Dendy Pearson
28-12-2013 om 16:43
Vuurwerk, ja of nee?
Zo, we hebben de discussies over Zwarte Piet en de kerstbuffetten op school gehad, laten we het eens over vuurwerk gaan hebben
Ik heb vorig jaar voor het eerst voor 25 euro aan vuurwerk gekocht, vooral op verzoek van dochter die nu 11 is. Eigenlijk vind ik het wel zonde van het geld, maar eerlijk is eerlijk, we hebben er een hoop plezier mee gehad. Het was ook gezellig op straat, een hoop kinderen van haar leeftijd die ook rotjes hadden. En natuurlijk een aansteeklont en een veiligheidsbril. Dit jaar heb ik weer besteld.
Nou las ik net op het nieuws weer iets over een algeheel verbod en ik moet zeggen dat ik daar toch wel voor ben. Het scheelt natuurlijk enorm in opruimkosten en gewonden.
Kopen jullie vuurwerk en wat vinden jullie van zo'n verbod?
Dendy

troelahoep
30-12-2013 om 21:50
wat is iedereen toch bang!
Ik woon vast in een hyperbrave gemeente, want hier is pas sinds vanmiddag af en toe wat vuurwerk te horen. Ik heb eigenlijk de indruk dat er tegenwoordig minder rotjochies zijn die rotjes achter je aan gooien dan vroeger. Kan ook zijn dat ik niet meer bang ben voor zulke jongetjes en dat ik vroeger alleen maar dácht dat ze zouden gaan gooien.
Tuurlijk is vuurwerk niet onschuldig. Maar alcohol ook niet, en kalmeringstabletten ook niet (iemand nog het VKmagazine gelezen dit weekend? 3/4 van de 2 miljoen mensen die aan de pammetjes zijn stapt gewoon achter het stuur). Daar gebeuren nog veel meer ongelukken mee maar nu is het vuurwerk de nieuwe zwartepietendiscussie aan het worden lijkt het.
En je jonge kinderen niet buiten durven laten spelen na 1 januari vanwege het vuurwerkafval? Ik weet niet hoor, maar
1) hoe jong zijn die kinderen? Kinderen die alle viezigheid oppakken zijn misschien nog te klein om alleen buiten te spelen.
2) wie heeft er jonge kinderen die buiten met lucifers spelen? Ik geloof dat je nog altijd vuur nodig hebt om oud vuurwerk te laten ontploffen.
Misschien kan de wintersport ook wel aan banden gelegd worden, gezien de (bijna) dodelijke slachteroffers die er daarbij vallen :-p

Angela67
30-12-2013 om 22:08
elk jaar/ Mamahippie
hoi,
de discussie komt elk jaar terug en dat is maar goed ook. Over alcohol en kalmeringstabletten en zwarte pieten komt toch ook altijd tijd? Waarom zou dat nu opeens (moeten) ophouden? Alle tradities zullen ooit verdwijnen, en dat zal nooit van het ene op het andere moment gaan, daar zal altijd discussie aan vooraf gaan. Misschien is de discussie voor jou nieuw? Kennelijk behoor jij tot die 1/3e van de Nederlandse bevolking die vuurwerk wel o.k. vindt, dat kan natuurlijk. Het is bij al dit soort dingen verstandig om verstandig te zijn, dus ja, er is nog meer gevaarlijk. Vuurwerk is nou typisch 1 van die dingen waarbij het plezier van de een heeeel dicht in de privéruimte van de ander komt. Bij wintersport heb ik dat toch minder. . . .
gr Angela

Kaaskopje
30-12-2013 om 23:36
Stadsvuurwerk
Wij hebben al stadsvuurwerk. Twee keer per jaar wordt er het nodige de lucht in geschoten. Voor ons 10 minuten lopen. Het komt wel eens voor dat we geen zin hebben om daar naartoe te gaan en dan is het een verwegshow, waar we wel iets van horen en een glimpje van zien, maar meer ook niet. Dat zie ik met Oud en Nieuw ook zo gebeuren. Bij het huidige vuurwerk stap je de deur uit en kun je o en a roepen. Mijn verstand zegt dat vuurwerk afgeschaft moet worden, maar mijn gevoel vind het jammer als het afgeschaft wordt.

Dendy Pearson
31-12-2013 om 10:23
idd kaaskopje
Dat gevoel heb ik vandaag ook. Met mijn verstand weet ik dat er morgen enorm veel troep op straat ligt wat de gemeente moet opruimen en dat er weer heel veel schade zal zijn. En dat er heel veel dieren momenteel doodsbang zijn. Onze buurhond zit momenteel achter een kast weggekropen, echt heel sneu.
Maarr.... dan kijk ik naar buiten waar dochter met buurtkinderen staat. Met haar veiligheidsbrilletje op en een enorme grijns. En daar geniet ik dan ook erg van.

Tigress
31-12-2013 om 10:38
Geboem, geknal, geknetter
Al de hele ochtend hoor ik vuurwerk. Dat varieert van geboem, geknal en geknetter. Nu net is mijn held van een kater van ellende onder de bank geslopen. De poes ligt in haar mand maar slaapt niet. De dapperste meid van het stel is wel in ogenschijnlijk diepe slaap. Dat is ook degene die de eerste vuurpijlen nog belangstellend nakijkt in de vensterbank, tot ook zij een veilig heenkomen zoekt.
Ik moet zo boodschappen doen en zie er een beetje tegenop om naar buiten te gaan. Maar ik moet wel, anders geen avondeten.
Vanavond ga ik even voor het raam staan, hoewel ik in een grote stad woon heb ik toch wat uitzicht en kan de vuurpijlen die rondom in de wijk worden afgeschoten vrij goed zien. Maar dat is in een 20 minuten wel afgelopen en blijft vooral het geknal.
Dan wordt het tijd voor een stevig stel oordoppen en ga ik naar bed. Ik wil het niet helemaal ongemerkt voorbij laten gaan, maar oud & nieuw vind ik stiekem de naarste uren van het jaar, elk jaar weer.

Temet
31-12-2013 om 11:38
mamahippie
Prijs je gelukkig. Hier in Amsterdam is het al wekenlang bal, met overdag regelmatig rotjes, en ´s avonds en ´s nachts regelmatig enorm harde knallen. Zo hard, dat je denkt dat er ergens een bom is afgegaan, maar nee, vuurwerk. Overigens is het vandaag echt al sinds de ochtend volcontinu knallen, niet allemaal extreem hard, maar toch. Het lijkt wel Beirut.
Nu ben ik van oudsher wel gewend dat er geknald wordt in de dagen voor Oudjaar, maar het is naar mijn idee wel erger geworden toen zwaarder vuurwerk werd toegestaan. Je zou denken dat het niet uitmaakt, als ze zich toch nergens aan storen en illegaal vuurwerk afsteken, maar echt, volgens mij is het knallen harder en hinderlijker geworden sinds de normen zijn versoepeld.
En gelet op de aanzwellende protesten snap ik niet dat niet in elk geval die versoepeling wordt teruggedraaid en de toegestane hoeveelheid kruit fors wordt verminderd.
Wij vluchten ook dit jaar weer naar mijn ouders, waar het wat rustiger is. Mijn schoonouders wonen in Kampen. Daar ben ik éen keer geweest met Oud en Nieuw, en horen en zien verging mij, arme naïeve westerling. Want vuurwerk knalt hard, maar carbidschieten knalt nog veeeel harder. Om die reden is een logeerpartij bij die opa en oma in de kerstvakantie voor mijn kinderen ook een keer op een kater uitgedraaid. Dat dus voorlopig ook niet meer.
Wat mij betreft knalt iedereen naar hartenlust het oude jaar uit en het nieuwe in, maar ik zou er een lief ding voor geven als het inderdaad beperkt was tot oudjaarsdag en -nacht en niet werd uitgesmeerd van november tot ver in januari.
Groeten,
Temet

Jippox
31-12-2013 om 11:40
ik vind vuurwerk leuk
Wat is nou Oud en Nieuw zonder vuurwerk? Ik vind het zo'n gezeik dat altijd alles maar verboden moet worden hier in ons aangeharkte Nederland. Ik leer mijn kinderen hoe ze zo veilig mogelijk met vuurwerk om kunnen gaan, en verder gun ik ze vooral de lol, spanning en het plezier van het afsteken, die ene dag per jaar.

krin
31-12-2013 om 11:54
Oud&Nieuw zonder vuurwerk
is Oud & Nieuw met paling op toast (vroeger, mag niet meer van mezelf), zelfgebakken oliebollen, champagne, Freundschaftstrinken, uitzicht op siervuurwerk een eind weg aan de polderhorizon, sterretjes, sjoelen, klaverjassen, ouwehoeren, muziek.
Vuurwerk speelt daarbij voor mij een ondergeschikte rol. Voor mij zou Oud en Nieuw zonder dus niet wezenlijk minder echt zijn. Het argument 'wat is Oud en Nieuw zonder vuurwerk is geen argument, maar een gevoel.
Zoiets als 'Wat is Sinterklaas zonder *zwarte* piet.' Wat is circus zonder gedresseerde dieren. Wat is een feestje zonder drank. Wat is een puberteit zonder van je ouders gejatte sigaretten. Wat is een studentenvereniging zonder vernederende ontgroening.
Het zijn tradities, geen in steen gehouwen wetten.

Jippox
31-12-2013 om 12:33
ja en?
"Het zijn tradities, geen in steen gehouwen wetten"
Maar in vind het leuk en voor mij zou het wel een gemis zijn: oud en nieuw zonder vuurwerk. Natuurlijk is er geen rationeel argument waarom vuurwerk "zou moeten mogen", dat jij (krin) het niet zou missen is evenmin een argument om het dan maar te verbieden.

Stenna
31-12-2013 om 12:44
aangeharkte nederland
is juist vrijwel het enige land waar dit zomaar maar, door particulieren. In andere landen waar ik gewoond heb wat het in elk geval altijd gemeente-vuurwerk (en in een van de landen daarnaast een door brandweer opgezet en gecontroleerd vreugdevuur). Erg mooi en heel gezellig als het hele dorp er omheen verzameld, zou hier ook goed kunnen. Nu durf ik juist niet goed de straten door om de kennissen nieuwjaar te wensen. In de stad is waarschijnlijk lastiger inderdaad. Per wijk dan ofzo?
Nederland is mijn ogen (gekleurd door andere woonplekken) eerder vrijgevochten en rommelig dan aangeharkt.

krin
31-12-2013 om 13:14
Tot nu toe
vind ik de argumenten tegen vuurwerk logica-technisch op punten voor staan.
Voor zie ik niet veel meer dan: ik zou het missen, het moet kunnen (het aangeharkt-argument), de goeden moeten niet onder de kwaden lijden, leuk voor de kinderen. Geboden alternatief: hier en daar een vuurwerkvrij park.
Tegen: lichamelijke verwondingen, bange mensen en dieren, milieuschade, slechte dagen voor luchtwegpatiënten, schade aan de omgeving. Geboden alternatief: onder deskundige begeleiding afgestoken mooi (!) vuurwerk - daar ben ik zeker voor, want mooi vuurwerk is niet lelijk.

Dalarna
31-12-2013 om 13:22
Krin
Waarom heb je het niet over het argument wat ik zei: verbieden maakt de weg vrij voor nog meer illegaal vuurwerk uit het buitenland. Mensen doen dus nog meer moeite om het te krijgen. Als ze het nu niet kunnen tegenhouden dat mensen vuurwerk afsteken vóór vandaag geloof ik niet dat ze het wel kunnen als we het gaan verbieden.
Verder heb ik vandaag vooral te doen met alle collega's en concullega's die post moeten bezorgen.

krin
31-12-2013 om 13:34
Dat is waar, Dalarna
Daarom hebben ze ook de normen versoepeld, in de illusie dat je beter zwaarder vuurwerk in eigen land kunt toestaan en onder controle houden dan mensen 'dwingen' het elders te halen. Het blijft echter een variant op gedogen, met bijbehorend risico dat als je mensen een vinger geeft je vanzelf een keer die tanden in je schouder voelt bijten.
Ze kunnen overigens wél tegenhouden dat het te vroeg wordt afgestoken, alleen niet honderd procent. Maar flink handhaven heeft er hier voor gezorgd dat er hoorbaar verschil is tussen gisteren en vandaag.
Een algeheel verbod hoeft voor mij ook niet. Wel terug naar 's avonds na tienen op 31 december pas beginnen, bijvoorbeeld.

winterzonnetje
31-12-2013 om 14:25
in de trouw vandaag....
Meerderheid in de tweede kamer is helemaal geen voorstander van een algemeen vuurwerk verbod. Dus komende jaren zal het er niet komen denk ik.
In omringende landen wordt ook vuurwerk afgestoken met oud en nieuw. Duitsland is vergelijkbaar met Nederland en in België mag je het hele jaar vuurwerk kopen. Frankrijk schijnt de traditie niet te kennen en in Scandinavische landen is de tijd dat je vuurwerk mag afsteken veel langer als hier. In Italie wordt ook vuurwerk afgestoken door particulieren en daar speelt dezelfde discussie.
Ik vind het raar dat er geen Europese vuurwerk normen komen. Nu komt illegaal vuurwerk uit andere Europese landen.
Veel ongelukken gebeuren met illegaal vuurwerk of met onverantwoord gebruik. Mijn kinderen hebben al wat vuurwerk afgestoken net. Maar wel in de achtertuin, met veiligheidsbril, als het pijltje of rotje een te kort lontje heeft gaat het weg. Ze genieten er enorm van, maar ik zie bij ze de verleiding om te klooien. Het kan dus alleen onder zeer strikte begeleiding. Anders is het wel gevaarlijk.
Ik hoop dat het mogelijk blijkt om vuurwerk af te steken.

Knurf
31-12-2013 om 14:54
welnee
'verbieden maakt de weg vrij voor nog meer illegaal vuurwerk uit het buitenland'
Volgens mij valt dat reuze mee. Het gros van het vuurwerk wordt nu gekocht door brave huisvaders en hun (puber)kinderen, ik geloof er niks van dat die ineens allemaal overstappen op illegaal vuurwerk uit het buitenland. De meesten zullen gewoon naar de gemeenlijke vuurwerkshow gaan of op tv naar vuurwerk kijken.
Net weer een bericht dat een kat is overleden nadat een of andere idoot een rotje in zijn achterwerk had gepropt en had aangestoken. Maar laten we vooral doen alsof vuurwerk reuze leuk is.

Jippox
31-12-2013 om 15:46
knurf
Een dier mishandelen is gestoord gedrag. Dat heeft niets met vuurwerk te maken, het vuurwerk is hier alleen als middel gebruikt. Weet je wat sommigen doen met messen, of touw, of water?
Overigens waren wij vorig jaar in Spanje met de jaarwisseling en daar was nergens vuurwerk te krijgen. Uiteindelijk heeft mijn man (type brave huisvader) in een klein winkeltje onder de toonbank 12 soort van lawinepijlen gekocht. Wouw, dat waren nog eens knallen! De kinderen (toen nog geen van allen puber) hebben het er nog regelmatig over. Een ervaring om nooit te vergeten!
Dus tja, ik denk ook dat als ze het hier gaan verbieden, dat dat de handel in illegaal vuurwerk zeker in de hand gaat werken.

winterzonnetje
31-12-2013 om 16:38
jippox
"Een dier mishandelen is gestoord gedrag. Dat heeft niets met vuurwerk te maken, het vuurwerk is hier alleen als middel gebruikt. Weet je wat sommigen doen met messen, of touw, of water? "
Ik ben het helemaal eens met je reactie. Ineens wordt er van alles bijgehaald om te laten zien hoe erg vuurwerk is. Dat vind ik wel jammer aan deze discussie.
Ik vraag me af hoeveel brave huisvaders vuurwerk in Belgie gaan halen. Ik denk dat je in de grenstreken je daar niet in moet vergissen.....

Dalarna
31-12-2013 om 17:37
Ha medestanders....
Het is inderdaad een beetje vreemd dat dit soort argumenten (kat en rotjes) hand in hand gaan met brave huisvaders die niet naar België rijden...
Je kunt vuurwerk gewoon met de post laten komen en als je het hele jaar in België vuurwerk kunt kopen komt half Nederland daar wel eens een keertje in de buurt gedurende het jaar. Ook vreemd dat er gezegd wordt dat wij het enige land zijn waar dat zo werkt met afsteken maar dat schijnt ook al niet te kloppen.
Europese regels dus!
Overigens: na 22:00 vind ik een slecht idee, ik heb goede herinneringen aan mijn privé vuurwerk toen ik rond een uur of 7 naar mijn vader en broer mocht kijken vanuit mijn slaapkamerraampje waarna ik ging slapen.

Mussie
31-12-2013 om 17:49
2 jongens van 12 en 15
Met 2 jongens van 12 en 15 mag in huis mag het van mij verboden worden. Ik heb ze alles uitgelegd, ze krijgen voorlichting op school, ik koop zelf vuurwerk voor ze dat we met z'n allen afsteken maar de buitenwereld lokt zo enorm. Daar kan ik niet tegenop, dat merk ik op dit soort dagen het meest. Godzijdank zijn ze nu allebei thuis, maar dat blijft niet zo. Ze vertellen verhalen over vriendjes die rotjes in flessen stoppen (maar dat doen wij ECHT niet hoor mam. Ja sure.) Momenteel kan ik er bijna een potje om gaan huilen, zo angstig ben ik. Nog een paar jaar, dan zijn ze ouder en vast een stuk wijzer.

Stenna
31-12-2013 om 18:01
wijzer?!
Dat worden ze blijkbaar niet, als ik hier de uitspraken over brave huisvaders moet geloven.
Wat me gelijk brengt bij: zijn er ook moeders en dochters die zelf vuurwerk afsteken?
ps In Duitsland wordt wel vuurwerk gedaan, maar voor zover ik weet/wist centraal. Niet individueel. Maar misschien klopt dat niet meer, of verschilt het per bundesland oid.

Jasam
31-12-2013 om 18:34
Ik ben voor een vuurwerkverbod
voor kinderen onder de 18 jaar.
Laat ze daar maar duidelijkheid en 1 lijn in gaan trekken.
Nu gaat de lijn van drank naar boven, de lijn van rijbewijs naar beneden, vuurwerk mag gewoon al zijn ze 6 jaar.
Voor alles graag 1 duidelijke lijn, 18+

Knurf
31-12-2013 om 18:44
Dalarna
'Je kunt vuurwerk gewoon met de post laten komen'
Klopt, dat kan. Het MAG overigens niet. Enig idee hoe leuk een postbode het vindt om met z'n gevaarlijke (!) lading rond te lopen tijdens zijn ronde. Denk je dat ik overdrijf? Kijk dan eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkramp_Seest
Een medewerker liet een doos met vuurpijlen uit zijn handen vallen, met 2 doden en 100 miljoen schade als gevolg. En dat waren normale vuurpijlen, die jij ook aan de postbode wilt meegeven.
Laat me raden, dit is vast ook weer een gelegenheidsargument ...

Dendy Pearson
31-12-2013 om 19:07
Stenna
Ja. Ik heb net reuze schik gehad met een pak spaanse crackers. Tjonge, wat klappen die dingen. Mijn dochter is nu nog buiten rotjes aan het afknallen.
Wat mij wel opvalt is dat die groepjes jongelui die hier in de buurt rondlopen met vuurwerk allemaal jongens zijn. Ik geloof toch ook dat dat degenen zijn die de meeste rottigheid uithalen met vuurwerk In brievenbussen en kliko's gooien)

Jippox
31-12-2013 om 19:15
Stenna: ja hoor
Mijn dochter van 5 heeft vanmiddag met veel plezier van die muggenscheet-matjes en rotjes lopen afknallen (maar ze heeft wel 3 grote broers, dat kan enige invloed hebben...)
Ik zelf vond het vroeger ook erg leuk. Nu vind ik het prima om alleen te kijken.

Kaaskopje
01-01-2014 om 10:13
kliko
Over kliko's gesproken... die van ons is gestolen. De papierbak. Dat fikt lekker natuurlijk. Ik ben benieuwd of we hem terugvinden en in welke staat. In ieder geval al aangifte gedaan.

Kaaskopje
01-01-2014 om 10:24
na gisteren
Ben ik ook zover dat een verbod op vuurwerk voor mij acceptabel is. Voor zover vuurwerk onschuldig is, vind ik dat dat 'onschuldige' er nu echt wel af is. Het wordt elk jaar zwaarder. Ik wil me geen zorgen hoeven maken of mij ramen nog leven op 1 januari.

Fiorucci
01-01-2014 om 11:20
Belgie
Je hoeft echt niet naar Belgie voor illegaal vuurwerk, dames. Is hier, regio Den Haag, makkelijk te krijgen.Ik ken zo al drie brave huisvaders die los gaan met Oud en Nieuw.
Mijn dochter van bijna 14 is erg dol op vuurwerk,maar zij steekt in de vroege avond af in de tuin ofzo, vanwege haar luchtwegen. Om 00.00 zit ze lekker binnen te kijken door het raam naar het vuurwerk van anderen.

Dalarna
01-01-2014 om 11:37
Knurf
Ja maar ho nou! Waarom denk je dat ik:
a het GOED vind dat ze het met de post laten komen?
b niet weet dat dat illegaal is?
c niet weet hoe vervelend dat voor een postbode is?
Laatst was er een draadje waar bleek dat sommige mensen hier vinden dat scooters verboden moeten worden en dat zou in ons geval een levensgroot probleem zijn want het is het vervoermiddel voor mijn man om op zijn werk te komen. Moet je dan niet de redenen aanpakken waarom mensen sómmige idioten op een scooter gevaarlijk vinden? Of het harde rijden of nog iets anders aanpakken? Waarom toch steeds die idiote voorbeelden die waarschijnlijk gewoon blijven bestaan als je het vuurwerk voor de gewone man gaat verbieden?
Gewoon vuurwerk verbieden heeft in mijn ogen totaal geen zin als je dat niet Europees aanpakt en ik denk dat juist de mensen die er normaal mee om gaan stoppen met vuurwerk en de idioten gaan er alleen maar mee door, de manier om illegaal vuurwerk het land in te komen zullen alleen maar groter worden en je zult juist nog meer schrikken van de plotselinge knallen omdat je er niet meer op let.
Privé vuurwerk verbieden: ik vind het prima maar niet zomaar. Er moet wat anders met het illegale vuurwerk, met vuurwerk afsteken vóór oudjaarsdag etc.

Kaaskopje
01-01-2014 om 12:20
Dalarna
Dan is het dus een goed idee om het Europees aan te pakken Het voordeel van een totaalverbod is dat álles wat op straat knalt en piept strafbaar is. Dat is wel duidelijk. Ik had zelf niet kunnen denken dat ik ooit voor een verbod zou zijn. Ik vind vuurwerk namelijk leuk, maar ik vind de huidige situatie typisch een voorbeeld van 'de goeien lijden onder de kwaaien'. Het is niet veilig genoeg meer. En als iets niet meer veilig genoeg is moet het aan banden gelegd worden. Bij vuurwerk oude stijl was het ook al niet veilig meer, maar dat kon je nog afschuiven op 'eigen schuld dikke bult' als je niet volgens de voorschriften met het vuurwerk omgaat. Maar met wat er nu aangeboden wordt (vast veel illegaal), is de veiligheid van mens én dier niet meer in te schatten. Voorheen wist je redelijk zeker dat je thuis op de bank geen schade op zou lopen, maar zie de foto's op internet en je weet dat dat ook al niet meer vanzelfsprekend is. Het is gewoon belachelijk.
Ik was gisteren iets te vroeg voor de bus, dus ik koos ervoor om het stukje dan maar te lopen. Achteraf vroeg ik me af waarom ook alweer. Bovendien rook ik dit jaar voor het eerst, naast die typische zwavelgeur, een andere geur op straat. Of dat van die bommen afkomt weet ik niet. Het viel me echt op.
Er zijn alternatieven mogelijk, dus ik vind dat het overwegen waard.

Auwereel
01-01-2014 om 12:23
Het mag wel wat minder van mij
Bij mij was het een bijzonder rustige jaarwisseling in de straat. Er stak niemand vuurwerk af. De straat was helemaal schoon en ook het bruggetje waar vorige jaren vuurwerk van werd afgeschoten was leeg.Ik heb wel naar het siervuurwerk in de verte gekeken. Het knalde ook niet zwaar, alleen overdag waren er enkele harde knallen te horen.
Maar ik moet zeggen dat ik het na een half uurtje wel bekeken had, maar het ging nog door tot ver na twee uur, gaap...
En zelf steek ik geen vuurwerk af, ja zelfs de gekregen sterretjes heb ik niet afgestoken.
Maar omdat ik toch wel een half uurtje heb staan te "ooooooh"-en, teken ik toch geen petitie. Aan de andere kant, knalvuurwerk mag van mij helemaal afgeschaft worden, daar teken ik meteen een petitie voor. Ik moest 30 december bij de dierenarts zijn en daar was het heel druk met honden en kattenbezitters die valium af kwamen halen voor hun hond/kat. Arme beesten!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.