Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Maxx

Maxx

10-07-2009 om 14:41

Wat leren jullie je kinderen over hygiëne?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En ook

Heb je de besmettelijkheid van virussen via indirect contact nog altijd niet goed begrepen...Ik citeer even uit de linken die jij zelf gaf als bewijs: "Direct (slijmvlies) contact uit het blaasjesvocht (zowel van een varicella als een herpes zoster patiënt
Mogelijk indirect via besmette voorwerpen" (mogelijk!!! m.a.w. ze hebben dat nog nooit kunnen aantonen) en dat is ook wel logisch want even verderop staat (wederom citaat uit jouw eigen bron): "Overlevingsduur buiten het lichaam:
korte duur”zodanig dat bijna altijd van direct contact (in de ruimste zin)sprake moet zijn."
m.a.w. besmettingsgevaar via indirect contact (dus oppervlakten b.v.) is verwaarloosbaar klein, áls het al mógelijk is.....in ieder geval zó klein dat het nog nooit bewezen is.
groeten albana

an200

an200

13-07-2009 om 10:41

Re:

Hier de gebruikelijk dingen, handen wassen voor het wanneer ze echte goed smerig zijn en na toiletbezoek bijvoorbeeld. Mijn zoontje van 11 doucht vaak samen met me, haren worden dus goed gewassen (maar zeker niet elke dag) en wat er ook in gebakken zit is het velletje van zijn piemel naar achteren en alles daar goed reinigen (ivm dat jongens dan onstekingen kunnen krijgen!).

Ik vind wel dat je qua hygiene niet moet doorslaan, dan krijgt een kind nooit weerstand en is juist vastbaarder!

Plien

Plien

13-07-2009 om 16:09

Gevaarlijk spul, die 'hygiënische' schoonmaakmiddelen

Die doen namelijk 99% van de bacteriën de das om. Leuk. Alleen: die ene % die wél overleeft, die kan er dus tegen. En die vermeerderen zich net zo vrolijk weer. Ben je toch mooi op je eigen aanrecht resistente bacteriën aan het kweken

Ik heb wel eens gelezen dat er 10 minuten nadat je het toilet met Glorix hebt gedaan, weer precies evenveel bacteriën in zitten als voor het schoonmaken. Dat zal voor dat aanrecht dan ook wel gelden.

Kortom wat doen wij: handen wassen na het toilet (hopelijk denken die kids van mij daar altijd aan, ik sta er niet naast) en voeten vegen als je binnenkomt. En dan heb je het wel zo'n beetje gehad

Ook hier zijn we zelden ziek.

Tegen de tijd dat ze leren koken zal ik ze wel vertellen over snijplanken en rauwe kip e.d. (daar ben ik natuurlijk wel heel secuur mee, zeker met dit weer).

Hygiene en ic

Wat een reacties roept dit draaadje op! Leuk om zo eens in te schalen waar ik mij bevindt op de schaal van de hygiëne.
Afjn, waar ik me over verbaas is het volgende: vanwege mijn werk kom ik nogal eens op in het ziekenhuis (geen arts of verpleegkundige) en daar bezoek ik de laatste tijd een vrouw die al weken op de IC ligt. IK kan daar gewoon naar binnen!!! Nergens een gelegenheid om je handen te wassen (alleen op het toilet, daar doe ik het dan maar) maar er zou ook nog het nodige smerigs onder mijn schoenen kunnen zitten, of waar dan ook. De protocollen zullen wel per ziekenhuis verschillen, maar dit blijf ik op zijn minst vreemd vinden.

Hortencia

margje van dijk

margje van dijk

13-07-2009 om 17:34

Tja

Ik maak me maar om een paar dingen druk, eigenlijk alleen maar elke-dag-tandenpoetsen en handen-wassen-na-het-poepen. Poep is écht vies, een bron van besmetting, en daarvoor moet je je handen wassen. Urine is helemaal niet vies, het is zelfs steriel, maar het wordt wel vies (oftwel: er groeien bacterien in) als het een tijd in de buitenlucht heeft vertoefd. Maar na het plassen persé handenwassen is geen dwingende gewoonte voor mij.

Qua groente was ik goed als het vies is (biologische groente) en ik kom wel eens beestjes tegen waarvan ik dan blij ben dat ik ze eruit gewassen heb. Maar mocht er onverhoopt een meegekookt zijn: ik kan er niet écht mee zitten. Appels eet ik zo op, schoon ogende wortels ook. (Maar zijn dus ook biologisch).

Voor het eten handen wassen doen we alleen als ze zichtbaar vuil zijn.

Wij hebben onze kinderen zo klein mogelijk al altijd buiten laten spelen in zand, in aarde, in het bos, overal. Hartstikke goed om de immuniteit te bevorderen, hoe meer ze in hun mond steken hoe beter, zo lang het geen drollen of peuken zijn.

Ze zijn inmiddels 7, 10 en 11, en ze zijn letterlijk nooit ziek. Je weet natuurlijk niet zeker of dat nou komt van die 'blootstelling', maar in elk geval heeft het ze ook geen zichtbaar kwaad gedaan.

Ze douchen standaard 2 keer per week, de rest van de tijd wassen ze zich (tenzij ze echt vies zijn, dan douchen ze een keer extra). Dat hebben we er bewust ingebracht, ongeveer een jaar geleden, want daarvóór douchten ze gemakshalve elke dag. Maar ik vind het waterverspilling en bovendien is het slecht voor de huid, dus met een washandje wassen is wat ze nu doen. Daarbij is uiteraard de volgorde belangrijk, maar als je klaar bent gaat het washandje wel in de was. Nooit twee keer gebruiken. Een handdoek gaat bij ons wél vaker mee.

Elke dag schone sokken, elke dag een schone onderbroek. Standaard twee keer per week schone kleren, tenzij eerder vies (t-shirts halen dat nooit).

Ik heb het gevoel dat we niet zo erg aan hygiëne doen, maar deels is dat ook bewust. Ik ben ervan overtuigd (en mijn man beroepshalve ook) dat je geen betere immuniteit kunt opbouwen dan door voortdurende blootstelling. En immuniteit is qua gezondheid het grootste goed wat er is.

Margje

amk

amk

13-07-2009 om 18:19

Ic = intensieve zorg

dat hoeft nog niet te betekenen dat je vatbaarder bent voor bacterien etc. Als dat het geval is kom je in de quarantaine of steriele afdeling te liggen.

En idd 2 uur nadat je je aanrecht hebt schoongemaakt met een hygienedoekje zitten er even veel bacterien op als er voor. Alleen nu de genen die zo sterk zijn dat ze het schoonmaakmiddel overleven. De echte ettertjes dus.
Waren leuke voorbeelden bij mijn microbiologiecursus afgelopen herfst.
Weg met de overdreven hygiene was de conclusie.
Handenwassen na toiletgebruik en dat soort standaard regels is voor iedereen met een gewone gezondheid meer dan voldoende.

viespeukje

viespeukje

13-07-2009 om 23:55

Asociaal

Onnodig, d.w.z. huishoudelijk, gebruik van bacteriedodende zeep e.d. is schadelijk, omdat door de verspreiding van (kleine hoeveelheden van) dit spul niet alle bacteriën gedood worden maar juist resistent worden. En als het echt nodig is om deze bacteriën te doden, bijv. bij mensen die ziek zijn of een verminderde weerstand hebben, dan werkt de bacteriedodende zeep niet meer. Het is werkelijk milieu- en mensonvriendelijk om deze spullen "gewoon" te gebruiken. En het werkt ook nog niet eens afdoende, op die manier. En het is bovendien totaal onnodig voor gezonde mensen.
Chloor is ook erg slecht voor mens en milieu. Chloorgas is een chemisch wapen, zeer giftig. Chloorbleekmiddel is gevaarlijk als het gecombineerd wordt met urine of andere schoonmaakmiddelen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dichloor Ik denk dat de dampen die je zo in je huis verspreid schadelijker zijn dan de bacteriën die je ermee doodt. Er kan prima schoongemaakt worden zonder chloor. http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Schoonmaken
Ik vind het schokkend dat normaal gezonde mensen deze middelen gebruiken. Bij zieke of zwakke mensen en in ziekenhuizen is het natuurlijk een ander verhaal. Maar dan worden er andere spullen gebruikt en met een andere discipline.
Toen mijn premature zoon op de NICU lag, moest ik erg veel mijn handen wassen of ontsmetten (meestal met alcohol). Toen hij thuis kwam ben ik ook nog een tijdje streng geweest met handen wassen: na het thuiskomen, etc., ook gasten vragen om handen te wassen. Ik kreeg er enorm lelijke ruwe handen van. Voor mij is dat ook een reden om niet onnodig vaak mijn handen te wassen.
Enne... verder ben ik te lui om veel schoon te maken...

Monique D*

Monique D*

14-07-2009 om 00:23

Het marineren van vlees, spelen in zand en urine

Het marineren van vlees (eventueel voor de bbq) doe ik zelf.
Het spelen in zand is niet zonder "gevaren", je ziet niet altijd de overbljfselen van kattenpoep. En daarin kunnen wormpjes zitten. Veel kinderen krijgen wormpjes hierdoor. Gelukkig is er een kuur waardoor ze er weer van af komen.. mijn kinderen hebben in zandbakken gespeeld en hebben geen wormpjes gekregen. Zij behoorden tot de bofkonten.
Urine is wel vies. Het bestaat toch uit afvalstoffen van het lichaam?
Insecten vind ik ook vies. Die beesten zitten overal op en scheiden dan weer van alles af..bah! Muggen vind ik ook vreselijk, zij spuiten een of ander goedje in jouw lichaam om het bloed niet te laten stollen voordat zij het gaan opzuigen..
Een gewetensvraagje: stel: je zit in een restaurant en krijgt een lekker gerecht aangeboden. Ale je een aantal happen hebt genomen zie je tot jouw grote ontsteltenis een heel klein insectje in het eten liggen. Wat doe je dan? Gooi je het insect weg en je geniet verder van het gerecht, roep je de ober met de vraag om een ander bord of zeg je dat je hiervoor niet gaat betalen en loopt het restaurant uit?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2009 om 00:24

Chloor in combi met andere spullen

Mijn moeder dacht eens lekker schoon te maken en mengde in een emmer bleekmiddel met nog iets anders. Ik weet niet meer wat. Nou... dat hebben we geweten! Het leek wel een chemische put. Ze heeft de emmer gauw in de tuin gezet. Blij dat de schade tot de emmer beperkt was gebleven.

Ik vind overigens wel dat je ver gaat door mensen die wat ver gaan met hygiëne asociaal te noemen. Ik gooi het er maar uit.. ik gebruik ook bleekmiddel. Ik heb het anders geprobeerd, maar eens in de zoveel tijd een beetje bleek in de wc borstel werkt toch echt beter dan andere middelen vind ik. Maar dat vind ik, jij doet het anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2009 om 00:38

Hangt er vanaf

Monique, ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zeker weet wat ik zou doen als ik een insectje in mijn eten vind. Ik vind het wel vies, maar of ik de hele maaltijd erom zou laten weggooien... De kans is trouwens groter dat ik het insectje op zou eten. In de schemer van een doorsnee restaurant zie ik dat niet eens Brrr, ik sta er maar niet bij stil.
Ik weet nog wel dat ik met een vriendin in een Engels warenhuis zat te eten. Gewoon een lekker hapje zoals in de HEMA of V&D oude stijl. We hadden allebei iets met sla gekozen en zaten lekker te smikkelen tot ze iets zag bewegen op haar bord. Ze keek en keek nog eens en schoof het bord toen van haar af met 'moet je nou eens kijken... en daar heb ik al van gegeten!!' Haar blaadjes sla zaten vol met bladluizen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2009 om 00:52

Urine op zich is niet vies

ondanks de afvalstoffen.
Manlief heeft trouwens een leuke uitspraak: poep is niet vies. Er heeft nog niemand met zijn handen aangezeten.

Jakiro

Jakiro

14-07-2009 om 23:48

Beestje eruit (monique)

En verder eten.
Ik doe niet zo moeilijk hoor. Er zijn hele volksstammen die insecten en beestjes eten, die worden er ook niet ziek van.
Ooit ben ik in een kampong in Indonesië geweest, 20 jaar terug. Ik was de eerste blonde vrouw die ze in hun leven zagen en kwam samen met die blanke man die spullen bij hen kwam kopen, waarvan ze met de hele kampong een heel jaar konden eten.
Wij kregen dus écht een feestmaal aangboden; hun laatst koi (karper) van de barbeque (hier in Nederland was dat beest al gauw een 2000 gulden waard) en hun allerlaatste beetje rijst. Vol met ondefinieerbare beestjes, sommige kropen er nog uit. Ik moest eten, was onbeleefd als ik niet at, ze hadden hun laatste voedsel voor mij uitgespaard.
En het was lekker !!! Diezelfde zakenreis at ik in een westers restaurant in het centrum van Tokio; ik ben nog nooit zo ziek geweest.
Vanavond zat mijn jongste dochter trouwens iets knapperigs te eten; een pissebed.... Best lekker mama, jij ook een hapje ?
Jakiro

Plien

Plien

15-07-2009 om 00:32

Ook beestje eruit en dooreten

Tenzij er een hele rups in zit, die lust ik niet

Monique, urine bestaat dan wel uit afvalstoffen, maar afvalstoffen zijn geen bacteriën. Het zijn gewoon stoffen die je lijf niet meer kan gebruiken. Urine is steriel direct nadat het uit je lichaam komt. (Niet dat ik het ga drinken

Ieks Kaaskopje, bleek mengen met iets anders is echt levensgevaarlijk. Mijn vader vertelde altijd een verhaal over een familielid die ook eens zoiets gedaan had en het maar amper na heeft kunnen vertellen, er ontstond chloorgas en dat is een dodelijk goedje. Schoonmaakmiddelen moet je nooit mengen, dat staat ook op de fles als het goed is.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-07-2009 om 09:54

Beestje eruit

Hier ook het beestje eruit en door eten.
Vliegt er bij jou thuis dan nooit een beestje in het eten nadat je opgeschept hebt? En loop je dan ook boos het huis uit?

Wat betreft het chloorgas: ik weet nog heel goed, hoe klein ik ook was, dat m'n ouders chloor in de wc gedaan hadden om te weken en vergeten waren door te spoelen. En ik zat de volgende ochtend als eerste op de wc... Ik ben nog nooit, tijdens het plassen, zo hard weggerend, maar ik leef nog.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2009 om 14:10

Beestje in restaurant

Dat ligt er aan. Als het er in vliegt waar ik bij zit, is het jammer. Als het er uit gekropen komt, laat ik mijn bord weghalen en krijg ik nieuw eten. Níet omdat ik beestjes zo ontzettend vies vind, maar omdat ik dat niet besteld heb. Als ik pepersaus krijg ipv wijnsaus laat ik het ook weghalen.

Tirza

'dit heb ik niet besteld'

Is het een wat groter stuk ongedierte, dan geef ik het bord terug 'dit had ik niet besteld'.

Monique D*

Monique D*

16-07-2009 om 18:28

Gevraagd wat zoon en vriend zouden doen (beestje in eten)

Ik heb aan mijn zoon en vriend gevraagd wat ze zouden doen als ze een beestje aantreffen in het eten in een restaurant.
Zoon: "Bord teruggeven en niet betalen."
Vriend: "Dat is flauwekul. Je kan een ander bord bestellen, dan is het toch klaar?"
Zoon: "Nee, want weet jij veel hoe die keuken eruit ziet? Ik neem het zekere voor het onzekere en wil niets meer van het restaurant. Bovendien heb ik nooit bij mijn moeder of elders (eventueel jouw moeder) nooit beestjes aangetroffen in mijn eten.."
Je zou zeggen dat wij te vaak naar Smaakpolitie hebben gekeken. Maar ik heb ook nooit beestjes gezien in het eten wat ik bereid heb. Ik heb ze ook nooit in het bord bij anderen gezien als ik daar ging eten. En dan zie ik het wel in het eten van het restaurant?

margje van dijk

margje van dijk

16-07-2009 om 23:24

Nou...

ik zie best vaak beestjes in mijn eten, bijvoorbeeld uit de sla. Ik eet altijd biologische groenten.

Ik ben gerustgestelder vanwege het feit dat er blijkbaar geen grondige schoonmaakactie over mijn groente is gegaan (dat dat aan mij wordt overgelaten). Jij hebt juist liever die schoonmaakactie. Nou, dat kan dus allebei.

Trouwens, 'vroeger' was biologisch per definitie ongewassen, dat zat dus altijd vol kluiten. Ik ben blij dat je tegenwoordig wel gewoon gewassen groente krijgt, dat je niet zo ongelofelijk nog hoeft te gaan staan boenen.

Maar dat incidentele beestje, ach, dat vertedert mij meer dan dat ik er van walg. Tenminste, van tevoren. Als het eten al klaar is en ik vind dán nog wat, ben ik er minder van gecharmeerd. Maar ook dat vind ik niet zó´n ramp.

Margje

Angie

Angie

17-07-2009 om 01:40

Gisteren

Had pa eigen patat gemaakt en bij het opscheppen lagen op het bord van zoon twee keurig gefrituurde vliegen. Yuk! Ik heb ze er keurig uitgevist en het bord weer voor zoon neergezet. Hij heeft eht gegeten, na mijn uitleg dat geen bacterie het uithoudt in heet frituurvet en dat die vliegen dus ook in ons vet hadden rondgezwommen en ik gewoon ging eten. Het zag er niet leuk uit, maar het eten smaakte er niet minder om!

Andere beesten, van het soort dat bij Echte Vieze Keukens hoort, of afgeknipte nagels of haren, da's echt voorbij de grens, zelfs in eigen keuken....

In een van mijn studentenkamers ooit een kakerlak vastgebakken in mijn broodrooster aangetroffen (en hij deed het toen niet meer, kortsluiting).

Angie

Angie (ot)

Wie had er kortsluiting??, de kakkerlak of de broodrooster.
(sorry, maar ik zag het even voor me, bah bah.)

Angie

Angie

17-07-2009 om 23:23

Alletwee

wanta lletwee dood na afloop

Angie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.