Zwelgje
14-08-2010 om 12:35
Wat doe je met 2 kinderen in een nieuwe omgeving?
Dit weekend ben ik weer de hele dag alleen met onze zoon (5) en dochter (1). Zoals gewoonlijk kijkt zoon 's ochtends tv of een dvd terwijl baby nog een keertje terug naar bed gaat voor haar ochtenddutje. Maar na het middageten vervelen w eons te pletter. We zijn 3 weken geleden verhuisd naar een rustig dorpje en ik heb nog geen kind buiten gezien. Hier gaan kinderen vaak naar een vakantieopvang of zijn we weg, op reis. Ik weet gewoon niet hoe ik m'n kindjes bezig moet houden want ik moet eigenlijk constant de kleine in 't oog houden (kruipt en trekt zich op aan alles). Is er nog een moeder die met hetzelfde 'probleem' zit?

Zwelgje
14-08-2010 om 13:14
Leuk
Zoon vind fietsen heel leuk en ik denk dochter ook. Helaas wonen wij in Wallonië wat het fietsen niet interessant maakt; het is hier niet bepaald vlak en de er is geen fietspad op de weg door de weilanden. Ook is ons meiske nog te klein voor het stoeltje achterop dus moet een voorzitje aanschaffen. Heb geen ideeeee waar ik die kan vinden. Toen we nog in Brussel woonden en ik elke dag 20 min. met zoon achterop fietste, keken veel mensen me na! En vooral kleintjes die voorop aan het stuur zitten heb ik hier nog niet gezien.
Fietsen zit er helaas niet in...

Philou
14-08-2010 om 13:58
Rondje ov
Voorheen gingen wij met onze kinderen als 'uitje' een rondje openbaar vervoer doen. Dat kostte dan een uur of iets meer en dan waren we weer thuis. Zij een heel avontuur achter de rug en structuur en wij iets meer rust. Dan gingen we weer met de bus of mini-bus, tram, trein, pontje of metro. In onze regio reden ook oude Engelse bussen die toeristen rondleidden. Ik heb ook een keer kunnen regelen dat ik met onze kinderen zo'n toer deed (gratis en een keer tegen korting). Nu ze iets ouder zijn, doen we dat nog wel eens maar dan met een doel: bijv ijsje halen bij eindpunt x want daar hebben ze lekkere ijsjes en een strandje.. etc.
Verder gingen we ook wel eens naar de bieb, dan kon ik wat boekjes lenen en dan met de kinderen het hele gebouw op en neer met de roltrap . Voor mij iets minder relaxed maar voor hun geweldig.
Je schrijft dat je in een dorp woont.. zijn er boerenbedrijven of kan je aardbeienplukken ? Wat ook een groot succes was, was een tentje in het groen en dan 'kamperen'. Als het echt te heftig werd om dat het buiten regende en we niet echt naar buiten konden gaan, kleedde ik ze uit en hup de badkamer schoonmaken met sponzen, zeep, scheerschuim, bakken water, bezems etc.. uurtje doen en dan zijn ze weer heel rustig en alert voor even.. ook heerlijk. Je moet er wel bij blijven en eea in goede banen te leiden en flink veel complimenten te geven (jaaaa, goed schoongemaakt). Als ze hier lief waren geweest, mochten ze ook even stofzuigen .

Bastet
14-08-2010 om 15:13
Zwelgje
In elke grote stad in Wallonie zitten toch babyzaken of fietsenwinkels?Ik zag in Wallonie aldaar heel veel mensen fietsen met kleintjes voorop.En anders lekker lopen? Kleine in de buggy en lopen!Je kunt er juist zo heerlijk wandelen,is mijn ervaring.
Groetjes,bastet

Zwelgje
14-08-2010 om 15:48
Lopen, haha
Je kan hier idd lekker wandelen, mits je geen 5jarige aan de hand hebt die constant zeurt dat ie moe wordt van die heuvels
Nu zit het weer ook niet echt mee...
'k Ga straks brooddeeg maken en ze dan aan 't werk zetten: poppetjes maken, vaasje, vlecht...ik weet nog dat ik dat een fijne bezigheid vond. Ik geloof dat m'n moeder dat toen met bloem en water deed, klopt dat?

dc
14-08-2010 om 17:15
Step en wat ideetjes
Ik ben in een nieuw land sinds Maart en ben de elke dag "alleen" met m'n kinderen. Dus wat ideeën:
Schaf een step aan voor de 5 jarige. Dan is het wandelen wat leuker voor hem.
Verder ga ik regelmatig 's middags voetballen met m'n 4- en 2-jarige zoontjes.
Kijk of er een binnenspeeltuin in de omgeving is, waar je misschien met de bus heen kan.
Zoek uit waar het dichtstbijzijnde zwembad is, is altijd een succes.

Zwelgje
14-08-2010 om 21:30
En toen was het weer avond
Brooddeeg was een groot succes, ook voor Zwelgman die thuiskwam tijdens het crea-uurtje..
Kindertjes zijn nu lekker moe en ik vind het altijd weer een heerlijk moment als ik m'n tanden mag gaan poetsen en uiteindelijk zelf ook naar bed kan.
Zwemmen is altijd leuk, maar dan zit ik weer met het probleem: baby moet steeds in de gaten gehouden worden en zo kan ik me nooit echt goed met zoon bezighouden. Dat van die binnenspeeltuin, daar ga ik straks even op gogglen. Vooral nu de weersvoorspellingen niet zo mooi zijn..
Morgen gaan we de brooddeegkunsten verven dus we hebben nu al minstens 1 ding op 't programma

liora
15-08-2010 om 08:33
Aha
Hoi Zwelgje,
Ik zou zeggen: wat doen jij en je man samen met de kinderen als jullie met z'n viertjes zijn? En dan doe je dat nu zonder man.
Ik ben altij alleen met mijn twee kinderen van 1 en 7 jaar. Zwembad is inderdaad nog lastig, fietsen in NL goed plan maar bij jou dus niet. Rondje OV goed plan!
Ik ben bijv. gisteren naar een speeltuintje geweest, jongste vindt dat ook al heel leuk. En vanmiddag gaan we naar de bieb met de tram. Verder spelen ze thuis en vooral de jongste heeft nu de leeftijd dat hij op dingen begint te klimmen en enorm veel troep maakt en ik toch heel vaak moet ingrijpen. Thuis zijn is dus ook best een gedoe vind ik.
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zwelgje
15-08-2010 om 17:24
Veel beter met z'n 4tjes!
Als papa thuis is, kunnen we veel makkelijker ergens naartoe want we kunnen dan beter de beide kindertjes bijhouden. Vaak gaan we dan zwemmen, binnespeeltuin, kermis, de stad in... Genoeg te doen, maar als hij de hele dag weg is, moet ik activiteiten bedenken waar ik beiden bij kan betrekken.
Vandaag 40 min. in de auto gezeten om naar de dichtstbijzijnde binnespeeltuin te gaan. Vonden ze allebei heel leuk, maar ik heb toch voornamelijk met de kleine in de babyhoek gezeten terwijl de grote elders aan het spelen was. Vind ik toch niet zo'n lekker idee en ergens ook nog wel 'ns zielig dat ik me altijd moet

Zwelgje
15-08-2010 om 17:56
Oeps
had de kleine op schoot en die ramde op het toetsenbord.
vervolg;
Vind het ergens wel zielig dat ik me meer met zijn kleine zusje moet bezighouden dan met hem. Hij komt ook wel naar ons toe om met haar te spelen hoor, en ik neem haar op de arm als ik ga kijken bij bijv. het grote springkussen, en hij realiseert zich ook wel dat zij ietsje meer van mijn aandacht vraagt. Maar hij is toch degene die altijd zelf op zoek moet naar vermaak als ik niet met hem kan spelen. Het was al met al een leuke voormiddag en thuis hebben we de brooddeegcreaties van gisteren geverfd en babyzusje zat met ons aan tafel de rommelen met haar dingetjes. Nu staat Ratatouille op en hebben we wat gekeuzeld op de bank. Straks gaan we eten en dan is de dag bijna weer om.
Ben ik nou een miep die te veel bezig is met het vermaken van haar kinderen? Soms denk ik van wel, maar er is hier echt geen drol te doen, zelfs geen klein buurtspeeltuintje, en je ziet hier gewoon geen kinderen op straat. Ik hoop dat het hier in september een beetje levendiger wordt!

Vic
15-08-2010 om 20:04
Ja, dat wel
"Ben ik nou een miep die te veel bezig is met het vermaken van haar kinderen?" Ja
Volgens mij heb ik in heel hun leven drie keer geknutseld met de kinderen. Dat is zo ontzettend niet mijn ding Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n planner qua kinderactiviteiten. We gaan in het weekend altijd wel ergens heen (kinderboerderij, speeltuin, strand) en verder rommelen ze wat aan in huis. Het enige wat ik er dan nog 'aan doe' is een uurtje gezelschapsspelletjes spelen ofzo.
Toen jongste nog een baby was (ze schelen 5,8 jaar) had ik er niet zoveel meer werk aan. Tijdens uitjes ging ze mee in de buggy en in een speeltuin kun je ook met je oudste aan een klimrek hangen terwijl de buggy ernaast staan, bijvoorbeeld.

Temet
15-08-2010 om 21:14
Vic
"Toen jongste nog een baby was (ze schelen 5,8 jaar) had ik er niet zoveel meer werk aan. Tijdens uitjes ging ze mee in de buggy en in een speeltuin kun je ook met je oudste aan een klimrek hangen terwijl de buggy ernaast staan, bijvoorbeeld"
Dat moet die jongste dan maar net goed vinden. Hier een dreumes die niets liever wil dan zelf rondhollen en de wereld verkennen. Als je die in de buggy laat zitten terwijl grote broer Iets Stoers aan het doen is dan kan je haar een kilometer verderop horen krijsen.
Wat dat betreft voel ik wel met Zwelgje mee, toevallig zijn wij van het weekend eens met zijn vieren naar de speeltuin gegaan wat ik vooral wilde voor oudste: de vorige keer was ik vooral met babyzus bezig en op zich krijgt het prinsje er niks van als hij zich een keer zelf vermaken moet, maar altijd... da's gewoon niet leuk voor zo'n joch.
Sterkte Zwelgje. Ik heb niet alle postings gelezen, maar heb je geen tuin waar je ze in los kan laten? Bak water en een paar bakjes en lepeltje erbij , dat moet jongste toch een tijdje bezighouden...
Groeten,
Temet

liora
15-08-2010 om 21:41
Eens met pelle
Helemaal eens! Bovendien: oudste moet in een binnenspeeltuin zichzelf meer bemalen, maar bij mij thuis is de jongste weer meer op zichzelf aangewezen.
En zo is het leven! Dat is niet zielig!

Manda Rijn
16-08-2010 om 12:26
Gewoon geen goede keuze
je zegt zelf dat er zelfs geen buurtspeeltuintje is, had je dat dan van te voren niet bekeken ?
Als je kleine kinderen hebt en je gaat wonen in een omgeving waar geen andere kinderen in de buurt zijn, als je geen kindvriendelijke omgeving om je heen hebt met speelruimte dan had je toch van te voren kunnen inschatten dat je zelf meer dan je wellicht zin in hebt zelf aan de bak moet met entertainment ?
zijn er helemaal geen kinderdingen in de buurt, geen sport of speelclubjes, buurthuizen met activiteiten ?

Kaaskopje
16-08-2010 om 12:35
Bezighouden
Ik ben totaal ontaard als het om bezighouden gaat. Als ik het gevoel had dat ik moest gaan entertainen ging ik bijvoorbeeld de afwas doen. "Kijk eens hoe druk mamma het heeft! Ga maar even zelf iets doen." Zoiets dus.Net als Vic ben ik totaal geen knutsel- en spelletjesmens. Ik heb het zo min mogelijk gedaan. Ze zijn er niet slechter van geworden.
Een kind van 7 kan zich best een poosje zelf vermaken, maar ik kan me best voorstellen dat als er niets is in de directe buurt als speelplaatsen of vriendjes dat je toch wat wilt doen. Ik denk dat als school weer begonnen is een deel van het probleem wel verdwijnt. Nog even doorbijten dus. Is er in de buurt geen zomerclub van het een of ander?

Vic
16-08-2010 om 12:37
Klimrek en zandbak
Hier in het dorp zijn ook niet zoveel kinderdingen te doen. Wel een aantal speeltuinen, maar die heb ik eigenlijk nog nooit bezocht. Voor onze uitjes naar bos en strand moet ik dus altijd wel een half uurtje rijden. Heb je in je tuin geen ruimte voor een klimrek en zandbak?

Kaaskopje
16-08-2010 om 12:37
Temet
Zwelgje moet alles nog opbouwen, zoals kennissen en vriendjes voor zoon, maar jij kunt toch wel een vriendje voor je oudste meenemen? Dikke pret en jij kunt je aandacht op de jongste richten.

Zwelgje
16-08-2010 om 14:39
Kaaskopje, that's it
Inderdaad, zodra hij de kinderen van school leert kennen, kunnen we makkelijker 'ns speelafspaakjes maken. Ook zal nu nog een paar weken strugglen met de Franse taal, wat ook zijn sociale talenten in de weg staat. Vanochtend leek hij zich wel in eens te realiseren dat hij het misschien wel moeilijk gaat krijgen want hij kwam al met een triest gezich naar me toe, zeggend dat hij niemand zal begrijpen. Wat natuurlijk onzin is want hij verstaat z'n vader (Fransman) wel. Hij is gewoon onzeker....en daar word ikzelf ook onzeker van, zelfs als ik het wel zie zitten.
Natuurlijk hebben we gekeken of het hier leeft. Veronderstellend dat er veel kinderen in de buurt zijn -we zien veel glijbaantjes etc. in de tuinen hier, én we wonen tegenover het pleintje waar een kerk en zijn school staan- leek ons dit een fijne buurt. Maar de hele zomervakantie hebben we geen kip gezien, behalve de buren van 1 kant. Wat dat betreft ben ik wel teleurgesteld.

Temet
16-08-2010 om 15:23
Kaaskopje
Ik kan geen vriendje van vierjarige zoon meenemen, want nog daargelaten dat hij niet echt vaste vriendjes heeft, van die jongetjes van school weet ik niet eens waar ze wonen. En naar die speeltuin moet ik op de fiets, een kind voor, een kind achter, daar kan geen vriendje meer bij. Dus: een goed idee, maar nog enige praktische bezwaren.
Groeten,
Temet

Zwelgje
16-08-2010 om 19:00
Wel 2talig opgevoed
maar toen hij 2,5 was verhuisden wij van Brussel (Franstalig) naar Leuven en begon daar in de kleuterklas pas echt te leren spreken. Hij is nog steeds geen goeie spreker, maakt veel fouten en vind woorden niet dus ik kan me voorstellen dat hij dan alleen nog maar onzekerder wordt van een nieuwe taal, zelfs als die niet echt nieuw voor hem is. Als papa tegen hem Frans praat, antwoord zoon in 't Nederlands. Als we hem vragen te antwoorden in het Frans, klapt hij dicht. Hij weet niet waar te beginnen. (Dit wordt nu een topic voor Opvoeden In Buitenland, haha)
We gaan nu denken aan een therapie want ik denk dat er ook wel een stukje faalangst bij zit.

dc
16-08-2010 om 19:22
Opvoeden in het buitenland
Over de taal moet je je echt geen zorgen maken. Zeker als je zoon het meeste al begrijpt. Je zult zien, binnen 2 maanden klept hij frans met z'n vriendjes (alleen weet ik niet of z'n vader z'n belgische accent kan waarderen )
Wij zijn hier in maart in Engeland komen wonen, en mijn oudste (4jr) kan zich nu al heel goed duidelijk maken, en het meeste wel begrijpen. Dat is echt heel snel gegaan.
Om te helpen lees ik vaak wat woordenboekjes met hem. En dan vraagt hij bij alles wat het in het nederlands EN in het engels is (hij is voornamelijk franstalig).

Kaaskopje
17-08-2010 om 01:46
In je eentje, temet
is het inderdaad wat lastig om een vriendje mee te nemen, maar je had het over dat jullie met vier personen waren gegaan. Ik nam dus aan dat je met je man was gegaan en dan kun je een extra kind meenemen.

Zwelgje
17-08-2010 om 07:48
Jouw stukje geeft hoop! Soms word ik er zelf ook triest van om m'n jochie zo onzeker te zien. Het is een leuk ventje die iedereen's vriend wil zijn. Ik hoop echt dat kinderen uit de laatste kleuterklas nog niet zo bikkelhard zijn, hem buitensluiten omdat hij zich nog niet goed kan uitdrukken.
Ik ga trouwens ook op zoek naar een kinderwoordenboek, dat zal ongetwijfeld helpen. Goeie tip!

Temet
17-08-2010 om 09:44
Kaaskopje
Ik bedoelde dus te zeggen dat ik graag wilde dat mijn partner ook meeging zodat die leuke dingen met oudste kon doen als ik op babyzus moest letten. Of omgekeerd. We zouden in theorie ook een vriendje hebben kunnen meenemen in dat geval inderdaad, maar dat zou dan meer geweest zijn om onszelf te ontlasten dan dat zoon dat nou zo nodig vindt. Die heeft op school/de bso al zovaak andere kinderen om zich heen...
Groeten,
Temet

dc
17-08-2010 om 13:13
Zwelgje
Wat ik bedoel met woordenboekje is van die boekjes met plaatjes voor hele kleine kinderen. We hebben er legio van (hij heeft ook een jonger broertje van 2). En dan kun je hem de woorden in alle talen geven. Je kunt je man vragen het frans er op post-its bij te doen als je het woord niet weet.
En ik ga hier veel naar speelgroepen (is echt engels, dan kun je lekker koffieleuten en kunnen de kinderen spelen), en daar merk ik dat kinderen echt geen probleem maken van het gebrek aan engels. Ze komen er altijd wel uit, en af en toe komt m'n zoon naar me toe om een woordje te vragen, en dan gaat hij weer zelf verder. En hij was in het begin ook heel erg bang!
En kun je op internet niet een contactadvertentie zetten? Op zoek naar speelkameraatjes in de buurt?

neteret mut
17-08-2010 om 18:15
Woordenboek
bij de aldi heb ik vorig jaar een tweetalig plaatjeswoordenboek gekocht, dit jaar heb ik ze ook zien liggen.
Speelafsraakjes....ik hoop het voor je dat dat gaat lukken. Hier heeft dat lang geduurd en dat is in vlaanderen.

Emmawee
17-08-2010 om 21:19
Tijdelijk probleem
Zwelgje, je hebt een tijdelijk probleem. Je jongste blijft niet klein, de vakantie gaat voorbij en je oudste gaat Frans praten. Bijt je niet in je probleem vast alsof je er een oplossing voor moet vinden. De tijd gaat het allemaal voor je oplossen.
Het belangrijkste nu lijkt me dat jullie huis naar jullie zin is, dat het een prettige plek wordt waar jullie andere mensen en kinderen kunnen ontvangen. Zorg ervoor dat je zoontje zowel binnen als buiten genoeg heeft om zichzelf te vermaken. Houdt de uitstapjes klein en in de buurt. Is er een buurtwinkel? Een bakker? Haal daar samen elke dag iets lekkers of iets leuks. Je zou een rondje door het dorp kunnen lopen en dan je oudste foto's laten maken?
Verder zou je je ritme kunnen omdraaien: 's ochtends naar buiten, 's middags tijdens het babyslaapje even iets met je zoon doen en hem daarna t.v. laten kijken. Ik vind 's ochtends t.v. kijken echt geen fijne start. De lust om zelf iets te gaan bedenken / ondernemen, is bij mij dan vaak al flink geluwd. Bij ons mogen ze pas t.v. kijken als we 's avonds eten gaan koken. Misschien werkt dat bij jullie ook beter?
Groeten, Maw.

exhulpeloos
19-08-2010 om 10:28
Wallonie
zwelgje: ik herken je verhaal gelijk. wij hebben in verschillende dorpen in wallonie gewoond, heeel veel huizen met mooie tuinen, zwembaden, glijbanen en ..... nooit een kind te zien. Mijn kinderen hebben ook heel veel alleen gezeten. Een buurtspeeltuin ? hier nog nooit gezien, fietsen? echt niet mogelijk met de heuvels en het verkeer wat geen rekening houdt met fietsers, kinderboerderij of buurtwinkel? niet aanwezig.
Het is idd niet makkelijk, maar .. het wordt wel makkelijker. Volgende vakantie kent hij al meer kinderen uit de klas en kan hij misschien afspraakjes maken ( is niet altijd mogelijk omdat veel ouders werken en de kinderen naar de vak opvang gaan
) of gaat hij zelf naar een vakantie opvang. Mijn kinderen vinden het daar geweldig.
Wees ook niet te bezorgd over zijn taal. Het gaat best goed komen, geef hem de tijd om te wennen. De middelste, sprak totaal niet toen ze naar school ging, heeft een jaar bijna niet gesproken. Ze begreep wel alles zowel ned als frans. School heeft haar goed begeleid en geen druk gelegd, nu klept ze de oren van je hoofd in ned / frans en engels.
Hier is er een leeftijds verschil tussen de de oudste en de jongste van 8 jaar. De oudste gaat echt niet mee naar de speeltuin en de jongste neem ik niet mee naar een museum. Maar daar tussen zit een heleboel wat wel kan. Zo wandelen we elke zondag ( adepps als je het kent?) jongste in draagzak op rug, broodjes mee ect en je bent de heledag bezig. We zijn verslaafd aan geocachen, schatzoeken zoals de kinderen het noemen, in het zwembad heeft de jongste een zwemvest aan, zo kan ik wat rustiger me bezig houden met de oudsten.
Voor veel dingen is er wel een oplossing, maar het is niet altijd even makkelijk.
Gr uit wallonie;

Zwelgje
20-08-2010 om 09:06
Exhulpeloos!
Heeee, wat leuk, iemand die zo goed kan omschrijven hoe het hier is! Ik ben inmiddels een beetje minder 'desesperée' nu het zonnetje weer tevoorschijn komt. Er is een openluchtzwembad niet ver hier vandaan, daar gaan we vandaag naartoe.
Eergisteren waren we met z'n viertjes en hebben een dagje Durbuy gedaan en daar gezwommen en een mini mini kermis bezocht. Was een hele gezellige dag, die ik nevernooit alleen met 2 kids had kunnen doen.
Exhulpeloos, lijkt het je leuk om te mailen?
Groetjes, Zwelgje

liora
20-08-2010 om 12:10
Zwemmen
Zwemmen is inderdaad lastig in je eentje met twee kinderen en een pretpark ook als beide kinderen niet hetzelfde willen/mogen/durven. Maar verder kan echt alles! Picknicken, speeltuin, pierebadje, wandelen, boodschappen halen en ijsje eten, thuis boenen, etc.
Liora