Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:07

Wat doet veilig thuis?

Weet iemand wat er gebeurd als je een brief van veilig thuis hebt ontvangen? 
De moeder van mn kind heeft zo’n brief gekregen dat er na een incident ongeveer 5 weken geleden een melding is binnengekomen. Zij willen nu bij haar thuis komen voor een gesprek, mag je dat gesprek bijvoorbeeld weigeren? Krijg je inzicht in die melding of blijft dat geheim?
Ik heb nog nooit eerder met veilig thuis te maken gehad (zij ook niet) dus ik hoop dat iemand hier mij kan vertellen wat te verwachten.
Mijn dank is in elk geval groot.


Ik heb er niet mee te maken gehad, maar vgm kan je zo'n gesprek niet weigeren..

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:20

Thnx Rachel, ik ben me kapot geschrokken.

Anoniem melden kan niet. Bij VT hier staat op het formulier dat de betrokkene er inzicht in krijgt. 

Geen ervaring mee, maar volgens mij is het beter om mee te werken en zo te laten zien dat er niks aan de hand is.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:38

Malin schreef op 16-08-2021 om 16:33:

Anoniem melden kan niet. Bij VT hier staat op het formulier dat de betrokkene er inzicht in krijgt.

De betrokkene als in de moeder? Of degene die de melding deed?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:39

Lolly schreef op 16-08-2021 om 16:34:

Geen ervaring mee, maar volgens mij is het beter om mee te werken en zo te laten zien dat er niks aan de hand is.

Dat er niks aan de hand is kan ik niet echt zeggen. 

ik weet dat er op het Ouders-forum een aantal topics liep over veilig thuis. Wellicht de moeite waard om daar eens naar toekijken, je ziet ze niet automatisch op Viafora. 
Wees je er namelijk van bewust dat het heftig kan worden.  Ook als er feitelijk niet zoveel aan de hand is. Er zijn al heel heftige topics geweest waarin hulpverleners de werkwijze van VT verdedigden (“ze doen dat alleen maar in het belang van het kind hoor”) terwijl ouders radeloos zien hoe ze de zeggenschap over hun kind kwijtraakten. 
Zonder die discussie alvast helemaal hier te gaan voeren: feit is wel dat in de afgelopen jaren de rechter een aantal keren heeft geoordeeld dat VT zijn boekje volstrekt te buiten is gegaan. “Gewoon rustig meewerken en dan heb je niks te vrezen” is dus beslist niet gegarandeerd.

Anderzijds kan het ook zijn dat er wel degelijk aanleiding is tot zorg en al dan niet gedwongen hulp. Ik raad je (haar) aan deskundig advies in te schakelen en niet zomaar onvoorbereid dat gesprek aan te gaan. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:44

oh dat klinkt niet best, moeten we een advocaat nemen, zonder al teveel in detail te gaan, die moeder heeft het wel erg bont gemaakt en ik ben bang dat dit verstrekkende gevolgen gaat hebben. 

Hoog tijd dus dat je eindelijk gaat regelen dat je formeel ook vader bent. Dan ben je tenminste partij in dit soort zaken.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:49

Daglichtlamp schreef op 16-08-2021 om 16:47:

Hoog tijd dus dat je eindelijk gaat regelen dat je formeel ook vader bent. Dan ben je tenminste partij in dit soort zaken.

Daar is haar toestemming voor nodig

BlueHeart schreef op 16-08-2021 om 16:49:

[..]

Daar is haar toestemming voor nodig

Of vervangende toestemming van een rechter. Dus ik zou het nog één keer vragen, en daarna een procedure aanspannen. Het klinkt alsof het haast heeft. Straks is er een OTS + UHP zonder dat jij ook maar gehoord wordt.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-08-2021 om 16:52

Daar ben ik wel bang voor.

BlueHeart schreef op 16-08-2021 om 16:20:

Thnx Rachel, ik ben me kapot geschrokken.

Ja dat kan ik me voorstellen! Weetje een beetje wat gaande is ? Of is het voor jou ook maar de vraag waardoor die melding is gedaan?

VT is echt een flutorganisatie. Het is een soort toegangsdeur tot onder meer jeugdbescherming die er al helemaal een potje van maakt. Mijn ervaring is dat die mensen helemaal niet naar je luisteren maar doen en schrijven waar ze zelf zin in hebben om hun quotum maar te halen.
Begrijp me niet verkeerd, het zal niet altijd zo gaan maar op dit forum kan je meerdere topics lezen waar ik de werkwijze in herken. Mieke Krol volgen op Instagram is ook een aanrader. Die kwam dossiers tegen die jaarlijks geupdatet moeten worden en waar dan alleen het jaartal op wordt gewijzigd. 
Kortom: vriendelijk blijven en ze zo snel mogelijk de deur wijzen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.