Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

18-10-2008 om 12:32

Volkskrant: onrust onder bioscopen over naleven adviesleeftijd

AMSTERDAM - Onder bioscoopeigenaren is onrust ontstaan over de Kijkwijzer. Als exploitanten van filmtheaters adviesleeftijden negeren zijn ze strafbaar, zo staat in voorlichtingsmateriaal dat ze onlangs hebben ontvangen.

De Kijkwijzer – de opvolger van de Filmkeuring – waarschuwt ouders voor beelden die schadelijk kunnen zijn voor kinderen. Doorgaans gaat het om scènes die gewelddadig of angstaanjagend zijn.

Momenteel worden binnen de Kijkwijzer vier categorieën gebruikt: alle leeftijden, 6 jaar en ouder, 12 jaar en 16 jaar. Nu is in de praktijk alleen het overtreden van de leeftijdsgrens van 16 strafbaar, zeggen bioscoopexploitanten.

Maar ze schrokken toen de organisatie achter de Kijkwijzer, het Nicam, liet weten dat exploitanten verantwoordelijk zijn voor handhaving van alle leeftijdsgrenzen. ‘Dat is staand beleid van het ministerie van Justitie’, zegt Paul Verstraeten van het Nicam. ‘Het enige dat verandert is dat er vanaf 1 januari een adviesleeftijd bijkomt: 9 jaar. Voorlichtingsmateriaal hierover heeft kennelijk gezorgd voor onrust.’

Volgens Jan Huib Pannekoek van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten is het beleid onuitvoerbaar, of het nou nieuw is of niet.

‘Stel je voor dat een gezin met kinderen van vijf, zeven en negen naar een film wil voor zes jaar en ouder. Zo’n gezin zal met alle paspoorten naar de bioscoop moeten komen, want de identificatieplicht geldt pas vanaf veertien jaar.’

Pannekoek ziet de leeftijden van de Kijkwijzer, met uitzondering van 16, als een advies dat ouders naast zich neer kunnen leggen. ‘Als een moeder vindt dat een kind van vijf onder begeleiding naar een film mag voor zes jaar en ouder, is dat haar verantwoordelijkheid. Niet die van de exploitant.’

Binnenkort overleggen de exploitanten met Justitie. Of dat tot iets leidt, is twijfelachtig. ‘We handhaven gewoon de wet’, zegt een justitiewoordvoerder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

18-10-2008 om 13:00

Ha!

Ik mis nog een categorie. Sowieso schadelijk voor iedereen, de nieuwste filmhit van K3 bijvoorbeeld. Daar offer je je kind toch niet aan op? Vanaf 3 jaar, kan die er misschien ook nog even tussen?
Wat een geneuzel.

Tirza

Ik geloof er niks van

"‘Dat is staand beleid van het ministerie van Justitie’, zegt Paul Verstraeten van het Nicam."
Dat klinkt heel stoer, maar de eerste bioscoop moet nog veroordeeld worden. En dan moet de rechter dus nog spreken.
"‘Als een moeder vindt dat een kind van vijf onder begeleiding naar een film mag voor zes jaar en ouder, is dat haar verantwoordelijkheid. Niet die van de exploitant.’"
Dat lijkt me ook. Staatsopvoeding is verboden. Je kunt dat ook niet uitbesteden aan de private sector.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2008 om 15:42

Vanaf 3 jaar, kan die er misschien ook nog even tussen?

En misschien een algemene waarschuwing voor kinderen onder de 3? "Niet geschikt voor kinderen onder 3 jaar, want... kleine onderdelen".
Bij mijn weten is de Kijkwijzer vooral een advies. Ik stel me zo voor dat als twee kleuters alleen de bioscoop inlopen en kaartjes kopen voor een 12+ film ze dat niet krijgen. Maar als hun moeder er bij is wel. Zo zou het in mijn beleving horen. En dat soort oplettendheid zou ik ook wel waarderen.

Bastet

Bastet

19-10-2008 om 11:14

Lara 10, klopt hier niet

Dat kun je hier echt schudden hoor,ook bij de ingang aan de zaal vraagt men alsnog ID!Mijn zoon heeft zich heel wat keren moeten legitimeren aan de zaal.Ook als zestienjarige.
Groetjes,Bastet

koentje

koentje

20-10-2008 om 10:24

Theater

Wat mij betreft mogen ze ook een minimumleeftijd instellen voor het theater. Jonge kinderen die meegenomen worden naar bepaalde voorstellingen van cabaretiers en dan zich vervelend of hoe dan ook luidruchtig zijn...

Bastet

Bastet

21-10-2008 om 09:01

Lara en koentje

Lara,de zalen hier bereik je met een trap.Onderaan de trap worden alle kaarten voor alle voorstellingen gecontroleerd.Dus daar wordt je eruit geplukt als het vermoeden bestaat dat je nog geen zestien bent.
En wat betreft theater,wat mij betreft is het publiek daar een afspiegeling van de maatschappij,jongeren horen erbij.Juist door de ckv-opdrachten maken ze kennis met verschillende kunst-vormen die ze anders misschien niet snel zouden zien.(Daarbij,de opdracht van ckv is dermate breed dat een concert van Slipknot ook mag.)

Bastet

Bastet

21-10-2008 om 18:50

Dat scheelt ja

Hier gebeurt het niet klassikaal,maar op eigen gelegenheid (en eigen kosten)Vandaar Slipknot...))
Maar die cursus hoe gedraag ik mij in....wordt zeker gegeven.Al hebben ze het vorige week wel voor elkaar gekregen om in Toscane uit de kerk gezet te worden....met leraren erbij...een leerling kreeg de microfoon bij het altaar te pakken.Maar dat terzijde.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.