Anne-X
17-01-2026 om 12:03
Verschillende opvoeding
hallo allemaal,
Ik ben nu 4 jaar gescheiden. Mijn dochter is nu 8 jaar. We hebben co ouderschap. Alleen onze opvoeding is nogal verschillend en dit vind ik heel vervelend! Bij mij ex-man eet mijn dochter op de bank met de tv aan of tablet erbij. Bij mij moet ze aan tafel eten zonder schermpjes. Dit is dus elke avond weer een strijd. Bij mijn ex-man mag mijn dochter alleen op de fiets. Bij mij niet want ze kent de regels niet goed genoeg. Bij mijn ex-man mag ze laat naar bed, kiezen wat ze eet, krijgt ze zakgeld, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat meerdere gescheiden ouders dit probleem wel herkennen. Hoe ga ik hier mee om? Dit lijkt me toch ook heel vervelend voor mijn dochter als de regels zo verschillend zijn. Mijn ex-man wilt niks aanpassen. En ik ben het gewoon niet eens met zijn manier van opvoeden. Wat kan ik nu het beste doen? Alvast bedankt!
Ysenda
17-01-2026 om 12:20
bij je dochter continu herhalen: bij papa gelden papa's regels hier de mijne.
Ik lees geen levensbedreigende dingen die haar vader toe laat.
Je zult de verschillen moeten accepteren.
Anoniemvoornu
17-01-2026 om 12:24
Ysenda schreef op 17-01-2026 om 12:20:
Dit je kind kan hier wel aan wennen.
Net zoals bij opa en oma vaak anders is enz. Je kind heeft 2 huizen en daar gelden niet dezelfde regels. Net als op school/opvang weer andere regels zijn Als thuis.
Anne-X
17-01-2026 om 12:27
Nee, het zijn gelukkig geen levensbedreigende dingen. Maar het lijkt mij voor mijn dochter niet goed dat we niet op 1 lijn zitten. Maar dit is dus wel oke?
Lexus
17-01-2026 om 12:28
Ik wel: ik vind acht jaar en alleen op de fiets veel te gevaarlijk. Je ziet bij twaalfjarigen nog dat ze denken dat iedereen wel rekening met ze houdt, en die weten nog van de verkeersregels. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan in welk gebied het meisje moet fietsen, een dorp waar je op een fietspad je school kan bereiken, is natuurlijk weer anders dan de stad. Maar dan nog... De rest klinkt opvoedingstechnisch best makkelijk en wat laks van vader maar idd niet gevaarlijk
Anne-X ik zou niet weten wat je er tegen zou kunnen doen. Ik had ook een ex die mijn zoon dingen liet doen die gevaarlijk waren. Maar wat kan je? Niks dus. Heel frustrerend, dat wel
Miepjecody
17-01-2026 om 12:35
Lexus schreef op 17-01-2026 om 12:28:
[..]
Ik wel: ik vind acht jaar en alleen op de fiets veel te gevaarlijk. Je ziet bij twaalfjarigen nog dat ze denken dat iedereen wel rekening met ze houdt, en die weten nog van de verkeersregels. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan in welk gebied het meisje moet fietsen, een dorp waar je op een fietspad je school kan bereiken, is natuurlijk weer anders dan de stad. Maar dan nog... De rest klinkt opvoedingstechnisch best makkelijk en wat laks van vader maar idd niet gevaarlijk
Anne-X ik zou niet weten wat je er tegen zou kunnen doen. Ik had ook een ex die mijn zoon dingen liet doen die gevaarlijk waren. Maar wat kan je? Niks dus. Heel frustrerend, dat wel
Dat ligt er echt aan waar je woont hoor
Hier fietsen 8 jarigen gewoon
Anne-X
17-01-2026 om 12:36
mijn ex-man is bij alles heel makkelijk vergeleken bij mij. Met oud en nieuw steekt hij bijvoorbeeld iligaal zwaar vuurwerk met onze dochter af. Hier ben ik ook erg op tegen! Dit is natuurlijk maar 1x per jaar. Maar het is heel frustrerend! Ik weet niet wat ik aan deze dingen kan doen.
Gingergirl
17-01-2026 om 12:38
Ik lees geen ernstige dingen. Bij hem gelden andere regels dan bij mama. Of dat fietsen gevaarlijk is, is lastig te beoordelen. Hirr on dded drukke grote stad fietsen kinderen ook. Wat is er mis met zakgeld als je 8 jaar bent. Kregen de kinderen hier vanaf 5 jaar.
Schoondochter
17-01-2026 om 12:39
Anne-X schreef op 17-01-2026 om 12:36:
mijn ex-man is bij alles heel makkelijk vergeleken bij mij. Met oud en nieuw steekt hij bijvoorbeeld iligaal zwaar vuurwerk met onze dochter af. Hier ben ik ook erg op tegen! Dit is natuurlijk maar 1x per jaar. Maar het is heel frustrerend! Ik weet niet wat ik aan deze dingen kan doen.
Loslaten. Jij vindt hem koppig en niet openstaan voor overleg, hij jou waarschijnlijk ook. Twee mensen kijken verschillend naar dezelfde situatie..
Chrissie80
17-01-2026 om 12:41
8 jaar en alleen op de fiets veel te gevaarlijk? Oke... dat deden mijn kinderen ook, gingen vanaf groep 5 alleen naar school, net als de rest van de klas. Misschien als je middenin de grote stad woont dat het minder veilig is, maar het hangt echt van de omstandigheden af want ik woon ook echt niet in de middle of nowhere.
Verder is er niet zoveel aan te doen. Ik ben niet gescheiden, maar mijn man is veel weg voor zijn werk. Als papa thuis is gaan de dingen anders dan wanneer hij weg is. Hij is namelijk een stuk strenger dan ik. Mijn kinderen zijn ondertussen al een stuk ouder, maar zijn niet anders gewend. Ze passen zich daar prima op aan. Je kan je ex-man nou eenmaal niet verplichten om naar jouw regels te leven, jullie zijn ook niet voor niks gescheiden waarschijnlijk. Je zal daar zelf (samen met je dochter) een modus in moeten gaan vinden en accepteren dat hij dingen anders doet/ziet.
Ysenda
17-01-2026 om 12:45
Anne-X schreef op 17-01-2026 om 12:27:
[..]
Nee, het zijn gelukkig geen levensbedreigende dingen. Maar het lijkt mij voor mijn dochter niet goed dat we niet op 1 lijn zitten. Maar dit is dus wel oke?
Als jullie allebei dan wel zelf consequent in de regels zijn is dat heel duidelijk voor een kind. Dit geldt hier en dat geldt daar.
Was ook zo bij mijn zus die gehandicapt was en in een instelling woonde. Ontwikkelingsleeftijd ongeveer 1,5-2 jaar. Groep was groep, en thuis was thuis.
Ik ben bij ons de lakse, is ook niet zo moeilijk, ik heb 1 kind, mijn ex totaal 3.
Bij mij moest zoon om half 8 op staan om op tijd op school te zijn, bij papa om 7 uur in de auto zitten.
Bij mij liep zoon in groep 6 alleen naar school, huidige vrouw van ex liep met haar kroost mee tot eind groep 8, geen drukke weg over te steken wat bij mij wel het geval is. Vond ze niet kunnen. Jammer dan, bij mij gelden mijn regels en bij jou de jouwe.
Toen zoon met 8 jaar nog steeds een middagdutje moest doen in het weekend heb ik daar wel wat van gezegd. In de trant van slapen is niet meer nodig bij een gezond kind, je kunt 'm ook alleen op zijn kamer laten spelen/lezen etc zodat jullie je rust kunnen pakken. Zowel mijn ex als zij hebben een chronische aandoening. Hadden ze dat niet gedaan was mijn plaat weer gaan haperen: papa's huis, papa's regels, mijn huis, mijn regels.
Renmuis
17-01-2026 om 12:54
Dit.
Loslaten.
Dat je dochter de strijd aan gaat over jouw strengere regels is ook niet raar. Als je goede argumenten hebt, accepteert ze het wel. Als je het echt gezellig maakt aan tafel. Als je geen goede argumenten is, is het misschien tijd een regel los te laten.
Ellori
17-01-2026 om 12:56
Mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik jong was en voor zij hadden ook andere regels. Echt niets waar een kind niet aan kan wennen hoor. Zolang jij duidelijk blijft komt het echt wel goed.
Anne-X
17-01-2026 om 12:58
Ellori schreef op 17-01-2026 om 12:56:
Mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik jong was en voor zij hadden ook andere regels. Echt niets waar een kind niet aan kan wennen hoor. Zolang jij duidelijk blijft komt het echt wel goed.
Oke bedankt! Dan moet ik het maar loslaten.
Ysenda
17-01-2026 om 13:17
zo lang jij niet extra streng wordt om het in jouw ogen gebrek aan regels te compenseren is er niets aan de hand.
Maar kijk ook open naar je eigen regels.
Wat komt er van om op de bank te eten als je dan wel gezellig kunt eten en aan tafel strijd hebt bijvoorbeeld.
Anne-X
17-01-2026 om 13:23
Ysenda schreef op 17-01-2026 om 13:17:
zo lang jij niet extra streng wordt om het in jouw ogen gebrek aan regels te compenseren is er niets aan de hand.
Maar kijk ook open naar je eigen regels.
Wat komt er van om op de bank te eten als je dan wel gezellig kunt eten en aan tafel strijd hebt bijvoorbeeld.
Omdat ik het gewoon belachelijk vind met een schermpje te eten. Ik vind het belangrijk gezellig aan tafel te eten en samen te kletsen zonder schermpjes. Maar er komt inderdaad niks van.... ik moet het gewoon loslaten.