Annieniem
09-07-2025 om 20:47
Vermoeide ouder, mom burn out?
Op zoek naar herkenbare situaties én even van me afschrijven. Achtergrondinfo: Een tijd geleden ben ik gescheiden na een ongeveer drie jarige crisis vanwege een affaire van mijn man. Mijn man heeft uiteindelijk de scheiding ingezet omdat hij herstel te lichtjes had ingeschat.
Sinds kort heb ik wonder boven wonder een huurhuisje. Super blij mee! Op korte afstand van mijn ex, die 'ons' huis heeft aangehouden. In dat opzicht is het fijn, mijn eigen plekje, niet meer op elkaars lip zitten, echt opnieuw beginnen.
Waar ik tegen aan loop is de zorg voor de kinderen. We hebben de zorg 50/50 kunnen regelen, met uitzondering van de vakanties. Dat betekent week op week af. Ik merk dat het me steeds meer gaat tegenstaan, de week met de kinderen, en ik vind het verschrikkelijk om dat hardop uit te spreken.
Ik was me een paar dagen terug erg bewust van mijn gedrag. Continu klagen en mopperen op de kinderen. Niks is goed en ze lopen de hele tijd in de weg. Vooral de spitsuren, maar ook daarbuiten. Ik merk dat ik mezelf al snel enorm opvreet van binnen als ze weer iets doen wat ik niet oké vind. Kort lontje, 'Ja hoor, daar gaan we weer'. Ik zit er gewoon op te wachten. Ik schrok van mezelf, zo was ik eerst niet en zo wil ik niet zijn.
En ik plan echt wel leuke dingen, probeer vaak iets buitenshuis te zoeken, ik heb een fijne kring om me heen waar ik mee af kan spreken. Maar de momenten dat ik er alleen voor sta, breken me op. De week zonder kinderen staat in het teken van opladen, huishouden, vooruit koken, alles zodat ik de andere week niet dat ook nog eens hoef te doen.
Ik zie nu dus enorm op tegen de vakantie. Ik heb ze de eerste 3 weken. De jongste gaat nog 2 dagen naar de opvang, dat scheelt al een hoop. Ook gaan we met een vriendin en haar kinderen op vakantie. Dat is fijn. Toch krijg ik al zenuwen als ik aan deze zomervakantie denk. Ik ben redelijk op, vermoeid en gaar...
Tja, waar ben ik naar op zoek...
Een luisterend oor? Tips? Handvatten? Mensen die dit herkennen?

Angua
09-07-2025 om 21:02
Nu alle praktische dingen geregeld zijn, kom je tot rust en voel je pas hoeveel energie de afgelopen periode je heeft gekost. Mijn advies zou zijn: leg de lat een poosje laag, laat het huishouden versloffen, geef je kinderen makkelijk eten en een vitaminetabletje, voor een paar weken kan dat echt geen kwaad. Leg de kinderen uit, op hun niveau, dat je erg moe bent en daarom soms wat bozer reageert dan je zou willen. Vraag ze om hulp, ze kunnen meer dan je denkt. Samen met anderen op vakantie geeft ook de mogelijkheid om zo af en toe een uurtje voor jezelf te pakken, te doen waar jij blij van wordt. En daarna heb je drie weken zonder kinderen om nog verder bij te komen, je huis weer op orde te krijgen en de vriezer te vullen met verantwoorde maaltijden.

Anoniemvoornu
09-07-2025 om 21:15
Ontspan je de tijd dat je alleen bent wel? Laad je jezelf ook op?
Je kinderen hebben nog opvang nodig dus zijn nog jong dus je zal heel wat jaren nog moeten opvoeden.. wat heb je nodig om dit zonder tegenzin te doen? Vooruit koken is super maar een keer een broodje met een blik soep is ook geen ramp, kun je de lat lager leggen?

madee
09-07-2025 om 22:13
In de week alleen ben je dus aan het vooruitwerken om het in je zorgweek makkelijker te hebben? Dat zou ik afraden. Die week is juist fijn om echt even tot jezelf te komen. Een relatiebreuk verwerken kost ook veel energie.
Sterkte!

Roos57
09-07-2025 om 22:25
Je hebt het nog 3 jaar geprobeerd en je man stopt ermee omdat het herstel niet snel genoeg gaat .
jij wou de scheiding niet ???

haarklover
09-07-2025 om 22:38
Het herstel ging niet snel genoeg?
Dus je was al oververmoeid of zoiets?
En je man vond dat je sneller genezen moest?
Hij zal nu wel ontdekken hoe druk het is om voor de kinderen te zorgen.

madee
09-07-2025 om 22:48
haarklover schreef op 09-07-2025 om 22:38:
Het herstel ging niet snel genoeg?
Dus je was al oververmoeid of zoiets?
En je man vond dat je sneller genezen moest?
Hij zal nu wel ontdekken hoe druk het is om voor de kinderen te zorgen.
Ik denk dat het over het herstel van de relatie na het overspel van haar man gaat, of eventueel zijn herstel van de verliefdheid op een ander. Zoiets levert een vertrouwensbreuk op en dat is hard werken als je het wil herstellen.

HelloKitty123
09-07-2025 om 22:54
Wat rot dat je de week met de kinderen zo zwaar vindt en dat je nog niet echt kunt opladen in de andere week. Ik verwacht dat het wat meer tijd nodig heeft om hieraan te wennen en meer tot jezelf te komen. Sterkte!

Alice12
09-07-2025 om 23:05
Ik vind het eigenlijk alleen maar vreselijk voor je kinderen. Wat erg, een scheiding en dan ook nog een moeder die zich zo gedraagt. Wat sneu en triest voor die kinderen. Ik zou zeggen: geef jezelf een enorme schop onder je reet en zorg voor je kind er ren.

madee
09-07-2025 om 23:20
Alice12 schreef op 09-07-2025 om 23:05:
Ik vind het eigenlijk alleen maar vreselijk voor je kinderen. Wat erg, een scheiding en dan ook nog een moeder die zich zo gedraagt. Wat sneu en triest voor die kinderen. Ik zou zeggen: geef jezelf een enorme schop onder je reet en zorg voor je kind er ren.
Dit is wel een trap na geven zeg…mag ze haar gevoel ook hebben? We zijn maar mensen hoor, dit zet je niet zo even aan de kant. Je geeft haar nu ook nog een schuldgevoel richting haar kinderen erbij, ik geloof dat ze het zelf ook niet echt lekker vindt gaan en dan is compassie helpender dan een hard oordeel.

kerstbeer
09-07-2025 om 23:25
Heb je geen broer/zus/ouder/goede vriendin/oom die eens de kinderen mee naar de speeltuin kan nemen tijdens je vakantieweek? Al is het het speeltuintje om de hoek voor anderhalf uur.
Of je neemt iemand extra mee op een uitje dat je al gepland hebt en vraag of die af en toe het voortouw kan nemen. IPV dan constant op alle kinderen tegelijk te letten, kan die persoon zich dan wat met de 1 bezig houden terwijl jij nummer 2 een boterhammetje geeft.
Sommige mensen vinden dat juist wel leuk om te doen en dan heb jij ook af en toe rust. De kinderen krijgen dan wat extra aandacht van een ander en je zegt dat je een fijne kring om je heen hebt.
Ik zou het gewoon eens vragen.

iLavendel
09-07-2025 om 23:45
Er is veel veranderd voor jou, maar ook voor de kinderen. Denk dat het tijd nodig heeft.
Zou het ook drukker/zwaarder kunnen voelen omdat je nu om de week ook ervaart hoe is het is zonder de verantwoordelijkheid voor de kinderen? Dan heb je geen kinderen die op tijd uit bed moeten voor school, alles klaar maken voor school, kinderen naar school en uit school, clubjes, spelen met vriendjes/vriendinnetjes, enz?

Stresskipje
10-07-2025 om 00:21
kan het zijn dat je een soort van depressie hebt? Je bent bedrogen, hebt nog geprobeerd je huwelijk te behouden, je ex heeft uiteindelijk toch stekker eruit getrokken. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten, en moet heel verdrietig voor je zijn.

Annieniem
10-07-2025 om 06:48
Angua schreef op 09-07-2025 om 21:02:
Nu alle praktische dingen geregeld zijn, kom je tot rust en voel je pas hoeveel energie de afgelopen periode je heeft gekost. Mijn advies zou zijn: leg de lat een poosje laag, laat het huishouden versloffen, geef je kinderen makkelijk eten en een vitaminetabletje, voor een paar weken kan dat echt geen kwaad. Leg de kinderen uit, op hun niveau, dat je erg moe bent en daarom soms wat bozer reageert dan je zou willen. Vraag ze om hulp, ze kunnen meer dan je denkt. Samen met anderen op vakantie geeft ook de mogelijkheid om zo af en toe een uurtje voor jezelf te pakken, te doen waar jij blij van wordt. En daarna heb je drie weken zonder kinderen om nog verder bij te komen, je huis weer op orde te krijgen en de vriezer te vullen met verantwoorde maaltijden.
Dankjewel, misschien moet ik dat inderdaad meer doen, zoals iemand anders ook zegt: niet in mijn week zonder kinderen alles doen. Er echt niet mee bezig zijn en dan maar zien hoe het gaat in de week met kinderen.
Ik denk dat ik ergens had verwacht dat het nu rustiger zou zijn nu ik een eigen huisje heb. Maar dat valt tegen. Wellicht dat ik nu inderdaad de nasleep van de scheiding voel en moet ik mezelf meer tijd gunnen.

Annieniem
10-07-2025 om 06:53
Roos57 schreef op 09-07-2025 om 22:25:
Je hebt het nog 3 jaar geprobeerd en je man stopt ermee omdat het herstel niet snel genoeg gaat .
jij wou de scheiding niet ???
Nee het ligt wel iets genuanceerder dan dat. Achteraf gezien denk ik dat we samen te weinig de diepte in zijn gegaan om echt tot herstel te komen. Toen er weer iets opspeelde, een trigger, wilde mijn ex daar uiteindelijk niks meer mee. Maar daarvoor was er dus al wat meer afstand tussen ons.

Annieniem
10-07-2025 om 06:55
Alice12 schreef op 09-07-2025 om 23:05:
Aah dankjewel, precies wat ik nodig heb, een schop onder mijn kont!
Wauw, dit soort reacties zouden niet eens in mij opkomen...