Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Veilig thuis melding


Nick90 schreef op 24-05-2023 om 13:51:

[..]

Ze had het inderdaad beter aan kunnen pakken maar daar heeft ze nu niks aan. Alcohol drinken is verder ook niet verboden dus om na 3 slokken na groot alarm te slaan is wat overdreven. Ik lees nergens dat ze ladderzat was, afgevoerd is of iets dergelijks, en ze ziet zelf de fout ook.

Dat kan allemaal wel maar zo gaat het gesprek niet verlopen bij VT. 

Wat me niet helemaal duidelijk is wat voor traject TO doorlopen heeft ok van de verslaving af te komen. 

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 13:12:

[..]

Kan uiteraard ook zijn dat de vader een stok zoekt om mee te slaan.

Hij hoeft geen stok te zoeken, TO geeft hem die stok zelf! 

En dan nog. Het gaat niet om wat er tussen de ouders speelt, maar om of ze goede ouders zijn. 

De kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken. Ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Hij neemt ze serieus en dat is fijn! 

Als TO geen hulp of bemoeienis van zijn kant wil, zal ze de zorgen bij haar kinderen moeten wegnemen door hun vertrouwen terug te winnen. Dan hebben ze hun vader ook niet nodig om in te grijpen. Hoe serieus TO haar probleem ook neemt, hoe goed ze het tussendoor ook doet, zo'n terugval van TO beschadigt het vertrouwen van haar kinderen nou eenmaal. En terecht. Want opnieuw aan de drank raken, begint altijd met 'één keertje kan wel'! Op dit moment weet niemand of het hierbij blijft. 

yette schreef op 24-05-2023 om 13:58:

[..]

Hij hoeft geen stok te zoeken, TO geeft hem die stok zelf!

En dan nog. Het gaat niet om wat er tussen de ouders speelt, maar om of ze goede ouders zijn.

De kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken. Ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Hij neemt ze serieus en dat is fijn!

Als TO geen hulp of bemoeienis van zijn kant wil, zal ze de zorgen bij haar kinderen moeten wegnemen door hun vertrouwen terug te winnen. Dan hebben ze hun vader ook niet nodig om in te grijpen. Hoe serieus TO haar probleem ook neemt, hoe goed ze het tussendoor ook doet, zo'n terugval van TO beschadigt het vertrouwen van haar kinderen nou eenmaal. En terecht. Want opnieuw aan de drank raken, begint altijd met 'één keertje kan wel'! Op dit moment weet niemand of het hierbij blijft.

In haar OP staat dat die kinderen papa moeten bellen. Vandaar dat ik eerder denk dat dit door de vader is opgelegd. Als het echt zo erg was snap ik niet waarom die kinderen niet bij hun vader wonen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-05-2023 om 14:09

TO heeft een drankprobleem. Zie nota bene de eerste zin in de OP. Vervolgens gaat ze opnieuw de fout in, en komt met allerlei smoezen waarom. Ze doet alsof de omstandigheden haar min of meer verplichten om te drinken, dat het geen eigen keuze is. Dat is kenmerkend voor verslavingen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-05-2023 om 14:12

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 14:08:

[..]

In haar OP staat dat die kinderen papa moeten bellen. Vandaar dat ik eerder denk dat dit door de vader is opgelegd. Als het echt zo erg was snap ik niet waarom die kinderen niet bij hun vader wonen.

Mwah. Je krijgt echt geen verplicht alcoholmisbruik-traject opgelegd als er alleen maar een vervelende ex is.


Nick90 schreef op 24-05-2023 om 14:08:

[..]

In haar OP staat dat die kinderen papa moeten bellen. Vandaar dat ik eerder denk dat dit door de vader is opgelegd. Als het echt zo erg was snap ik niet waarom die kinderen niet bij hun vader wonen.

Ik  verwarde toestand afgevoerd worden door politie is niet zomaar iets hoor.. dan heb je behoorlijk veel gedronken..

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 14:08:

[..]

In haar OP staat dat die kinderen papa moeten bellen. Vandaar dat ik eerder denk dat dit door de vader is opgelegd. Als het echt zo erg was snap ik niet waarom die kinderen niet bij hun vader wonen.

Ik denk wel dat het zo erg geweest is, anders wordt je niet afgevoerd door de politie en volg je niet zo'n traject. Dus misschien is vader wel bezorgd om de veiligheid van zijn kinderen, als moeder "per ongeluk" weer gaat zitten drinken. Ik geef hem geen ongelijk. 

" De kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken. Ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Hij neemt ze serieus en dat is fijn!"

Vier aannames. Het zou kunnen dat het zo is, het zou evengoed kunnen dat het niet zo is. 

Aanname 1
: de kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken . Aanname 2: ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen. Aanname 3: en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Aanname 4 Hij neemt ze serieus en dat is fijn!

(dat het fijn is als je serieus genomen wordt lijkt mij ook, anders had ik dat aanname 5 genoemd )

Het feit dat er kennelijk sprake is geweest van alcoholmisbruik bij moeder maakt het niet onmogelijk dat vader daadwerkelijk een stok zoekt om mee te slaan. Ik zeg niet dat dat zo is, maar wel dat het zo kan zijn. Ik heb een beetje last van beroepsdeformatie en ik heb de laatste tijd in mijn werk iets te vaak vechtscheidingssituaties zien langskomen, dus vandaar dat ik deze mogelijkheid zo nadrukkelijk openhoud. Dat maakt het drinken van moeder natuurlijk nog onverstandiger, maar goed. Het enige dat we weten uit de postings van TS is dat zij gedronken heeft, en dat de kinderen dat hebben verteld. Hoeveel ze gedronken heeft en waarom de kinderen het nodig vonden dit te vertellen, weten we op dit forum niet.

krulliebollie schreef op 24-05-2023 om 14:22:

[..]

Ik verwarde toestand afgevoerd worden door politie is niet zomaar iets hoor.. dan heb je behoorlijk veel gedronken..

nou, met zokn operatie hoor je wel vaak dat eten opeens een ander effect heeft. Zo ken ik mensen die geen tomaat meer kunnen verdragen of pittig eten, bepaalde kruiden niet .. en drank komt ook snel in je darmen en dan kan je dus na 1 glas al op je kop staan. Dus veel hoeft het niette zijn geweest maar het effect op je handelen is niettemin groot.


TO, je oogst nu wat je in het verleden gezaaid hebt. Je bent bezig met nieuw zaaigoed maar dat duurt nog even voor je daar de vruchten van kan plukken. Hou vol, zorg goed voor jezelf.

yette schreef op 24-05-2023 om 12:09:
Kinderen blijven doorgaans langer dan goed is, loyaal aan hun ouders. Ze zijn in staat om ernstige fouten van hun ouders door de vingers te zien omdat ze het liefst geloven dat het de laatste fout is. Dat alles vanzelf goedkomt. Vandaar ook dat misstanden zo lang kunnen bestaan. Jouw kinderen zullen daarop geen uitzondering zijn. Dat zij nu aan de bel hebben getrokken, is alleen maar goed. Ze maken zich zorgen om je (iets dat je geen kind gunt!) en weten gelukkig dat ze hun zorgen kunnen bespreken en hulp kunnen vragen! Dat is heel iets anders dan verraden, waar jij ze van lijkt te beschuldigen.
yette schreef op 24-05-2023 om 13:58:

[..]

De kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken. Ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Hij neemt ze serieus en dat is fijn!


Hier ben ik het niet mee eens, kinderen kunnen (afhankelijk van het karakter) ook heel goed beïnvloed worden om een ouder zwart te maken, te verraden enz. De andere ouder en overig netwerk kan dit doen maar hulpverlening is daar ook toe in staat. Het PAS syndroom bestaat niet zomaar.

Zoals ik het verhaal lees vermoed ik dat beide kanten hier van toepassing zijn, moeder is niet handig bezig maar ik betwijfel of vader geheel vrij uit gaat.

Mijn advies naar TO is om de aanleiding van de melding (haar misstap), dat er een melding is gedaan en waar die melding vandaan is gekomen als 3 totaal losstaande dingen te bekijken. Als je ze bijelkaar stopt zijn de emoties veel teveel, versterken ze elkaar en raakt het overzicht kwijt. VT moet praktisch handelen en zonder overzicht is dat vrijwel onmogelijk waardoor ze volgens een protocol moeten werken. 

Nick90 schreef op 24-05-2023 om 10:08:

[..]

Maar dat kan ook wat minder veroordelend gebracht worden.

ik denk dat het dan niet overkomt en dat baseer ik op het feit dat ze alles bagatelliseert. 
En ze kan beter dit soort antwoorden online krijgen van mensen die haar niks kunnen doen, dan van een medewerker van Veilig Thuis die allerlei acties kan ondernemen. Zie het als een oefengesprek. 

krulliebollie schreef op 24-05-2023 om 14:22:

[..]

Ik verwarde toestand afgevoerd worden door politie is niet zomaar iets hoor.. dan heb je behoorlijk veel gedronken..

Ik heb het begrepen dat ze ooit is afgevoerd, toen het VT- traject heeft gevolgd en nu een beetje alcohol heeft gedronken. Dus het dronken afgevoerd worden is niet na de laatste alcohol geweest. 

Ik ken toevallig 2 mensen die alcoholverslaafd zijn. Die hebben allebei als regel voor zichzelf dat ze geen alcohol mogen nuttigen. Dat is de manier er vanaf te komen. Dus toen een van die bekenden bij ons aan tafel zat en in een restaurant een biertje met alcohol kreeg, rook hij dat direct en dat biertje ging direct terug naar de keuken. Geen alcohol is geen alcohol want je lichaam gilt gelijk om meer. Een alcoholverslaving heb je je hele leven.

Rhonda schreef op 24-05-2023 om 15:07:

[..]

ik denk dat het dan niet overkomt en dat baseer ik op het feit dat ze alles bagatelliseert.
En ze kan beter dit soort antwoorden online krijgen van mensen die haar niks kunnen doen, dan van een medewerker van Veilig Thuis die allerlei acties kan ondernemen. Zie het als een oefengesprek.

Het er nog even extra inwrijven is niet helpend bij verslaving hoor. En veilig thuis komt vragen wat er gebeurt is, het is ook niet zo dat veilig thuis regels opstelt dat ze niet mag drinken want dat mag ze gewoon, blijkbaar is er verder niks gebeurd dus geen enkele reden om direct melding bij veilig thuis te maken, ik verwacht ook niet dat ze hier iets mee kunnen. TO heeft al hulp en is in beeld bij novadic kentron of iets dergelijks. 

Temet schreef op 24-05-2023 om 14:31:

" De kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken. Ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Hij neemt ze serieus en dat is fijn!"

Vier aannames. Het zou kunnen dat het zo is, het zou evengoed kunnen dat het niet zo is.

Aanname 1
: de kinderen vertellen hun vader dit omdat ze zich ongerust maken . Aanname 2: ze worden door hun moeder in de zorgrol gedwongen. Aanname 3: en weten dat hun vader er op die momenten voor ze is. Aanname 4 Hij neemt ze serieus en dat is fijn!

(dat het fijn is als je serieus genomen wordt lijkt mij ook, anders had ik dat aanname 5 genoemd )

Het feit dat er kennelijk sprake is geweest van alcoholmisbruik bij moeder maakt het niet onmogelijk dat vader daadwerkelijk een stok zoekt om mee te slaan. Ik zeg niet dat dat zo is, maar wel dat het zo kan zijn. Ik heb een beetje last van beroepsdeformatie en ik heb de laatste tijd in mijn werk iets te vaak vechtscheidingssituaties zien langskomen, dus vandaar dat ik deze mogelijkheid zo nadrukkelijk openhoud. Dat maakt het drinken van moeder natuurlijk nog onverstandiger, maar goed. Het enige dat we weten uit de postings van TS is dat zij gedronken heeft, en dat de kinderen dat hebben verteld. Hoeveel ze gedronken heeft en waarom de kinderen het nodig vonden dit te vertellen, weten we op dit forum niet.

Naar eigen zeggen waren het maar een paar slokjes. Best bijzonder dat haar kinderen dat merkten toen ze thuis kwam! 

Het lijkt me overigens vrij logisch dat de vader zijn kinderen heeft gevraagd het te melden als het mis gaat. Zou ikzelf in zo'n situatie ook doen. Geen idee of ik in dit geval VT zou inschakelen. Daar is het verhaal me te onduidelijk voor. 

Wat betreft de zaken die jij aannames, noemt: of hun vader de kinderen nou om informatie vraagt of niet, zij signaleren zelf een probleem en ondernemen daar actie op. Ik noem dat een zorgrol. De directe aanleiding daarvoor was niet dat hun vader stokken zoekt om mee te slaan, maar dat hun moeder gedronken had. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.