Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Verschil in ouderschapstijl

Soms heb ik de indruk dat kleuters van jongere ouders wat meer vrijheid krijgen. 

Peiling

Zijn jonge ouders gemakkelijker met hun kinderen, dan mensen die op latere leeftijd een kind krijgen?
79 stemmen
10%
37%
42%
5%
6%

Die vrijheid hangt in mijn ogen af van waar je woont. En van je karakter. En vooral van het karakter van het kind. Niet van je leeftijd.

Bij mijn eerste was ik heel jong, net geen 23. Het grote verschil met ouder moeder worden is dat ik zoveel verplichtingen had waar ik niet onderuit kon (opleiding afronden bijv) dat ik mijn kindje inpaste in het leven wat ik toen had. Oudere moeders kunnen dat meer voorbereid doen en hun leven meer aanpassen aan hun kindje. Maar ze is inmiddels een heel leuke, sociale twintiger. 
In opvoeding denk ik wel dat je heel jong wat creatiever en flexibeler bent, maar dat de verschillen tussen moeders groter zijn dan dat je dat direct aan leeftijd kunt koppelen. 

troelahoep schreef op 08-09-2025 om 18:33:

[..]

Ik op dezelfde leeftijd (25 en 28 jaar), en vond mezelf wel een jonge moeder. Bij nummer 1 was ik overal verreweg de jongste in een hoogopgeleide omgeving; pas bij nummer twee kwam ik mensen tegen die in de buurt van mijn leeftijd kwamen. Maar ook toen haalde ik de gemiddelde leeftijd van moeders op het schoolplein nog omlaag.

Ik was ook wel jonger moeder dan de meeste mensen in mijn omgeving ( ook hoogopgeleid btw) maar ik voelde me niet jong ofzo.  We hadden een koophuis,  ik had al een hond,  ik werkte,  mijn man werkte al lang.  We waren al 6 jaar samen en woonden 3 jaar samen.  Dan maakt het mi niet uit of je 30 of 25 bent.  Ik had ook vriendinnen die nog geen stabiele relatie hadden,  nog ieder weekend tot in de vroege uurtjes in de kroeg hingen met de nodige pretmiddelen op.  Die vonden zichzelf te jong maar ik was wel net zover als veel moeders die ouder waren.

yasmijn27 schreef op 08-09-2025 om 18:44:

Die vrijheid hangt in mijn ogen af van waar je woont. En van je karakter. En vooral van het karakter van het kind. Niet van je leeftijd.

Vrijheid is ook de manier waarop ouders met grenzen omgaan. Maakt niet uit waar je woont dan of wat je karakter is. 

Kind dat op de camping zijn bal tegen mijn auto schopt en steeds opnieuw en opnieuw. Een ouder die zegt dat kind (ongeveer vier/vijf jaar oud) dat toch niet snapt. 

Snap ik, maar jeetje, haal je kind daar dan weg. Als kind de geboden verbale grens (nog) niet snapt, dan volgt, volgens mij, een fysiek beperkende grens. 

Wij zijn (naar mijn maatstaven) niet jong ouders geworden, wegens omstandigheden. Ik was bij de geboorte van nr 1 32 en bij nr 2 zal ik 35 zijn. Nr 1 is nu 2,5 jaar. Hij mag van ons de wereld op zijn eigen manier ontdekken, daaronder verstaan wij dat hij lekker met zand/water/modder mag klooien, zelf mag proberen de trap van de glijbaan op te klimmen (uiteraard staan wij erachter), net als de grote mensen uit een echt glas mag drinken, met assistentie van ons zijn eigen boterham besmeren met een kindermes etc. Wij zijn wel streng in regels als het om veiligheid gaat, maar ook dingen die wij onder fatsoen scharen: eerst het ene soort speelgoed opruimen voor je iets anders pakt, de bal is alleen voor buiten, speelgoedauto's rijden alleen over de grond en niet over de muur/het raam, tekenen doen we als we aan tafel zitten (geen zin in muurschilderingen...) etc. Dus tja, zijn we dan streng of laten we hem vrij? 

Met andere woorden: behalve de definitie van jonge ouders, is het ook handig om de definitie van streng te geven. Wanneer ben je streng?

Kampeerder schreef op 08-09-2025 om 20:13:

[..]

Vrijheid is ook de manier waarop ouders met grenzen omgaan. Maakt niet uit waar je woont dan of wat je karakter is.

Kind dat op de camping zijn bal tegen mijn auto schopt en steeds opnieuw en opnieuw. Een ouder die zegt dat kind (ongeveer vier/vijf jaar oud) dat toch niet snapt.

Snap ik, maar jeetje, haal je kind daar dan weg. Als kind de geboden verbale grens (nog) niet snapt, dan volgt, volgens mij, een fysiek beperkende grens.

Maar dat heeft toch niks met leeftijd van de ouder te maken? De meeste mensen grijoen dan gewoon in.

yasmijn27 schreef op 08-09-2025 om 20:27:

[..]

Maar dat heeft toch niks met leeftijd van de ouder te maken? De meeste mensen grijoen dan gewoon in.

En ook niet met vrijheid in de opvoeding. Mijn kinderen mochten alles, maar je maakt geen dingen expres stuk en doet anderen geen pijn. Schoppen tegen iemands auto is dus ook niet de bedoeling. Je mag tegen van alles schoppen, bij voorkeur een bal of bladeren op straat, maar auto’s kunnen daar stuk van gaan.

Ik werd moeder van mijn eerste kind toen ik 19j was, moeder van mijn tweede toen ik 20j was en moeder van mijn jongste kind toen ik 25j was. Ik werd ook héél jong oma; ik was toen 41j.
Ik vond/ vind niet dat ik "makkelijker"  of minder streng was met mijn kinderen dan mijn kinderen nu zijn met mijn kleinkinderen. 

yasmijn27 schreef op 08-09-2025 om 20:27:

[..]

Nee, dat heeft niks te maken met de leeftijd, maar dat leeftijd invloed heeft op opvoedstijl herken ik niet. 

Wel een groep ouders die de hele dag voor alles het excuus hebben dat kind het (nog) niet snapt.  Herken ik niet van tien de mijne klein waren. 

afrodite05 schreef op 08-09-2025 om 20:15:

Wij zijn (naar mijn maatstaven) niet jong ouders geworden, wegens omstandigheden. Ik was bij de geboorte van nr 1 32 en bij nr 2 zal ik 35 zijn. Nr 1 is nu 2,5 jaar. Hij mag van ons de wereld op zijn eigen manier ontdekken, daaronder verstaan wij dat hij lekker met zand/water/modder mag klooien, zelf mag proberen de trap van de glijbaan op te klimmen (uiteraard staan wij erachter), net als de grote mensen uit een echt glas mag drinken, met assistentie van ons zijn eigen boterham besmeren met een kindermes etc. Wij zijn wel streng in regels als het om veiligheid gaat, maar ook dingen die wij onder fatsoen scharen: eerst het ene soort speelgoed opruimen voor je iets anders pakt, de bal is alleen voor buiten, speelgoedauto's rijden alleen over de grond en niet over de muur/het raam, tekenen doen we als we aan tafel zitten (geen zin in muurschilderingen...) etc. Dus tja, zijn we dan streng of laten we hem vrij?

Met andere woorden: behalve de definitie van jonge ouders, is het ook handig om de definitie van streng te geven. Wanneer ben je streng?

Maar ook dat hangt af van het karakter van het kind. 

Onze zoon van 16 wilde gisteravond de bloedmaan met vrienden bekijken op een half uur treinen afstand. Ergens op een dijk en eerlijk gezegd weten we niet eens waar hij nou precies is geweest. Dat hij dit mocht is omdat hij niet in 7 sloten tegelijk loopt en best verstandig is. Onze dochter deed ook meer dan sommige leeftijdsgenoten.

Laten wij ze dan vrij? Nee, we schatten in wat kan en hopen er dan het beste van.

Ze hebben bij ons best lang uit plastic gedronken ivm onhandigheid😃

Ik weet niet wat streng is eigenlijk.Dat de wil van de ouders perse wet is?

ik was 18 toen mijn oudste werd geboren en 25 toen mijn 2de werd geboren en met de oudste was ik wel vrij streng en erg bezorgd met de 2de heb ik dat wel wat meer los gelaten. Bijvoorbeeld als de oudste met 1,5 jaar een 2 traps glijbaan zelf wou beklimmen dat ik er nog achter stond zodat ze niet kon vallen en met de 2de niet want ja vallen doen ze toch wel en gebeurd ook wel nu is de oudste 20 en de jongste 13 de jongste heeft wel snel vrijheden gekregen wat de oudste dan niet had met de kinderen woonde ik tegen over een speeltuintje misschien 10 stappen lopen en ze waren in het speeltuintje met de oudste heb ik er erg lang nog samen over gestoken en bij gezeten en bij de jongste stond ik voor de deur en ze liep zelf na de overkant 

Ik denk dat jongere kinderen al vaak meer vrijheid krijgen dan oudere kinderen binnen een gezin omdat die de weg al soort vrij hebben gemaakt. 

Maat qua streng zijn denk ik niet dat het aan de leeftijd ligt.

Hangt van zoveel factoren af

Roos57 schreef op 08-09-2025 om 16:59:

Onder de 25 ?
De gemiddelde leeftijd ligt nu boven de 30
Dus als je 35 bent heb je één kleuter

Als je 25 bent heb je meestal geen kleuter. Als je al een baby hebt ……

Je weet toch wel wat gemiddeld betekent? Dat betekent dat er vrouwen zijn die op hun veertigste hun eerste kind krijgen en dat er vrouwen zijn die op hun twintigste hun eerste kind krijgen.
Ga eens in de Bijlmer kijken of in een opvanghuis voor tienermoeders of in Urk en Staphorst waar ze heel jong trouwen. genoeg jonge moeders. 

Zeespiegel

Zeespiegel

08-09-2025 om 22:52 Topicstarter

Dan klopt de indruk die ik had waarschijnlijk toch niet. Tenminste 1 van die kinderen waarbij het me opviel, heeft ook een oudere zus, dus misschien gaat het dan wel meer over de jongste thuis zijn inderdaad.
Bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad lastig te definiëren wat steng is. Ik vind mezelf niet heel streng, ons kind heeft een zeer sterke eigen wil. Dus we maken geen regels om het hebben van regels, dat valt volstrekt niet te handhaven. We grijpen natuurlijk wel in wanneer het om veiligheid of asociaal gedrag gaat. (Zoiets als iets tegen een auto gooien gebeurt echt geen tweede keer, zodra we dat opmerken.)

Maar als ik zie dat iemand een kleuter gewoon op het schoolplein dropt, ruim voor schooltijd, en weggaat zonder de nieuwe juf, die nog niet alle kinderen kende, in te lichten, vind ik dat wat erg makkelijk. (Het kind ging naar de andere kant van het schoolplein toen de rest naar binnen ging, toen ben ik er zelf maar even achteraan gegaan, want de juf wist nog niet dat ze iemand miste.) 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.