Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Maxx

Maxx

10-07-2009 om 14:41

Wat leren jullie je kinderen over hygiëne?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

10-07-2009 om 21:21

Haha anders

Ja, je hebt gelijk, koken bij de wc is een goed plan! Of naar de wc gaan in de keuken???
Monique D, heb je enig idee hoever die bacterieën vliegen als jij je omdraait bij een nies? Dan toch maar liever die arm ervoor.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-07-2009 om 22:48

Ehm

Handen wassen: als ze zichtbaar vies zijn en na toiletbezoek. Verder was ik zelf mijn handen veel vaker ivm sporen van gluten, zoals Ayla dus. Om die reden hebben wij ook minder gebruikelijke keuken hygiënemaatregelen: aparte snijplanken, messen, koekenpannen, twee koelkasten, alles na gebruik in de vaatwasser (niet omspoelen en terugzetten), etc. etc.
In openbare ruimtes zit ik overal aan, kinderen ook. Daar kunnen we goed tegen Toetsenborden schoonmaken, nooit gedaan. Geld, helemaal geen problemen mee. Allen die blaasdingen na toiletbezoek vind ik vies, en bakjes pinda's in café's en schalen pepermuntjes in restaurants. Daar houd ik me verre van.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2009 om 00:02

Oh jee yta

Ik las een beetje te snel en las ´Handen wassen: als ze zichtbaar vies zijn na toiletbezoek.´.... Yek!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2009 om 00:25

Ik ben de meest hygiënische

Ik ben absoluut de schoonste hier in huis. Wc: handen afspoelen. Vlees gesneden: handen flink afsoppen. Van dat gelwax achtige spul in mijn haar... ik schrob net zo hard tot ik er niks meer van voel. Vet aan mijn handen...boenen. Als ik in mijn hand heb geniest en ik kán even naar een kraan, dan doe ik dat. Maar daar tegenover staan weer dingen die vast vies zijn. Ik ga dus wel op een wcbril zitten. Ik ben opgegroeid met stukjes toiletpapier op vreemde wcbrillen en toen ik eenmaal zelfstandig kon denken was ik dat heel erg zat. Ik kijk even of de bril er schoon uitziet en plof neer. Ik ben ook opgevoed met de gedachte dat geld vies is en je dus je handen moet wassen. Ach, als ik bij een kraan ben zal ik ze even onder de straal houden, maar ik doe er verder niet ingewikkeld over. Appels was ik wel, gewoon vanwege het idee dat het bespoten kan zijn en er vanaf de boom tot de winkel misschien de nodige handen overheen gegaan zijn. Uit de pan eten met eigen bestek doe ik niet zo zeer niet uit hygiëne afwegingen, maar omdat het niet goed is voor het eten zelf. Ik heb geleerd dat als eten met speeksel in aanraking komt het verteren eigenlijk al begint. Kijk maar naar gele vla als je dat met een gebruikte lepel wegzet.
Bij de voorbeelden die ik voorbij heb zien komen verbaas ik me wel hoor. Een schoonmaakdoekje als je de vuilnisbak vasthoudt?? Daar heb je toch een kraan voor? En wat een ingewikkeld gedoe om een treindeur open te maken. Vandaar dat ik soms meemaak dat iemand die notabene bij de knoppen staat gewoon blijft wachten tot ik het doe. Raar!
Met mijn schone voorbeeld heb ik geen indruk gemaakt. De rest van het gezin is er, laat ik het mild zeggen, een stuk minder precies mee.

Bastet

Bastet

11-07-2009 om 09:18

Anders (ot)

Bedankt voor de tip..)
Bastet

Jakiro

Jakiro

11-07-2009 om 09:36

Overtrokken

Ik vind het wel een beetje (beetje veel) overtrokken hoor, sommige hygiëne-activiteiten. Dat komt meer neer op smetvrees, dan op een gezonde manier bezig zijn met hygiëne.
Ik heb op een laboratoriumschool gezeten en één van de eerste microbiologische testen die we deden, was de bacterie cultuur op je handen testen.
Een ongewassen hand aan het einde van de dag, een normaal hygiënische hand (wassen na toiletbezoek, voor het eten) en een overdreven hygiënische hand (zoals Maxx en Monique D.).
Die laatste categorie kwam er uit met de meeste ziekmakende bacteriën !!!
Je hebt bacteriën op je huid nodig om te "overleven" en als je de bovenste laag eraf wast, komt die laag tevoorschijn die bijvoorbeeld voor vrij ernstige maagdarmklachten kan zorgen.
Dit geldt voor het dagelijkse leven, mensen die met veel ziekmakende bacteriën in aanraking komen moeten wél die bacteriën eraf wassen.
En hier...wij zijn redelijk slecht met hygiëne. En toch steken we elkaar hier niet aan met virussen.
Om de dag de WC met chloor schoonmaken, handen wassen voor het eten (vaak ook niet), niet aan je edele delen zitten, niet neuspeuteren (alleen als je alleen bent, je houdt het toch niet tegen), ongeveer 3x per week douche/bad, andere dagen met een washandje, iedere dag schoon ondergoed, 2x per dag een schoon vaatdoekje, opa's zakdoek weigeren en dat was het zo'n beetje.
Niesen bijvoorbeeld. Sommige virussen worden overgedragen via lucht. Als je je omdraait en dan niest verspreid je veel meer virussen dan als je in je hand niest en dan zelfs je hand niet wast.
Jakiro

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-07-2009 om 09:55

Ook hier viespeuken

Handen wassen na toiletbezoek doen we nog wel, al schiet dat er ook wel eens bij in. En hand voor de mond bij hoesten en niezen is logisch, maar verder zijn wij viespeuken. Toetsenborden afvegen in de bieb zou ook echt niet in mij opkomen. Als dochter een koekje op de grond laat vallen blaas ik een keer en dan is het wel weer eetbaar voor haar. Ik krijg regelmatig een lik van onze hond en als ik niet oplet poetst hond de baby van top tot teen. Wij lopen in de zomer vrijwel altijd op blote voeten, ook buiten en dus zijn onze voetzolen permanent zwart. Dochter speelt de hele dag op blote voeten op straat en is 's avonds helemaal vies.
Antwoord op de vraag wat wij onze kinderen over hygiene leren: weinig. Onze kinderen leren denk ik dat het allemaal wel meevalt wb bacterien en dat vies zijn gezond is.

Dendy

Guinevere

Guinevere

11-07-2009 om 10:28

Treindeur

Over die treindeur (dat was ik die daar soms zo moeilijk doet): Als ik in de trein af en toe dat gerochel en gekuch van andere mensen hoor, krijg ik al de kriebels. Ik wil dan echt van alles doen om niet besmet te raken met hun vreselijke virussen! Vandaar dat ik dan zéker niet aan die knop wil komen, en die stang naast de deur die door iedereen wordt vastgegrepen vermijd ik ook liever. Wellicht overdone, maar....ik eet wél mijn koekje nog op als dat op eigen terrein op de grond is gevallen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-07-2009 om 11:09

Pup en baby

Wij hebben een baby in huis en een pup. Pup vindt de speeltjes van baby reuze interessant, allemaal belletjes en rammeltjes. Vandaar dat haar grootste hobby (naast de tuin uitgraven) speelgoed uit de box stelen is. Ze loopt regelmatig met een rammelbeest van zoon in haar bek, die zoon dan een uur later ook weer in zijn mond steekt. Nou is dat vast heel onhygienisch, maar als ik me daar druk om zou moeten maken dan ben ik de hele dag daarmee bezig. Dus doe ik dat maar niet en denk dat zoon zo een hele goede weerstand opbouwd

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-07-2009 om 11:11

En over treindeuren

Ik moet eerlijk zeggen dat ik treindeuren ook niet zo heel fris vind, net als (rol)trapleuningen in openbare gelegenheden. Daar zitten vaak kauwgumresten op en dat vind ik het allersmerigste wat er is. Dus als ik er aan denk probeer ik die ook niet aan te raken.

Dendy

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2009 om 11:18

Ja maar ja maar

Daar heb je toch water en zeep voor of een vochtig doekje die je in je tas mee kunt nemen? Ik voel er weinig voor om van de trap te vallen omdat er een viespeuk aan de leuning heeft gezeten. Het gekke is namelijk dat het wel in mijn systeem zit om dat soort dingen vies te vinden, maar ik vind het onleefbaar worden om sommige 'vieze dingen' te vermijden.
Mijn vader wilde altijd potdicht verpakte boeken hebben. Dus een onbeschadigd plasticje eromheen. Stel je voor dat ze al beduimeld waren. Bibliotheek boeken nam hij nooit mee naar bed. Daar had Jan en Alleman aangezeten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-07-2009 om 13:32

Kaaskopje

Daarom probeer ik er ook maar niet aan te denken. Want een tas om vochtige doekjes mee te nemen heb ik niet eens.
En over biebboeken, daar moet je ook maar niet teveel over na denken. Want ik denk dat veel boeken echt vies zijn. Met broodkruimels, restjes snot, urinebacterieen en andere viezigheden. Dat is trouwens toch met alle 2ehandsspullen. Geen idee wat de vorige eigenaren op mijn prachtige eiken eetafel hebben gedaan. Wie weet zit daar nog wel ergens in een hoekje een verdwaald zaadcelletje

Dendy

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 13:59

Ik had eens een hond

die vrát bibliotheekboeken. Dat vond ze toch wel zó bere-interessant, die trok ze letterlijk uit de kast - hoe hoog ze ook stonden. Mmmmm, jammie, een boek met lekkere luchten van andere mensen, misschien wel van katten, jammiejammie. En Tirzaatje weer 20eu staan te betalen bij de bieb. Onze eigen, keurig nette (hooguit stoffige) boeken liet ze met rust.

Tirza

Jakiro

Bedankt! Ik wist wel dat ik het goed deed. Dus hoe viezer hoe schoner
Verklaart meteen waarom wij hier bijna nooit ziek zijn.

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 14:01

Nou

dan zijn jullie vast wel blij dat mijn zoon niet jullie zoon is. In onbekende ruimtes loopt hij het liefst niet alleen langs de muur, maar ook nog met zijn hand ergens langs. Een leuning, stang, vensterbank, radiator, maakt niet uit. Het enige waar ik me altijd druk over maakte was over het feit dat hij zich zéér kon doen (splinters ofzo). Hygiene. Gut.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2009 om 14:30

Mijn ouders hadden een dochtertje

en die trok de box naar de boekenkast, wurmde daar een boek uit en begon lekker op een hoek te sabbelen...

Biene M.

Biene M.

11-07-2009 om 15:36

Google eens op "plassen vrouwen wc bril" en vraag je dan nog eens af hoe hygiënisch het is om boven de bril te hangen.

Monique D*

Monique D*

11-07-2009 om 18:17

Vuilniszakken

Als wij de vuilniszakken buiten zetten en we gaan daarna boodschappen doen dan griezel ik van het feit dat ik nog die gore handen heb van die vuilniszakken (soms stinken die zakken best wel). Vandaar dat we die zakken met een doekje vastpakken. Als we weer naar binnen gaan dan wassen wij onze handen weer.
Ik ben zeker niet consequent wat hygiëne betreft. Als ik snipverkouden ben en ik moet om de haverklap mijn neus snuiten dan schiet het handen wassen daar bij wel in. Zeker als mijn neus maar blijft "lopen". En toen de kinderen klein waren viel ook het speentje uit hun mond en ze rapen dat gewoon van de vloer op en stoppen dat weer in hun mond. En kruipende kinderen? Je wil niet weten waar ze aan kunnen zitten/likken/ in hun mond stoppen. En dan zeker op de creche met snotterende, hoestende kinderen. Hun weerstand wordt wel hierdoor opgebouwd.
En zo kan ik mij nog een programma van Oprah Winfrey herinneren waarin wordt nagegaan of mensen wel zo hygiënisch zijn als dat ze denken. Hoe schoon je ook bent, je matras, kussen, dekbed, etc. zit vol met huisstofmijten. En niet te vergeten zitmeubels (en ook bioscoop- theater- bus- en treinstoelen) zitten vaak vol met darmbacteriën. En je hand kan ook daar per ongeluk op terchtkomen.. Of wat denk je van speelgoed waar kinderen op kunnen zitten? Hoe ze daar komen? Nadat je jouw billen hebt afveegt trek je jouw onderbroek en broek op. Die bacteriën komen dan vanzelf van die onderbroek op de lange broek. Is daar ook onderzoek naar verricht op de laboratoriumschool, Jakiro? Indische mensen wassen hun billen nadat zij hun boodschap hebben gedaan. In Indonesië vindt men de westerlingen juist viezerikken. Ik vind dat wel een goede gewoonte. Als je handen met uitwerpselen in aanraking zijn gekomen (bijvoorbeeld bij het verschonen van een baby) dan ga je je handen toch ook wassen i.p.v. afvegen aan een droog stuk papier?
Omdat de kinderen, toen ze klein waren remsporen hadden in hun onderbroeken heb ik hen geleerd om de wc-papier een beetje nat te maken (al of niet met een klein beetje handsoap) en daarmee hun gat af te vegen. Dan veeg je het weer af met vochtig papier en dan droog papier. Wij gebruiken geen vochtig papier dat al vochtig is in de verpakking i.v.m. allergieen. Dit klinkt misschien overdreven, maar het is wel iets om over na te denken!

Monique D*

Monique D*

11-07-2009 om 18:25

Vliegen in huis en etenswaren

Ik griezel heel erg van vliegen in huis. Het idee waar die beestjes op hebben gezeten.. en dan komen ze op jou en op alles wat eetbaar is.. bah! Ik doe alles om ze naar buiten te jagen. Lukt dat niet, dan gaan ze dood.
Als ik kook dan zijn mijn handen gewassen. Vlees was ik voordat ik het ga bakken. Als ik rauw vlees heb aangeraakt dan was ik het weer, net zoals het vergiet waar ik het vlees in heb gewassen.
Een vriendin van mij zal nooit vlees braden of bakken, ze gaat het eerst koken. Dit omdat ze griezelt van bloed, etc. dat uit het vlees komt als ze dit bakt. Het frappante is wel dat ze wel bij mij komt eten terwijl ze weet dat ik het niet eerst kook!
Groente en fruit wassen wij ook voor gebruik. Op fruit kan-ik-weet-niet op hebben gezeten.
Ook de afwas (wij hebben geen vaatwasser) spoel ik af na het wassen. Ik zie vaak dat mensen de afwas niet afspoelen, maar met zeep en al in het rekje plaatsen. Ik vind dat vreemd. Je krijgt die zeepresten toch ook naar binnen, al is dat zogenaamd afgedroogd?
Nu lijkt het alsof ik supernetjes ben, maar dat ben ik niet (ik ben geen poetser en je schrikt als je mijn auto ziet, óók van binnen). Aan de ene kant ben ik netjes en aan de andere kant weer niet.

Monique D*

Monique D*

11-07-2009 om 18:29

Groenten vers uit de volkstuin..

..waar er beestjes (wormen, slakken, yek) op hebben gezeten èn die besproeid is met een gieter met... slootwater! Brrr, de groente water geven in die tuin vind ik smerig. Hoe vreemd is het dat wij van die groenten, na eerst ze grondig gewassen te hebben met water en azijn (azijn om die beestjes dood te maken) en zo af en toe zo'n glibberige worm eraf te hebben gehaald), zo heerlijk kunnen smullen? En groenten uit de tuin is toch gezonder?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2009 om 19:21

Nat wc papiertje met zeep

Ik gebruik die methode ook wel eens Monique Ik kan helemaal verdrietig worden van een wc zonder fonteintje. Als ik op een verjaardag ben, moet ik natuurlijk wel eens naar de wc en dan moet ik in de keuken mijn handen wassen. En als dat dan ook nog een huishouden is die niet aan afvalbakjes in de wc doet zit ik er helemaal met mijn ziel onder mijn arm. Ten eerste omdat ik mijn 'maandelijkse' troepjes niet kan weggooien en ten tweede omdat ik mijn handen niet gelijk kan wassen. Op het werk vind ik dat ook al niks. Dan moet je eerst aankleden en dan pas kun je naar een wastafel. Ik wil eerst mijn handen kunnen wassen en dan pas mijn broek weer ophijsen (bij de 'maandelijkse' wc beurtjes dus). Snap je?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2009 om 19:28

Zeepresten

Afwasmiddel is erop gemaakt dat je die zeepresten niet meer proeft na het afdrogen. Glazen spoel ik wel na.
Vlees wassen voor het braden... hoe kom je dáárbij? Denk je dat die bacteriën het overleven als het vlees gebraden wordt?
Dat je groente wast vind ik normaal, maar de beestjes wegspoelen met water en azijn? Ik had er nog nooit van gehoord. Die beestjes spoelen toch ook wel weg met een flinke plens water zonder azijn?
Het zal in de praktijk wel meevallen zoals jij met hygiëne omgaat, maar zo opgesomd komt het wel een béétje 'neurotisch' over. (neurotisch met een )

Monique D*

Monique D*

11-07-2009 om 20:15

Haha kaaskopje

Nee, ik ben niet neurotisch, juist een sloddervos!- Dat maakt dit juist zo tegenstrijdig! Ik ben geen poetsvrouw, gezien de lagen stof die ik ontdek àls ik een keer eens ga poetsen. Mijn huis is geen glimmend paleisje.
Wat die wc met fonteintje èn prullenbak betreft: daar gaat mijn voorkeur ook naar uit. Ook vind ik het vervelend als de wc wèl een fonteintje heeft, maar geen zeep.. en dan gaat mijn gang ook naar de keuken om daar mijn handen te wassen. Iemand zei nog hierboven dat handen wassen niet hoeft, want je plast toch niet over je handen? Nee, dat doe je niet, maar veeg je je daaronder nooit af als je geplast hebt? En dan nog niet te vergeten bij de maandstonden..
Het vlees wassen heb ik van huis uit meegekregen. Sommige dingen krijg je eenmaal met de opvoeding mee. Maar om vlees eerst te koken vind ik zelf wel onzinnig.
Ja, ik eet wel groenten op die natgemaakt zijn met water uit de sloot. Het idee dat dat gebeurd is vergeet ik snel weer. Maar de beestjes, die je misschien net niet ziet en toch blijven plakken op de bladeren gaan wel dood door het azijn.
O ja, en wat de afwaszeep betreft, die proef je niet, maar je krijgt het wel naar binnen!

tonny

tonny

11-07-2009 om 20:43

Recepties

Bij recepties en andere gelegenheden waar je veel mensen de hand schudt, eet ik de borrelhapjes altijd met mijn linkerhand, die is dan vast net ietsje schoner.

Na een rit in OV - maar eigenlijk altijd als ik thuis kom - was ik eerst mijn handen.
Maar hoe schoon onze huiselijke deurknoppen precies zijn...

tonny

Maxx

Maxx

11-07-2009 om 20:51

Tonny

Als je je handen wast zodra je weer thuis bent gekomen, dan is de kans dat je veel vreemde bacterien overbrengt op deurkrukken en handgrepen ook minder.
Voor mij is dat de reden dat ik het hier belangrijk vind. Ik ben niet zo'n poetser en deurkrukken en handgrepen afnemen dat komt er hier niet zo vaak van.
Maxx

Maxx

Maxx

11-07-2009 om 20:52

Recepties

Nooit over nagedacht om de hapjes met je linkerhand te gaan eten, maar wel een logische en goede tip! Die ga ik toepassen.
Groeten van Maxx

Biene M.

Biene M.

11-07-2009 om 22:22

Jeetje

Ik krijg associaties met een pro-ana forum, met die tips die hier gegeven worden. Waar zijn jullie eigenlijk zo bang voor?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-07-2009 om 22:40

Maxx

Maxx, heb je zelf niet in de gaten dat je érg geobsedeerd overkomt? Volgens mij verlies je de realiteit volledig uit het oog en sla je vreselijk door. Wat is de volgende stap? Met mondkapje de straat op? (want heb je enig idee hoeveel bacteriën in de lucht zitten?)

En breng je dit ook over op je kinderen? Mogen ze nog wel spelen in de speeltuin? (ik zie wel eens kwijlende peuters op een wipkip). En een zoen van oma? En stoeien met vriendjes? Lekker graven en spelen in de zandbak? (kattenpoep!). En oei... straks willen ze zoenen met een vriendje of vriendinnetje (of nog meer).

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 22:42

Zeepresten op je afwas

Nou, dan word je binnenkant toch lekker schoon van al die zeep?
Ik heb een Braziliaanse vriendin die hele coole dingen doet met haar vaat. Ze zet het op een druiprek, spoelt het na met heet water en dan komt er een soort droogdinges boven te hangen. Ze woont in Brazilie, hier heb je dat soort dingen niet. Een soort gril/fohn-combinatie die de vaat droogt. Het feit dat wij sop heen en weer vegen met een katoenen doekje vervult haar met afschuw (het feit dat we honden in huis houden trouwens ook). Dan zet ze, als het droog is, de boel in de kast en voordat ze serviesgoed gebruikt doet ze het eventjes af met een prop watten gedrenkt in alcohol. Rare jongens, die Brazilianen. Wel vrólijke jongens, dat wel.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 22:45

Vlees wassen

Je hebt het van huis uit meegekregen, Monique. Maar weet je ook de réden? Waarom doe jíj het dan? Ik mag toch aannemen dat je wel meer dingen anders doet dan vroeger bij je thuis? Waarom hou je hier dan aan vast?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.