Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verschil in ouderschapstijl

Soms heb ik de indruk dat kleuters van jongere ouders wat meer vrijheid krijgen. 

Peiling

Zijn jonge ouders gemakkelijker met hun kinderen, dan mensen die op latere leeftijd een kind krijgen?
82 stemmen
10%
38%
41%
5%
6%

Annaniem2023 schreef op 08-09-2025 om 22:44:

[..]

Je weet toch wel wat gemiddeld betekent? 

Nee maar fijn dat je het even uitlegt.

Zeespiegel schreef op 08-09-2025 om 22:52:

Maar als ik zie dat iemand een kleuter gewoon op het schoolplein dropt, ruim voor schooltijd, en weggaat zonder de nieuwe juf, die nog niet alle kinderen kende, in te lichten, vind ik dat wat erg makkelijk. (Het kind ging naar de andere kant van het schoolplein toen de rest naar binnen ging, toen ben ik er zelf maar even achteraan gegaan, want de juf wist nog niet dat ze iemand miste.)

Je kent de ouders niet, de kleuter niet, de situatie niet. Fijn dat je even geholpen hebt, maar verder hoef je niet veel te vinden toch. 

MMcGonagall schreef op 08-09-2025 om 16:49:

Ik heb al 15 jaar geen kleuters meer, maar destijds was ik een redelijk jonge moeder (kinderen met 26 en 32). Mijn kinderen mochten in principe alles, dus die hadden wel veel vrijheid. Ik kan niet per se zeggen dat ik dat herken dat jongere ouders ‘makkelijker’ zijn dan oude. Ik denk dat daar geen verband in zit.

Ik was 39 en toen kind kleuter was dus richting halverwege midden-40 en ik heb niet het idee dat ik nou heel streng was. Dus ik herken het ook niet. 

Mijn kind mocht vrij veel, maar ze was en is een verstandig kind en ik weet intussen (ik werk met pubers) heel goed hoe je consequent bent en wanneer en hoe en waarom je iets wel of niet wil. 

Ik denk dat het vriendinnetje met de oudste moeder uit de klas (die 42 was toen vriendinnetje geboren werd) mij wel heel streng vindt.

Best mogelijk. Als je op oudere leeftijd aan kinderen begint zul je vermoedelijk een langere opleiding hebben gedaan en meer bestudeerd hebben en meer eisen stellen aan je kinderen zodat die meer verplichtingen hebben dus daar wil je dan als een helicopter boven cirkelen want je wil dat ze later met bepaalde mensen in bepaalde wijken omgaan en niet met de lui in oude wijken die dealen enzo. Dat kan later alsnog als ze de advocaat worden van die kinderen. Verschil moet er zijn.

rionyriony schreef op 09-09-2025 om 11:53:

Best mogelijk. Als je op oudere leeftijd aan kinderen begint zul je vermoedelijk een langere opleiding hebben gedaan en meer bestudeerd hebben en meer eisen stellen aan je kinderen zodat die meer verplichtingen hebben dus daar wil je dan als een helicopter boven cirkelen want je wil dat ze later met bepaalde mensen in bepaalde wijken omgaan en niet met de lui in oude wijken die dealen enzo.

Wat ga jij kort door de bocht! 

Kinderen krijgen is niet een kind bestellen en met 9 maanden wordt het geleverd hè!

Toen ik 29 was en een huis hadden wilden we ook graag kinderen.  Helaas heeft het 5 jaar geduurd met een hoop gedokter voordat ik eindelijk zwanger was. 

Bij mijn zus net zo. 

Zij heeft mbo gedaan en ik hbo. Zij kon dus eerder beginnen en was ook eerder zwanger maar later dan ze had gehoopt. 

Allebei wilden we niet als een helikopter boven de kinderen cirkelen maar ze zelf de wereld laten ontdekken binnen de, bij hun leeftijd passende, grenzen die wij afbakenden.

Alle kinderen doen het goed hebben een passende studie gedaan (mbo, hbo en wo) en werken aan hun carrière, houden zich verre van drank en drugs. 

Heb ik eisen gesteld aan mijn kinderen?  Nee!  Ik heb ze opgevoed tot wat ze nu zijn maar het is niet mijn verdienste dat ze zich zo keurig gedragen.  Ook kinderen van hoogopgeleide ouders gaan soms het verkeerde pad op en daar sta je als ouders bij en kijkt ernaar, dat kan je niet voorkomen hoe graag je dat ook wilt. 

Bakblik schreef op 09-09-2025 om 12:07:

[..]

Wat ga jij kort door de bocht!

Kinderen krijgen is niet een kind bestellen en met 9 maanden wordt het geleverd hè!

Toen ik 29 was en een huis hadden wilden we ook graag kinderen. Helaas heeft het 5 jaar geduurd met een hoop gedokter voordat ik eindelijk zwanger was.

Bij mijn zus net zo.

Zij heeft mbo gedaan en ik hbo. Zij kon dus eerder beginnen en was ook eerder zwanger maar later dan ze had gehoopt.

Allebei wilden we niet als een helikopter boven de kinderen cirkelen maar ze zelf de wereld laten ontdekken binnen de, bij hun leeftijd passende, grenzen die wij afbakenden.

Alle kinderen doen het goed hebben een passende studie gedaan (mbo, hbo en wo) en werken aan hun carrière, houden zich verre van drank en drugs.

Heb ik eisen gesteld aan mijn kinderen? Nee! Ik heb ze opgevoed tot wat ze nu zijn maar het is niet mijn verdienste dat ze zich zo keurig gedragen. Ook kinderen van hoogopgeleide ouders gaan soms het verkeerde pad op en daar sta je als ouders bij en kijkt ernaar, dat kan je niet voorkomen hoe graag je dat ook wilt.

Ja ik houd van opschieten Zeker als ik dat weer eens zelf niet kan.

Ik denk wel dat oudere ouders met meer opleiding zich bewuster zijn van gevaren die hun kinderen kunnen lopen omdat ze zich meer gevaren kunnen voorstellen. Als je zelf jong bent dan heb je dat plezier van ontdekken nog vers in het geheugen en gunt dat ook aan je kinderen.

Of er echt een correlatie is weet ik niet. Er zal ooit wel onderzoek op zijn gepleegd. Lijkt me moeilijk om een grote hoeveelheid variabelen van elkaar te scheiden tijdens zo'n onderzoek. Hoe je eigen leven weerslag heeft op je eigen opvoedingsstijl.

PS: Even gezocht maar niet gevonden of er directe onderzoeken zijn gepleegd waarbij leeftijd een bepalende eigenschap was voor een meer ontspannen, vrijere opvoeding. Wat natuurlijk niet zegt dat dat geen rol heeft gehad. Alleen dat onderzoeken zich niet op deze eigenschap hebben gericht.

oudere ouders hebben meer nagedacht over hun opvoedstijl dan jonge ouders denk ik eerder. Jonge ouders hebben over algemeen nog zat andere zaken lopen. 

Ik heb het idee dat juist de wat oudere ouders losser zijn mbt hun kinderen in mijn omgeving. 

Nick90 schreef op 09-09-2025 om 12:46:

oudere ouders hebben meer nagedacht over hun opvoedstijl dan jonge ouders denk ik eerder. Jonge ouders hebben over algemeen nog zat andere zaken lopen.

Maar betekent langer erover nadenken dan ook dat je strenger bent? Of juist niet?

Ik heb zelf geen idee hoor hoe dat zit met ouderschapstijl en leeftijd.

Het enige wat ik wel vind is dat ouders vaak veel te veel vinden van elkaars stijl. Ik denk dat dat wel wat losser mag.

Mischa83 schreef op 09-09-2025 om 16:27:

[..]

Maar betekent langer erover nadenken dan ook dat je strenger bent? Of juist niet?

Het enige wat ik wel vind is dat ouders vaak veel te veel vinden van elkaars stijl. Ik denk dat dat wel wat losser mag.

Geen idee of to daarop doelt, ze zag iets gebeuren bij de kleuter van jonge ouders en vond dat blijkbaar heel onverantwoord. Maar dit voorbeeld heeft niks met opvoedstijl te maken van jonge of oude ouders.  

yasmijn27 schreef op 08-09-2025 om 20:36:

[..]

Maar ook dat hangt af van het karakter van het kind.

Onze zoon van 16 wilde gisteravond de bloedmaan met vrienden bekijken op een half uur treinen afstand. Ergens op een dijk en eerlijk gezegd weten we niet eens waar hij nou precies is geweest. Dat hij dit mocht is omdat hij niet in 7 sloten tegelijk loopt en best verstandig is. Onze dochter deed ook meer dan sommige leeftijdsgenoten.

Laten wij ze dan vrij? Nee, we schatten in wat kan en hopen er dan het beste van.

Ze hebben bij ons best lang uit plastic gedronken ivm onhandigheid😃

Ik weet niet wat streng is eigenlijk.Dat de wil van de ouders perse wet is?

Drinken uit plastic wordt tegenwoordig niet gedaan ivm gezondheid, niet zozeer omdat ze handiger zijn. Of begrijp ik het niet goed?

rionyriony schreef op 09-09-2025 om 11:53:

Best mogelijk. Als je op oudere leeftijd aan kinderen begint zul je vermoedelijk een langere opleiding hebben gedaan en meer bestudeerd hebben en meer eisen stellen aan je kinderen zodat die meer verplichtingen hebben dus daar wil je dan als een helicopter boven cirkelen want je wil dat ze later met bepaalde mensen in bepaalde wijken omgaan en niet met de lui in oude wijken die dealen enzo. Dat kan later alsnog als ze de advocaat worden van die kinderen. Verschil moet er zijn.

Dit is toch een grap, mag ik hopen? 

Yumi schreef op 09-09-2025 om 18:48:

[..]

Dit is toch een grap, mag ik hopen?

Nee ze neemt het serieus volgens mij. 

Mischa83 schreef op 09-09-2025 om 16:27:

[..]

Ik denk dat het niets met leeftijd te maken heeft, ik ben gewoon voorzichtig. Toen ik zelf kinderen kreeg, maar ook als oma. Daar reageert kleinkind op, bij mama wil ze het zelf doen, bij mij vraagt ze om hulp of pakt mijn hand vast als er over een muurtje moet worden gelopen. Iedereen is anders, en kinderen reageren daar naar 

Yumi schreef op 09-09-2025 om 18:43:

[..]

Drinken uit plastic wordt tegenwoordig niet gedaan ivm gezondheid, niet zozeer omdat ze handiger zijn. Of begrijp ik het niet goed?

Ik had zo'n stapel van die gekleurde ikea-bekers. Mag dat niet meer? Die hingen hier achter ook in een netje aan de buitenkraan, voor de dorstige jeugd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.