Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Waarom willen mannen vader worden?


Maxan32

Maxan32

28-02-2023 om 12:21 Topicstarter

alhambra schreef op 28-02-2023 om 12:05:

[..]

Ik snap je.

Ik las het zo: dat ze door het moederschap misschien minder moet gaan/gaat werken terwijl ze dat niet wil qua carrière.

klopt inderdaad, en ook omdat je misschien als moeder minder snel de kans krijgt om door te groeien. Ja dat gebeurt helaas nog steeds.

Maxan32 schreef op 28-02-2023 om 12:21:

[..]

klopt inderdaad, en ook omdat je misschien als moeder minder snel de kans krijgt om door te groeien. Ja dat gebeurt helaas nog steeds.

In de praktijk komt dit niet zo heel erg veel meer voor. Zeker niet nu het verschil in moeder-vader steeds meer rechtgetrokken wordt ook. De dingen die hier eerder benoemd zijn, zijn in mijn omgeving meer uitzondering dan regel en de verantwoordelijke verschillen tussen man-vrouw zijn wat mij betreft een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. 

Hier dus ook iemand die gebeld wordt als er wat is met de kids en niet vrouw. Niet omdat dat zo moet, maar omdat ik een kantoorbaan heb en mijn vrouw in de gehandicaptenzorg werkt. Die kan niet zo maar weg. 

Maxan32

Maxan32

28-02-2023 om 12:34 Topicstarter

Elpisto schreef op 28-02-2023 om 12:30:

[..]

In de praktijk komt dit niet zo heel erg veel meer voor. Zeker niet nu het verschil in moeder-vader steeds meer rechtgetrokken wordt ook. De dingen die hier eerder benoemd zijn, zijn in mijn omgeving meer uitzondering dan regel en de verantwoordelijke verschillen tussen man-vrouw zijn wat mij betreft een stuk dichter bij elkaar komen te liggen.

Hier dus ook iemand die gebeld wordt als er wat is met de kids en niet vrouw. Niet omdat dat zo moet, maar omdat ik een kantoorbaan heb en mijn vrouw in de gehandicaptenzorg werkt. Die kan niet zo maar weg.

Wij hebben ook al besproken mochten we er voor gaan dat hij niet moet verwachten dat ik een moedertje word. Ik heb gezegd ik wil ook nog gewoon uitgaan en mijn vrienden zien en mijn hobby beoefenen en ook samen op pad. En ja dan kost een oppas maar meer geld maar wij werken dus beide hard voor. Qua huishouden is het hier echt vanzelf 50/50, ik ben wel vaak diegene die meer dingen regelt en hij meer de uitvoerder, maar koken, wassen enzovoort doen we beide. Hij weet ook hoe belangrijk mij vrijheid is, en hij zou een fantastische vader zijn. Ik ben het probleem in dit geval. En ja hij kan moeilijk zwager worden, dat vind ik zo eng en vies. Borstvoeding zou ik niet een aan beginnen en ook al klinkt het raar ik zou tekenen voor een keizersnede, wetende wat de impact. Soms grap ik dat wij in de verkeerde lichamen van elkaar zijn geboren.

Maxan32 schreef op 28-02-2023 om 12:34:

[..]

Wij hebben ook al besproken mochten we er voor gaan dat hij niet moet verwachten dat ik een moedertje word. Ik heb gezegd ik wil ook nog gewoon uitgaan en mijn vrienden zien en mijn hobby beoefenen en ook samen op pad. En ja dan kost een oppas maar meer geld maar wij werken dus beide hard voor. Qua huishouden is het hier echt vanzelf 50/50, ik ben wel vaak diegene die meer dingen regelt en hij meer de uitvoerder, maar koken, wassen enzovoort doen we beide. Hij weet ook hoe belangrijk mij vrijheid is, en hij zou een fantastische vader zijn. Ik ben het probleem in dit geval. En ja hij kan moeilijk zwager worden, dat vind ik zo eng en vies. Borstvoeding zou ik niet een aan beginnen en ook al klinkt het raar ik zou tekenen voor een keizersnede, wetende wat de impact. Soms grap ik dat wij in de verkeerde lichamen van elkaar zijn geboren.

Ik denk dat, mocht je toch later moeder worden, dat we elkaar dan later nog wel eens weer spreken. Mijn vrouw moest ook niet denken aan borstvoeding. Had niet voor niets haar borsten laten doen. Oudste was nog niet geboren of hij lag aan de borst.

Ik zou niet al teveel van te voren uitsluiten als ik jou was. Mijn vrouw heeft twee keer een keizersnede gehad, 1 keer met spoed omdat zoon niet meer kon en 1 keer gepland, omdat onze tweeling het TTS-syndroom hadden. Die moesten gehaald worden. 

MRI

MRI

28-02-2023 om 12:38

Maxan32 schreef op 28-02-2023 om 12:34:

[..]

Wij hebben ook al besproken mochten we er voor gaan dat hij niet moet verwachten dat ik een moedertje word. Ik heb gezegd ik wil ook nog gewoon uitgaan en mijn vrienden zien en mijn hobby beoefenen en ook samen op pad. En ja dan kost een oppas maar meer geld maar wij werken dus beide hard voor. Qua huishouden is het hier echt vanzelf 50/50, ik ben wel vaak diegene die meer dingen regelt en hij meer de uitvoerder, maar koken, wassen enzovoort doen we beide. Hij weet ook hoe belangrijk mij vrijheid is, en hij zou een fantastische vader zijn. Ik ben het probleem in dit geval. En ja hij kan moeilijk zwager worden, dat vind ik zo eng en vies. Borstvoeding zou ik niet een aan beginnen en ook al klinkt het raar ik zou tekenen voor een keizersnede, wetende wat de impact. Soms grap ik dat wij in de verkeerde lichamen van elkaar zijn geboren.

okay... huur meteen een surrogaatmoeder en een nanny voor de hele tijd in zou ik zeggen... (cynisme uit) 

Zonder dollen: er zijn al velen voor je geweest die dachten dat ze alles wel konden regelen. In de praktijk werden ze toch vaak overweldigd. Daarom blijf ik zeggen: een kind kies je met je hart, niet met je hoofd. 

Elpisto schreef op 28-02-2023 om 10:43:

[..]

 Wij hebben de kids vanaf dag 1 meegenomen als we in het weekend met de vriendengroep bij elkaar gingen zitten. Het resultaat daarvan is dat ze OVERAL kunnen slapen en we dus ook echt overal altijd bij kunnen zijn. 

Hier ben ik het niet mee eens. Misschien was dat bij jou zo maar ik heb een andere ervaring. Wij hebben dit geprobeerd en dit werkte gewoon echt niet.

Maxan32 schreef op 28-02-2023 om 12:34:

[..]

Wij hebben ook al besproken mochten we er voor gaan dat hij niet moet verwachten dat ik een moedertje word. Ik heb gezegd ik wil ook nog gewoon uitgaan en mijn vrienden zien en mijn hobby beoefenen en ook samen op pad. En ja dan kost een oppas maar meer geld maar wij werken dus beide hard voor. Qua huishouden is het hier echt vanzelf 50/50, ik ben wel vaak diegene die meer dingen regelt en hij meer de uitvoerder, maar koken, wassen enzovoort doen we beide. Hij weet ook hoe belangrijk mij vrijheid is, en hij zou een fantastische vader zijn. Ik ben het probleem in dit geval. En ja hij kan moeilijk zwager worden, dat vind ik zo eng en vies. Borstvoeding zou ik niet een aan beginnen en ook al klinkt het raar ik zou tekenen voor een keizersnede, wetende wat de impact. Soms grap ik dat wij in de verkeerde lichamen van elkaar zijn geboren.

De manier waarop je dit zegt; een moedertje... alsof het iets stoms is. Spreek je uit zonder te oordelen over anderen. Ik denk dat je allerlei vooroordelen hebt waardoor je in de knoop zit.  Ga daar eens goed naar kijken. Heel veel dingen zijn gewoon echt niet waar en kun je op juw manier oplossen en natuurlijk met het juiste netwerk.

Pippeltje schreef op 28-02-2023 om 12:45:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Misschien was dat bij jou zo maar ik heb een andere ervaring. Wij hebben dit geprobeerd en dit werkte gewoon echt niet.

Hoezo ben je het niet eens, met dat wij dit gedaan hebben? Ik zeg nergens dat het voor alle baby's geld he. Dat het 100% succes gegarandeerd is als je ze vanaf jongs af aan mee neemt. 

Elpisto schreef op 28-02-2023 om 12:50:

[..]

Hoezo ben je het niet eens, met dat wij dit gedaan hebben? Ik zeg nergens dat het voor alle baby's geld he. Dat het 100% succes gegarandeerd is als je ze vanaf jongs af aan mee neemt.

Nee, ik bedoel dat je er wel degelijk rekening mee moet houden dat dat bij jouw kind niet werkt. Het is bedoeld als waarschuwing naar TS dat je niet moet denken dat het altijd makkelijk is en dat het wel goed gaat als jij het maar goed aanpakt. Want zo kwam jouw opmerking op mij over.

Pippeltje schreef op 28-02-2023 om 12:56:

[..]

Nee, ik bedoel dat je er wel degelijk rekening mee moet houden dat dat bij jouw kind niet werkt. Het is bedoeld als waarschuwing naar TS dat je niet moet denken dat het altijd makkelijk is en dat het wel goed gaat als jij het maar goed aanpakt. Want zo kwam jouw opmerking op mij over.

Oh, dat was niet zo bedoeld. Je kunt het hoogsten stimuleren. Het kan natuurlijk best dat naar verloop van tijd kinderen alsnog niet slapen kunnen dan. 

Maxan32

Maxan32

28-02-2023 om 13:34 Topicstarter

Pippeltje schreef op 28-02-2023 om 12:48:

[..]

De manier waarop je dit zegt; een moedertje... alsof het iets stoms is. Spreek je uit zonder te oordelen over anderen. Ik denk dat je allerlei vooroordelen hebt waardoor je in de knoop zit. Ga daar eens goed naar kijken. Heel veel dingen zijn gewoon echt niet waar en kun je op juw manier oplossen en natuurlijk met het juiste netwerk.

Misschien kwam moedertje verkeerd over, maar het kan ook zijn omdat ik mensen na een bevalling enorm heb zien veranderen en niet per se in de leuke zin. Mensen die bij mij dicht bij stonden en nu echt geen gesprek kan houden want het gaat alleen maar over baby's. Daar schrik ik van. Ik heb gelukkig ook leuke voorbeelden om mij heen. Ja ik zit met veel dingen in de knoop rondom moederschap en zwangerschap. Ik doe er totaal niet luchtig over, dat komt door onze prive situatie, geen vrouwelijke voorbeelden helaas meer. Aan de andere kant zie ik mensen veel leunen op familieleden, dit zou ik zelf nooit willen. Als ik voor een kind kies dan vind ik dat ik ook moet zorgen voor het kind en zelf samen met mijn man voor opvang en oppas moeten regelen (betaalde oppas). Met dit topic probeer ik de begrijpen waarom mannen zo graag vader worden, ik probeer meer de andere kant de begrijpen met de hoop dat ik meer vertrouwen ga krijgen ook in mezelf. 

Binnen mijn huwelijk ben ik altijd kostwinner geweest. Toen onze oudste geboren werd, zijn we beiden 4 dagen gaan werken. Het kan, maar spreek het van tevoren af, ook met je werk en dat van je man. Ik heb daarna nog prima carrière gemaakt. Daarvoor heb ik later nog wel een aantal jaar fulltime moeten werken, maar ik kon in die functie mijn uren wel flexibel indelen. Nu werk ik weer 4 dagen, dat is veel gezonder voor mij en dus beter voor mijn baas. Inderdaad, ik doe in die 4 dagen niet minder dan de fulltimers, dat komt enerzijds door ervaring, anderzijds doordat ik meer rust krijg en dus meer energie heb.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van de baan die je doet. Ik ben accountant. Praktisch houd dat in dat ik, als het nodig is, gewoon vanuit huis kan werken. Bij ziekte of andere calamiteiten regel ik dan ook dat ik thuis ben. Mijn vrouw werkt in de gehandicaptenzorg, daar is het toch even wat anders en kun je niet thuis werken. 

Hee Maxan, ik wens je veel vertrouwen toe, in jezelf en je naaste omgeving. Het geeft veel onzekerheid als er van alles verandert in je sociaal/emotionele situatie en de mensen om je heen. 

Je ziet het goed, ouderschap (m/v) is een enorme verandering in je leven. Ook al bereid je je goed voor, het is altijd anders dan je verwacht. Dat vraagt vertrouwen. En niet te veel beren op je weg willen zien. 
Zoek een coach, iemand met wie het klikt. 
En wees niet bevreesd naast betaalde opvang ook te investeren in een informeel netwerk. Veel sterkte en wijsheid!

Ik denk dat er geen wezenlijk verschil is tussen een kinderwens voor mannen en voor vrouwen. Hoe je het ouderschap onderling inricht is aan jullie, niet aan de samenleving.
Hier konden we op opvang en school zelfs per dag invullen wie er gebeld moet worden bij nood. En dat kan ook opa/oma of de buurvrouw of de oppas zijn, mocht je dat willen. 

Vrouwen regelen doorgaans meer omtrent de kinderen. Toch is daarin wel een kentering gaande. Maar statistisch gezien werken vrouwen gemiddeld minder uren en is het dus ook logisch dat ze er gemiddeld gezien meer tijd voor hebben. En ik denk ook dat een bepaalde controledrang en denken dat de man dat niet kan of niet goed genoeg doet ook wel meespeelt in bepaalde gevallen. Daarbij is dat geen verplichting. Je kunt natuurlijk ook je man dat soort dingen laten regelen t.z.t. 

Ik ken overigens weinig mensen van mijn generatie (rond de 40) die nog wekelijks in de kroeg hangen tot halverwege de nacht. Ja, met carnaval of zo, maar verder niet. Dat is toch meer iets voor de generatie die wat jonger is en nog minder verantwoordelijkheden van een volwassen baan, eigen huis, kinderen etc. heeft. De mensen die dat wel doen zijn vaak vrijgezelle mannen zonder kinderen die daar ook geen behoefte aan hebben.

Zwanger zijn en bevallen is niet altijd een feest. Maar dat is toch echt iets wat een man niet van je over kan nemen. Ik kan wel, ondanks dat mijn bevalling een hel was (spoedkeizersnede met 29 weken en een lang herstel) dat het het ongetwijfeld waard was. 
Ons leven draait in zekere zin best wel om ons kind, maar we hebben ook een eigen leven. Sporten, iets doen met vrienden, dingen ondernemen met elkaar, ons werk, dat is er naast het kind ook nog. Of alles om je kind draait en je nergens anders meer over kan praten, dat ligt toch ook grotendeels aan jezelf. 

Maar als je ervoor kiest om geen kinderen te willen, is dat ook goed natuurlijk. Je moet je alleen wel realiseren dat je niet eeuwig de keuze hebt. Zoals ik het lees zou jij daar prima in kunnen berusten. Het kan wel zijn dat de wens van je vriend zo sterk is dat hij op zoek gaat naar iemand die het wel wil. Hoewel een wederzijdse wens ook geen garantie op succes is. Het leven is niet volledig maakbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.