Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis melding


grootste vraag is; hoe wisten je kinderen dat je alcohol had gedronken?

Een aantal mensen gaan er volgens mij nu vanuit dat TS buiten de deur dronk en toen thuiskwam. Maar ik heb eea even teruggelezen en volgens mij is dat niet precies wat TS heeft gezegd. Ze zei volgens mij: de kinderen zijn niet onveilig geweest want mijn vriend was thuis met de kinderen. Ik kreeg daaruit het idee dat TS wel thuis was, maar haar vriend ook, dus waren de kinderen niet onveilig, ook niet als moeder dronk, want vriend was thuis. 
Anderen lezen in de mededeling "vriend was thuis met de kinderen" dat moeder op dat moment niet thuis was. En dus buiten de deur gedronken heeft, en dan is het inderdaad de vraag hoe die kinderen dan weten dat moeder heeft gedronken.
Vragen, vragen. Misschien komt TS het nog verder uitleggen, al zou ik me ook kunnen voorstellen dat ze zich hier niet meer meldt. 

Temet schreef op 24-05-2023 om 16:48:

Een aantal mensen gaan er volgens mij nu vanuit dat TS buiten de deur dronk en toen thuiskwam. Maar ik heb eea even teruggelezen en volgens mij is dat niet precies wat TS heeft gezegd. Ze zei volgens mij: de kinderen zijn niet onveilig geweest want mijn vriend was thuis met de kinderen. Ik kreeg daaruit het idee dat TS wel thuis was, maar haar vriend ook, dus waren de kinderen niet onveilig, ook niet als moeder dronk, want vriend was thuis.
Anderen lezen in de mededeling "vriend was thuis met de kinderen" dat moeder op dat moment niet thuis was. En dus buiten de deur gedronken heeft, en dan is het inderdaad de vraag hoe die kinderen dan weten dat moeder heeft gedronken.
Vragen, vragen. Misschien komt TS het nog verder uitleggen, al zou ik me ook kunnen voorstellen dat ze zich hier niet meer meldt.

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. 

Maar dan heeft TO dus in haar eigen huis onverwacht alcohol voorgezet gekregen?! 

yette schreef op 24-05-2023 om 17:26:

[..]

Dat zou inderdaad ook nog kunnen.

Maar dan heeft TO dus in haar eigen huis onverwacht alcohol voorgezet gekregen?!

De alcohol kwam uit de kast vallen, zo in haar mond. Zo raar. 

Ik weet niet of hier te veroordelend wordt gereageerd. Alcoholist ben je voor het leven, en in herstel zijn duurt maar tot de eerste slok. Die was afgelopen zaterdag blijkbaar. Als je kijkt in het topic van de ex die drugs gebruikt wordt daar op dezelfde manier op gereageerd; als je verslaafd bent moet je éxtra je best doen om te laten zien dat je nuchter bent. 

En dat was to niet. Want anders hadden de kinderen niets gemerkt, of was het effect van de maagverkleining er niet bij gehaald. 

VT is er nu bij betrokken. Of dat nou is om terechte zorgen of niet, je ex heeft een punt want je hebt gedronken. Het enige dat je nu kunt doen is terug naar je behandelaar, bekennen, toegeven, benoemen en de verantwoordelijkheid nemen om het in de toekomst beter te gaan doen.


Hint;  dat je het in de toekomst beter wil doen laat je vooral zien door te benoemen wat je zélf anders/beter gaat doen. Niet door het benoemen van de ex (die heeft je toch niet gedwongen), de maagverkleining (oh, dus zonder die operatie had je meer gedronken) of dat je kinderen niet in gevaar waren (want dat kun je onder invloed niet beoordelen en als dat een argument was, had je nooit hoeven stoppen).


Nick90 schreef op 24-05-2023 om 16:08:

[..]

Het er nog even extra inwrijven is niet helpend bij verslaving hoor. En veilig thuis komt vragen wat er gebeurt is, het is ook niet zo dat veilig thuis regels opstelt dat ze niet mag drinken want dat mag ze gewoon, blijkbaar is er verder niks gebeurd dus geen enkele reden om direct melding bij veilig thuis te maken, ik verwacht ook niet dat ze hier iets mee kunnen. TO heeft al hulp en is in beeld bij novadic kentron of iets dergelijks.

Ik snap ook wel dat Veilig Thuis niet over haar alcoholgebruik gaat, maar ze kunnen wel ernaartoe werken of aanvragen of hoe dat ook heet, dat haar kinderen bij haar worden weggehaald omdat ze het niet veilig vinden. Genoeg verhalen gelezen in kranten en op OO over de macht van VT. 

Biebel schreef op 24-05-2023 om 17:45:

[..]

De alcohol kwam uit de kast vallen, zo in haar mond. Zo raar.

Ik weet niet of hier te veroordelend wordt gereageerd. Alcoholist ben je voor het leven, en in herstel zijn duurt maar tot de eerste slok. Die was afgelopen zaterdag blijkbaar. Als je kijkt in het topic van de ex die drugs gebruikt wordt daar op dezelfde manier op gereageerd; als je verslaafd bent moet je éxtra je best doen om te laten zien dat je nuchter bent.

En dat was to niet. Want anders hadden de kinderen niets gemerkt, of was het effect van de maagverkleining er niet bij gehaald.

VT is er nu bij betrokken. Of dat nou is om terechte zorgen of niet, je ex heeft een punt want je hebt gedronken. Het enige dat je nu kunt doen is terug naar je behandelaar, bekennen, toegeven, benoemen en de verantwoordelijkheid nemen om het in de toekomst beter te gaan doen.


Hint; dat je het in de toekomst beter wil doen laat je vooral zien door te benoemen wat je zélf anders/beter gaat doen. Niet door het benoemen van de ex (die heeft je toch niet gedwongen), de maagverkleining (oh, dus zonder die operatie had je meer gedronken) of dat je kinderen niet in gevaar waren (want dat kun je onder invloed niet beoordelen en als dat een argument was, had je nooit hoeven stoppen).


Het is ook voor de kans van slagen beter om jezelf niet als slachtoffer van omstandigheden te zien. Erken dat het om jouw beslissingen gaat. Dàt is namelijk waar je zelf invloed op hebt. Hoe lastig andere mensen of situaties het ook maken, uiteindelijk ben jij degene die de controle moet houden. 

Ik neem aan dat er bij je behandeling ook aandacht was voor hoe je nee zegt en zorgt dat er niet op een onverwacht moment ineens een glas bier voor je neus staat. Misschien kan je dat deel nog eens ophalen? 

Rhonda schreef op 24-05-2023 om 17:58:

[..]

Ik snap ook wel dat Veilig Thuis niet over haar alcoholgebruik gaat, maar ze kunnen wel ernaartoe werken of aanvragen of hoe dat ook heet, dat haar kinderen bij haar worden weggehaald omdat ze het niet veilig vinden. Genoeg verhalen gelezen in kranten en op OO over de macht van VT.

Dan moeten daar wel gegronde redenen voor zijn om aan te nemen dat die kinderen daar niet veilig zijn. Maar die lees ik niet. 

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 18:59:

[..]

Dan moeten daar wel gegronde redenen voor zijn om aan te nemen dat die kinderen daar niet veilig zijn. Maar die lees ik niet.

Ik ook niet, maar bij gescheiden ouders wil de een de ander nog weleens zwart maken en alcoholisme is een goede stok. Maar goed, ik werk niet bij Veilig Thuis en ken de criteria voor een slechte ouder niet. 

yette schreef op 24-05-2023 om 18:25:

[..]

Het is ook voor de kans van slagen beter om jezelf niet als slachtoffer van omstandigheden te zien. Erken dat het om jouw beslissingen gaat. Dàt is namelijk waar je zelf invloed op hebt. Hoe lastig andere mensen of situaties het ook maken, uiteindelijk ben jij degene die de controle moet houden.

Ik neem aan dat er bij je behandeling ook aandacht was voor hoe je nee zegt en zorgt dat er niet op een onverwacht moment ineens een glas bier voor je neus staat. Misschien kan je dat deel nog eens ophalen?

Het is juist wel van belang om uit te zoeken waar ze de mist in is gegaan om een volgende keer erop te kunnen handelen, het heeft helemaal geen zin om aan jezelf te denken als een dader, dat leidt alleen maar tot nog meer uitglijders. Dat leer je overigens ook bij verslavingszorg of AA. Er is altijd een reden waarom het mis ging.

Ik wordt altijd verdrietig van dit soort draadjes. Moeder die net een intensieve behandeling tegen haar verslaving achter de rug heeft en een vader die op 100 km afstand van zijn kinderen gaat wonen. Ik zie beide ouders hun primaire verantwoordelijkheid, er zijn voor hun kinderen niet nemen.

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 19:12:

[..]

Het is juist wel van belang om uit te zoeken waar ze de mist in is gegaan om een volgende keer erop te kunnen handelen, het heeft helemaal geen zin om aan jezelf te denken als een dader, dat leidt alleen maar tot nog meer uitglijders. Dat leer je overigens ook bij verslavingszorg of AA. Er is altijd een reden waarom het mis ging.

Ik zeg niet dat je de dader bent, ik zeg dat je je eigen handelen moet zien als hetgeen waar de je meeste invloed op hebt. In feite zeggen we dus hetzelfde. Door alleen de omstandigheden de schuld te geven, zonder te kijken naar hoe jij het zelf een volgende keer beter aan kan pakken, kom je geen stap verder. Vandaar ook dat ik suggereer dat ze dat stukje therapie nog eens kan bekijken. Als het bijvoorbeeld een bekende was die haar een drankje gegeven heeft, kan ze dat in het vervolg proberen te voorkomen door nu aan vrienden en familie te vertellen dat ze niet mag drinken en daar hun begrip en hulp bij nodig heeft. 

yette schreef op 24-05-2023 om 19:32:

[..]

Ik zeg niet dat je de dader bent, ik zeg dat je je eigen handelen moet zien als hetgeen waar de je meeste invloed op hebt. In feite zeggen we dus hetzelfde. Door alleen de omstandigheden de schuld te geven, zonder te kijken naar hoe jij het zelf een volgende keer beter aan kan pakken, kom je geen stap verder. Vandaar ook dat ik suggereer dat ze dat stukje therapie nog eens kan bekijken. Als het bijvoorbeeld een bekende was die haar een drankje gegeven heeft, kan ze dat in het vervolg proberen te voorkomen door nu aan vrienden en familie te vertellen dat ze niet mag drinken en daar hun begrip en hulp bij nodig heeft.

Maar over het algemeen zijn er gewoon omstandigheden die leiden tot het verboden middel, TO leert welke omstandigheden moeilijkheden kunnen opleveren en zich daar tegen te wapenen, je hoeft het ook niet steeds uit te leggen aan bijv vrienden of familie. Je ziet aan de reacties hier wel wat waarschijnlijk ook de reacties van vrienden en familie zouden kunnen zijn. 

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 18:59:

[..]

Dan moeten daar wel gegronde redenen voor zijn om aan te nemen dat die kinderen daar niet veilig zijn. Maar die lees ik niet.

Nou ja als de kinderen hun moeder dusdanig dronken zien dat ze pa bellen vind ik dat een gegronde reden.

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 19:50:

[..]

Maar over het algemeen zijn er gewoon omstandigheden die leiden tot het verboden middel, TO leert welke omstandigheden moeilijkheden kunnen opleveren en zich daar tegen te wapenen, je hoeft het ook niet steeds uit te leggen aan bijv vrienden of familie. Je ziet aan de reacties hier wel wat waarschijnlijk ook de reacties van vrienden en familie zouden kunnen zijn.

Tsja, je kan ook je mond houden omdat anderen misschien iets van alcoholisme kunnen vinden en je dat liever niet wil horen. Maar dan staat er vroeg of laat toch weer ergens een glas voor je neus. Dat je dan misschien maar leegdrinkt omdat je geen lastige vragen wil en/of omdat je denkt dat één glaasje wel kan. Met in dit geval de door TO omschreven gevolgen: onrust in haar gezin en een confrontatie met VT. Maar ook een serieuze terugval begint vaak op zo'n moment. Dergelijke gevolgen lijken me een stuk heftiger dan het commentaar dat je misschien krijgt als je in je omgeving begrip vraagt voor je situatie. 

En trouwens ... de reacties die ik van anderen hoor en zelf ook geef als iemand die ik ken vertelt een drankprobleem te hebben en aan te willen pakken, zijn eigenlijk altijd positief. Het is ontzettend dapper om te vertellen en moeilijk om te stoppen. Natuurlijk geef je iemand waarvan je weet dat hij/zij tegen alcoholisme vecht geen drankje. Sterker nog, ik neem dan zelf ook fris. 

 

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 19:50:

[..]

Maar over het algemeen zijn er gewoon omstandigheden die leiden tot het verboden middel, TO leert welke omstandigheden moeilijkheden kunnen opleveren en zich daar tegen te wapenen, je hoeft het ook niet steeds uit te leggen aan bijv vrienden of familie. Je ziet aan de reacties hier wel wat waarschijnlijk ook de reacties van vrienden en familie zouden kunnen zijn.

Ik reageer echt heel anders op iemand die smoesjes bedenkt dan op iemand die om hulp vraagt. Dus je aanname dat de reacties van vrienden en familie overeen komen met de wat fellere reacties hier, klopt wat mij persoonlijk betreft in ieder geval niet. Wij hebben bijvoorbeeld een bevriend stel waarvan de man probeert af te vallen en dat heeft hij gedeeld, ook meldde hij erbij dat hij het lastig vindt als het eenmaal op tafel staat. Geen probleem, dan zorg ik ervoor dat er gezonde hapjes op tafel staan of vette hapjes die hij niet blieft. In dezelfde lijn zou ik er geen enkele moeite mee hebben als iemand mij vraagt geen alcohol te geven. Daar help ik graag bij. Ook zonder uitleg waarom dat is. Kan medicatie, zwangerschap of alcoholisme zijn: de reden maakt niet uit, ik respecteer zo’n verzoek en ik vermoed dat veel mensen dat zullen doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.