherming' aan. Anders moet je het, zoals de meeste ouders, door schade en schande of tijdig getipt of onder je neus gehad, leren. Mooi weer spelen, elders hulp zoeken, en tijdig juridische hulp inschakelen.

Hoe beoordeel je dat Liza het 'niet' aankan? Is dat niet meer dat je met je eigen opvoedingsmoraal je buren beoordeeld? Zoals zij jou beoordelen?

Ze maakt juist slim gebruik van de resources die ze wel heeft en trekt zich terug uit een situatie waar ze geen controle over heeft ook al kost dat haar relatie. Haar kind gaat voor.

Van de 'kinderbescherming' kun je het niet winnen maar wel je kind verliezen.

Waar zijn de feiten?

Voorlopig stijgen de cijfers van OTS en UHP weer inmiddels 'ouderwets'. Hoe helpt dat nou de 'echt' mishandelde kinderen?

Maar we moeten er blijkbaar eerst nog wat meer in omkomen dat het echt niet meer om aan te zien is.

Ik ben voor de maatregelen die de advocaat Prinsen heeft opgesteld. Misschien kan er op het gebied van wetgeving en een redelijk feitenverhaal nog wat geredderd worden.
Zo maak je ouders vleugellam in de zorg voor hun kinderen en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Hoe dan

'....tenzij er 'harde' feiten zijn als een ernstige verslaving waardoor kinderen aangetoond onbeheerd achterblijven en alle geld aangetoond niet naar boodschappen maar naar drugs gaan.'
Hoe wil je daar dan achter komen? Zonder onderzoek?
Je noemt nu alleen verslaving als mogelijke grond. Maar er zijn wel meer gronden. Toch maar een recent nieuwsbericht: http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/263960/vader-krijgt-2-jaar-cel-voor-mishandelen-en-opsluiten-10-kinderen.html. Er hangt geen briefje aan de voordeur: ik sluit mijn kinderen op in een container. En er is een verschil tussen je kind naar de kamer sturen of je kind opsluiten. Maar hoe kun je bepalen wat er aan de hand is als niemand zich ermee mag bemoeien?
Je hebt het steeds over OTS en UHP, maar daarvan was bij Liza geen sprake. Dat is jouw rode lap die voor jouw ogen hangt en van waaruit jij denkt en advies geeft.
Sterker nog, je zegt dat er geen hulp wordt gegeven, maar in de situatie van Liza was er zelfs geen hulp nodig.Er was een onduidelijke situatie (rond de ambulance), die vragen opriep, die vragen zijn gesteld, er zijn wat zorgen uitgesproken, vader heeft het merendeel van die zorgen weggenomen (groter huis bijvoorbeeld) en meer was er niet. Nog een telefoontje ja: 'Hoe gaat het nu? 'Goed.' Nou ja, goed gaat het niet want de verblijfplaats van het kind is nu onduidelijk en Liza meent dat VT achter haar aan moet gaan via Google. Maar dat wil je toch niet?
Je bent buiten de realiteit gekomen AnneJ. En vanuit jouw traumatische ervaringen jaag je mensen op. Jammer, want het is wel schadelijk op deze manier. Schadelijk voor het kind en voor de ouders.

Tsjor

Flauw Tsjor

Je kunt je niet, voor het geval dat, met gezinnen gaan bemoeien. Er moet wel een hard feit zijn. En dan moet het ook ophouden als dat niet bemoeiwaardig blijkt te zijn. En dat is niet zo.
En men bleef zich maar bemoeien en ongrondwettelijke eisen stellen bij Liza. Flauw om dat te negeren.
Mijn realiteit is blijkbaar een andere dan die van jou. Dat kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.